Techreview: HP Victus 16 (2023)

Vorige zomer mocht ik aan de slag gaan met een echte powerhouse gaming laptop. Dit was een HP Omen 16 en zoals je kon lezen in mijn review, was ik best tevreden van deze laptop. Net voor het doek viel over 2023, kreeg ik de kans om ook een ander model van HP haar gaming laptops te testen, met name de HP Victus 16. De HP Victus is de meer budgetvriendelijke tegenhanger van de Omen, maar deze laptops bieden nog steeds degelijke specificaties aan om de gemiddelde gamer tevreden te houden. Deze twee laptops kort na elkaar testen zorgde alvast voor een interessante ervaring en maakt het natuurlijk ook makkelijker om te vergelijken.

Net zoals de HP Omen wordt ook de HP Victus geleverd in verschillende configuraties en is deze nieuwe generatie voorzien van de Nvidia GeForce RTX 40xx-reeks, de nieuwste AMD- en Intel-processoren, en een variabele hoeveelheid aan beschikbaar RAM-geheugen en grootte van SSD-harde schijf. In tegenstelling tot de Omen-laptops, krijg je deze keer slechts één schermgrootte, namelijk 16 inch. Hoewel de meeste modellen Full HD zijn, bieden de duurdere modellen ook een QHD-resolutie aan voor zij die hiernaar op zoek zijn.

IMG_20240119_142439.jpg

Specificaties​

Het model dat ik deze keer toegestuurd kreeg, was de HP Victus 16-s007nb en deze is uitgerust met een AMD Ryzen 7 7840HS-processor, een RTX 4060-laptop GPU (8 GB GDDR6 gereserveerd), 16 GB DDR5-5600 MHz RAM, een 512 GB PCIe Gen4 NVMe TLC M.2-SSD en een FHD ontspiegeld IPS-paneel met een verversingssnelheid van 144 Hz. Dit alles krijg je voor een adviesprijs van € 1349 en daarmee behoort deze laptop tot de middenmotor van de Victus-modellen. Voor de duurdere modellen met een RTX 4070 of een QHD scherm betaal je ongeveer € 1500 en de goedkoopste modellen schommelen zelfs rond de € 1000. De versie waarmee ik dus aan de slag mocht, belooft dus toch net iets meer aan te bieden dan de basismodellen. Ik was alvast benieuwd hoe deze laptop zich zou verhouden tegenover de HP Omen 16 die ik mocht testen, waarvoor je al snel € 2700 zou moeten neertellen.

Net zoals bij de HP Omen 16 werd de audiohardware ook hier voorzien door Bang & Olufsen. De laptop bevat twee speakers, één aan de zijkant en één net boven het toetsenbord. Deze speaker is heel subtiel en bevat zelfs een leuk patroon waardoor hij minder opvalt. Stijlvol en functioneel, zo hoort het, zeker als de kwaliteit van het geluid uitstekend is. Wat hier wel afwezig is, is de HyperX Cloud-headset. Deze lijkt enkel meegeleverd te worden met de Omen-laptops. Verder krijg je ook nog een batterij die een achttal uren meegaat bij normaal gebruik en zijn er draadloze adapters aanwezig die Wi-Fi 6E en Bluetooth 5.3 ondersteunen. Met zijn gewicht van 2,33 kg is dit toestel bovendien opnieuw een lichtgewicht voor een gaming laptop.

IMG_20240119_142554.jpg

Prestaties

Om de laptop zelf te testen, heb ik hem onderworpen aan dezelfde benchmarktests als de HP Omen 16 alsook tal van vaak grafisch intensieve games. De selectie was lichtjes anders dan vorige keer en deze keer kwamen onder andere Alan Wake II, Robocop: Rogue City, The Talos Principle, Forza Motorsport, Immortals of Aveum, The Finals en Warhammer 40,000: Rogue Trader aan bod. Bijna al deze games kon ik zonder problemen op zeer hoge settings spelen. Soms was het zoals verwacht wat tweaken om een goede balans te vinden tussen de kwaliteit van de graphics en een aanvaardbare prestatie. Zo crashte Immortals of Aveum steeds als ik de graphics op High zette en dit lag blijkbaar aan het feit dat de Texture quality net iets te veeleisend was. Dit verlagen naar Medium zorgde ervoor dat het spel vlot draaide. Ook Alan Wake II was zo goed als onspeelbaar op High en een native resolutie van 1080p door een ronduit belabberde framerate. Maar dankzij dit heb ik eigenlijk voor het eerst echt de kracht van DLSS ontdekt, want de native resolutie verlagen en DLSS inschakelen op Quality zorgde ervoor dat het spel perfect draaide en er ook nog eens geweldig uitzag.

Een budgetvriendelijk alternatief voor gamers die minder veeleisend zijn maar nog steeds een kwalitatief goede laptop willen.


De HP Victus laat je dus zeker toe om de nieuwste en zwaarste games te draaien, mede dankzij Nvidia's DLSS-technologie. Zo ben je zeker dat je huidige en aankomende toppers zonder al te grote problemen kan spelen. Of dit nog steeds het geval zal zijn binnen enkele jaren, daar stel ik me echter vraagtekens bij, gezien er nu al enkele games waren die ik niet probleemloos op de allerhoogste settings kon spelen. De reden hiervoor is dat de specificaties uiteraard net niet zijn wat je zou willen als je op zoek bent naar een premium gaming laptop. Maar voor zij die dit zoeken, zijn er uiteraard de Omen-laptops. Met de Victus-laptops geeft HP ons net een budgetvriendelijk alternatief voor gamers die minder veeleisend zijn maar nog steeds een kwalitatief goede laptop willen die straffe prestaties levert.


Benchmarks​

Om deze prestaties verder onder de loep te nemen, heb ik de laptop uiteraard ook onderworpen aan enkele 3DMark- en VRMark-tests. Om de grafische kracht van de laptop te testen heb ik opnieuw gekozen voor Time Spy, Port Royal en Wild Life Extreme, waarbij deze laatste ook fungeerde voor onderstaande tabel met theoretische framerates van enkele populaire spellen. Let wel, de 1440p Ultra is hierbij louter illustratief, want de Victus-laptop die ik mocht testen was uiteraard beperkt tot 1080p met een verversingssnelheid van 144 Hz. Maar zo heb je wel een idee hoe deze hardwareconfiguratie presteert als bijvoorbeeld je versie met een QHD-scherm zou kopen. Het eerste dat hierbij opvalt is dat een aantal spellen helaas de 60 fps al niet meer zouden halen. De laptop slaagde ook in de VRMark Orange Room-test, wat helaas niet het geval was voor de zwaardere Blue Room-test. Toekomstige veeleisende VR-games zouden dus enigszins problematisch kunnen zijn voor deze laptop. Tot slot heb ik ontdekt dat ook Forza Motorsport een uitstekende benchmark-tool heeft dus heb ik deze ook nog eens losgelaten op de laptop.

Game​
1440p Ultra​
1080p Ultra​
Battlefield V​
85 fps​
155 fps​
Apex Legends​
100 fps​
140 fps​
GTA V​
55 fps​
170 fps​
Red Dead Redemption 2​
35 fps​
100 fps​
Fortnite​
50 fps​
245 fps​


Uiterlijk​

Net zoals bij de Omen-laptop die ik mocht bespreken, is de laptop volledig gemaakt van kunststof en koos HP voor de Victus-serie ook voor een stijvol, doch eerder sober ontwerp dat grotendeels hetzelfde lijkt te zijn als dat van de vorige generatie. In vergelijking met de Omen-laptop, krijgen we hier in plaats van het woord Victus op de achterkant van het scherm het V-logo aangebracht met een chroomeffect, waardoor het wat reflecteert als je het onder de juiste hoek in het licht houdt. De laptop is opnieuw opvallend dun en licht voor een gaming laptop, waardoor je hem makkelijk meeneemt in je rugzak. Ik zou het design van de laptop niet onmiddellijk zakelijk noemen, maar het heeft toch een meer professionele uitstraling dan andere gaming laptops.

Dit ontwerp vertaalt zich verder ook in de weinige RGB-elementen die te bespeuren vallen, iets waar gaming tech in het algemeen toch graag op inzet. Zo is er enkel verlichting aanwezig in het toetsenbord en bovendien is dit slechts één RGB-zone met twee helderheidsstanden. Normaal zou dit echte RGB-ledverlichting moeten zijn die je kan aanpassen, maar bij mij was dit standaard wit en gaf de Light Studio in de Omen Gaming Hub aan dat deze laptop niet compatibel was, waardoor ik de kleur van de verlichting helemaal niet kon aanpassen. Ik weet niet wat hier is misgelopen, maar dit zou dus niet de bedoeling moeten zijn. Verder maakt deze nieuwe serie van Victus-laptops ook gebruik van de Omen Tempest Cooling-technologie. Deze technologie, waarover je wat meer kan lezen in mijn vorige laptopreview, zorgt voor een uitstekende koeling, waarbij de laptop nooit te warm aanvoelt. Al krijg je hierdoor natuurlijk wel wat grotere luchtgate voor de ventilatie in de plaats.


Alledaags gebruik​

Naast gaming, gebruik je de computer ook voor andere, meer alledaagse zaken natuurlijk. Dankzij zijn rekenkracht, is deze laptop ook prima geschikt voor foto- en videobewerking. Dankzij het geweldig aanvoelende keyboard en accurate touchpad is het bijzonder fijn om te typen en surfen op dit toestel. Er is zelfs een numeriek toetsenbord aanwezig, iets dat ik achteraf eigenlijk wel miste bij de Omen-laptop. Verder heeft deze laptop drie USB-C aansluitingen en die extra aansluiting ten opzichte van de twee bij de HP Omen is zeker welkom. Verder krijg je uiteraard een USB-A aansluiting, ethernetpoort, een 3,5 mm socket en een HDMI-aansluiting. Helaas is er geen SD- of Micro SD-aansluiting aanwezig. De camera is ook hier een HP True Vision 1080p FHD-camera, inclusief schuifklepje. De webcam is helaas niet compatibel met Windows Hello, dus je zal geen gezichtsherkenning kunnen gebruiken om je in te loggen. Vingerafdrukherkenning is helaas ook niet aanwezig.

Een van de grootste teleurstellingen is echter de grootte van de SDD. Voor sommigen zal 500 GB volstaan, maar gezien games vandaag de dag al makkelijk meer dan 50 GB in beslag nemen staat de schijf vol voor je het weet. Forza Horizon nam bijvoorbeeld al 120 GB in beslag en Alan Wake II en The Talos Principle 2 waren met hun respectievelijke 90 GB en 70 GB ook niet mals. Gooi nog enkele andere apps en kleinere spellen op de hoop en de SSD was al rap vol. De kans is dus groot dat je deze snel zal willen vervangen met een groter exemplaar. Voor alledaags gebruik is de batterij ook voldoende sterk en is deze voor 50% opgeladen in dertig minuten, maar verwacht niet dat deze heel geschikt is om zware games te draaien. Zo was de batterij na een kwartiertje The Talos Principle 2 te spelen al voor 40% leeg. Robocop: Rogue City en Forza Horizon waren dan weer compleet onspeelbaar door de lage framerate en resolutie. Kleinere titels zoals Sea of Stars, Fae Farm of Cocoon zijn gelukkig wel perfect speelbaar op batterij.

Conclusie

Met de Victus 16 brengt HP ons een meer budgetvriendelijk alternatief op de markt voor zij die op zoek zijn naar een gaming laptop zonder hier meer dan € 2000 aan te spenderen. De nieuwe line-up komt met de nieuwste generatie Intel- en AMD-processoren, tot 32 GB DDR5 RAM-geheugen en maximaal een RTX 4070. Op deze manier krijg je redelijk wat punch voor je geld zodat je de nieuwste games op hoge settings kan draaien. Het grootste nadeel aan deze laptops is dat hun configuraties niet heel toekomstbestendig zijn en dat mijn testmodel met een wel heel kleine SSD werd geleverd.

Pro

  • Mooi en compact design
  • Draait zware games aan hoge settings
  • Goede koeling
  • Prijs/kwaliteit-verhouding

Con

  • Capaciteit SSD is veel te klein
  • RGB-verlichting laat te wensen over
  • Geen (Micro) SD-kaartlezer
  • Enkel lichtere games speelbaar op batterij
  • Vraagtekens bij toekomstbestendigheid
7

Over

Fabrikant

  1. HP
 
Terug
Bovenaan