Laptop Laptop bijladen via usb c

Ruigen Das

Well-known member
Ik wou eens de vraag stellen of ik een laptop kan bijtanken met een usb c powercore die ik heb liggen. Heb namelijk een volle dag opleiding voor de boeg, en start uiteraard met een volledig opgeladen laptop aan de dag, maar er zijn geen laadpunten voorzien. Kan je daarmee een laptop extra jus geven? Heb een anker powercore van 20.000 mah, met power delivery. Is dit geschikt, en hoeveel zou een laptop verbruiken van het stroomnet af?

Gaat dit om grote hoeveelheden? Verleden lesdag had ik op meest besparende stand gezet en laatste halfuur van de dag moest ik afsluiten of hij ging vanzelf afsluiten. En waar in de laptop kan ik zien hoe groot mijn batterij precies is?

Sry voor mijn (noob) vraagje
 
20.000mAh is de capaciteit. Je zou eigenlijk moeten weten hoeveel Watt de powerbank als output kan leveren en hoeveel je laptop nodig heeft als input. Hier ook zo'n gelijkaardige powerbank en als ik mijn Macbook Air eraan hangt, dan detecteert deze hem wel als ingeplugd, maar laadt niet op. Maar heb wel de indruk dat hij genoeg kan leveren om de batterij niet te laten leeglopen (afhankelijk van hoe zwaar deze belast wordt natuurlijk).

Ik ga er nu wel vanuit dat uw laptop zowiezo via USB-C kan laden?
 
Niet alle laptops kunnen gevoed worden via de USB-C poort (de nieuwere typisch wel, sommige oudere modellen niet). Als jouw laptop normaal via een aparte connector gevoed wordt, moet je dat al eens eerst nakijken. Als je laptop sowieso via de USB-C poort gevoed wordt, is dat alvast geen probleem.
@Cattadelic heeft al correct aangegeven dat het vermogen dat je powerbank kan leveren bepaalt of je hem kan gebruiken voor je laptop of niet.

20000 mAh is normaal gezien voldoende om een laptop een hele tijd aan de gang te houden, een typische laptop batterij is maar 5000mAh of zo... Aangezien jouw laptop het al bijna een hele dag uithield op zijn eigen batterij, ga je met die powerbank wel een paar dagen toekomen :D
 
Niet alle laptops kunnen gevoed worden via de USB-C poort (de nieuwere typisch wel, sommige oudere modellen niet). Als jouw laptop normaal via een aparte connector gevoed wordt, moet je dat al eens eerst nakijken. Als je laptop sowieso via de USB-C poort gevoed wordt, is dat alvast geen probleem.
@Cattadelic heeft al correct aangegeven dat het vermogen dat je powerbank kan leveren bepaalt of je hem kan gebruiken voor je laptop of niet.

20000 mAh is normaal gezien voldoende om een laptop een hele tijd aan de gang te houden, een typische laptop batterij is maar 5000mAh of zo... Aangezien jouw laptop het al bijna een hele dag uithield op zijn eigen batterij, ga je met die powerbank wel een paar dagen toekomen :D
Vanavond eens uittesten. Heb een scherm voor thuis te werken en die laadt de laptop gelijk op (1 kabel voor 2 functies) dus dat zit al snor. Ik ga ook eens de specs opzoeken van mijne powerbank.

Edit, met 24w zal er niet veel gebeuren neem ik aan? Laptop is een dell latitude 5500. Kan wel niet vinden hoeveel die nodig heeft
 
20000 mAh is normaal gezien voldoende om een laptop een hele tijd aan de gang te houden, een typische laptop batterij is maar 5000mAh of zo...
mAh zegt alleen niet zoveel als die batterijen een verschillend voltage leveren. mAh zegt alleen iets over de hoeveelheid elektronen die je batterij door je toestel kan jagen, maar voltage zegt iets over hoeveel energie elk van die elektronen heeft. Een powerbank werkt aan 3.7V (het voltage dat een li-ion cel standaard levert) , een laptopbatterij zal eerder rond de 11V of 14V liggen (3 of 4 li-ion cellen in serie geschakeld). Dus die powerbank kan dan wel vier keer zoveel elektronen leveren, elk van die elektronen levert maar één derde of één vierde van de hoeveelheid energie.

We gebruiken mAh als nuttige indicator alleen voor toestellen die aan hetzelfde nominale voltage werken, en da's bijna voor alle kleinere consumententoestellen hetzelfde, namelijk 3.7 volt; Tablets, telefoons, wearables, draadloze oortjes... Voor alle grotere toestellen is mAh nutteloos, want je hebt geen idee hoeveel Li-ion cellen er in serie geschakeld zijn. (en of er andere batterijchemie gebruikt wordt)

Dus verwacht aub niet dat je daar ineens 4x zo lang mee kan doorgaan. Het zal eerder hetzelfde zijn als je laptopbatterij.
In een laptop-batterij en een powerbank zitten ook gewoon vaak exact dezelfde li ion cellen type 18650. Alleen dus bij de powerbank parallelgeschakeld en bij de laptop in serie. Het zou raar zijn dat twee voorwerpen die ongeveer even wegen zo'n groot verschil in capaciteit zouden hebben.
 
Laatst bewerkt:
Vanavond eens uittesten. Heb een scherm voor thuis te werken en die laadt de laptop gelijk op (1 kabel voor 2 functies) dus dat zit al snor. Ik ga ook eens de specs opzoeken van mijne powerbank.

Edit, met 24w zal er niet veel gebeuren neem ik aan? Laptop is een dell latitude 5500. Kan wel niet vinden hoeveel die nodig heeft
Die 24W gaat de laptop wel laden, maar wellicht trager dan dat de laptop verbruikt.
Dus hang em er van het begin direct aan en dan kom je de dag wel door.

Hij kan mogelijk een melding maken dat hij aan een lage powerbron hangt, dus hij zal de laptop traag laden ermee, maar da's beter als niet laden in jouw geval.
 
Ik gebruik soms een camera-batterij die ook een USB-C met PD 65W uitgang heeft om mijn macbook op te laden. Werkt prima. Minder snel dan de 100W adapter voor in het stopcontact, maar nog altijd meer dan snel genoeg voor alles behalve zware belasting met externe 4K monitor en een grafisch programma dat loopt te renderen... Ik kan mijn macbook ook opladen met ene 35W (?) adapter van een macbook air. Dat gaat nog trager, maar het gaat...
 
Die 24W gaat de laptop wel laden, maar wellicht trager dan dat de laptop verbruikt.
Dus hang em er van het begin direct aan en dan kom je de dag wel door.

Hij kan mogelijk een melding maken dat hij aan een lage powerbron hangt, dus hij zal de laptop traag laden ermee, maar da's beter als niet laden in jouw geval.
Sommige weigeren compleet.
Mijn laptop weigert te herladen omdat het een te lage powerbron is. Lukt enkel als ik de laptop afzet.

( powerbank met USB A als output dus ook niet nuttig om een laptop te herladen daarmee. Dat heeft geen zin)
 
Gewoon testen is de boodschap. je kan hier niet echt iets fout doen.
Zorg dat je laptop bijna leeg is (20 % batterij ofzo)
Zet hem af en laat hem dan een paar uur opladen met je powerbank.

Daarna kan je testen terwijl die aanstaat.

Los van de verschillende PD protocollen en de verschillende voltages dat een usb-c poort kan hanteren en communiceren zal er het volgende gebeuren:

Ranked from worst to best outcome:

1. Het laadt niet op.
Oude usb-c poort, laag PD protocol of gewoon geen ondersteuning.

2. Het laadt wel op maar aan de default 1 A x 5 volt = 5 watt (zeer traag dus)
Een 20.000 mAh / 3.7 V = 74 Wh powerbank zal er dan een kleine 12 uur over doen om zijn ganse energie te leveren aan de laptop.
Ondanks dat een powerbank 3.7v cellen heeft, zal een powerbank altijd zijn 3.7v boosten naar minstens 5v in zowel usb-A en usb-c mode output mode.

3. Het laadt aan exact 2.4 A. x 5 volt = 12 watt.
Heeft meer te maken als je hier een usb A naar usb-c kabel gebruikt.

4. Het laadt op aan de maximale kracht dat de powerbank toelaat.
usb c naar usb c kabel is hier aan te raden. x amps @ x volt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan