Techreview: AOC AGK700 RGB Backlit Gaming Keyboard

AOC gaat verder met de diversificatie op de gamingmarkt en heeft ook eigen keyboards uitgebracht. Er zijn drie modellen beschikbaar en Ik heb de AOC AGK700 RED versie in QWERTY uitvoering getest met een adviesprijs van 160,90 euro. In tegenstelling tot zijn twee kleinere broertjes, de AGK200 en AGK500, beschikt deze versie over Cherry MX Red switches, N-key rollover en volledige Anti-Ghosting. Die laatste twee zijn vooral voor gamers belangrijk, want dit zorgt er voor dat alle toetsen apart en in correcte volgorde van aanslag geregistreerd worden. Hiermee wordt ook het typische tuutgeluid vermeden, wat bij andere toetsenborden wel gebeurt als er te veel knoppen tegelijk worden ingeduwd.

Wat als eerste opvalt aan dit toetsenbord zijn niet de talrijk aanwezige RGB ledjes, maar wel die grote rode draaiknop bovenaan in het midden. Een opvallende keuze, aangezien de meeste toetsenborden dit rechts bovenaan plaatsen. Op het eerste gezicht lijkt dit ook volledig uit de toon te vallen als het toetsenbord niet aangesloten is, aangezien er dan voor de rest weinig rode accenten zichtbaar zijn. Er is wel een alternatieve rode set voorzien voor de wasd-toetsen.

AOCGK700-1.jpg

Eerste indrukken​

Bij het openen van de doos valt die grote knop dus als eerst op. Maar gelukkig zijn er ook heel wat kwalitatieve zaken op te merken. De bouwkwaliteit voelt heel stevig aan met de metalen behuizing, en de toetsen hebben een fijne aanslag. De kabel is stevig gevlochten met twee USB aansluitingen, eentje voor het toetsenbord zelf en eentje voor de USB-doorvoer om de USB 2.0 aansluiting aan de achterzijde te kunnen gebruiken. De polssteun is magnetisch en heeft een aangename lederen bekleding. Deze blijft ook goed zitten en is toch gemakkelijk om er af te halen indien gewenst. Een zeer goede steun, zo niet de aangenaamste die ik al getest heb.

Na het aansluiten van de AOC AGK700 valt de RGB-verlichting op. Je krijgt al direct een kleine demo aangezien het volledige toetsenbord een aantal kleuren doorloopt. Via de software, AOC G-Menu, kan je de functies en kleuren instellen naar eigen voorkeur. Er is echter ook een vast toegewezen knop bovenaan het toetsenbord aanwezig, waarmee je een aantal voorgeprogrammeerde opties kan instellen. Wie dus geen zin heeft in extra software kan hiermee al aan de slag. Aan de linkerzijde vinden we vijf macroknoppen, waarvoor je wel de software nodig hebt om in te stellen, en een ronde M knop om doorheen de vijf beschikbare profielen te roteren. Vanwaar de keuze voor M komt blijft mij toch een raadsel.

AOCGK700-2.jpg

Software en gebruik​

Wil je dus alles uit het toetsenbord halen is de software wel nodig. Behalve het instellen van de verschillende lichteffecten en bijhorende favoriete kleuren kan je hiermee de vijf beschikbare profielen instellen, om zo snel te kunnen schakelen. De grootste troef zit hem in de mogelijkheid die de macrotoetsen bieden. De meest courante zaken kan je instellen en ook op alle standaardtoetsen. Zo kan je bijvoorbeeld de entertoets koppelen aan de windowstoets of aan een andere knoppenreeks als je dat wenst. Het rechtstreeks opstarten van programma's of het openen van folders op je computer is echter niet mogelijk via macro's.

Een kwalitatief toetsenbord met een aangename aanslag en een zeer goede polssteun.


Bovenaan vinden we nog zeven andere knoppen behalve de grote draaiknop voor het volume. Deze hebben altijd een rode gloed en kan je niet aanpassen, wat toch jammer is. Ook de functies kunnen niet aangepast worden in de software, deze zijn dus toegewezen aan een vaste functie zoals Game Mode dat de windowstoets uitschakelt, de verlichting aan- of uitzetten, wisselen tussen lichteffecten enzovoort. Er is wel een leuke feature voor bijvoorbeeld linkshandige mensen, want de wasd-toetsen kunnen gewisseld worden met de pijltjes. Een handige toevoeging om snel te kunnen wisselen, zonder alle instellingen in een spel telkens te moeten aanpassen.

AOCGK700-4.jpg

The good, the bad and the ugly​

Er zijn veel positieve punten aan het toetsenbord: de polssteun die goed aanvoelt en stevig blijft zitten, de aangename toetsaanslagen mede door de MX red switches en de RGB-verlichting is mooi en vol. Anderzijds zijn er wat mindere punten die ik graag anders had gezien: Aanpasbare kleuren op de extra knoppen bovenaan en aan de knoppen aan de linkerzijde zouden een meerwaarde zijn, om alles te kunnen aanpassen naar jouw voorkeur. Een klein minpunt voor mij persoonlijk was de kleinere entertoets, ik had toch graag een grotere toets maar dat is uiteindelijk een miniem punt want dat is eigen aan de ANSI layout. Wil je toch een groter formaat voor de entertoets moet je op zoek naar een toetsenbord in ISO layout.

Wat het lelijkste onderdeel betreft, die grote rode draaiknop, moet ik wel toegeven dat die wel snel went. Het helpt dat de afwerking in het metaal is en kwalitatief aanvoelt tijdens het gebruik. Bij het draaien aan de knop voel je mooi de verschillende standen en is het mogelijk om je volume precies af te stellen. De extra knoppen zijn ook kleiner dan de standaardtoetsen, wat in eerste instantie wat gewenning vergt. De indicatoren voor Num Lock, Caps Lock en Scroll Lock staan trouwens net boven de pijltjes, maar die lichtjes kan je niet aanpassen. Een vreemde positie, zeker omdat die kleuren dan kunnen afsteken ten opzichte van andere toetsen.

Conclusie

In eerste instantie had ik wat mijn twijfels over het uiterlijk wegens door de grote volumeknop. Ik ben blij dat ik toch de tijd genomen heb om dit toetsenbord te reviewen, want er zijn heel wat positieve punten. Het gebruik is prettig met aangename toetsaanslagen, de kwalitatieve polssteun en door de aanwezigheid van extra macrotoetsen die je zelf kan instellen. Ook alle standaardtoetsen kunnen trouwens ingesteld worden met macro functies. De RGB-verlichting is levendig, al kan niet alles aangepast worden. De extra knoppen bovenaan en aan de linkerzijde kunnen zo bijvoorbeeld niet ingesteld worden met je favoriete kleur. Het wisselen van de wasd-toetsen met de pijltjes is wel een handige toevoeging, zodat bijvoorbeeld linkshandige mensen niet telkens de instellingen moeten aanpassen van een spel. Het toetsenbord is trouwens al te vinden voor minder dan honderd euro, waardoor het zeker een aanrader is.

Pro

  • Levendige kleuren
  • Macro toetsen
  • Hoogwaardige polssteun
  • Functie om wasd te wisselen met de pijltjes

Con

  • Extra toetsen hebben vaste kleuren
7.5

Over

Gespeeld op

  1. PC
 
Terug
Bovenaan