Wat is er in België goedkoper dan in andere (buur)landen?

Multiboxer

Well-known member
Als je in de winkel staat, als je op reis bent, als online iets bestelt ... zoals iedereen kijk je wel eens rond of het elders niet goedkoper kan.

Helaas moeten we hier in BE vaak vaststellen dat je bijna altijd duurder af bent dan in het buitenland.

Kleine goedkope brol -> Rechtstreeks importeren vanuit China via bvb. Ali Express
Duurdere goederen waar je garantie op wil -> Online kopen uit EU buurland
2de hands Auto's -> Duitsland
Restaurants, Gastronomie -> Duitsland, Frankrijk (en dat scheelt echt veel)
Eten en drinken/alcoholische dranken -> Net over de grens naar Frankrijk
Brandstoffen -> Luxemburg (alhoewel niet direct naast de deur helaas)

Ondertussen zie je af en toe een campagne voorbijkomen waarin ze je aansporen om de lokale economie te steunen maar ja, als dat een pak duurder is dan elders dan heb ik er ook geen zin meer in.

Zijn er eigenlijk zaken waarvan we kunnen zeggen: "Aah, maar daarvoor moet je in België zijn!" ?
 
Het eerste waar ik aan denk zijn zoals @cege zegt de huizen, als je grootte in rekening neemt en bereikbaarheid. Ja, die zijn ergens in een boerengat in Frankrijk of Duitsland goedkoper, maar hier kan je naar internationale normen nog wel grote en "betaalbare" woningen vinden op een doenbare afstand van een stad.

En al de extralegale voordelen voor loonoptimalisatie, maar die hangen samen met je job natuurlijk.
 
In vergelijking met Frankrijk alvast wijn, bieren, wasproducten.

Ook voor meubels komen vele Fransen hier over de grens piepen (en alvast Ikea is ook duurder in Nederland).

Diesel is vaak ook goedkoper hier.
 
  • Leuk
Waarderingen: Yen
Deftig bier :)
Aangezien veel landen onze streekbieren importeren is het hier goedkoper.
Gelukkig zeg je deftig bier want anders zou ik toch al moeten tegenspreken. Speciaal bieren zijn hier beter en waarschijnlijk ook goedkoper maar voor gewone pils zijn wij vrij duur. Als ik een gewone pils wil drinken drink ik al eens graag een Duitse. Bier ginder is spotgoedkoop. Een bak ginder kan je makkelijk aan een euro of 12 kopen. Er zijn er zelfs die onder de 10€ gaan (maar die zijn qua kwaliteit zeker niet aan te raden). Mijn plaatselijke drankenhandel heeft geregeld Duitse bieren in voorraad. Die zijn geïmporteerd per flesje altijd 5 cent goedkoper dan bv hetzelfde flesje Jupiler (en naar mijn mening zeker niet slechter).

En onze eigen Jupiler heb ik zelfs zonder acties in de Nederlandse AH ook altijd goedkoper geweten dan in België zelf.
 
Als je in de winkel staat, als je op reis bent, als online iets bestelt ... zoals iedereen kijk je wel eens rond of het elders niet goedkoper kan.

Helaas moeten we hier in BE vaak vaststellen dat je bijna altijd duurder af bent dan in het buitenland.

Kleine goedkope brol -> Rechtstreeks importeren vanuit China via bvb. Ali Express
Duurdere goederen waar je garantie op wil -> Online kopen uit EU buurland
2de hands Auto's -> Duitsland
Restaurants, Gastronomie -> Duitsland, Frankrijk (en dat scheelt echt veel)
Eten en drinken/alcoholische dranken -> Net over de grens naar Frankrijk
Brandstoffen -> Luxemburg (alhoewel niet direct naast de deur helaas)

Ondertussen zie je af en toe een campagne voorbijkomen waarin ze je aansporen om de lokale economie te steunen maar ja, als dat een pak duurder is dan elders dan heb ik er ook geen zin meer in.

Zijn er eigenlijk zaken waarvan we kunnen zeggen: "Aah, maar daarvoor moet je in België zijn!" ?
Je bekijkt het natuurlijk met een heel gekleurde bril vanuit persoonlijke ervaring. Zo is voor jou blijkbaar Frankrijk net over de grens maar Luxemburg niet direct naast de deur. Voor andere mensen is Luxemburg dichter dan Frankrijk :p

En dan vergelijk je specifiek bepaalde producten met bepaalde landen, terwijl het allemaal genuanceerder is. Op café of restaurant gaan is niet altijd goedkoper in Duitsland of Frankrijk, veel hangt van de streek af en wat je wilt eten.
Alcoholische dranken zijn ook niet allemaal goedkoper in Frankrijk, zoals hierboven al aangekaart is bier & wijn soms goedkoper in België (toch als je dezelfde producten vergelijkt, als je bij een wijnboer zelf in Frankrijk gaat kopen zal het inderdaad goedkoper uitvallen).
 
En dan vergelijk je specifiek bepaalde producten met bepaalde landen, terwijl het allemaal genuanceerder is. Op café of restaurant gaan is niet altijd goedkoper in Duitsland of Frankrijk, veel hangt van de streek af en wat je wilt eten.
Is dat zo? Of bedoel je dan een goedkoop Brussels restaurantje vs een in een dure buitenbuurt van Parijs? Want ik had toch altijd de indruk dat Duitsland en Frankrijk (veel) goedkoper waren dan een gelijkaardige horecagelegenheid in België.
 
Ik dacht ook direct aan speciaalbier, huizen en gas.

Wat bier betreft gaat het niet alleen over dat Belgische bieren hier goedkoper zijn dan als export in onze buurlanden (logisch), de basisprijs van lokale bieren ligt ook gewoon een heel stuk lager (behalve eventueel pils), zeker als je vergelijkt met Nederland, de UK, Frankrijk.

Voor auto's zijn we een stuk goedkoper dan Nederland maar ik denk duurder dan Duitsland? Geen idee hoe dat in Frankrijk zit...

Elektriciteit is in België duurder dan de meeste buurlanden dacht ik.
 
België is goedkoper om te zuipen. Verwondert natuurlijk niet in een land waar de hoogste voetbalcompetitie vernoemt is naar een biermerk. 😂

Wat een farce.
 
Transport algemeen lijkt mij: benzine, diesel, aankoop auto, wegenbelasting, inschrijvingstaks, openbaar vervoer
 
Terug
Bovenaan