Techreview: AOC AG405UXC

Past dit eigenlijk wel op mijn bureau? Een vraag die ik mij beter eerst had gesteld vooraleer mij aan te melden om dit ultrawide 40 inch scherm aan de tand te voelen. Aangezien ik steevast twee aparte schermen gebruik, wat de laatste paar jaar trouwens twee 27 inch modellen zijn, test ik graag het verschil met een enkel scherm van groot formaat.

Welkom dus aan de AOC AG405UXC, die een paar weken een groot deel van de ruimte op mijn bureau innam. Ik zal al direct met één van de grootste troeven in huis vallen: het oogt een pak mooier om één groot scherm te gebruiken in plaats van meerdere in een kleiner formaat. Er blijft maar één voet over in plaats van twee en er is maar één set aan kabels om mooi weg te werken. Maar is dat voldoende voor mij om effectief over te stappen en mijn andere schermen rust te geven?

AOCAG405UXC-a7.jpg

Een vlak scherm​

Mijn mening over gebogen schermen is tot op heden vrij eenvoudig: enkel bij een groter formaat heeft dat voor mij een meerwaarde. Denk dan maar aan 38 inch of groter. Pas dan komen de positieve kanten echt tot uiting, wat bij een kleinere grootte maar beperkt blijft. Ik kijk er dus wel naar uit om eens een gebogen AOC-scherm van 40 inch of meer te testen! Daarentegen heb ik zeker niets tegen een vlak scherm en dat maakt de vergelijking tussen andere schermen met gelijkaardige specificaties eenvoudiger. Wat dat betreft hebben we te maken met een 144 Hz IPS paneel met een WQHD-resolutie van 3440x1440.

Er is een reactiesnelheid van één milliseconde voor MPRT en vier milliseconden voor gray-to-gray kleurwisselingen. De low input lag functie doet uitstekend zijn werk en het scherm blijft altijd vlot reageren op elke beweging die je maakt. Wat wel stoort en zichtbaar was tijdens snelle games zoals FPS of racegames, was de aanwezigheid van motion blur. Er zijn wel verschillende modi in het scherm beschikbaar om motion blur tegen te gaan, maar enkel de hoogste stand was merkbaar beter. Jammer genoeg bleef het net niet goed genoeg, zeker als je snelle competitieve games speelt. Bij andere spellen valt dit veel minder op, maar voor een geoefend oog is dit toch merkbaar. Daar komt ook nog eens bij dat je dan geen Freesync of G-Sync kan gebruiken, wat toch een belangrijk punt kan zijn.


Prachtige kleuren en handige extras​

Het scherm scoort wel zeer sterk op vlak van kleuren. De DisplayHDR 400-certificatie is een maatstaf waaraan er tegenwoordig meer schermen voldoen. Voor mij is dit eerder een punt om aan te geven dat er een zekere minimum aan kwaliteit aanwezig is. Pas vanaf HDR 600 is er een écht verschil te merken en bruikbaar. Ook hier raad ik weer aan om geen HDR te gebruiken, want de normale weergave is al kleurrijk genoeg. Tevens kan je tijdens het gebruik ervan op dit scherm geen aanpassingen meer doorvoeren aan de kleurinstellingen, waar dit bij andere monitoren geen probleem is. Uiteindelijk kan je met SDR alles wel aanpassen en zo instellen naar eigen smaak. De kleuren zijn warm en het scherm kan voldoende helder ingesteld worden.

Sterk geprijsd en zeer geschikt voor algemeen gebruik dankzij de vele functies en toevoegingen.


Een mooi extraatje is de afstandsbediening die meegeleverd wordt. Een handig dingetje als je het scherm ook als tv gebruikt of om je Chromecast of een andere toestel op aan te sluiten. Er is één DisplayPort 1.4 aansluiting, twee HDMI 2.0 aansluitingen en een 3,5 mm audio-aansluiting. Dat is niet alles want een wel zeer handige toevoeging is de KVM functionaliteit via een USB-C of USB-B aansluiting, die vier USB-A poorten doorvoeren naar je aangesloten toestel. Als je snel wil wisselen tussen je game pc en bijvoorbeeld een laptop dan moet je niet telkens alle randapparatuur versteken. Er is ook een USB-C 3.2 aansluiting die tot negentig watt aan stroom kan leveren, om zo bijvoorbeeld een smartphone of een laptop op te laden, wat terug een meerwaarde is.


Waarvoor te gebruiken​

De console-spelers onder ons zullen het misschien al opgemerkt hebben, maar HDMI 2.0 is niet ideaal om de modernste consoles op aan te sluiten. Daarvoor is HDMI 2.1 beter geschikt want die kan een hogere verversingsnelheid leveren bij 4K resolutie wegens de grotere beschikbare bandbreedte. Samen met de eerder genoemde plus- en minpunten kan ik meegeven dat ik dit scherm vooral aanraad voor algemeen kantoorgebruik. Er zijn op dat vlak veel positieve punten te benoemen zoals de KVM-hub, de afstandsbediening voor bepaalde scenario's, de USB-C stroomvoorziening en er zijn trouwens ook twee speakers ingebouwd.

De prachtige kleuren en WQHD-resolutie zijn ook een aangename troef die het algemeen gebruik zeker ten goede komen. Al blijf ik zelf meer opteren voor een opstelling met twee kleinere schermen, dit exemplaar heeft mij toch sterk doen twijfelen. Hadden mijn schermen aan vervanging toe geweest, dan had de prijs mee kunnen overtuigen. Met een gemiddelde prijs van 599 euro staat dit scherm wel sterk in de markt. Ben je geen uiterst competitieve gamer en op zoek naar een prachtig, groot en vlak scherm, waarmee je bureau beter georganiseerd is en de handige zaken goed tot uiting komen? Dan kan dit scherm wel eens ideaal voor jou zijn.

Conclusie

De AOC AG405UXC heeft heel wat handige functies en toevoegingen, en is zeer goed geschikt voor kantoor of algemeen gebruik op pc. Het schiet echter nét te kort voor snellere games, omdat de motion blur aanwezig is en blijft. Dit is vooral voor competitieve spelers een minpunt. Op alle andere vlakken scoort dit scherm wel heel sterk voor mij. Met een gemiddelde prijs van 599 euro is het ook nog eens sterk geprijsd voor deze grootorde van monitor. Bij dit formaat kan een gebogen scherm wel een meerwaarde zijn, maar dat is een keuze die iedereen zelf moet maken. Maak een doordachte keuze voor dit scherm, rekening houdende met de aangehaalde plus- en minpunten, en je zal veel plezier beleven aan dit toestel.

Pro

  • Prachtige kleuren
  • Handige functies
  • Zeer geschikt voor algemeen kantoorgebruik

Con

  • Motion blur blijft aanwezig
  • Niet voor competitieve spelers
8

Over

Fabrikant

  1. AOC
 
Terug
Bovenaan