Techreview: Nintendo Switch Knuckles Sky Sanctuary Zone REALMz Wired Controller

Ooit waren Sonic en Mario bittere rivalen, maar intussen voelt de blauwe egel zich evengoed thuis op de consoles van Nintendo als de geliefde Italiaanse loodgieter. Dat Mario meer alomtegenwoordig is en dus vaak te vinden is op Nintendo-accessoires is niet meer dan logisch, maar toch kunnen ook Sonic-liefhebbers een controller of een draagtas voor de Nintendo Switch vinden met hun geliefde personage erop. Een productlijn die hierbij in het oog springt en onlangs door PDP op de markt werd gebracht is de REALMz-collectie.

Deze collectie bestaat momenteel uit een headset en controllers voor de Nintendo Switch, alsook één controller voor de Xbox-consoles en pc. Het bijzondere aan deze producten is dat zij deels doorzichtig zijn en een verzamelfiguurtje bevatten dat verwerkt zit in de headset of controller. Ik mocht zowel de Sonic Go Fast REALMz Wired Headset als de Knuckles Sky Sanctuary Zone REALMz Wired Controller voor Nintendo Switch in ontvangst nemen om ze aan een test te onderwerpen en in deze review komt de controller aan bod.

IMG_20231120_124904.jpg

Ontworpen om op te vallen​

De Realmz-controllers vallen vooral op dankzij hun unieke ontwerp waarbij je een print in de controller en op de rechter handgreep hebt waardoor je een soort van diorama-effect krijgt. In de linker handgreep vind je vervolgens een verzamelfiguurtje. Naast de Sonic-collectie is er ook al een Transformers-controller beschikbaar en begin volgend jaar is het de beurt aan Pikmin 4. Voor de Sonic-collectie heeft PDP drie controllers op de markt gebracht, elk met hun eigen figuurtje. Naast Knuckles-versie die ik hier bespreek, heb je uiteraard ook een controller gebaseerd op Green Hill Zone met Sonic als figuurtje en Seaside Hill Zone met Tails. Deze laatste twee zijn zowel beschikbaar als wired- en wireless-variant, terwijl de Knuckles-controller enkel beschikbaar is in bedrade variant. De kabel die wordt meegeleverd is iets langer dan twee meter, wat ruim voldoende is. Maar gezien de Switch-console en bijhorende docking station makkelijk kunnen omvallen als er eens te hard wordt getrokken aan de kabel, zeker bij kinderen, geef ik persoonlijk toch de voorkeur aan een wireless controller.

Zodra ik de controller uit de doos haalde, kon ik niet anders dan constateren dat hij er zeer leuk uitziet. Het doorzichtige uiterlijk met de print en het figuurtje is knap gedaan. Het nadeel is echter dat hij door het harde en doorzichtige plastic er vrij goedkoop uitziet en, in combinatie met zijn lichte gewicht, niet echt fijn in de hand ligt. Als je kijkt naar de EVOL-X-controller van Nacon voor de Xbox, die ook beschikbaar is in een doorzichtige variant met RGB-verlichting, dan zie je dat het ook anders kan. Ik heb deze controller ook even kunnen vasthouden tijdens de BigBen Week en op gamescom en deze voelde veel fijner aan omdat er ook een textuur werd verwerkt in de handgrepen.

Zodra ik de controller uit de doos haalde, kon ik niet anders dan constateren dat hij er zeer leuk uitziet


De REALMz-controllers zijn ook voorzien van een ledverlichting zodra je hem aanzet, wat het geheel nog wat stijlvoller maakt. Je hebt echter geen keuze in kleuren hiervoor, het is gewoon een standaard wit ledlicht. Er zijn wel vier profielen beschikbaar voor de verlichting, waarbij je naast het standaardlicht bijvoorbeeld ook enkel verlichting hebt als je een knop indrukt. Wat mij echter stoorde is dat als je de controller aangesloten laat aan je console en deze uitstaat, de controller nog steeds af en toe zal oplichten. Niets is zo vervelend als een horrorfilm in het donker bekijken en dan opeens afgeleid worden omdat de controller gedurende enkele seconden licht geeft. Langs de andere kant zou je hopen dat je de console kan aanzetten met de controller als je hem aangesloten laat, maar dit is helaas niet het geval, ondanks het feit dat deze controllers officieel werden gelicentieerd door Nintendo.

IMG_20231120_124713.jpg

Fijn in gebruik​

Doordat deze versie van de controller enkel met kabel werkt, ben je natuurlijk verzekerd van het feit dat er zo goed als geen input lag is. De verschillende knoppen, de joysticks en het D-pad voelen dus zeker responsief aan. De knoppen laten zich misschien iets stroever indrukken dan die van Nintendo's eigen Pro Controller, maar het verschil is echt minimaal. Enkel van de joysticks was ik minder tevreden. Deze zijn redelijk klein en bieden weinig grip. Gelukkig bood het gebruik van thumb caps voor mij snel soelaas, maar het is spijtig dat hier niet wat meer aandacht aan werd besteed. De vorm van de controller zorgt gelukkig wel voor een goede grip, zelfs al voelt het harde plastic niet fijn aan. Door zijn meer compacte formaat in vergelijking met andere controllers, is hij wel iets moeilijker aan te bevelen voor zij die grote handen hebben. Al is het gelukkig niet zo erg als de Minibird-controller die nog wat kleiner is dan deze controller. Langs de andere kant maakt dit deze controller ook meer geschikt voor jonge kinderen.

Wat de functionaliteiten betreft, heeft deze controller ook nog een 3,5 mm-jack om een hoofdtelefoon op aan te sluiten en je kan met behulp van de Function-knop en het D-pad zelfs het volume afstellen via de controller. Langs de andere kant is het interieur van de controller tot het minimum beperkt en ontbreekt de trilmotor waardoor je geen rumble feedback krijgt tijdens het spelen. Tot slot heb ik de controller ook nog eens aangesloten op de computer en werd hij herkend als een generische controller in plaats van een Switch Pro-controller waardoor je bijvoorbeeld in Steam de support voor generische controllers moet aanzetten en de Device Inputs voor deze controller moet configureren. Je hoeft dus geen schrik te hebben wanneer je hem voor het eerst aansluit en de controller niet lijkt te werken. De REALMz-controller is weldegelijk bruikbaar op pc.

Conclusie

De Sonic REALMz Wired Controllers voor Nintendo Switch zijn vooral leuke hebbedingetjes voor de Sonic-fans. De controller valt immers op door zijn unieke insteek waarbij ledverlichting wordt gecombineerd met een stijlvolle diorama-achtige print en een verzamelfiguurtje dat verwerkt zit in de controller zelf. De plastic behuizing en het gewicht zorgen er echter voor dat de controller goedkoop aanvoelt. Verder is het een degelijke controller zonder meer, die helaas enkele functionaliteiten mist en vooral betere joysticks kon gebruiken. Als je de controller niet voor zijn ontwerp in huis wilt halen, zijn er veel betere alternatieven op de markt.

Pro

  • Geweldig ontwerp
  • Actieknoppen werken goed
  • Goede ergonomische vorm
  • Geschikt voor jonge kinderen dankzij compacter formaat

Con

  • Joysticks
  • Voelt en oogt goedkoop
  • Geen trilfunctie
  • Licht soms vanzelf op als je console uitstaat
  • Je kan de Switch er niet mee aanzetten
  • Configuratie vereist als je de controller op pc wilt gebruiken
6

Over

Fabrikant

  1. PDP
 
Terug
Bovenaan