Techreview: ROG Ally

Zelfs de tegenstanders van de Nintendo Switch zullen de furore die het toestel op de markt teweegbracht niet kunnen tegenspreken. Het succes van dat toestel heeft volgens mij de spelwereld bewust gemaakt wat de mogelijkheden zijn. Een draagbare computer in plaats van een spelconsole was dan ook een logisch gevolg. Het meest bekende toestel is de Steam Deck van Valve, met zijn eigen besturingssysteem genaamd Steam OS. Dat is gebaseerd op de Debian-distributie van Linux, met alle voor- en nadelen van dat systeem. Vooral bij gamers is Linux niet altijd het besturingssysteem bij uitstek, al is er de laatste jaren veel verbeterd rond de ondersteuning van games.

Welkom dus aan de Asus ROG Ally , in dit geval de Ally Z1 Extreme. Er is ook een minder krachtige versie beschikbaar, maar die heb ik dus niet getest. Dit toestel draait wel Windows 11 Home, met een gedeeltelijke extra schil en functies, specifiek om handheldgaming gemakkelijker te maken. Ook hier zijn voor- en nadelen aan, maar het grootste voordeel zit in het feit dat alle spellen ondersteund zijn. Om op een concurrent met een Linux OS bepaalde games te kunnen spelen moeten er toch wat omwegen gezocht worden om ze werkende te krijgen. Als tweede voorbeeld is via Steam OS bijvoorbeeld enkel de Steam Store standaard beschikbaar. Om spellen via andere platformen te spelen - denk maar aan Epic - moet je toch weer zelf aan de slag. Uiteindelijk lukt het wel, maar er is toch wat kennis en opzoekwerk voor nodig.

AsusRogAllyZ1-front2.jpg

Is Windows dan zoveel beter?​

De eerste vraag is dan ook duidelijk: is Windows dan een veel betere keuze? In eerste instantie is het vooral vertrouwd. Waar velen al direct een afkering van hebben zijn de updates, en die zijn ook hier aanwezig. Als je voor het slapengaan nog een uurtje wil spelen dan kan je dat wel missen. Als je regelmatig de ROG Ally vastneemt is dat minder een probleem, zo niet moet je er voor zorgen dat deze regelmatig update. Ten tweede is de tabletmodus van Windows 11 niet altijd even aangenaam, maar door de toevoeging van de extra gedeeltelijke schil worden er heel wat zaken opgelost. Via een vast toegewezen knop kan je een soort snelmenu, het Command Center, oproepen aan de linkerkant van het scherm. Daar zijn verschillende snelkoppelingen al standaard in voorzien, maar je kan er nog meer aan toevoegen. Enkele voorbeelden zijn: schakelen tussen verschillende maximale fps-standen, de verversingsnelheid en helderheid van het scherm aanpassen, terugkeren naar de desktop, en nog veel meer handige functies. In elk geval een zeer handige toevoeging!

Een tweede grote toevoeging is de ROG Armoury Crate software. Hiermee beheer je alles rond het toestel en dit kan je beschouwen als de centrale hub waaruit je alles aanstuurt. Dit gaat van het instellen van de belichting tot het opstarten van je games. Via Aura bepaal je welke effecten en RGB-kleuren je instelt op de joysticks, net zoals dat bij een toetsenbord kan. Ikzelf heb die lichteffecten vrij snel afgezet, omdat ik de ROG Ally veelal 's avonds gebruikte, maar niet zonder alle lichteffecten eerst eens uit te testen. Via de algemene instellingen kunnen veel zaken afgesteld worden naar je eisen. In de zijkanten bijvoorbeeld, waar je het toestel vasthoudt, is er een vibratiemotor ingebouwd net zoals bij veel controllers het geval is. Die kan je ook aanpassen en lichter zetten of zoals in mijn geval terug volledig uit. De lichtere standen zijn wel goed en aangenaam om mee te spelen, maar omdat ik zo stil mogelijk wou zijn heb ik dit volledig uitgeschakeld.

AsusRogAllyZ1-back1.jpg

Ondersteuning​

Zoals eerder aangehaald is de ondersteuning voor games heel breed en vooral veel aangenamer. Via de Armoury Crate kan je niet alleen Steam maar ook andere platformen eenvoudig toevoegen. Niet alles is direct ondersteund maar dat is dan een kwestie om het zelf even te downloaden. Games kan je ook toevoegen aan een lijst om snel je favoriete games op te starten. Om de ROG Ally goed te testen heb ik verschillende soorten spellen gespeeld. Final Fantasy XV, Rocket League, My Time at Sandrock en wat eenvoudigere puzzelgames heb ik aan bod laten komen. Dit waren allemaal spellen die zich goed lenen tot het spelen met een controller, sommige games zijn dan ook niet aan te raden om te spelen op een handheld. Algemeen zijn spellen die enkel met toetsenbord en muis werken niet direct geschikt of aangenaam om hiermee te spelen. Persoonlijk speel ik ook niet graag first-person shooters via controller, maar dat is een persoonlijke keuze, want die speel ik vooral online en competitief.

De combinatie van Windows 11 met de extra software zorgt voor een aangename beleving.


Heel handig is het schakelen via de snelkoppeling Operating Mode. Eenvoudig gezegd zijn er drie profielen standaard ingebouwd: Silent, Performance en Turbo. Je kan ook een handmatige modus instellen, waarin je zelf bepaalt wat de kracht ofwel gebruikte wattage is. Bijhorend bepaal je ook de snelheid van de fans via een curve. Die curve kan je instellen om zo de fans bij bepaalde temperaturen geleidelijk aan krachtiger te laten draaien, maar de software legt wel wat beperkingen op om schade te voorkomen. De ingebouwde stille modus zal standaard de kracht wat terugschroeven om zo de temperatuur beter onder controle te houden en zullen de fans geleidelijk aan opspinnen tot een maximale ingestelde snelheid. Je merkt dat de Turbo-modus bij grafisch zware games veel beter presteert dan de stille stand, maar het geluid is ook navenant. De drie voorziene profielen maken het ook voor beginners eenvoudig om de juiste stand te kiezen. Een kleine extra kanttekening nog voor de leken onder ons: het aansluiten van een externe controller of andere randapparatuur - zoals draadloze oortjes - is ook veel eenvoudiger wegens het gebruik van Windows 11.


Kracht en vlotheid​

Allemaal goed en wel, maar hoe goed werkt het nu? Ik kan zonder twijfel zeggen dat ik zeer aangenaam verrast ben. Het toestel is met zijn 608 gram ook veel lichter dan ik verwacht had. Ik kreeg ook niet snel last in mijn handen tijdens het gebruik, wat bij de Nintendo Switch wel snel het geval is. De batterij kon wel wat beter, want na een paar uur spelen zonder aan het stopcontact te hangen was de pret al voorbij. Dat is al na het aanpassen van zowel instellingen in Windows 11 zelf, maar ook met het instellen van een Operating Mode die bij het spel past. Het is niet dat het bij alternatieve tegenhangers zoveel beter is wat batterijduur betreft, maar wel een puntje om bij alle toestellen rekening mee te houden.

Naar de technische specificaties toe: een zeven inch scherm met een verversingssnelheid van 120 Hz, 512 GB SSD opslagruimte en de AMD Ryzen Z1 Extreme Processor zijn meer dan voldoende om eerder genoemde games vlot te draaien. Bij Final Fantasy was de stille stand wel wat te zwak om alles vlot te blijven draaien, dit in tegenstelling tot de Performance stand. Weliswaar zonder de grafische instellingen aan te passen, maar wel een goede test om het verschil te kunnen vaststellen. Ik startte meestal in de lichtste Operating Mode die ik dacht dat voldoende was om vlot te spelen. Daarna paste ik aan waar nodig: ofwel krachtiger ofwel in het spel zelf de instellingen aanpassen. Maar algemeen gezien heb ik verbazend veel op de stilste stand kunnen spelen. Het blijft ook een aanrader om met het toestel aan de stroom te spelen zodat de maximale kracht benut kan worden.

Conclusie

De extra toevoegingen van de Armoury Crate en het Command Center maken de keuze voor Windows 11 als besturingssysteem alleen maar beter. De eenvoud om extra randapparatuur aan te sluiten, zoals een externe controller of draadloze oortjes, is ook alleen maar positief te noemen. Maar voor gamers is vooral de brede ondersteuning van de verschillende platformen en voor de games in het algemeen het grootste voordeel. Het toestel is een lichtgewicht in de handen maar kan zeker zijn mannetje staan bij grafisch sterke games. Het extra menu om snel te schakelen tussen de verschillende Operating Modes zorgt voor een vlotte beleving, maar ook het aanpassen van de maximale frames per seconde of verversingssnelheid van het scherm draagt bij aan een betere levensduur. Spelen met het toestel aan de stroom blijft aangeraden, niet alleen voor de kracht maar de batterijduur had ik graag iets beter gezien dan gemiddeld twee uur. Al is dat laatste een algemeen gegeven en niet alleen bij dit toestel. Mijn pc zou ik blijven gebruiken voor de intensievere of veeleisende games, de andere zou ik met veel plezier op de Rog Ally spelen.

Pro

  • Windows zorgt voor eenvoud en compatibiliteit
  • Extra software voegt veel verbeteringen toe

Con

  • Batterijduur
  • Vibratie op hoogste stand onaangenaam
  • Beheer van Windows zonder de extra software is moeilijker
8.5

Over

Fabrikant

  1. Asus
 
Terug
Bovenaan