Techreview: Corsair K65 Plus Wireless

Een onmisbaar onderdeel van een goede pc setup? Jup, sowieso een deftig toetsenbord! Naast de muis, hét onderdeel dat het zwaar te verduren krijgt. Is het niet door de dagdagelijkse werklast, dan wel door frustrerende gaming-momentjes waar al eens wat harder op de toetsen wordt geramd. RGB to the max of een bescheiden exemplaar zonder lichtjes, momenteel is er voor elk wat wils. Zelf ben ik fan van een compacter exemplaar, al wens ik daarbij natuurlijk niet te veel te moeten inboeten aan functionaliteit. Het is in dit kader dat Corsair de K65 Plus Wireless op de markt brengt. Een 75% RGB mechanisch en tevens draadloos toetsenbord met een resem aan functionaliteiten aan boord. Corsair was zo vriendelijk ons een testexemplaar op te sturen, waar ik maar al te graag mee aan de slag ging. Het resultaat van deze test lees je in onderstaande review!

Corsair is al jaren een vaste waarde op de hardware-markt. Hoewel hun oorsprong te zoeken is in RAM-modules, PSU’s en geheugenopslag, zijn zij op vandaag uitgegroeid tot één van de grootste spelers op vlak van randapparatuur voor gaming. Kenmerkend voor deze productlijn: de RGB-kleuren waar zoveel gamers, influencers en pc-liefhebbers dol op zijn geworden. Ook aan dat bij de K65 Plus Wireless geen gebrek!

K65_PLUS_WIRELESS_10.png

Uitgebreide mogelijkheden in een compact formaat

Wie houdt van een compact formaat, maar de Corsair K65 RGB Mini te klein vindt, is bij deze Plus-versie aan het juiste adres. Het toetsenbord wordt geleverd met een USB-A naar USB-C oplaadkabel en een dubbelzijdige tool om zowel de keycaps als de switches te verwijderen. Het op het eerste zicht bescheiden, maar mooi vormgegeven, toetsenbord komt standaard met een combinatie van grijze en zwarte PBT keycaps en MLX Red lineaire mechanische switches. Door zijn compact formaat is er uiteraard geen numeriek gedeelte aanwezig, maar wat wel meteen in het oog springt is de multifunctionele draaiknop, waarover later meer.

Verder valt vooral het gewicht van het toetsenbord op. Door de stalen plaat in het chassis, alsook het dubbellaag geluidsdempende materiaal onder de toetsen, maar ook dankzij de aanwezigheid van tweestandenvoetjes aan de onderzijde van het toetsenbord, maakt dit de Corsair K65 Plus Wireless erg aangenaam om op te typen. Wie het toetsenbord iets grondiger inspecteert, zal ook merken dat er aan de achterzijde een 2,4 GHz wifi-ontvanger aanwezig is, alsook twee switches welke respectievelijk instaan voor het schakelen tussen een Windows- of Mac-computer en de connectiviteitsopties. Naast een bekabelde USB-C connectie en een draadloze 2,4 GHz-verbinding kan je namelijk ook kiezen voor Bluetooth 4.0+. Deze laten niet enkel toe om te switchen tussen verschillende pc’s en/of laptops, maar ook tussen mobiele toestellen en zelfs Xbox One, Xbox Series X|S, PlayStation 4- en PlayStation 5-consoles, waarbij je daarenboven tot drie verschillende Bluetooth-verbindingen kan opslaan en oproepen met de functietoets. Je merkt het al, maar de mogelijkheden zijn best uitgebreid te noemen. Klein, maar dapper is hier dus zeker op zijn plaats!

K65_PLUS_WIRELESS_RENDER_22.png

Een aanrader voor wie houdt van clean desks

Een toetsenbord moet er natuurlijk niet enkel goed uitzien en comfortabel aanvoelen, het moet ook responsief en handig in gebruik zijn. Wie ervaring heeft met mechanische toetsenborden, weet dat dit best objectief is. De ene is fan van stille, rode, lineaire switches, de andere van de clicky , voelbare blauwe of de tactiele bruine. Zelf opteer ik het liefst voor de stille variant. Niet enkel omdat ik het aangenamer vind, maar ook om vrouwlief tevreden te houden. Het is deze variant die standaard geleverd wordt in de Corsair K65 Plus Wireless. De dubbele demping zou de al stille rode switches nog minder hoorbaar maken. Sla je de toetsen aan zoals het hoort, dus met minimaal indrukken, dan zijn deze effectief nagenoeg onhoorbaar. Duw je de toetsen iets verder in, dan zal je merken dat ze alsnog iets luider zijn dan verwacht. Door de erg responsieve toetsen is het in het begin wel wat oefenen om geen ongewenste toetsaanslagen te triggeren. Zo viel het meer dan eens voor dat ik een dubbele spatie terug moest verwijderen, of dat ik bij het spelen van een spel een ongewenste actie uitvoerde. Al is het natuurlijk kwestie van gewoon worden. Lukt het na een tijdje nog niet, dan kan je alsnog kiezen voor de blauwe of bruine switches.

De Corsair K65 Plus Wireless is een allrounder in klein formaat.


Wat de stabiliteit van de draadloze verbinding betreft, kan ik alvast meegeven dat ondanks een moeilijke Bluetooth pairing in het begin, alles nadien vlekkeloos verliep. Zowel bekabeld, wifi als Bluetooth, zorgde op dat vlak alle voor een lagvrije ervaring. Waar ik in het begin tegen aanliep, was dat wanneer ik de standaardprocedure volgde voor connecteren via Bluetooth, mijn pc het toetsenbord niet vond. Op iPad werd de K65 Plus Wireless wel gevonden, maar lukte het effectief connecteren niet. Nochtans zou volgens de procedure enkel de Bluetooth-functie van het apparaat moeten worden aangezet en het toetsenbord in Bluetooth-mode moeten worden geplaatst, waarna het koppelen automatisch zou gebeuren. Dit was zelfs na een volledige factory reset niet het geval. Een oplossing was gelukkig snel gevonden en lag bij het effectief koppelen door middel van de functietoetsen. Een kleine hindernis die hopelijk bij een volgende update wel zal worden aangepakt.

Bij een draadloos toetsenbord is een vrees natuurlijk hoe lang de batterij meegaat. De fabrikant geeft mee dat de batterij met een capaciteit van 4200 mAh zonder backlight zo’n 266 uur autonomie heeft. Hoewel ik dit niet uitvoerig heb getest, kan ik meegeven dat dit met beperkte backlight al een stuk minder is. Door zijn gewicht is dit echter niet het type toetsenbord dat je overal mee de baan op sleurt, waardoor je met beperkte laadtijd toch weer draadloos aan de slag kunt en kan genieten van een clean desk zonder vervelende kabels. Daarenboven bevat het toetsenbord aan de zijkant ook een handige indicator, die respectievelijk groen, amber of rood kleurt om de bijhorende batterijstatus weer te geven. Zelfs zonder software zie je dus meteen wanneer je toetsenbord een laadbeurt nodig heeft.

K65_PLUS_WIRELESS_13.png

iCUE als toegangspoort tot eindeloze RGB-settings

Dan moeten we het uiteraard nog hebben over het meest kenmerkende aspect van dit toetsenbord: de uitgebreide RGB-mogelijkheden. Dankzij de iCUE software en het feit dat elke toets afzonderlijk kan worden ingesteld, zijn er letterlijk ontelbare variaties mogelijk. Zo kan je één van de vele presets gebruiken of kan je alles zelf naar believen aanpassen. Hierbij moet ik wel zeggen dat er een zekere leercurve mee gemoeid is. Zo moet je er rekening mee houden dat er ‘software-instellingen’ zijn die enkel gelden wanneer de iCUE software draait en ’hardware-instellingen’ als dat niet het geval is. Deze gebruiken steeds afzonderlijke profielen. Mij zou het logischer lijken dat je in hardware-mode gewoon het laatst gekozen profiel onthoudt. Daarenboven werken de kleurinstellingen ook met verschillende layers, waardoor het mij meer dan eens niet duidelijk was waarom een gekozen kleurprofiel niet meteen werd overgenomen. Eenmaal je dat onder de knie hebt, kan je uiteraard uitgebreid beginnen experimenteren. Ben je je kleur even beu, dan kan je middels het indrukken van de functietoets in combinatie met een cijfer één van de vele presets selecteren of kan je met een handig knopje aan de zijkant de verlichting volledig uitschakelen. Een puntje dat mij wel hard stoorde, was het feit dat de keycaps zelf niet lichtdoorlatend zijn. Dit maakt dat de verlichting vooral een esthetisch rol heeft en minder een functionele. Voor mensen die niet blind kunnen typen vormt dit mogelijks een struikelblok. Daarenboven verloor ik meer dan eens een vooraf ingesteld profiel, al zal dat vermoedelijk aan de software zelf liggen en niet aan dit specifiek toetsenbord.

Waar we het nog niet over gehad hebben, is de multifunctionele draaiknop. Deze metalen draaiknop laat niet enkel toe muziek te muten en het geluid aan te passen, maar kan ook worden ingesteld om de lichtsterkte aan te passen, verticaal of horizontaal te scrollen of in te zoomen. Hoewel de standaardinstelling het volume controleert, vergt het maar een druk op de functietoets en de pijlen om van functie te veranderen. Toegegeven, mensen met een deftige muis zullen de draaiknop hoofdzakelijk gebruiken om het volume te regelen, maar desalniettemin een welkome toevoeging die zeker niet bij elk compact toetsenbord aanwezig is.

Conclusie

Met de K65 Plus Wireless brengt Corsair ons een mechanisch toetsenbord in een compact 75%-formaat, zonder aan functionaliteit te moeten inboeten. Naast de mogelijkheid om een Mac- of Windows-profiel te kiezen, kan je ervoor kiezen om bedraad of draadloos via 2,4 GHz of Bluetooth aan de slag te gaan. Tevens kan je met de Bluetooth-functietoetsen tot drie toestellen koppelen, waarbij niet enkel pc’s, laptops of tablets, maar ook Xbox- en PlayStation-consoles tot de mogelijkheden behoren. Tel daarbij de uitgebreide RGB-mogelijkheden en een multifunctionele draaiknop en je beseft al snel dat dit toetsenbord een allrounder is in klein formaat. Daarenboven voelt het toetsenbord erg kwalitatief aan, zijn de MLX Red switches erg comfortabel om op te typen en weet Corsair een fijne combinatie te vinden tussen moderne RGB en een klassieke, klassevolle uitstraling. Kan je niet blind typen, hou er dan wel rekening mee dat de keycaps zelf geen backlight doorlaten. Een beetje een gemiste kans, wetende dat er toch een stevig prijskaartje van zo’n € 160 aan vasthangt. Desalniettemin een topper als je houdt van een compact formaat en een clean desk. Hier hoop ik er alvast nog veel reviews op te mogen slijten!

Pro

  • Erg kwalitatief materiaal en comfortabele switches
  • Veel functionaliteit in een handig formaat
  • Perfect voor wie van clean desk houdt
  • De multifunctionele draaiknop is handig in dit formaat

Con

  • Keycaps zelf laten geen licht door
  • De initiële Bluetooth-connectie liep niet van een leien dakje
  • De iCUE software is niet altijd even eenduidig
9

Over

Beschikbaar vanaf

20 februari 2024

Fabrikant

  1. Corsair
 
Terug
Bovenaan