Techreview: Razer Kishi Ultra

Met de komst van bijvoorbeeld Assassin's Creed: Mirage en Resident Evil 4 op mobiele toestellen, lijken smartphones en tablets zich steeds meer te profileren als een alternatief voor dure gamingpc's en consoles. De toestellen worden steeds krachtiger, maar ook de toenemende levensvatbaarheid van cloud gaming speelt hierbij een belangrijke rol. Hierdoor groeit uiteraard ook de nood aan goede controllers voor mobiele toestellen en de laatste jaren zien we dat verschillende fabrikanten hier steeds meer op inzetten. Niet enkel door normale controllers compatibel te maken met iPhone en Android, maar ook door alternatieven aan te bieden zoals de populaire Backbone One of de Razer Kishi. Deze laatste heeft onlangs een upgrade gekregen met de Razer Kishi Ultra en ik mocht dankzij Razer alvast aan de slag gaan met dit toestel om te ontdekken wat het in zijn mars heeft.

De eerste Razer Kishi-controller verscheen in de zomer van 2020 op de markt en kreeg eerder al een update met de V2 en V2 Pro. Met de Razer Kishi Ultra bracht Razer een nieuwe variant op de markt, waarbij het ontwerp gebaseerd is op een andere controller van Razer, namelijk de Wolverine V2. Hierdoor is de vorm lichtjes anders dan wat je gewend kan zijn van de vorige Kishi-controllers. De controller is ook niet meer volledig inklapbaar in vergelijking met de eerste versie, waardoor hij een stukje groter is dan zijn voorganger. Dit maakt de controller echter meer dan goed met zijn features, bouwkwaliteit en ergonomie. Hoewel ik enkel kan vergelijken met de Nacon MG-X Pro, speelt Razer hier duidelijk op een hoger niveau. Al hangt hier natuurlijk ook een prijskaartje aan vast.

front_razer kishi.jpg

Doordacht ontwerp​

Met een adviesprijs van € 169,99 is deze mobile controller toch wel een pak duurder dan de concurrenten. Wie bereid is om deze investering te doen, krijgt gelukkig wel een indrukwekkende controller in de plaats die je een ervaring voorschotelt die haast evenwaardig is aan een premium game controller. Het eerste dat mij opviel als ik de Razer Kishi Ultra uit de doos haalde, was hoe geweldig hij in de hand lag. De handgrepen zijn uitstekend en hebben op de achterkant een lichte reliëfstructuur voor een ideale grip. De schouderknoppen zijn goed bereikbaar en er zijn zelfs twee extra schouderknoppen voorzien die je via macro's zelf kan instellen. De vorm van deze extra knoppen is iets anders dan je gewend bent en ze zitten dus ook niet op de handgreep zelf, maar hierdoor heb je minder kans dat je ze per ongeluk aanklikt (iets dat ik bij sommige pro-controllers al eens heb voorgehad).

Het eerste dat mij opviel als ik de Razer Kishi Ultra uit de doos haalde, was hoe geweldig hij in de hand lag.

Verder heb je uiteraard de gebruikelijke actieknoppen, D-pad en joysticks. Deze joysticks zijn asymmetrisch, hebben een convexe vorm (mijn favoriet), zijn aanklikbaar en hebben een anti-friction ring zodat je vingers niet makkelijk van de joystick glijden. Voor de prijs van de controller had ik vandaag de dag wel Hall Effect-sensoren verwacht voor de joysticks, maar dit is helaas niet het geval. Vreemd genoeg kregen de triggers dit wel. De actieknoppen en het D-pad maken net zoals de Wolverine V2 gebruik van de zogenaamde Mecha-tactile-technologie, waarbij een mechanische switch, zoals bij muizen, wordt gecombineerd met een klassiek rubber membraan. Dit zou de responsiviteit verhogen, maar het nadeel is dat de knoppen een duidelijk klikgeluid hebben, wat in sommige gevallen als storend kan worden ervaren. Tot slot heb je nog enkele knoppen zoals een Home- en Options-knop. Het leuke hierbij is dat je onderaan zelfs een aparte knop hebt op direct een screenshot te nemen.

Toeters en bellen​

Aan de andere kant van de controller vind je nog een interessante knop. Deze opent namelijk de Razer Nexus-app. Deze app fungeert niet enkel als een centrale hub met een game launcher en catalogus van games en streaming apps, waaronder die geïnstalleerd op je toestel, maar ze geeft je ook heel wat aanpassingsmogelijkheden voor je controller. Zo kan je hier bijvoorbeeld de gevoeligheid van de joysticks instellen, de knoppen remappen en de RBG-verlichting en trilfunctionaliteiten aanpassen. Razer zou zichzelf niet zijn als deze controller geen Razer Chroma RGB zou ondersteunen en de RGB-verlichting is hier alvast mooi verwerkt in de handgrepen waardoor deze nooit storend is. Met dank aan de Razer Sensa HD Haptics krijgen we vervolgens ook een hoogwaardige trilfunctie, iets dat ik totaal niet had verwacht in deze controller maar waardoor ik toch aangenaam verrast was. Deze haptische feedback wordt echter niet ondersteund op iPhone en dit is helaas niet het enige gebrek dat iPhone-gebruikers zullen ervaren.

De Razer Nexus-app laat je immers toe om gebruik te maken van een Virtual Controller-modus. Hierbij kan je de touch controls van bepaalde spellen op eenvoudige wijze toewijzen aan de knoppen en joysticks van de controller als het spel geen controllers ondersteunt. Deze oplossing werkt echter niet voor elk spel. Ik probeerde de modus toe te passen bij Need for Speed: No Limits en de besturing waarbij je links of rechts op het scherm duwt om te draaien. Dit vertaalt zich niet goed naar de virtuele controller. En net zoals de haptische feedback wordt deze functie helaas niet ondersteund op iPhone-toestellen. Als je gebruik wil maken van de Razer Kishi Ultra met je iPhone, zal je dit bovendien enkel kunnen doen als je minstens de iPhone 15 bezit. De controller maakt namelijk gebruik van een USB-C aansluiting om te verbinden met je toestel en oudere iPhones maken nog gebruik van Apples Lightning-lader. Naast de iPhone 15, kan je de Razer Kishi Ultra ook aansluiten op de nieuwe iPad Mini en Android-smartphones en tablets tot en met 8", op voorwaarde dat zij minstens op Android 12 draaien.

razer-kishi-ultra-powered-desktop.jpg

Goodbye handheld consoles?

Zo'n USB-C aansluiting heeft natuurlijk zijn voor- en zijn nadelen. Deze manier van aansluiten zorgt in eerste instantie voor minder input lag en een meer betrouwbare aansluiting. Daarnaast moet je de controller uiteraard niet opladen omdat hij wordt gevoed door je smartphone of tablet. Het nadeel is dat dit natuurlijk het batterijverbruik van je toestel vergroot. Zeker als de RGB-verlichting en de haptische feedback aanstaat, zal je batterij toch iets sneller leeglopen dan je zou willen. Gelukkig heeft de controller zelf ook een USB-C laadpoort, waardoor je makkelijk een kabel kan aansluiten om op te laden. Dit laden gebeurt aan 15W, dus het is wel geen supersnelle manier van laden. Daarnaast kan deze manier van verbinden met de controller nog een ander probleem met zich meebrengen. Bij de Nacon MG-X Pro verbind je gewoon met bluetooth en leg je je toestel simpelweg op het uitschuifbare tussenstuk van de controller, ongeacht de dikte van je hoesje. Hier moet je toestel in de aansluiting passen opdat de controller werkt. Je krijgt wel enkele rubberen tussenstukjes om bijvoorbeeld met of zonder hoesje aan te sluiten, maar het hoesje van mijn smartphone bleek iets te dik te zijn om met hoesje te verbinden. Hierdoor moest ik steeds mijn smartphone uit zijn hoesje halen als ik wilde spelen.

Zo'n USB-C aansluiting heeft natuurlijk zijn voor- en zijn nadelen.

Een andere leuke feature die de controller heeft, is dat je hem met de kabel kan verbinden met je computer en als gewone controller kan gebruiken. Gezien de geweldige ergonomie en de uitstekende trilmotor krijg je op deze manier een controller die op geen enkel moment moet onderdoen voor echte gamecontrollers. Alleen oogt het wel wat knullig natuurlijk door dat uitschuifbare tussenstuk, maar voor zij die vooral gamen op smartphone en sporadisch een controller op pc willen gebruiken, hebben op deze manier alvast geen nood om een extra controller in huis te halen. Daarnaast is er ook nog een 3,5 mm aansluiting voor audio aanwezig zodat je een headset met kabel kan gebruiken, wat duidelijk maakt dat Razer zich met deze mobile controller op de fanatieke gamer focust. En ik moet toegeven, gamen met deze Razer Kishi Ultra is alvast geweldig. Gevoelsmatig krijg je een controller die evenwaardig is aan een premium gamecontroller en is op deze manier zelfs aangenamer in gebruik dan handhelds zoals de Steam Deck of de Nintendo Switch. Wanneer ik bijvoorbeeld Destiny 2 via GeForce Now of Forza Horizon via Game Pass aan het spelen was, vergat ik haast dat ik op een smartphone aan het gamen was.

Conclusie

Met de Kishi Ultra tilt Razer de mobile controller naar een hoger niveau en krijg je een controller die eigenlijk niet hoeft onder te doen voor de betere console- en pc-controllers. Het prijskaartje dat hieraan vasthangt, is helaas niet de minste, maar je krijgt er natuurlijk heel wat voor in ruil. Verder valt op te merken dat de ondersteuning voor Apple-toestellen net iets minder is dan voor Android en vooral de USB-aansluiting heeft zowel zijn voor- als nadelen. Desondanks is deze controller een zeker aanrader voor zij die op zoek zijn naar aan consolewaardige ervaring op hun smartphone.

Pro

• Uitstekend design
  • Gebruikscomfort
  • Razer Nexus-app
  • Extra features ten opzicht van gelijkaardige controllers

Con

• Prijzig
  • Klikgeluid van de knoppen
  • Verbinden via USB-C brengt enkele problemen met zich mee
8.5

Over

Fabrikant