Techreview: Nacon Revolution 5 Pro

Op acht november lanceerde Nacon de Revolution 5 Pro, haar nieuwste premium controller in de Revolution line-up. Deze controllers richten zich op gamers die meer functionaliteiten willen dan wat de standaard controllers aan te bieden hebben, bijvoorbeeld in het kader van e-sports. De Revolution 5 Pro werd officieel gelicentieerd voor de PlayStation 5 en gaat bijgevolg de strijd aan met bijvoorbeeld Sony's eigen DualSense Edge-controller, de Razer Wolverine V2 Pro en de PDP Victrix Pro BFG. Dit zijn allen geen goedkope controllers en ook de Nacon Revolution Pro 5 heeft een kostelijk prijskaartje van € 229,90. Of de controller zijn prijs waard is, ontdek je in deze review.

In het verleden had ik al de kans om de Revolution X Pro, Nacons pro controller voor de Xbox-consoles, aan een test te onderwerpen. In mijn review kon je lezen dat ik best tevreden was over deze controller, op enkele visuele details en het feit dat je hem enkel bedraad kon gebruiken na. Voor de Nacon Revolution Pro 5 -controller zijn deze puntjes gelukkig niet meer van toepassing, maar helaas kampt de controller wel met zijn eigen tekortkomingen die voornamelijk betrekking hebben op de gebruikservaring.

ESftCzSppWyv7ZTstCHTaY.jpg

Stijlvol en functioneel​

De Nacon Revolution Pro 5 is beschikbaar in twee kleuren: een volledig zwarte versie en een witte versie met zwarte accenten. De controller die ik in ontvangst mocht nemen was zo'n wit exemplaar en daar was ik helemaal niet rouwig om. Deze versie oogt voor mij immers net iets stijlvoller dan de volledig zwarte controller. Net zoals bij de Revolution X Pro en de Revolution Unlimited Pro, wordt de controller geleverd met een stevige opberghoes, een microvezeldoekje, een accessoiredoosje en alle benodigdheden om je controller aan te sluiten en aan te passen. Wanneer je de controller uit de opberghoes neemt, voel je direct dat Nacon volop heeft ingezet op ergonomie. Hij ligt lekker in de hand en dankzij de rubberen antisliplaag op de handgrepen hoef je niet te vrezen dat hij snel zal verschuiven. Persoonlijk vind ik hem door zijn vorm zelfs beter in de hand liggen dan Sony's eigen controller. Dankzij de extra gewichtjes die je krijgt, kan je bovendien het gewicht van de controller naar je eigen gevoel aanpassen.

Naast de gewichtjes, zal je in het accessoiredoosje ook enkele metalen ringen vinden. Deze kan je gebruiken om iets meer zwaarte en dus ook weerstand aan je duimsticks te geven als je dat wenst. De duimsticks van deze controller zijn absoluut het vermelden waard trouwens. Zo zijn zij voor de verandering asymmetrisch en hebben zij standaard een concave vorm, wat voor mij persoonlijk ideaal is. Op zowat elke andere controller zet ik siliconen caps voor een betere grip, zeker bij de officiële controllers, maar dit is hier dus absoluut niet nodig. De vorm was helemaal naar mijn wens, en als je zelf liever een ander vorm van thumb grip verkiest, worden er twee extra sets van concave grips meergeleverd, waaronder één verhoogd paar. Bovendien maken de joysticks gebruik van het magnetische Hall-effect, wat een belangrijke stap is in het vermijden van stick drift. Daarnaast is deze technologie ook verwerkt in de schouderknoppen, waardoor ook hier de duurzaamheid en precisie worden verbeterd.

De joysticks maken gebruik van het magnetische Hall-effect, wat een belangrijke stap is in het vermijden van stick drift.


Daarnaast is ook het D-pad aanpasbaar met behulp van twee verschillende vormen. Voor het ontwerp hiervan werkte Nacon samen met Mister Crimson, een Franse professionele gamer gespecialiseerd in vechtspellen. Naast de klassieke kruisvorm krijg je voor je D-pad dus ook een opzetmodule die eerder de pro's en vechtspelliefhebbers zal aanspreken. Bij een aantal spellen ging mijn voorkeur bijgevolg toch wel naar de klassieke kruisvorm, zeker om te navigeren in menu's bijvoorbeeld. Verder voelt het indrukken van de verschillende knoppen zeer goed aan, krijg je voldoende feedback en is het klikgeluid net goed. Er is echter een uitzondering voor de schouderknoppen, waarover ik later in detail zal gaan.

nacon-revolution-5.jpg

Met of zonder kabel​

Zoals reeds gezegd, is een van de voordelen dat je deze controller ook draadloos kan gebruiken, waarbij een input lag van 0,4 ms wordt behaald dankzij RF-technologie. Hiervoor sluit je de meegeleverde dongle aan op je PlayStation 5, maar ook je PlayStation 4 of pc. De controller is inderdaad compatibel met de vorige generatie en logischerwijze ook pc. Als je wisselt van platform, dien je wel aan te geven welk controllerformaat je wenst te gebruiken via een switch op de achterkant van de controller. Als je draadloos speelt, kan je rekenen op een batterijduur van ongeveer tien uur, waarmee deze controller het beduidend beter doet dan Sony's eigen DualSense Edge. Al is hier ook wel een bedenkelijke reden voor die je onderaan in deze review kan ontdekken. Wie vanuit competitief niveau toch liever bedraad gamet, kan dit uiteraard ook doen dankzij de meegeleverde gevlochten USB-kabel van drie meter die je ook gebruikt als laadkabel. Hierbij wil ik wel even vermelden dat het gebruik van de controller er logischerwijze voor zorgt dat de hij trager oplaadt. Om de laadstatus te controleren zijn er trouwens vijf kleine ledlichtjes aanwezig die elk twintig procent van de laadstatus weergeven.

Nu we het toch over draadloze verbinding hebben, brengt dit me meteen bij mijn eerste puntje van kritiek voor deze controller. Je kan namelijk geen verbinding maken met je console of pc via bluetooth. Dit wil zeggen dat als je USB-poorten op je PS5 al in gebruik zijn, je een oplossing moet zoeken voor de dongle of kabel en als je switcht tussen platformen zal je dus ook steeds de dongle moeten veranderen. Er is wel een vorm van bluetoothfunctionaliteit aanwezig, maar deze dient louter om een koptelefoon of ear buds direct aan te sluiten op je controller. Dit is leuk meegenomen als je regelmatig switcht tussen platformen, waardoor je jouw audioapparaat niet steeds moet verbinden met je pc of PlayStation. Een kleine kanttekening hier is dat je headset of ear buds wel True Wireless Bluetooth (versie 5.3) moeten ondersteunen.


Finetunen​

Zoals je kan merken op de bovenstaande afbeeldingen zijn er nog heel wat extra andere knoppen op de controller terug te vinden. Naast de traditionele knoppen en de extra knoppen voor de bluetooth-functie en het switchen van platform, vind je op de achterkant nog enkele bijkomende actieknoppen en optieknoppen. Voor de twee actieknoppen die op de handgrepen zitten wil ik wel vermelden dat zij toch iets te gevoelig zijn. Als je zoals mij de neiging hebt om je controller op je lichaam te laten rusten terwijl je in de zetel aan het gamen bent, zal je merken dat deze knoppen al snel eens ongewild ingedrukt geraken, wat kan leiden tot ongewenste acties in je game.

Daarnaast heb je naast de bluetooth-knop ook twee volumeknoppen en daarboven vind je een knop om van profiel te veranderen en een andere knop om te kiezen tussen de Advanced- en Classic-settings van de controller. In de Classic-setting kan je de vier extra triggers op de achterkant eenvoudig programmeren per type platform. De Advanced-setting gaat enkele stappen verder en laat je toe om vier verschillende profielen per platform helemaal naar wens af te stellen. De dode zones van de joysticks, de gevoeligheid van de triggers, de kleur van de verlichting rond de rechter joystick, een equalizer voor het geluid van je headset, de lay-out van de knoppen en meer ... Dit alles kan je aanpassen met behulp van een app die je raadpleegt op je computer en binnenkort ook via een mobiele app.


Schermafbeelding 2023-11-10 103516.png

Opmerkelijke gebreken​

Over de triggers gesproken: je zal merken dat er ook twee vreemde knoppen zijn die de naam Trigger Blocker kregen. In weze kan je hiermee de triggers zetten op half of volledig ingedrukt. Dit lijkt een vervanging te zijn voor de adaptieve triggers van de DualSense-controller voor PlayStation 5, maar in de praktijk is dit eerder omslachtig dan nuttig. Wanneer je de triggers half ingedrukt laat, zal dit problemen geven in je games. In racespellen zal je bijvoorbeeld niet volledig je gaspedaal indrukken. Een heel concreet voorbeeld van deze problematiek is dat je de stenen met Marko's Memories niet kan openen in Marvel's Spider-Man 2. Maar het gemis van de adaptieve triggers heeft ook vergaande gevolgen voor een spel als Returnal waarbij dit wordt gebruikt voor de twee vuurmodi van je wapens.

Naast de afwezigheid van de adaptive triggers, mist deze controller bovendien de haptische feedback van de DualSense-controller en zijn er helemaal geen vibraties als je een PlayStation 5-spel speelt, wat dus de betere batterijduur verklaart. De trilmotor in de controller werkt enkel als je de controller in PS4- of pc-modus gebruikt. De reden hiervoor is dat deze functies gepatenteerd zijn door Sony en zij niet toelaten dat deze technologie gebruikt wordt in third-party accessoires. Nacon kan hier natuurlijk weinig aan doen, maar het is spijtig dat een controller die officieel gelicentieerd is voor PlayStation 5 deze cruciale features mist. Door deze patentering van Sony kan je bijvoorbeeld ook je console niet opstarten met deze controller. Gelukkig kan ik mijn PS5-console starten via mijn Bravia-TV zelf door simpelweg naar het verbonden HDMI-kanaal te gaan, maar ik kan me inbeelden dat sommigen dit als een minpunt kunnen ervaren als ze steeds naar hun console moeten gaan om hem aan te zetten.

Conclusie

De Nacon Revolution 5 Pro is op vele vlakken een geweldige controller en zal zeker de meer competitieve gamer aanspreken. Voor mij is hij zelfs mijn standaard pc-controller geworden. Maar voor een controller die specifiek ontwikkeld is voor de PlayStation 5, is het opvallend dat cruciale features zoals haptische feedback en de adaptive triggers volledig ontbreken, ook al is dit niet de schuld van Nacon. Ook de mogelijkheid om te verbinden via bluetooth en de mogelijkheid om je console op te starten zijn volledig afwezig. Voor de gemiddelde gamer zal de vraagprijs van deze controller dan ook moelijk te rechtvaardigen zijn, zeker gezien je de DualSense Edge intussen voor dezelfde prijs op de kop kan tikken.

Pro

  • Zeer comfortabel
  • Gebruik van magnetische Hall-effecttechnologie
  • Degelijke batterijduur
  • Knap vormgegeven controller
  • Aanpasbaarheid van zowel de controller als de lay-out van de knoppen

Con

  • Geen haptische feedback of adaptieve triggers
  • Gevoeligheid van de triggers op de handgrepen
  • Je kan er de PS5 niet mee opstarten
  • Geen verbinding via bluetooth
7

Over

Fabrikant

  1. Nacon
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan