Van Peteghem: forse kostenstijging bedrijfswagens op bezine

Hehe, dat wel - m.b.t. aantal km - aangezien het gros salaris wagens zijn voor bedienden die niet zelden vanuit huis werken tegenwoordig ben ik op het eerste zicht niet echt overtuigd dat de gemiddelde bedrijfswagen veel km maakt.
Definieer veel.
Ik denk dat je nog lelijk zou verschieten van hoeveel salariswagens effectief bollen ookal werkt de begunstigde veel van thuis.
Denk aan privé-verplaatsingen of gebruik door andere leden van het gezin.
 
Definieer veel.
Ik denk dat je nog lelijk zou verschieten van hoeveel salariswagens effectief bollen ookal werkt de begunstigde veel van thuis.
Denk aan privé-verplaatsingen of gebruik door andere leden van het gezin.
Mss eens een poll uitsturen hier Poll aangemaakt- ben eigenlijk wel curieus, mss is er wel animo voor.
 
Laatst bewerkt:
Hehe, dat wel - m.b.t. aantal km - aangezien het gros salaris wagens zijn voor bedienden die niet zelden vanuit huis werken tegenwoordig ben ik op het eerste zicht niet echt overtuigd dat de gemiddelde bedrijfswagen veel km maakt.
In 2017 vind ik cijfers van 28k km/jaar (maar dat is natuurlijk van voor Corona). De premiummerken zatten in 2022 gemiddeld rond 20k km, en ik vermoed dat dat grotendeels bedrijfswagens zijn.

Dus... op 5 jaar tijd is dat 100k km en kom je in de fase dat er grote kosten aan auto's beginnen komen.
 
Definieer veel.
Ik denk dat je nog lelijk zou verschieten van hoeveel salariswagens effectief bollen ookal werkt de begunstigde veel van thuis.
Denk aan privé-verplaatsingen of gebruik door andere leden van het gezin.
Dit, wij zagen het als een gratis wagen als er 1 van de twee kan thuiswerken. Is op 5 jaar tijd pre-corona nooit een probleem geweest.
 
Definieer veel.
Ik denk dat je nog lelijk zou verschieten van hoeveel salariswagens effectief bollen ookal werkt de begunstigde veel van thuis.
Denk aan privé-verplaatsingen of gebruik door andere leden van het gezin.
Ik heb een auto, maar rij zo goed als altijd met de fiets naar het werk, behalve als ik de bandenwissel moet doen ofzo.
De auto dient dus voor 99% privé-verplaatsingen.
 
Definieer veel.
Ik denk dat je nog lelijk zou verschieten van hoeveel salariswagens effectief bollen ookal werkt de begunstigde veel van thuis.
Denk aan privé-verplaatsingen of gebruik door andere leden van het gezin.

Vroegere onderzoeken kwamen uit op gemiddeld 1500 km/jaar extra aan privé verplaatsingen door bedrijfswagens vs. privéwagens.

Het verschil in totaal aantal km per jaar (inclusief woon-werk en werkverkeer) ligt hoger, dus bedrijfswagens doen gemiddeld ook meer werkkilometers wat me ook logisch lijkt - het zijn niet allemaal salariswagens.
 
Ik ken toevallig wel 2 mensen die hun salaris wagen 95% van de tijd thuis staat aangezien ze allebei maar 1 keer om de 14 dagen op werk zelf moeten zijn en de rest van thuis uit mogen werken.
 
Mijn man werkt thuis dus ik ga met zijn bedrijfswagen naar het werk dat is "gratis" en dat mag toch? - Dixit meerdere (ex-)collega's van mij.
Anekdotisch? Absoluut, maar toch, de cijfers wijzen ook nu reeds uit dat bedrijfswagens meer kilometers maken dan privéwagens, en je ziet het ook in het gedrag van mensen.

Ook nu de bedrijfswagens weeral de fiscale dans laten ontspringen is gewoon cadeaubeleid in het licht van de nakende verkiezingen, van een minister die gefaald heeft iets te doen aan de klucht die de fiscaliteit in dit land is (cfr. de discussie over de promotieval gecreëerd door de werkbonus en jobbonus, alleen al dat er zo twee systemen zijn is een grap op zich: federaal versus Vlaams).
 
Mijn man werkt thuis dus ik ga met zijn bedrijfswagen naar het werk dat is "gratis" en dat mag toch? - Dixit meerdere (ex-)collega's van mij.
Anekdotisch? Absoluut, maar toch, de cijfers wijzen ook nu reeds uit dat bedrijfswagens meer kilometers maken dan privéwagens, en je ziet het ook in het gedrag van mensen.

Ook nu de bedrijfswagens weeral de fiscale dans laten ontspringen is gewoon cadeaubeleid in het licht van de nakende verkiezingen, van een minister die gefaald heeft iets te doen aan de klucht die de fiscaliteit in dit land is (cfr. de discussie over de promotieval gecreëerd door de werkbonus en jobbonus, alleen al dat er zo twee systemen zijn is een grap op zich: federaal versus Vlaams).
Toch ook compleet logisch:

Als je elke week 3 keer naar de winkel moet of andere prive verplaatsingen, ga je toch veel rapper de bedrijfswagen nemen en de brandstof-kaart van je werk gebruiken ipv je prive-wagen aan te spreken als dat kan.

Wanneer ik thuis werk, neemt mijn vriendin ook mijn wagen naar het werk en neem ik voor de kleine occasionele verplaatsing hier de prive wagen. Dat is niet "gratis" en maar geef mij 1 reden waarom we het niet zouden doen.

Bezie het eerder als: als mensen de keuze hebben om kilometers op de bedrijfswagen te rijden, doen ze dat. Compleet logisch, ook.

Ook nu de bedrijfswagens weeral de fiscale dans laten ontspringen is gewoon cadeaubeleid in het licht van de nakende verkiezingen

Maar... dat is net mijn hele punt: for better or worse, bedrijfswagens zijn een stuk gerief die per definitie fiscaal voordelig is omdat de loonlast zo hoog ligt in Belgie. Dit voordeel terug draaien is beetje verdeel en heers spelen met je bevolking naar mijn mening. Ook geen toeval zoals je zegt dat dit allemaal in de aanloop van de verkiezingen gebeurd.

De juiste oplossing is zorgen dat structureel de lasten op loon verlaagd worden en bijgevolg gaan de "salariswagens" smelten als sneeuw voor de zon omdat hun hele bestaansreden weg is.

Maar... that's not gonna happen.
 
Laatst bewerkt:
Wanneer ik thuis werk, neemt mijn vriendin ook mijn wagen naar het werk en neem ik voor de kleine occasionele verplaatsing hier de prive wagen. Dat is niet "gratis" en maar geef mij 1 reden waarom we het niet zouden doen.
Omdat het wellicht niet eens mag. Jij bent de hoofdbestuurder, niet de occasionele bestuurder. En in principe moet de auto op elk moment beschikbaar zijn tijdens je werkuren.
 
Omdat het wellicht niet eens mag. Jij bent de hoofdbestuurder, niet de occasionele bestuurder. En in principe moet de auto op elk moment beschikbaar zijn tijdens je werkuren.
Jawel hoor maar dan moet dat in de policy staan, immers qua verzekering ed moet dat geregeld zijn.
 
Jawel hoor maar dan moet dat in de policy staan, immers qua verzekering ed moet dat geregeld zijn.
Dat van die hoofdbestuurder is volgens een bevriende verzekeraar quasi altijd het geval.
En bij ons staat er wel in de car policy dat de auto altijd beschikbaar moet zijn tijdens de werkuren, geen idee of we hier een uitzondering in zijn.
 
De juiste oplossing is zorgen dat structureel de lasten op loon verlaagd worden en bijgevolg gaan de "salariswagens" smelten als sneeuw voor de zon omdat hun hele bestaansreden weg is.
Belastingsvoordelen doen het ook goed in landen met een lagere belasting. Zolang een auto krijgen merkelijk minder belastingen met zich meebrengt dan loon krijgen gaan bedrijfswagens een ding blijven, of de belasting nu hoog of laag is.
 
Belastingsvoordelen doen het ook goed in landen met een lagere belasting. Zolang een auto krijgen merkelijk minder belastingen met zich meebrengt dan loon krijgen gaan bedrijfswagens een ding blijven, of de belasting nu hoog of laag is.
Ook hier. Kijk maar naar de starters bij grote consultingbedrijven. Daar betalen ze al weinig belastingen op en nog smijten ze met allerhande voordelen.
 
Ook hier. Kijk maar naar de starters bij grote consultingbedrijven. Daar betalen ze al weinig belastingen op en nog smijten ze met allerhande voordelen.
Omdat dat profielen zijn met meer dan een VDAB cursus en ze willen veel waar voor hun geld als werkgever. Dus veel voordelen, weinig brutto loon. Plus, die wagens zijn dan ook gewoon transfereerbaar naar de volgend groep starters.
 
Dat van die hoofdbestuurder is volgens een bevriende verzekeraar quasi altijd het geval.
En bij ons staat er wel in de car policy dat de auto altijd beschikbaar moet zijn tijdens de werkuren, geen idee of we hier een uitzondering in zijn.
Natuurlijk is dat zeer moeilijk hard te maken. En het is ook allemaal heel flou.
Uw vrouw mag ermee rijden, waarom zou dat niet tijdens de werkuren mogen? Waarom zou het betekenen dat als uw vrouw ermee rijdt tijdens de werkuren dat hij niet beschikbaar zou zijn?

In de praktijk gaat er geen haan naar kraaien als het binnen het normale gebruik valt.
 
Natuurlijk is dat zeer moeilijk hard te maken. En het is ook allemaal heel flou.
Uw vrouw mag ermee rijden, waarom zou dat niet tijdens de werkuren mogen? Waarom zou het betekenen dat als uw vrouw ermee rijdt tijdens de werkuren dat hij niet beschikbaar zou zijn?

In de praktijk gaat er geen haan naar kraaien als het binnen het normale gebruik valt.
Hier staat in dat ik met de bedrijfswagen mag rijden en tevens de partner indien hij / zij een rijbewijs heeft.

Natuurlijk vind ik het niet meer dan normaal dat vrouwlief NIET met de wagen rijdt als ik aan het werk ben. (Tenzij misschien in noodgevallen)

Maar er staat dus nergens in het contract dat mijn vrouw er niet mee mag rijden tijdens de werkuren. Dus dan denk ik dat het wettelijk wel gewoon mag?
 
Hier staat in dat ik met de bedrijfswagen mag rijden en tevens de partner indien hij / zij een rijbewijs heeft.

Natuurlijk vind ik het niet meer dan normaal dat vrouwlief NIET met de wagen rijdt als ik aan het werk ben. (Tenzij misschien in noodgevallen)

Maar er staat dus nergens in het contract dat mijn vrouw er niet mee mag rijden tijdens de werkuren. Dus dan denk ik dat het wettelijk wel gewoon mag?
Dat mag wettelijk ook, maar ze moet wel opgegeven staan als Mede-Bestuurder als ze er regelmatig mee rijdt volgens mij.
 
Hier staat in dat ik met de bedrijfswagen mag rijden en tevens de partner indien hij / zij een rijbewijs heeft.

Natuurlijk vind ik het niet meer dan normaal dat vrouwlief NIET met de wagen rijdt als ik aan het werk ben. (Tenzij misschien in noodgevallen)

Maar er staat dus nergens in het contract dat mijn vrouw er niet mee mag rijden tijdens de werkuren. Dus dan denk ik dat het wettelijk wel gewoon mag?
De wet heeft daar weinig mee te zien. Het hangt er van af wat de werkgever en de verzekeraar in hun voorwaarden staan hebben.
Bij ons mag de partner er ook mee rijden tijdens de werkuren, maar het moment dat ik voor mijn werk een auto nodig heb moet die auto wel beschikbaar zijn. Dus als ik thuis werk en ik moet onverwacht naar het werk, moet ik wel kunnen zorgen dat ik er geraak.
 
Terug
Bovenaan