Techreview: HP OMEN 45L Gaming Desktop GT22-0905nd

Een prebuilt game pc? Een aantal onder ons huivert al van de gedachte alleen. Ikzelf stel alles graag zelf samen en kies bewust welke onderdelen gebruikt worden. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd want dit vergt toch wat onderzoek in verband met compatibiliteit van de onderdelen onderling en de nodige kennis van zaken. Gelukkig bestaan er een aantal merken en winkels die deze dienst verlenen of hierbij kunnen helpen. Het lijdend voorwerp van deze review is een vooraf samengestelde game-pc: de HP OMEN 45L Gaming Desktop.

Er zijn verschillende modellen in deze 45L reeks en specifiek betreft dit nu het model GT22-0905nd. Als we het over de onderdelen hebben zijn dit wel high-end zaken en ook het uiterlijk mag er zeker zijn. In deze review zal ik de details meegeven maar zal ik geen uitgebreide testresultaten in verband met performantie meegeven, want de gebruikte componenten zijn meer dan ruim voldoende om van een erg krachtig toestel te spreken. Afhankelijk van je budget zijn er dus verschillende modellen met andere hardware. Ik zal wel dieper ingaan op de voor- en nadelen, het gebruik en de algemene kwaliteit van dit toestel.


Waar hebben we mee te maken?​

Ik mocht aan de slag met een vloeistofgekoelde Intel i9-12900K processor, NVIDIA GeForce 3080 Ti grafische kaart, 32GB Hyperx Fury DDR4 2400Mhz geheugen, twee NVMe WD Black SSD's van elk 2TB en dit allemaal op een moederbord van HP zelf met Z690 chipset. De kast springt direct in het oog, mede door het glas aan de zijkant en vooraan, maar ook dankzij de aparte unit bovenaan waar de vloeistofkoeling inzit, de zogenaamde Cryo Chamber. Ergens wel een beetje jammer, want meestal koop je net vloeistofkoeling om te tonen dat je er eentje hebt. Zeker bij de all-in-one toestellen waar je enkel de CPU op aansluit zijn de koelprestaties niet veel beter dan een goede luchtkoeler en zijn het vooral de looks die het verschil maken. Ik heb deze Cryo Chamber niet opengemaakt en kan dus niet meegeven wat er exact gebruikt wordt qua vloeistofkoeling.

Als we de specificaties bekijken kunnen we dus gerust spreken van een high-end toestel. De benchmarks van 3DMark en PCMark10 spreken dan ook voor zich en we bevinden ons in het betere segment. Er zijn wel al betere en nieuwere grafische kaarten en processors op de markt, die trouwens al in de nieuwe OMEN modellen beschikbaar zijn, waardoor dit toestel net niet meer aan de absolute top staat. Aan kracht ontbreekt het echter niet en ook de nieuwste games kunnen zonder problemen aan hoge frames draaien. Alles hangt uiteraard ook af van de gewenste resolutie waarin je wil spelen. Voor het aansturen van de RGB is er trouwens een ARGB-module voorzien in de kast. Aan de voorzijde vinden we bovenaan vier USB-A aansluitingen en achteraan het moederbord vier USB-A en twee USB-C aansluitingen. Vooral aan de achterzijde hadden een paar extra USB-A poorten handig geweest.


Koeling en geluid​


Deze generatie van i9 processoren staan gekend voor de hogere temperaturen, zowel onbelast als tijdens belasting, maar de koeling lijkt zijn werk goed te doen. De keuze om de vloeistofkoeling in een apart deel te plaatsen en dus los van het hoofdgedeelte zorgt ervoor dat de algemene temperatuur lager blijft. De warmte vanuit de radiator wordt dus direct naar buiten geblazen door de ventilatoren, en komt dus niet in de kast terecht. Een handig voordeel is dat dit apart gedeelte ook dienst doet als soort handvat, waardoor je de computer ook gemakkelijk kan verplaatsen.

De Cryo Chamber levert beter werk dan verwacht.


Er bevinden zich ook drie fans aan de voorzijde die zorgen voor de intake, het binnenbrengen van externe lucht in de kast, maar er is enkel één fan voor het afvoeren van de lucht voorzien. Naar mijn gevoel had een tweede fan om de warme lucht naar buiten te blazen wel gemogen. Dat brengt ons bij een volgende punt: het geluid. Bij belasting gaan de fans in hogere toeren en wordt er toch heel wat lawaai geproduceerd. Eerst dacht ik dat het glazen paneel aan de voorzijde vooral de boosdoener was, maar er zit een centimeter ruimte tussen de filter van de voorste fans en het glas. Bij mijn tests nam ik het paneel weg maar het geluid bleef op hetzelfde niveau. Via de HP Omen software kon de snelheid van de fans gelukkig wat bijgeregeld worden, maar daar meer over hieronder.


Software​

Typisch bij HP is de aanwezigheid van hun eigen software op hun toestellen. In tegenstelling tot hun standaardcomputers is er bij de OMEN-reeks de HP Omen Gaming Hub toegevoegd, waardoor heel wat extra instellingen mogelijk zijn. Er zijn voor- en tegenstanders van zogenaamde bloatware, maar ik vind deze vrij toegankelijk, eenvoudig en een meerwaarde. Het grote voordeel is het bundelen van verschillende functies, zoals het aanpassen van RGB, aankopen van games op verschillende platformen, boosten van netwerksnelheid door het voorrang geven aan toepassingen, algemene performantieïnstellingen en de stand van de koeling.

Wat koeling betreft kan er dus gekozen worden voor de stille modus, normale snelheid of op maximale snelheid. Bij alle drie de standen blijft het echter vrij luidruchtig, maar de stille modus heeft mijn voorkeur aangezien deze toch veel stiller is dan de andere twee standen en meer dan voldoende blijft koelen. Het geluid blijft voor mij echter het grootste minpunt. De fans zijn zeer mooi wat RGB betreft, en de instellingen via de software zijn legio, maar bij een hoog toerental zijn ze zeer aanwezig. Als ik mijn hoofdtelefoon gebruik hoor ik ze dan niet, maar die sluit zéér goed af voor omgevingsgeluid. Hoor je dus zelf achtergrondlawaai tijdens het gebruik van je headset of gebruik je graag speakers, dan kan dit wel een storende factor zijn.

Conclusie

De kracht is zeker aanwezig met de gebruikte onderdelen, het uitzicht mag er ook zijn en het geheel ziet er voor mij afgewerkt uit. De vloeistofkoeling in de Cryo Chamber doet zijn werk en zorgt voor een goede koeling om de CPU onder controle te houden, maar het geluid van de andere fans blijft toch storend onder belasting. De HP Omen Gaming Hub software is wel een meerwaarde om verschillende instellingen en overklokken eenvoudig toegankelijk te maken. Wat de RGB betreft is er een eenvoudige software voorzien maar ook een uitgebreidere aparte software met meer instellingen, waarmee je bijvoorbeeld verschillende zones en lagen kan instellen. Zo gebruik ik als grondlaag één vaste kleur voor alles, met een tweede laag erboven die enkel op de voorste fans van toepassing is en op geluid reageert. Muziek, films en games zorgen dus voor wat variatie in kleur bij mij. Enkel de RGB van dit geheugen kon niet ingesteld worden, ook niet via de software van Kingston zelf, waardoor je geen mooi geheel kon creëren. Wellicht kan dit met recenter geheugen wel.

Pro

  • Mooi
  • Krachtig
  • Kwalitatief
  • Lage temperaturen dankzij de cryo chamber

Con

  • Vloeistofkoeling niet volledig zichtbaar
  • Luid bij belasting
  • Te weinig USB-A aansluitingen op het moederbord
  • RGB van geheugen niet aanpasbaar
7.5
 
Geheugen snelheid klopt normaal niet bij deze pc.
Deze draait normaal op 3.733 of 3600
In de bios moet je het XMP Profiel aanzetten voor de volledige geheugensnelheid te halen.
Staat ook nog een foutje in uw review. twee NVMe WD Black SSD's van elk 2TB moet eigenlijk van elk 1TB zijn.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: LezZ
Redactie
Klopt, is idd 3733 ram volgens de specs en mijn foto's. Ik ging er vanuit dat alles correct afgestemd stond. Disk zijn in dit geval idd 2x 1TB voor totaal van 2TB, tekstje was wat herschreven. Zoals ik aangaf zijn er verschillende modellen en zijn er al recentere, met betere specs. Als je alles zelf doet kan je uiteraard goedkoper met de nodige kennis maar het gaat hier om prebuilt met een andere focus.
 
Terug
Bovenaan