Chocolade

Ik zie heel vaak dat men pralines of chocolade in de koelkast wilt bewaren. Een chocolatier zei me ooit eens dat je dat nooit mag doen, dat zou de smaak niet ten goede komen.

Enkele jaren geleden, tussen de drukte van Kerstmis en Nieuwjaar, kwamen m'n vrouw en ik thuis en hadden niets in huis om te eten. We hebben de film van Charlie And The Chocolate Factory met Johnny Depp opgelegd, namen er enkele pakken Côte d'Or bij en een fles of 3 champagne als avondmaal. Sindsdien is dat traditie geworden en doen we 1x in 't jaar een decadente chocolade/champagne avond. :laugh:
 
Ik zie heel vaak dat men pralines of chocolade in de koelkast wilt bewaren. Een chocolatier zei me ooit eens dat je dat nooit mag doen, dat zou de smaak niet ten goede komen.

Enkele jaren geleden, tussen de drukte van Kerstmis en Nieuwjaar, kwamen m'n vrouw en ik thuis en hadden niets in huis om te eten. We hebben de film van Charlie And The Chocolate Factory met Johnny Depp opgelegd, namen er enkele pakken Côte d'Or bij en een fles of 3 champagne als avondmaal. Sindsdien is dat traditie geworden en doen we 1x in 't jaar een decadente chocolade/champagne avond. :laugh:
Chocolade is toch veel lekkerder met rode wijn? Daar zijn volgens mij zelfs speciale tastings voor omdat dat zo goed combineert.
 
Tony's Chocolonely met karamel en zeezout (de oranje). Door mijn vriendin leren eten. Eerst moest ik hem niet, vanwege dat zout dat er in zit. Ondertussen ben ik er praktisch verslaafd aan. :help:

Côte d'Or inderdaad ook heel lekker.

edit: oh ja en ik heb chocolade ook het liefst uit de koelkast. Kan me niet schelen wat chocolatiers daar van vinden. :tongue:
edit2: en de witte Milka eitjes :drool:
 
Chocolade is toch veel lekkerder met rode wijn? Daar zijn volgens mij zelfs speciale tastings voor omdat dat zo goed combineert.
Donkere chocolade combineert ook mooi met donker bier, vind ik. Die pure chocolade van Côte d'Or met een Rochefort 10, bijvoorbeeld.

Witte chocolade is ook wel lekker, zoals die combinatie witte chocolade-pistache-cranberry hazelnoot van Delicata. Of witte chocolade framboos-cheesecake van Delicata. Beiden te vinden in Albert Heijn.
 
Chocolade is toch veel lekkerder met rode wijn? Daar zijn volgens mij zelfs speciale tastings voor omdat dat zo goed combineert.
Bier en chocolade tastings heb ik al geweten. Met rode wijn niet. Maar 't kan goed zijn dat dat lekker is, ja.

Met champagne is het alleszins ook heerlijk :)
 
Tony's Chocolonely met karamel en zeezout (de oranje). Door mijn vriendin leren eten. Eerst moest ik hem niet, vanwege dat zout dat er in zit. Ondertussen ben ik er praktisch verslaafd aan. :help:

Côte d'Or inderdaad ook heel lekker.

edit: oh ja en ik heb chocolade ook het liefst uit de koelkast. Kan me niet schelen wat chocolatiers daar van vinden. :tongue:
edit2: en de witte Milka eitjes :drool:
Die ken ik ook. Probeer eens die van Côte d'Or met caramel en zeezout, there's no way back.
 
Chocolade is toch veel lekkerder met rode wijn? Daar zijn volgens mij zelfs speciale tastings voor omdat dat zo goed combineert.
Met whisky of rum...goddelijk!! 🤤
oh ja en ik heb chocolade ook het liefst uit de koelkast. Kan me niet schelen wat chocolatiers daar van vinden. :tongue:
Bij ons ligt die ook meestal in de koelkast. Eigenlijk is de ideale temperatuur keldertemperatuur, zo rond de 12°C. Alleen hebben we geen kelder 😋
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ik hou van chocolade , ook als drankje (met melk, geen waterige bullshit ook al was het origineel zo gedronken).

Ik heb het liefst gewoon een reep chocolade. Melk, wit of puur (hangt af waar ik zin in heb). Côte D'or is een van mijn favoriete maar ook het Finse Frazer vind ik héél lekker.

Heel af en toe eet ik ook wel eens graag zo'n reep met bananenvulling. Zo verschrikkelijk zoet maar yummy 🤤

In Antwerpen in Chocolate Nation kan je trouwens heel veel chocolade proeven Of dat was enkele jaren geleden toch zo. Ooit eens als teambuilding gedaan.
 
Pure chocolade van Côte D'or, maar de melkchocolade idem dito en eveneens degene met hazelnoten, karamel of zeezout (of beide die laatste twee). En witte chocolade met gepofte rijst.

Chocolade van Ritter sport, Tony's Chocolonely en Lindt is ook lekker. Vooral van Lindt met de hogere cacao gehalte. En er is zelf één met stukjes sinaasappel (y)

En de repen met vloeibare vulling van banaan of rum. Daar simpele boterhammen erbij :drool:
 
Bij callebaut heb je verschillende soorten basischocolade met verschillende % cacao.
Er zit meer verschil in basischocolade dan je denkt.

Ruby word er nog gemaakt hoor,vind dit een zeer lekkere chocolade. Alleen pokkeduur.

Heeft hier al iemand gezegd maar "tempereren en concheren en walsen" is een belangrijk proces voor de kwaliteit v d chocolade.
 
Met whisky of rum...goddelijk!! 🤤

Bij ons ligt die ook meestal in de koelkast. Eigenlijk is de ideale temperatuur keldertemperatuur, zo rond de 12°C. Alleen hebben we geen kelder 😋
Chocolade met rum is voor mij ook de beste combo.

Pure chocolade van Côte D'or, maar de melkchocolade idem dito en eveneens degene met hazelnoten, karamel of zeezout (of beide die laatste twee). En witte chocolade met gepofte rijst.

Chocolade van Ritter sport, Tony's Chocolonely en Lindt is ook lekker. Vooral van Lindt met de hogere cacao gehalte. En er is zelf één met stukjes sinaasappel (y)

En de repen met vloeibare vulling van banaan of rum. Daar simpele boterhammen erbij :drool:
Wittte chocolade met gepofte rijst, helemaal vergeten! Zot lekker dat.
 
Voor op de boterham: Jacques matinettes
Voor bij de koffie: cote d'or mignonette of nen melkchocolade bouchée
 
Terug
Bovenaan