Techreview: Corsair M75 Wireless

Wat is het juist dat het interessant maakt voor jou om een bepaalde muis in huis te halen? Is het de grootte of de vorm? Het aantal knoppen? De gevoeligheid van de sensor? Het feit dat je ze draadloos kan gebruiken of oplaadbaar is? Of misschien is het toch die stijlvolle RGB-verlichting of de kleur van de muis? Natuurlijk mag je ook het prijskaartje niet vergeten ... Uiteindelijk heeft iedereen zijn voorkeuren en noden, waardoor het steeds een beetje zoeken is naar welke muis het beste past bij jouw setup.

Corsair probeert alvast onze harten te veroveren met de Corsair M75 Wireless, beschikbaar in zowel het wit als het zwart. Dit is een nieuwe lichte en draadloze muis die zich richt op gamers die op zoek zijn naar een muis met sterke prestaties, zonder al teveel toeters en bellen te hebben. Corsair stuurde een exemplaar op om te testen en ik mocht aan de slag gaan met de muis om te kijken of het zijn beloftes kon waarmaken.

IMG_20240301_101351.jpg

Het zit in de details​

Voordat we de muis onder de loep nemen, maak ik een klein zijsprongetje om misverstanden te voorkomen. De muis die ik in ontvangst mocht nemen, heet voluit eigenlijk M75 Wireless Lightweight RGB Gaming Mouse. Deze is dus niet hetzelfde als de al langer beschikbare M75 AIR Wireless Ultra-Lightweight Gaming Mouse, een gegeven waarmee ik ook even heb gesukkeld. Beide muizen zijn een variant van elkaar, wat je wel kan afleiden uit de M75-benaming, met enkele subtiele verschillen. Twee van de verschillen kan je eigenlijk al meteen spotten in de naam. De M75 AIR heeft namelijk een gewicht van zestig gram, terwijl de muis die ik mocht reviewen een gewicht heeft van 89 gram. Nog steeds een lichtgewicht dus, maar toch iets zwaarder dan de "superlight" muizen die rond de zestig gram zitten.

Het tweede verschil heeft natuurlijk betrekking op de RGB-verlichting. Daar waar de M75 AIR geen RGB-elementen heeft, heb je hier twee subtiele lijnen die over de rug van de muis lopen, een oplichtend logo en nog een extra verlichtingselement onderaan de muis. De RGB-elementen zijn alvast stijlvol verwerkt in deze muis en worden uiteraard ook gebruikt als indicator voor allerhande zaken, zoals het laadniveau van de batterij of het DPI-profiel. Het laatste grote verschil ten slotte, is dat dit nieuwe model ook twee knoppen bevat aan de rechter zijkant. Deze muis is namelijk ook geschikt voor linkshandigen. Dat de muis een volledig symmetrische vorm heeft, helpt hierbij natuurlijk.

Deze muis is namelijk ook geschikt voor linkshandigen.


Wat de vorm van de M75 betreft, kan ik eigenlijk alleen maar positief zijn. Initieel was ik wat terughoudend omdat mijn voorkeur eigenlijk uitgaat naar muizen van het type Razer Basilisk of Roccat Kone vanwege het extra comfort en omdat ik in hoofdzaak een palm grip heb. Maar Corsair lijkt hier extra aandacht gespendeerd te hebben aan de vorm, die als "ambidextrous" wordt omschreven omdat ze zowel door rechts- als linkshandigen kan worden gebruikt en door elk type van muisgrip. Mede dankzij de grootte van de muis, met een lengte van 12,8 cm, lag de muis voor mij eigenlijk geweldig in de hand. Na enkele uren gebruik, was ik dus helemaal gewonnen.

IMG_20240301_092808.jpg

Vingervlugheid​

Naast het comfort zijn uiteraard ook de prestaties van een muis belangrijk, zeker voor een gamingmuis. Ook hier lijkt Corsair alles uit de kast te halen. De optische sensor is de Corsair Marksman die een resolutie heeft van maar liefst maximaal 26 000 dpi, 650 IPS-tracking en tot 50 G acceleratie. Bovendien heeft deze muis een polling rate van 2000 Hz, wat het aantal keer is dat de muis per seconde een signaal stuurt naar je computer. Bij de meeste gaming muizen heb je een maximale polling rate van 1000 Hz, maar je vindt er intussen ook wel met 4000 of zelfs 8000 Hz (al heb je hier vaak een extra accessoire voor nodig). Het zijn heel wat hoge cijfertjes dus, om aan te geven dat dit een ultraprecieze en -snelle muis is, met waarden die bovengemiddeld zijn. Daarnaast zijn de klikkers gebaseerd op op de zogenaamde Corsair Quickstrike-technologie waarbij een optische switch jouw klikken uiterst nauwkeurig registreren en zij tot honderd miljoen kliks kunnen verduren. Of dit alles voor de gemiddelde gamer allemaal nodig is, is een andere vraag natuurlijk. Maar er is vast wel een publiek hiervoor.

De prestaties van je muis zijn natuurlijk ook afhankelijk van de manier waarop je ze aansluit op de computer. Je wil natuurlijk een input lag die zo miniem mogelijk is en daarvoor kan je in eerste instantie de muis met de meegeleverde USB-C-kabel aansluiten. Wie draadloos wil gaan, kan dit doen via bluetooth, al is de muis wel beperkt tot versie 4.2, of via de wireless dongle. Deze dongle maakt gebruik van de Corsair 2.4 GHz Slipstream Wireless-technologie om een sub-1ms-connectie tot stand te brengen. Hiervoor dien je wel de iCUE-software van Corsair te downloaden en het gebruik van de wireless dongle heeft ook invloed op je batterij. Via bluetooth gaat de batterij namelijk honderdtwintig uren mee, terwijl die via dongle slechts een zestigtal uren is. Al hangt dit natuurlijk ook af van andere factoren zoals het gebruik van de RBG-verlichting en de keuze tussen 2K- en 1K-polling. Al bij al is de batterijduur dus zeker goed en is de muis volledig opgeladen in 75 minuten.

IMG_20240301_101556.jpg

(On)uitgesproken design​

Het afstellen van je muis doe je met behulp van de iCUE-app van Corsair. Dit aspect mocht wel wat duidelijker worden uitgelegd. Er staat enkel een klein logo op het doosje en het staat ook vermeld in één zinnetje in de gebruikershandleiding, maar hiervoor is er enkel een QR-code aanwezig om deze te scannen. De kans is dus zeer groot dat je dit volledig ontgaat, zeker als dit je eerste Corsair-product is. Om de software te gebruiken, dien je de muis bovendien eerst in te stellen via de draadloze dongle of kabel, via bluetooth gaat dit niet. Maar eens alles is geïnstalleerd, gaat er wel een hele wereld voor je open waarbij je enorm veel mogelijkheden krijgt om je RBG-verlichting aan te passen, alsook de individuele knoppen en de gevoeligheid van de muis instellen. Je kan zelfs macro's instellen en verschillende profielen aanmaken als je dat wil. Hierbij is het wel spijtig dat je de twee extra knoppen aan de andere kant niet kan instellen om te gebruiken als bijkomende knoppen. Zij zijn er dus enkel voor in het geval dat je van hand moet wisselen.

Onderaan de muis vind je dan weer de DPI-knop alsook een knop die je gebruikt voor het aan-en uitzetten, maar ook het wisselen tussen de draadloze modes. Om te wisselen volstaat het om kort op de knop te drukken en het nadeel hiervan is dat het aan- en uitzetten van de muis toch wat langer duurt dan gewenst omdat je de knop langer moet ingedrukt houden. De oplossing ziet er eleganter uit dan een schuifknop, maar persoonlijk vond ik dit toch net iets minder makkelijk. Zeker omdat je je soms ook kan vergissen tussen de twee onderste knoppen en je plots je DPI kan verlagen terwijl je wou wisselen tussen bluetooth en wireless via de dongle. Verder vind je hier ook de voetjes (of skates) van de muis die vervaardigd zijn van zogenaamd Virgin Grade PTFE, wat garant staat voor soepele muisbewegingen ongeacht de oppervlakte. Tot slot vind je onderaan ook nog een opening om je dongle in te steken, zodat je hem makkelijk en subtiel opbergt. Alle aspecten aan deze muis zijn bovendien stijlvol en vrij onopvallend verwerkt. Voor mij mochten de zijknoppen echter wat meer uitgesproken zijn, waardoor ze net iets handiger in gebruik zouden zijn. Verder kan ik eigenlijk slechts één grote bedenking maken bij deze muis en dat is de prijs. Aan al dit moois hangt namelijk een stevig prijskaartje vast van € 129,99.

Conclusie

De Corsair M75 Wireless is een knappe muis met straffe prestaties die dankzij zijn vorm zeer comfortabel in je hand ligt en bruikbaar is voor zowel rechts- als linkshandigen. Dankzij de iCUE-app (niet vergeten te downloaden en in te stellen!) en de drie manieren van verbinden kan je de muis gebruiken zoals jij het wilt. Omdat de perfecte muis nog niet bestaat, zijn het vooral de prijs en de zijknoppen die hier het zwarte schaap zijn.

Pro

  • Uitstekende prestaties
  • Batterijduur
  • Zowel voor rechts- als linkshandigen
  • Stijlvol ontwerp
  • Aanpassingsmogelijkheden via de iCUE-app

Con

  • Prijzig
  • Zijknoppen konden beter uitgewerkt zijn
  • Gebruik iCUE-app niet altijd duidelijk
8.5

Over

Fabrikant

  1. Corsair
 
Terug
Bovenaan