Techreview: Corsair K55 CORE RGB Gaming Keyboard

De kerstkalkoen is ondertussen al een aantal maanden verteerd, maar de kerstsfeer zit er soms toch nog in. Gelukkig niet dankzij het gekweel van Mariah Carey of de miljoenmiljardste vertoning van Home Alone, maar wel door wat sfeervolle verlichting. Eerlijk gezegd moet ik het niet hebben van heel dat RGB-gebeuren bij muizen, headsets en toetsenborden, al zal ik daarvoor een review niet laten staan. Hoewel ik niet veel avonturen beleefde met dit toetsenbord, deel ik wel graag mijn ervaring ermee.

Wie me volgt weet dat ik slechts sporadisch eens op pc game. Meestal wat dat voor spellen zoals Planet Zoo of Company of Heroes, maar eerstgenoemde is ondertussen ook al beschikbaar voor onder andere PlayStation 5. Gelukkig heb ik wel dagelijks meerdere uren een toetsenbord nodig. Is het niet om mijn boekhouding in orde te brengen, dan wel om reviews zoals deze te typen. Daarnaast installeerde ik ook nog eens Northgard via Steam (het verwondert me dat Steam me nog niet als vermist heeft opgegeven) om het mechanische toetsenbord van Corsair aan de tand te voelen.

Corsair 1.jpg

Volwaardig op elk vlak​

Net zoals dat bij zowat alles het geval is, heb je toetsenborden in alle maten, kleuren en opties. Zo heb je toetsenborden waarbij je bureau voor de helft gevuld is, maar ook exemplaren die je er amper op terugvindt. Kleuren als wit en zwart komen heel regelmatig terug, al dan niet met optionele RGB-verlichting. En dan heb je nog het aspect van mechanische toetsen. Het Corsair K55 CORE RGB Gaming Keyboard is een volwaardig (dus inclusief klavier voor de cijfers) toetsenbord, is beschikbaar in het zwart of grijs, heeft zoals de naam reeds verraadt ledverlichting aan boord en is van het mechanische type. Wat je dat moet kosten? Een schamele vijftig euro. Daarvoor kun je dus niet sukkelen. Ik ontving trouwens het QWERTY-formaat en dat is toch even wennen!

Het Corsair K55 CORE RGB Gaming Keyboard is het vervolg op de K55-versie en dus een volwaardig toetsenbord. Qua grootte is het identiek aan wat ik gewoonlijk gebruik (Logitech K295 (puur om de stille toetsen)). En hoewel er geclaimd wordt dat ook de K55 Core stil is door het gebruik van membraantoetsen, is het getik op de toetsen toch niet zo stil als gehoopt. Ik moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat ik het bijna geruisloze eigen toetsenbord gewoon ben, want storen doet de K55 CORE trouwens niet. Mijn bureau bevindt zich naast het televisietoestel en toch heeft mijn vriendin niet aangegeven dat het stoort. Dus toch een half puntje voor Corsair hier.

Corsair 2.png

Enkele functies​

Vooraan op de doos prijken nog enkele functies, waaronder de morsbestendigheid en de aanwezigheid van een aantal media- en functietoetsen. Laat me eerst even de morsbestendigheid bespreken. Corsair claimt dat het toetsenbord morsbestendig is tot driehonderd milliliter. Je zou dus bijna een volledig blikje over je toetsenbord mogen morgen, zonder schade te hebben. Uiteraard heb ik dat niet getest, maar in het verleden mocht ik alleszins eens een keyboard de vuilbak in kieperen door wat lomp om te springen met mijn drank. Hoewel ik hopelijk die morsbestendigheid niet nodig heb, gebruikte ik wel regelmatig eerder vermelde toetsen. Bij het schrijven van reviews staat er regelmatig wat muziek op en Corsair voorzag enkele mediatoetsen hiervoor. Zo kun je eenvoudig je muziek dempen, het volume aanpassen of even pauzeren. Groot nieuws is dit echter niet, want bijna elk toetsenbord heeft het wel aan boord.

Corsair K55 CORE RGB Gaming Keyboard geeft veel voor weinig.


Een puntje dat ik dan weer jammer vind, is het gebruik van een draad. Oké, het is een gamingtoetsenbord en zowel voor een keyboard als muis zweren gamers bij een bekabelde versie, maar ik prefereer toch liever draadloze varianten. Dat ik geen echte pc-gamer ben, heeft daar natuurlijk alles mee te maken. Nu ik het toch over een minpunt heb, vermeld ik ook het voor mij storende element dat de enter-toets nogal klein uitgevallen is. Oké, ook dit is een kwestie van wennen, maar toch. En zoals reeds vermeld hoeft al dat RGB-gedoe niet voor mij. Dit was dan ook een van de eerste zaken die ik uitzette met behulp van de op het toetsenbord aanwezige toets, al heb je meer opties met de Corsair iCue-software. Ja, je hebt dus een programmatje nodig om een aantal zaken naar wens aan te passen.

Corsair 3.jpg

Alle kleuren van de regenboog​

Ja, ik kan RGB-verlichting (bij dit toetsenbord zijn er trouwens tien zones) in principe wel verteren, maar niet als het continu flikkert zoals de kerstversiering in winkelstraten. Een neutrale kleur kan voor mij gerust door de beugel en daarvoor moest ik dus in de software aan de slag. Hier heb je heel wat opties, waaronder dus het instellen van de kleuren naar wens en de effecten van de verlichting. Je kunt zelfs enkele lagen instellen, waarbij laag één bijvoorbeeld een vaste kleur is, terwijl de tweede laag als een golf over je toetsenbord glijdt. De mogelijkheden zijn legio. Als je de verlichting aanzet, kun je ook rekenen op een leuk effect aangezien de toetsen door het gebruikte materiaal lijken te zweven. Ook toetsen kun je aanpassen in het programma, evenals het selecteren van de PlayStation-modus, al heb ik dat niet getest.

Het toetsenbord kun je ook 'upgraden' door het instellen van een aantal profielen. Zo kun je een profiel instellen dat volledig is afgesteld op je gaminggewoontes, terwijl een profiel voor het schrijven van reviews of het surfen op het internet ook een mogelijkheid is. Snelkoppelingen kun je hierbij naar wens aanpassen, waarbij dezelfde toetsencombinatie in een ander profiel een andere functie heeft gekregen. Erg veel gebruik maak ik daar niet van. Ik ben lekker ouderwets en pas alles wel manueel aan, maar het is alleszins een tof gegeven, zeker gezien de lage prijs van het toetsenbord.

Conclusie

Het Corsair K55 CORE RGB Gaming Keyboard is een uitstekend toetsenbord voor een lage prijs. Je krijgt er een responsief mechanisch toetsenbord voor met een aantal toffe functies. Zo zijn er de klassieke mediatoetsen, al is dit toetsenbord ook morsbestendig en kun je je volledig laten gaan bij het instellen van de RGB-verlichting en extra functies. Ook profielen zijn aanwezig, waardoor je eenvoudig kunt switchen van kantoorwerk naar de gamingmodus.

Pro

  • Veel waar voor je geld
  • Volwaardig toetsenbord
  • Enkele toffe functies
  • Morsbestendig

Con

  • Niet draadloos te gebruiken
  • Niet zo stil als verwacht
  • Te kleine enter-toets
8

Over

Fabrikant

  1. Corsair
 
Terug
Bovenaan