Huishoudbudget

150 euro Colruyt
15 euro Delhaize
20 euro bakker
20 euro varia (boer, Carrefour, ...)
Dus pakweg 200 euro per week. Twee volwassenen, twee <3j. Geen vlees alcohol frisdrank (of minimaal, als we volk over de vloer hebben halen we dat wel in huis). Enorm veel verse groenten en fruit, en redelijk wat zuivel, dus onze rekening is het afgelopen jaar enorm toegenomen lijkt het.
Van iedereen zeker.
 
250-300euro per maand voor anderhalf. Dus nog geen 75 per week. (Kleuter in co-ouderschap) En dit uitsluitend voor boodschappen. Daarnaast nog eens naar McDonalds of ergens een ijsje eten of zo.
Ik let op promo's (Albert Heijn, Delhaize en Colruyt), koop in het groot, vries veel in (diepvriezer van 1m80 hoog) en koop niet zo veel kant-en-klaar. ik koop ook een mix van huismerken en "gekende merken", de smaak telt.

Waar bespaar ik op: niet bewust omwille van het geld, maar hier wordt geen alcohol gedronken+ flexitariër dus niet elke dag vlees. Als ik het zo lees bespaar ik daar wel mooi op. 😁
 
Minstens 300 flappen per week. Wijnen zitten daar niet in, want ga om de 3 maanden naar de wijnhandel en dan loopt die aankoop ook al rap op tussen de €500 en €1000.
 
250-300euro per maand voor anderhalf. Dus nog geen 75 per week. (Kleuter in co-ouderschap) En dit uitsluitend voor boodschappen. Daarnaast nog eens naar McDonalds of ergens een ijsje eten of zo.
Ik let op promo's (Albert Heijn, Delhaize en Colruyt), koop in het groot, vries veel in (diepvriezer van 1m80 hoog) en koop niet zo veel kant-en-klaar. ik koop ook een mix van huismerken en "gekende merken", de smaak telt.

Waar bespaar ik op: niet bewust omwille van het geld, maar hier wordt geen alcohol gedronken+ flexitariër dus niet elke dag vlees. Als ik het zo lees bespaar ik daar wel mooi op. 😁
Hoewel we hier thuis ook dezelfde wijze hanteren (groot inkopen, grote porties maken en invriezen) vraag ik mij af of dat energieverbruik en kosprijs van die vriezer het voordeel niet teniet doet.
 
Hoewel we hier thuis ook dezelfde wijze hanteren (groot inkopen, grote porties maken en invriezen) vraag ik mij af of dat energieverbruik en kosprijs van die vriezer het voordeel niet teniet doet.
Het is een recente met de hoogste energiescore+ zonnepanelen met terugdraaiende teller, zou me straf lijken in mijn geval. 😁
 
Net eens gekeken wat er van de rekening gegaan is de laatste tijd.
Februari: 430€
Maart: 650€
April: 350€

Dit is enkel voor het eten/drinken/huishoudelijke producten voor 2 volwassenen en 1 kleuter.
Het fruit en groenten probeer ik seizoensgebonden te kopen, vlees/vis is waar ik zin in heb, wasmiddel, zeep..zijn meestal de promo's in de AH en de basisproducten (pasta,rijst, melk,bloem...)zijn de huis merken.

Wekelijks worden er ook wel frietjes of iets anders uitgehaald of soms gaan we ook iets eten, dit zit er niet bij.
 
Hoewel we hier thuis ook dezelfde wijze hanteren (groot inkopen, grote porties maken en invriezen) vraag ik mij af of dat energieverbruik en kosprijs van die vriezer het voordeel niet teniet doet.
Het is een recente met de hoogste energiescore+ zonnepanelen met terugdraaiende teller, zou me straf lijken in mijn geval. 😁
Vergeet aankoopprijs niet.

Verder hangt het natuurlijk van zoveel factoren af dat hier geen simpel ja/nee antwoord op gegeven kan worden. Zelfs in het voorbeeld van @Mulan, als je jaarlijks meer elektriciteit verbruikt dan je zonnepanelen dan hangt het er vanaf hoe je het bekijkt.

Volgende is een ruwe schatting afgaand op huidige elektriciteitsprijzen en een gemiddeld verbruik van een diepvries. Maar dit is heel nattevingerwerk sinds het afhangt van hoe vol de diepvries is/hoe veel ijs er aan de randen hangt/hoe vaak hij opengedaan wordt/of het een kast of kist model is/... en natuurlijk ook wat de energieprijzen gaan doen. Afgelopen jaar was heel duur qua elektriciteit.

Aankoopprijs €679 (middelgrote kistdiepvries, heb deze genomen sinds dit op het eerste zich goeie prijs/kwaliteit is en goeie reviews kreeg).
Jaarlijks (gemiddeld) verbruik 262 kWh. Aan huidige elektriciteitsprijs van gemiddeld €0.4/kWh (volgens VREG) is dit dus €104.8/jaar.
Als we de diepvries 15j laten meegaan moet je dus jaarlijks exact €150 besparen met in het groot aan te kopen.

Toch als je het puur economisch bekijkt. Ik doe het soortgelijk maar bij mij is het ook deels voor het gemak. Zit veel soep/zelfgemaakte bereidingen in de diepvries omdat dit gewoon makkelijker is om in het groot te maken ook. En ik maak mijn soep in de zomer met verse seizoensgroenten om die vervolgens gedurende de winter op te eten :)
 
Vergeet aankoopprijs niet.

Verder hangt het natuurlijk van zoveel factoren af dat hier geen simpel ja/nee antwoord op gegeven kan worden. Zelfs in het voorbeeld van @Mulan, als je jaarlijks meer elektriciteit verbruikt dan je zonnepanelen dan hangt het er vanaf hoe je het bekijkt.

Volgende is een ruwe schatting afgaand op huidige elektriciteitsprijzen en een gemiddeld verbruik van een diepvries. Maar dit is heel nattevingerwerk sinds het afhangt van hoe vol de diepvries is/hoe veel ijs er aan de randen hangt/hoe vaak hij opengedaan wordt/of het een kast of kist model is/... en natuurlijk ook wat de energieprijzen gaan doen. Afgelopen jaar was heel duur qua elektriciteit.

Aankoopprijs €679 (middelgrote kistdiepvries, heb deze genomen sinds dit op het eerste zich goeie prijs/kwaliteit is en goeie reviews kreeg).
Jaarlijks (gemiddeld) verbruik 262 kWh. Aan huidige elektriciteitsprijs van gemiddeld €0.4/kWh (volgens VREG) is dit dus €104.8/jaar.
Als we de diepvries 15j laten meegaan moet je dus jaarlijks exact €150 besparen met in het groot aan te kopen.

Toch als je het puur economisch bekijkt. Ik doe het soortgelijk maar bij mij is het ook deels voor het gemak. Zit veel soep/zelfgemaakte bereidingen in de diepvries omdat dit gewoon makkelijker is om in het groot te maken ook. En ik maak mijn soep in de zomer met verse seizoensgroenten om die vervolgens gedurende de winter op te eten :)
Wel dat zijn toch allemaal dingen waar we niet bij stilstaan. Soms geloven we dat we veel besparen omdat we gewoon niet de juiste kostprijs meerekenen. Als je soms hoort dat mensen een extra vriezer plaatsen omdat ze dan kunnen besparen door in het groot te kopen vraag ik mij toch af of daar je financieel wel zoveel voordeel mee kan doen. Het gemak daarvan is natuurlijk voor iedereen anders en van mij mag dat gerust ook wel wat kosten.
 
Tis vooral het gemak dat ge tijd bespaart op andere dagen hé. In de winter hoop soep en schotels telkens met 2 of meer extra porties maken en ge hebt dagen dat ge thuis kunt komen en niets moet doen. Motiveert wel.

Hier met 2 een kleine 200/week. Eten is heilig.
 
Wel dat zijn toch allemaal dingen waar we niet bij stilstaan. Soms geloven we dat we veel besparen omdat we gewoon niet de juiste kostprijs meerekenen. Als je soms hoort dat mensen een extra vriezer plaatsen omdat ze dan kunnen besparen door in het groot te kopen vraag ik mij toch af of daar je financieel wel zoveel voordeel mee kan doen. Het gemak daarvan is natuurlijk voor iedereen anders en van mij mag dat gerust ook wel wat kosten.
Mja, dat is toch de conclusie van de talloze threads hier (en nog op 9lives) over dit onderwerp ook al geweest. Bijvoorbeeld de bespaar thread, daar zijn tal van tips gegeven vanuit mensen hun buikgevoel die totaal niet besparend waren als je het effectief eens berekende/simuleerde :p

Daarom ook mijn opmerking over de zonnepanelen. Het is heel simplistisch om te zeggen van "ik heb toch een terugdraaiende teller". Zeker omdat:
  • Je mogelijks jaarlijks meer verbruikt dan je opwekt, hoe bereken je dan welk apparaat stroom van het net neemt, en hoeveel?
  • Je hebt nu nog een terugdraaiende teller, maar niet voor lang meer. En hoe zit de situatie dan?
  • De zonnepanelen zijn ook niet gratis gelegd, hoe reken je dat mee? Want uiteindelijk is dat hetzelfde als de aankoopprijs van diepvries die mensen niet meerekenen. Want "dat zijn geen recurente kosten, ik heb dat al betaald"...
Je kan je altijd rijk rekenen als je niet met alles rekening houdt. Maar je kan onmogelijk met alles rekening houden (zeker dingen die in de toekomst liggen/nog niet vast liggen) op het moment dat je iets beslist.
 
Friscos . OF
Kroketten OF
Diepvries pizzas OF
Spaghetti saus voor de lazy days OF
Ijsblokken voor de cocktails

...

Er zijn genoeg redenen om een vriezer te hebben zonder die te vullen als bespaar oefening.
 
Kan iemand een topic openen over hoe ridicuul het is om kip niet bij vlees te rekenen? Nog al gezien en ik snap de logica erachter niet.

Morgen antwoord ik over mijn kosten als ik er aan denk
@kenneke2.0 ik ben wel echt benieuwd naar de redenering erachter eigenlijk

Voor mij alleen:

In 2022 kwam ik op ongeveer 36€ per week
in 2023 zit ik aan zo'n 45 euro per week voorlopig

Ik eet een warme maaltijd voor 2,80 euro op het werk. Dit verandert binnenkort door verandering werk.
Minstens één keer per dag (maar ook vaak twee keer) eet / drink ik plenny shake* (+halve liter magere melk)
Dan is het allemaal heel goedkoop natuurlijk.

 
@the_fox ivm de diepvries: een groot model verbruikt meer, maar het is niet alsof iemand die geen voorraden aanlegt, GEEN diepvries heeft he... En dat heb je niet meegenomen in je vergelijking. 😉
 
40-60€ de week. Eerder 45 - 50 op weekbasis met eens een uitschieter van 60€ indien ik voorraad insla van hetgeen in aanbieding is. Maar daar doe ik dan weer een tijdje mee.

Ik heb nog altijd een halve lade vol met cote d'or chocolade... En gisteren vb wasmiddel ingeslagen voor bij wijze van spreken 5 jaar.

Mijn uitgaven zijn met zo'n 25 - 30% gestegen voor inkopen.

Maar persoonlijk valt dat nog altijd zeer goed mee.
 
Kan iemand een topic openen over hoe ridicuul het is om kip niet bij vlees te rekenen? Nog al gezien en ik snap de logica erachter niet.

Morgen antwoord ik over mijn kosten als ik er aan denk
Heb toch niet gezegd dat ik dat niet onder vlees zie, ik eet gewoon minder rundsvlees etc :)
 
Heb toch niet gezegd dat ik dat niet onder vlees zie, ik eet gewoon minder rundsvlees etc :)
Wablief?

"( al eet ik nog amper vlees eerder kip )"

Dat staat er letterlijk wel? :p

Mocht er staan dat je amper vlees eet, eerder tofu; of eender wat dat geen vlees is dan houdt het steek.
Maar nu staat er gewoon dat je kip niet ziet als vlees.

nope-never-said.jpg

(grapje he)
 
@the_fox ivm de diepvries: een groot model verbruikt meer, maar het is niet alsof iemand die geen voorraden aanlegt, GEEN diepvries heeft he... En dat heb je niet meegenomen in je vergelijking. 😉
Je bedoelt in mijn post waar letterlijk instaat dat er teveel factoren meespelen en dat het maar een heel ruwe berekening is? Correct, ik heb daar niet met alles rekening gehouden...

Maar, om uw concrete voorbeelden nu even aan te kaarten: voor mensen die momenteel toekomen met het vriesvak in hun (combi-)frigo maar niets extra kunnen bijsteken, zou het wel 100% een toevoeging zijn en geen vervanging.
Ook is uw stelling dat een groot model meer verbruikt daarom niet altijd correct. Er zit al een groot verschil (zoals ik ook al zei in die post) tussen kist en kast; dit omwille de wetten van thermodynamica. Bij een kistmodel doe je deze langs boven open, koude lucht zakt, dus deze kan niet zo snel ontsnappen als bij een kast waar je de deur vooraan opendoet. Ook speelt energieklasse mee, daarom dat ik in mijn voorbeeld een zuinigere gepakt heb dan andere die iets goedkoper of duurder waren, terwijl die ook hetzelfde volume hadden of zelfs kleiner waren.
 
@the_fox ivm de diepvries: een groot model verbruikt meer, maar het is niet alsof iemand die geen voorraden aanlegt, GEEN diepvries heeft he... En dat heb je niet meegenomen in je vergelijking. 😉
maar die persoon heeft misschien voldoende aan de combi koelkast met diepvries.
 
Vergeet aankoopprijs niet.

Verder hangt het natuurlijk van zoveel factoren af dat hier geen simpel ja/nee antwoord op gegeven kan worden. Zelfs in het voorbeeld van @Mulan, als je jaarlijks meer elektriciteit verbruikt dan je zonnepanelen dan hangt het er vanaf hoe je het bekijkt.

Volgende is een ruwe schatting afgaand op huidige elektriciteitsprijzen en een gemiddeld verbruik van een diepvries. Maar dit is heel nattevingerwerk sinds het afhangt van hoe vol de diepvries is/hoe veel ijs er aan de randen hangt/hoe vaak hij opengedaan wordt/of het een kast of kist model is/... en natuurlijk ook wat de energieprijzen gaan doen. Afgelopen jaar was heel duur qua elektriciteit.

Aankoopprijs €679 (middelgrote kistdiepvries, heb deze genomen sinds dit op het eerste zich goeie prijs/kwaliteit is en goeie reviews kreeg).
Jaarlijks (gemiddeld) verbruik 262 kWh. Aan huidige elektriciteitsprijs van gemiddeld €0.4/kWh (volgens VREG) is dit dus €104.8/jaar.
Als we de diepvries 15j laten meegaan moet je dus jaarlijks exact €150 besparen met in het groot aan te kopen.

Toch als je het puur economisch bekijkt. Ik doe het soortgelijk maar bij mij is het ook deels voor het gemak. Zit veel soep/zelfgemaakte bereidingen in de diepvries omdat dit gewoon makkelijker is om in het groot te maken ook. En ik maak mijn soep in de zomer met verse seizoensgroenten om die vervolgens gedurende de winter op te eten :)
Wij besparen ongeveer €3/kg door collies en promo's te kopen en in te vriezen. Aan 400gr vlees per dag voor 300 dagen per jaar, kom ik aan 120kg x €3 is ongeveer €360 besparing per jaar. Dus besparen is zeker mogelijk :)
Vlees is bij ons 2 van de 6 schappen van onze diepvries, de rest is inderdaad om gemakkelijk te zijn (brood, groenten, ijs, soep, aardappelvarianten, ijsblokken, ...)
 
Terug
Bovenaan