Benzine of diesel? (Particulier)

DEN_DWOAZN

Active member
Goedemorgen BG-vrienden,

Allereerst wil ik jullie allen een fijn eindejaar toewensen en een 2024 waarin al jullie zoete droompjes werkelijkheid worden. 🤭

OT: we zijn aan het uitkijken naar een nieuwe gezinswagen. (2volw & 1 peuter van 2, nog geen uitsluitsel over eventuele uitbreiding)

Elektrisch ga ik heel kort over zijn: dat kunnen wij niet betalen. (Toch zeker niet het formaat dat we nodig hebben)

Dus komen we nu op het punt benzine of diesel?
We doen gemiddeld 20k km per jaar en doen ook wel eens af en toe uitstapjes naar LEZ-steden.
 
Niet alleen het aantal km maar ook hoe je die aflegt maakt toch verschil voor een diesel?
Korte afstanden aan 30-50km/uur of elke dag autostrade doen maakt ook uit dacht ik?
 
Diesel gaat u in brandstofkosten wat goedkoper uitkomen maar doe voor uw gemoedsrust toch maar benzine.
Geen AdBlue, geen falende DPF waarvoor ze u op de keuring op nekken. Goedkopere inschrijving en taksen ook.
Ook geen/minder LEZ zever. Die fonkelnieuwe euro6d diesel mag binnen 6 jaar, op 1/1/2030 Brussel al niet meer binnen.
 
Benzine, no-brainer.

Diesel heeft meer uitstoot - taksen op emissie zijn zichtbaar aan de horizon, dus het mogelijke minimale voordeel van een diesel in lopende kosten zal verdwijnen binnen dit en een paar jaar. Diesel wordt nu al op behoorlijk wat plaatsen geweerd en dat zal uiteindelijk ook invloed hebben op de restwaarde van je wagen.
 
Diesel enkel als de prijs van de auto zo belachelijk goedkoop is dat het niet echt uitmaakt hoe zwaar de belastingen nog worden op diesel in de toekomst.

En anders zonder enige twijfel benzine. Ook al doe je veel kilometers.
Diesel heeft echt (jammer genoeg) afgedaan in België (en bij uitbreiding Europa).
 
Diesel staat toch al een tijdje (meer dan een jaar) duurder dan benzine?
Ja maar staat tegenover dat diesel duidelijk minder brandstof verbruikt in de juiste omstandigheden.
Het economisch voordeel van te dieselen is inderdaad terecht een pak minder dan vroeger.
Moet al een echte kilometervreter zijn (bij voorkeur dan nog met lange trajecten op de snelweg) om er nu nog voordeel uit te halen, en zelfs dan nog...
 
Ja maar staat tegenover dat diesel duidelijk minder brandstof verbruikt.
Afhankelijk van hoe zwaar de motorisatie is natuurlijk. Voor een gelijke wagen zal dat kloppen. Maar voor een SUV versus een Toyota Aygo dan weer niet.
En geldt dat ook als je voornamelijk stadsverkeer moet doen?

Te veel variabelen om zomaar te zeggen: "Een diesel zal goedkoper zijn"
 
Afhankelijk van hoe zwaar de motorisatie is natuurlijk. Voor een gelijke wagen zal dat kloppen. Maar voor een SUV versus een Toyota Aygo dan weer niet.
En geldt dat ook als je voornamelijk stadsverkeer moet doen?

Te veel variabelen om zomaar te zeggen: "Een diesel zal goedkoper zijn"
Je vergelijkt altijd appelen met appelen eh.
Je gaat geen aygo op benzine vergelijken met een dikke X5 m50d.

In dezelfde wagen gaat de diesel altijd minder verbruiken. Simpelweg omdat de verbranding van een liter diesel meer energie geeft.
 
Ben een grote dieselfan, maar met de huidige taxen en het feit dat je in LEZ steden wil kunnen geraken zou ik voor benzine gaan. Wel zéker geen hybride, want dan heb je de batterij die kan falen wat een grote kost kan worden.

LPG is imo nog een betere optie, maar zal je vaak achteraf moeten laten inbouwen (wagens van Dacia hebben standaard wel een LPG tank dacht ik).
 
6b diesel hier. Zuinig omdat het een zwaarder voertuig is, lage taksen omwille van lage cc. Sterk genoeg door turbo (320nm). En qua uitstoot lager niveau dan benzine (co2) en idem van roet (dpf en adblue).

Dit is zowat nog één van de weinig usecases waar ik beter af ben met diesel. Mijn volgende is bij voorkeur een dikke hybride (fuck de "fiscale" pk!!) of EV. Maar dat kan ik gewoon niet betalen.
 
Die appelen kunnen ook prijsklassen zijn. Een diesel en benzine van dezelfde prijs kunnen totaal verschillende auto klassen zijn.

Het verschil in prijs tussen een diesel en een benzine is echt niet zo gigantisch hoor.
Nieuwprijs iets van een 2k. Tweedehands nog geen 1k.
Ik heb hier een 318i en 318d voor mij, gelijk uitgerust beide van 2023 met ongeveer 20k km op de teller. 43,9k voor de 318d, 43,75k voor de 318i.

Allez ja als je in de markt bent voor een bepaald type wagen dan is het verschil in diesel en benzine echt niet zo gigantisch.

En met een bepaald budget heb je altijd verschillende keuzes natuurlijk. Voor 40k koop je een nieuwe diesel Peugeot 308. Voor 40k koop je ook een diesel bmw 5, niet nieuw natuurlijk. Verschillende klassen is een understatement.
 
Het verschil in prijs tussen een diesel en een benzine is echt niet zo gigantisch hoor.
Nieuwprijs iets van een 2k. Tweedehands nog geen 1k.
Ik heb hier een 318i en 318d voor mij, gelijk uitgerust beide van 2023 met ongeveer 20k km op de teller. 43,9k voor de 318d, 43,75k voor de 318i.

Allez ja als je in de markt bent voor een bepaald type wagen dan is het verschil in diesel en benzine echt niet zo gigantisch.

En met een bepaald budget heb je altijd verschillende keuzes natuurlijk. Voor 40k koop je een nieuwe diesel Peugeot 308. Voor 40k koop je ook een diesel bmw 5, niet nieuw natuurlijk. Verschillende klassen is een understatement.
2j terug heb ik gekeken voor een tweedehandse auto, wel sub 10k, dus diesels die niet meer in de LEZ mochten zaten ook in die prijsklasse. En je zag toen wel echt duidelijk gigantische prijsverschillen tussen benzine en diesel voor dezelfde wagen.
Straf dat er nu in de 40k prijsklasse quasi geen prijsverschil is, dan zou ik in geen enkele situatie nog diesel kopen.
 
2j terug heb ik gekeken voor een tweedehandse auto, wel sub 10k, dus diesels die niet meer in de LEZ mochten zaten ook in die prijsklasse. En je zag toen wel echt duidelijk gigantische prijsverschillen tussen benzine en diesel voor dezelfde wagen.
Straf dat er nu in de 40k prijsklasse quasi geen prijsverschil is, dan zou ik in geen enkele situatie nog diesel kopen.
We hebben het hier over moderne wagens eh.
wagens die nog overal gewoon binnen mogen en wagens die ook nog voordelen hebben. Ja taksen zijn duurder, onderhoud is duurder. Maar door de band zijn het wel wagens die iets makkelijker veel kilometers kunnen rijden technisch. En ook gewoon onverslaanbaar zijn als het op verbruik aankomt.
En dan zwijgen we nog over de kracht in lage toeren. Benzinemotoren zijn ver gekomen, maar een diesel trekt wel nog altijd zo vlot daar kan je met een benzine niet aan.

Als jij dus veel kilometers doet en gedurig lange trajecten kan je perfect nog een diesel verantwoorden.

Ik heb zelf nu een 330e, korte tracés is dat perfect. Maar als je lang gaat rijden dan is dat allesbehalve voordelig in de brandstof. Elektrisch goed als je veel goedkoop, lees thuis kan laden, maar range is limiterend en laden op locatie is niet zo goedkoop.
 
Terug
Bovenaan