Techreview: Victrix Pro BFG

Controllers. Bij veel gamers hebben ze een speciale plaats in hun hart. Vooral nostalgie speelt een grote rol, maar soms zijn er ook speciale versies of beperkte uitgaven die een mooi plaatsje krijgen in het interieur. In dit geval gaan we met een modulaire variant aan de slag en is het maar de vraag of ik deze een plaatsje zou geven in mijn collectie. Eerder om uit te stallen als prachtexemplaar of als gemiste kans? Ontdek het in deze review!

Ook ik heb een zwakke plek voor ons trouwe en eigenlijk zeer belangrijke accessoire. Het doet zelfs een beetje zeer om zo te spreken over het mogelijk belangrijkste werktuig dat een (console)gamer kan hebben. Meer en meer spellen op pc zijn geschikt of eigenlijk gemaakt om met een controller te spelen, dus ook op dat platform is het niet meer weg te denken en behoort dit meer en meer tot de standaarduitrusting.

VictrixProBFG-03.jpg

Wat krijgen we?​

Starten doen we zoals altijd bij het openen van de doos - wat een verrassing! Ik verwachtte zoals steeds toch wat karton te zien, maar deze keer was er enkel sprake van wat plastic met daarin het draagtasje. Niet erg milieuvriendelijk, maar alles past dus wel in de meegeleverde bescherming. Als je hiervan gebruikmaakt dan kun je er zeker van zijn dat de controller en alle toebehoren goed beschermd zijn. Het gebruikte materiaal is trouwens zeer stevig aan de buitenkant, met toch een zachte omranding.

Aan de binnenzijde is er ook een mooi kussen voorzien en is alles mooi ingepast. De meeste ruimte wordt uiteraard ingenomen door de controller zelf. Daarboven wordt de USB-A naar USB-C kabel opgeborgen in een mooi netje, met bijhorende velcrostrip. Die hangt vast aan het net, waardoor je de kabel mooi kan aanspannen tijdens het opbergen. Tussen de handgrepen vinden we de bovenste laag van toebehoren terug, meer bepaald de USB-dongle, de knoppen voor vechtgames en twee alternatieve randen om rond de joysticks te plaatsen. In plaats van een cirkel kan je dus ook een achthoek gebruiken. Zo kan je beter in de hoeken richten, maar dit zou ik dus enkel aanraden bij specifieke spellen, voor shooters bijvoorbeeld kies je toch beter voor een cirkel om nauwkeuriger te kunnen mikken. In de onderste laag vinden we de schroevendraaier, twee joysticks in verschillende formaten en twee alternatieve D-pad versies terug.

VictrixProBFG-04.jpg

Opties genoeg​

Het mag dus duidelijk zijn, je krijgt verschillende mogelijkheden meegeleverd. Maar je kan niet alleen alles verwisselen van soort, maar ook van plaats. Heb je eerder een voorkeur voor de PlayStation lay-out of verkies je de Xbox-versie? Maar niet alleen met de joysticks kan je een position switch uitvoeren, ook de locatie van de knoppen kan je kiezen. De meegeleverde fight buttons zijn leuk, maar hadden niet mijn voorkeur. Voor wie wat meer met deze soort games aan de slag gaat kan dit wel een meerwaarde betekenen, maar persoonlijk greep ik toch snel terug naar een eerder standaard opstelling.

Veelzijdig en aangenaam in de hand!


Aan de achterzijde vinden we ook wat extra zaken terug. Zo kan je via een schakelaar de maximale diepte van de linker en rechter schouderknoppen instellen. Zo kan je de L2/LT los van de R2/RT instellen om deze bijvoorbeeld tot maximaal halverwege te kunnen induwen. Daarnaast zijn er ook vier extra knoppen terug te vinden. Belangrijk daarbij is de positie van deze backbuttons, en hier staan ze voor mij iets te dicht op de handgrepen. Eens je de handeling met de controller echter onder de knie hebt zijn ze wel een meerwaarde. Want bij andere controllers die ik getest heb staan deze knoppen soms te veraf, waardoor ze bijna niet bruikbaar zijn. Al bij al geef ik er dan de voorkeur aan dat ze bereikbaar zijn. Je kan deze knoppen ook eenvoudig instellen zonder software, door een knop aan de achterzijde in te duwen en dan de gewenste functie koppelen aan de gekozen knop op de achterzijde.

VictrixProBFG-02.jpg

Het gevoel​

En dan nu waar alles mee valt of staat: het gevoel tijdens het spelen. Op zich missen er wat zaken die een moderne controller van deze prijscategorie zou moeten hebben. Maar ik ben er niet rouwig om. Ik spreek dan over haptic feedback zoals bij een PS5-controller of joysticks met Hall-effect waardoor afwijkingen of drift vermeden wordt. Persoonlijk heb ik maar zeer zelden sticks met drift, ja zelfs niet met de Nintendo Joy-Cons waarvan ik er ook een zestal in bezit heb. De controller ligt zeer goed in de hand, iets waarvoor ik vreesde toen ik de controller voor het eerst zag. Ik kan het vergelijken met de Wolverine V2 Chroma, veel beter dan de PS5 DualSense die na een paar uur spelen niet meer aangenaam aanvoelde voor mij.

Het feit dat deze controller draadloos is, maar ook bekabeld gebruikt kan worden, zorgt voor heel wat flexibiliteit. Al is er geen ondersteuning voor bluetooth en moet je de dongle gebruiken. Ik speel voornamelijk Rocket League competitief, waarbij zeer snelle reacties van levensbelang zijn. Zowel draadloos als bekabeld heb ik geen vertragingen ondervonden. Mijn tweede vrees - hoe zal de draadloze ervaring zijn - was dus ook ongegrond. Helaas is er nog één groot minpunt te vermelden: de software. Veel mensen lijken er niet in te slagen om de controller te laten herkennen en ook bij mij is het niet gelukt. Bepaalde instellingen door of via Steam zorgen er blijkbaar voor dat hun pakket de controller niet correct kan aanspreken. Op zich kon ik de noodzakelijke functies aanpassen zonder extra software, maar de speciale instellingen zijn dus niet getest zoals de sensitiviteit van de triggers aanpassen of de equalizer regelen als je gebruik maakt van de 3,5 mm audioaansluiting.

VictrixProBFG-01.jpg

Conclusie

Veelzijdigheid is hier het sleutelwoord, maar het algemeen gevoel is ook top, al voelt de controller niet aan alsof die van hoogwaardig materiaal gemaakt is. Wel heeft deze een zeer goede en aangename ligging in de hand. Er missen wat functionaliteiten zoals haptische feedback of het hall-effect om drift van joysticks te voorkomen, toch speel ik zelf het liefste met de Victrix Pro BFG. Het is vooral aangenaam om draadloos en toch met een lichtgewicht aan de slag te gaan, zonder vertragingen te ervaren tijdens het spelen. De software is het grootste minpunt en ook ik ben er, net als vele anderen, niet in geslaagd om de controller te laten herkennen. Er is een registeraanpassing beschikbaar, maar ook dat bracht geen soelaas. Ik heb reeds verschillende controllers getest en in mijn bezit, maar deze spant toch de kroon wat ligging in de hand en functionaliteiten betreft en krijgt dan ook mijn voorkeur voor dagdagelijks gebruik.

Pro

  • Veelzijdig
  • Licht
  • Extra knoppen achteraan
  • Goede ligging in de hand

Con

  • Geen haptische feedback
  • Geen Hall-effect
  • Geen bluetooth
  • Voelt niet premium aan
  • Software is problematisch
8

Over

Gespeeld op

  1. PC

Fabrikant

  1. PDP
 
Terug
Bovenaan