Gelijke Kansen, Integratie en Inburgering

Nee, want ik kreeg van thuis uit normen en waarden mee. In die gemeenschappen is dat vaak een verloren zaak.


Als je ziet hoe die gasten van jongs af op straat leven en hun ouders dat zomaar toelaten, omdat dat in hun cultuur normaal is, dan is het slechte gedrag van hun kinderen op zijn minst deels de schuld van de ouders.
Wat maakt het dat je van thuis, die waarden en normen hebt meegekregen? En over welke gemeenschappen en culturen heb je het?

Maar volgens u heeft het niets te maken met de levensomstandigheden van die jongeren? Of zijn ze daar zelf verantwoordelijkheid voor? Leven in armoede, slechte huisvesting, weinig ontwikkelingskansen.
 
Ok. Wat is dan volgens u een oplossing waar de maatschappij beter van wordt? Jij staat aan het hoofd van Brussel, je krijgt zelfs 2 ambtstermijnen van mij, vertel, wat ga je doen?
Een oplossing is om structuren te creëren, waar deze groepen erkenning krijgen, naar hun geluisterd wordt en een mee kunnen denken in het beleid. Echter zal ik niet toekomen met 2 ambtstermijnen, het probleem is ook niet gegroeid op 2 ambtstermijnen.
 
Wat maakt het dat je van thuis, die waarden en normen hebt meegekregen? En over welke gemeenschappen en culturen heb je het?

Maar volgens u heeft het niets te maken met de levensomstandigheden van die jongeren? Of zijn ze daar zelf verantwoordelijkheid voor? Leven in armoede, slechte huisvesting, weinig ontwikkelingskansen.
Iedereen wordt geboren met dezelfde kansen hoor. Maar als je ouders je door een opvoeding die het woord niet waard is, die al van in het begin afnemen, dan ben je inderdaad plots "kansarm".
Die vraag over welke gemeenschap en cultuur het gaat moet toch echt om te lachen zijn? Jij ziet toch ook de beelden? Jij ziet toch ook wie het is? Jonge Noord-Afrikaanse mannen zonder enige vorm van respect.
 
Neen. Hij beweert de oorzaak te kennen en te weten wat er niet werkt. Wat werkt er dan wel vraag ik me af?
Ik heb er ook geen 1-2-3 oplossing voor, maar ik ga ook niet doen alsof het brave jongens zijn die zich vervelen omdat ze zonder enige reden worden achtergestoken in de maatschappij. De enige reden dat het zo ver gekomen is, is een veel te laks Brussels bestuur.

Ik vraag me echt af of er nog iemand is die dat echt gelooft? Het gaat hier bijna telkens om 1 en dezelfde groep die zich interessant vindt en gaat vandaliseren, vrouwen lastig vallen en allerlei andere criminele feiten pleegt. Dat heeft echt niets te zien met verveling of achtergestoken zijn, maar met hun opvoeding en culturele achtergrond in combinatie met een rubberentegelbestuur.
Hij beweert ook niet dat hij de oplossing heeft.
Mag het probleem niet benoemd worden als het uit deze invalshoek komt, enkel vanuit jouw invalshoek?
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Iedereen wordt geboren met dezelfde kansen hoor. Maar als je ouders je door een opvoeding die het woord niet waard is, die al van in het begin afnemen, dan ben je inderdaad plots "kansarm".
Die vraag over welke gemeenschap en cultuur het gaat moet toch echt om te lachen zijn? Jij ziet toch ook de beelden? Jij ziet toch ook wie het is? Jonge Noord-Afrikaanse mannen zonder enige vorm van respect.
Niemand wordt geboren met dezelfde kansen. Ik kan nooit koning worden van België, of kinderen kunnen baren. Ik zal ook nooit topvoetballer worden, dingen die vanaf mijn geboorte vastliggen. Of vind je dat er een persoon met een handicap dezelfde kansen heeft gekregen als een degene zonder handicap?
Welk aandeel heeft de jongeren in het feit dat zijn ouders pedagogisch onbekwaam is, of bezig moeten zijn om eten op tafel te krijgen en huishuur te betalen dat er geen ruimte meer is voor voldoende tijd door te brengen met hun kinderen.
Ik vind het straf dat jij kunt zien uit beelden uit kunt afleiden welke etniciteit de mensen die gefilmd worden. Bijkomend zal de meerderheid van die gemeenschap geen criminele feiten plegen. Of is heel die cultuur crimineel?
 
Ik volg u dat dit gedrag mee veroorzaakt wordt door verveling. Echter heeft die verveling een oorzaak (waarschijnlijk verschillende) die aangepakt dienen te worden. Waarvan een aantal oorzaken te maken heeft met beleidskeuzes van jaren geleden, waarvan men nu gevolgen ziet.

Welke zijn volgens jou, buiten de beleidskeuzes, dan de oorzaken die tot zulk gedrag leiden?
 
Welke zijn volgens jou, buiten de beleidskeuzes, dan de oorzaken die tot zulk gedrag leiden?
Peer pressure, cognitieve functies eigen aan de leeftijd, leven in armoede, gebrek aan rolmodellen, uitzichtloosheid in hun situatie, slechte leefomstandigheden, stigmatisering door de maatschappij,....
 
[...]
Welk aandeel heeft de jongeren in het feit dat zijn ouders pedagogisch onbekwaam is, of bezig moeten zijn om eten op tafel te krijgen en huishuur te betalen dat er geen ruimte meer is voor voldoende tijd door te brengen met hun kinderen.
[...]
Specifiek hierover gaat het boek T. van Rousseau. Misschien niet meteen jouw literatuur maar het loont om dit eens onbevooroordeeld te lezen om een idee te hebben van hoe onnozel een uitspraak als "Iedereen wordt met gelijke kansen geboren" is en die minstens wat te nuanceren. Dan kan je nog een andere conclusie dan hem trekken of niet mee gaan in zijn politiek verhaal.
 
Misschien wel als we als maatschappij bepaalde groepen systematisch uitsluiten, moeten we ook verwachten dat deze hier tegen in opstand komen.
Systematische uitsluiting? Sorry, maar dat is quatsch. Er zijn genoeg voorbeelden van allochtonen die hier perfect geïntegreerd zijn. Er zijn genoeg kansen.

Er zullen helaas heus welmensen zijn die buiten het systeem vallen, maar zeggen dat bepaalde groepen systematisch onderdrukt worden?
 
Peer pressure, cognitieve functies eigen aan de leeftijd, leven in armoede, gebrek aan rolmodellen, uitzichtloosheid in hun situatie, slechte leefomstandigheden, stigmatisering door de maatschappij,....

Dus heb jij dan op de beelden kunnen zien dat het om bijvoorbeeld mensen gaat in armoede? Die in een uitzichtloze situatie zitten? Welke leeftijd zij hebben? ....
 
Dus heb jij dan op de beelden kunnen zien dat het om bijvoorbeeld mensen gaat in armoede? Die in een uitzichtloze situatie zitten? Welke leeftijd zij hebben? ....
Je vraagt mogelijke oorzaken van zo'n gedrag, en trekt dat dan terug op deze heel specifieke situatie? Da's niet heel fair.

De oorzaken van zo'n soort gedrag - doorgaans minder extreem dan afgelopen nacht, maar "rellen" an sich komen wel aan bod - is wel degelijk onderzocht en er komen dezelfde conclusies uit. Dat er weinig met de conclusies gedaan wordt, is een ander verhaal.

Vergeet bovendien (@Remake ) dat er ook binnen de "cultuur" die jij er bij sleurt, verontwaardigd op gereageerd wordt.
Laten we heel duidelijk zijn: dit soort geweld en vandalisme is op geen enkele manier goed te praten, de daders moeten zo snel mogelijk worden gevat en justitie moet haar werk doen. Op geen enkel moment mag er een gevoel van straffeloosheid zijn.
Een groot deel van de verantwoordelijkheid ligt volgens de Molenbekenaar bij de ouders van de jongeren die rel schoppen. “Die jongeren hangen op straat en zijn werkloos. Sommigen zijn jonger dan 16, dat zijn volgers. Ze doen mee met het vernielen zonder dat ze echt weten waarom ze dat doen of beseffen wat de consequenties zijn”, aldus Tanouti.
 
Laatst bewerkt:
Specifiek hierover gaat het boek T. van Rousseau. Misschien niet meteen jouw literatuur maar het loont om dit eens onbevooroordeeld te lezen om een idee te hebben van hoe onnozel een uitspraak als "Iedereen wordt met gelijke kansen geboren" is en die minstens wat te nuanceren. Dan kan je nog een andere conclusie dan hem trekken of niet mee gaan in zijn politiek verhaal.
Waarom zou het niet mijn literatuur zijn?
 
Systematische uitsluiting? Sorry, maar dat is quatsch. Er zijn genoeg voorbeelden van allochtonen die hier perfect geïntegreerd zijn. Er zijn genoeg kansen.

Er zullen helaas heus welmensen zijn die buiten het systeem vallen, maar zeggen dat bepaalde groepen systematisch onderdrukt worden?
Ik heb toch nooit gezegd dat de uitsluiting enkel gaat om allochtone achtergrond?
 
Ik heb toch nooit gezegd dat de uitsluiting enkel gaat om allochtone achtergrond?
Ik begrijp je standpunt ergens wel hoor, maar diegene dat daar lopen door continue uitsluiting van de maatschappij zullen vrees ik toch een minderheid zijn.
Waarom dan niet proberen om een (vreedzame) betoging op poten te zetten ipv alweer vernielingen aan te brengen?

Je zei het hierboven al ergens, gehandicapten worden ook vaak uitgesloten en stoten vaak op muren.
Ik maak dit zelf aan den lijve mee, en word daar zeker niet gelukkig van.
Toch heb ik nooit het gevoel gehad van :" kom we gaan wat rellen in Brussel'.
 
Ik begrijp je standpunt ergens wel hoor, maar diegene dat daar lopen door continue uitsluiting van de maatschappij zullen vrees ik toch een minderheid zijn.
Waarom dan niet proberen om een (vreedzame) betoging op poten te zetten ipv alweer vernielingen aan te brengen?

Je zei het hierboven al ergens, gehandicapten worden ook vaak uitgesloten en stoten vaak op muren.
Ik maak dit zelf aan den lijve mee, en word daar zeker niet gelukkig van.
Toch heb ik nooit het gevoel gehad van :" kom we gaan wat rellen in Brussel'.
Je hebt een harde kern, degene die geen enkele voeling meer hebben met de maatschappij, die de aanstekers zijn. En dan de overgrote meerderheid meelopers. Die meelopers kijken open naar die harde kern, door gebrek aan betere rolmodellen een mee doen met de hoop.

Ik neem aan dat je zelf andere rolmodellen hebt en wel nog aansluiting voelt tot de maatschappij. Anderzijds zullen er genoeg mensen uit de gemeenschap van de relschoppers zitten, die het zelfde denken en voelen, maar niets doen of op een andere manier hun ongenoegen uiten.
 
Systematische uitsluiting? Sorry, maar dat is quatsch. Er zijn genoeg voorbeelden van allochtonen die hier perfect geïntegreerd zijn. Er zijn genoeg kansen.

Er zullen helaas heus welmensen zijn die buiten het systeem vallen, maar zeggen dat bepaalde groepen systematisch onderdrukt worden?
Of het quatsch is of niet, het feit dat er bepaalde allochtonen zijn die hier perfect geïntegreerd zijn, zegt niks over het bestaan van systemische uitsluiting. Als een allochtoon 20x zo hard moet werken om hetzelfde te krijgen en elke dag 20x zo veel moet slikken om op dezelfde plek te komen als een autochtoon, kan er systemische uitsluiting zijn, en tegelijk een allochtoon die slaagt.
 
Ik neem aan dat je zelf andere rolmodellen hebt en wel nog aansluiting voelt tot de maatschappij. Anderzijds zullen er genoeg mensen uit de gemeenschap van de relschoppers zitten, die het zelfde denken en voelen, maar niets doen of op een andere manier hun ongenoegen uiten.

Ik zal inderdaad wel andere rolmodellen hebben dan de allochtone gemeenschap, wat mij normaal lijkt.
Maar zij hebben toch ook mensen naar wie ze kunnen opkijken?
Ik schud er maar een paar uit de losse pols: Kamal Kermach,Veli Yuksel, Mohamed Ridouani, Fatma Taspinar,..
 
Terug
Bovenaan