Techreview: Razer BlackWidow V4 Pro - Mechanical Gaming Keyboard

Een goed toetsenbord is belangrijk maar vooral een persoonlijke keuze. De ene persoon wil er een met alle toeters en bellen terwijl de andere een zo’n basic en compact mogelijk model wilt. Ik kreeg van Razer de BlackWidow V4 Pro toegestuurd om deze eens grondig aan de tand te voelen. Hoe het toetsenbord het ervan afbracht lees je hieronder!

Negen jaar lang heb ik een goedkoop maar deftig toetsenbord versleten tot de tekens ervan afgeveegd waren. Om mijn game wat te uppen, ook al deed hij het nog perfect, schafte ik in 2021 de Mountain Everest Max aan. Deze BlackWidow V4 Pro mag dus uit zijn pijpen schieten om te concurreren tegen een toetsenbord waar ik best wel tevreden over ben.

PXL_20240109_113859894.jpg

Full-Blown Battlestation Immersion

De Razer BlackWidow V4 Pro is een bekabeld fullsizetoetsenbord met 104 knoppen en is voorzien van een stevige aluminium constructie. De keycaps zijn vervaardigd uit een doubleshot-vormproces om ervoor te zorgen dat de labels nooit slijten en hebben dus extra dikke wanden waardoor ze extreem sterk zijn om zelfs de grootste ragers onder ons te weerstaan.

Bijgeleverd bij het toetsenbord zit een polssteun uit kunstleer en twee USB type A-C kabels. Het toetsenbord is te verbinden met een enkele USB-kabel. Met de USB Passthrough-kabel sluit je de USB-aansluiting in het toetsenbord aan op je computer.

Deze BlackWidow V4 Pro is meer dan een standaard toetsenbord. Zelf adverteert Razer het als een Full-Blown Battlestation Immersion en heeft een intern geheugen waar tot vijf profielen in kunnen worden opgeslagen.

Het toetsenbord bevat linksboven een command dial met acht voorgeprogrammeerde functies waarmee je kunt in- en uitzoomen, van tabbladen wisselen, de helderheid van het toetsenbord aanpassen, het op- en neer scrollen op een pagina en zoveel meer. Deze functies zitten standaard in het toetsenbord geïntegreerd. Wil je zelf functies toevoegen aan die command dial, dan heb je het Razer Synapse programma wel nodig. Toegegeven, de command dial is een leuke toevoeging, maar ik betrap me er op deze amper te gebruiken.


Macro Me This​

Aan de linkerzijde van het toetsenbord zitten de eerste drie macro-toetsen. De eerste opent het screenshot menu, de tweede de Xbox Game Bar en de derde opent de task view. De positie van deze knoppen is even wennen want bij het verplaatsen van het toetsenbord duwde ik meerdere keren per ongeluk een van de knoppen in. Gelukkig is het ongelooflijk hoe snel je aan iets gewend raakt en zou ik de knoppen nu al missen moest ik van toetsenbord veranderen. Het handige is dat elke functie van deze knoppen te veranderen valt. Zo heb ik de Xbox Game Bar-functie omgezet naar het openen van de calculator applicatie. Het was even zoeken hoe het moest in de Synapse-app, maar eenmaal gevonden werkt het als een fluitje van een cent.

Op de linkerkant en naast de klassieke toetsen staan vijf verticale macro-toetsen waarvan hun functionaliteit zelf in te vullen zijn. Verder hebben we op de rechterkant een volumeregelaar en vier knoppen met de reverse, pause/play, next en disable sound functie. Knoppen die ik dagelijks als veelvuldige muziekluisteraar gebruik. Zo kom ik bij mijn eerste minpunt van dit bord. Elke knop op het bord heeft zijn eigen onderbelichting, deze mediaknoppen hebben dit ook, maar belichten hun functie niet. Zo moet ik elke keer over de knoppen kijken om te zien welke functie welke knop heeft. Toegegeven, na verder gebruik wist ik na een tijd wel in welke positie ze stonden.

Als laatste bevat het toetsenbord nog vooringestelde functietoetsen. Zo kun je met de F9-toets een macro programmeren, met de F10-toets schakel je Gaming Mode in en met de F11- en F12-toetsen kun je de sterkte van de RGB-verlichting instellen.

Gaming Mode is een modus waarin je kunt instellen om bepaalde knoppen te deactiveren. Zo kun je de Windows Key, Menu Key en de combinaties Alt + Tab en Alt + F4 deactiveren zodat je tijdens het gamen niet per ongeluk een ongewenste knop induwt. Gaming Mode is een handige functie, alleen ontbreekt mij de mogelijkheid deze functie uit te breiden. Zo is het nog steeds mogelijk de geprogrammeerde macro-knoppen te gebruiken waardoor je game toch verstoort geraakt. Gaming Mode is een begin, maar niet volledig uitgewerkt. Ook in de Razer Synapse-app kun je zelf niet instellen welke knoppen gedeactiveerd worden.

Het is ongelooflijk hoe snel je aan iets gewend raakt en zou ik nu al knoppen missen moest ik van toetsenbord veranderen.


De Blackwidow V4 Pro heeft standaard een polling rate van 1000 Hz. Via Razer Synapse kun je deze via vooraf ingestelde frequenties veranderen van 125 tot 8000 Hz. De polling rate is de snelheid of hoeveelheid meldingen die het toestel verzendt naar je computer. 1000 Hz stuurt bijvoorbeeld 1000 signalen per seconde door, waar bij 8000 Hz dit er acht keer zoveel zijn. Hoe hoger de polling rate, hoe zwaarder de CPU belast wordt om dit allemaal te verwerken. De hoge polling rates worden voornamelijk gebruikt bij competitieve games waar de snelheid van een input belangrijk is en dat deze zeker wordt geregistreerd.

De Razer Blackwidow V4 Pro maakt gebruik van de Gen-3 Razer Mechanical Switches met de keuze uit Green Clicky, Yellow Linear en Orange Tactile. Ik kreeg de versie met de Yellow Linear switches opgestuurd. Deze hebben een actuatiekracht van 45g, een key-travel van 3,5 mm en een pre-travel van 1,2 mm.

Standaard bevat het toetsenbord een preset van elf RGB-effecten die gecombineerd kunnen worden met andere Razer-apparatuur. Met de te downloaden Razer Chroma Studio kun je je uren amuseren om zelf effecten te maken en toe te passen aan je Razer-technologie of producten die Chroma Certified zijn.

Conclusie

Na een aantal weken dit toetsenbord gebruikt te hebben en er recensies op neer te typen en games mee te spelen ben ik aangenaam verrast. Ik was al zeer tevreden met mijn huidige toetsenbord, maar een aantal toevoegingen zorgt ervoor dat ik deze liever gebruik. De polssteun ligt super comfortabel en klikt aangenaam en stevig onder in het toetsenbord. De acht macro-toetsen die je zelf kunt programmeren zijn een welkome toevoeging en het gebruik is simpelweg een aangename ervaring. Enige minpunten die ik tot op heden heb aan te merken is de beperkte Gaming Mode waarin niet alle gewenste knoppen uit te schakelen zijn en botste ik al meermaals per ongeluk tegen de macro-knoppen aan de zijkant. Het laatste minpunt is de verlichting die ontbreekt bij de media-knoppen, al is dit net zoals de positie van de macro-knoppen tijdelijk tot je de locatie ervan gewend bent. De instellingen op Razer Synapse zijn niet altijd even gebruiksvriendelijk wanneer je ze voor het eerst gebruikt, maar eenmaal je je er wat in verdiept is het best duidelijk. Qua slijtage kan ik er nog niet veel over kwijt naast dat bij het eerste gebruik de letter T af en toe dubbel werd getypt in een chatgesprek. Na deze cap er eens van te halen en terug op te steken werkt deze nu wel als behoren, al zal tijd uitmaken of het later terug een probleem wordt.

Pro

  • Command dial is een leuke toevoeging ...
  • Toetsenbord met alles erop en eraan
  • Comfortabele polssteun
  • RGB-mogelijkheden

Con

  • ... maar heb ik tot nu toe amper gebruikt
  • Functie van de media-toetsen is niet opgelicht
  • Gaming-mode is te beperkt
  • Razer Synapse is altijd even zoeken
  • Hoog prijskaartje
8

Over

Fabrikant

  1. Razer
 
Terug
Bovenaan