Van Peteghem: forse kostenstijging bedrijfswagens op bezine

Puur uit eigenbelang hoop ik dat het lukt uiteraard, want zo zijn we nu eenmaal - een ruime visie maar wee uw gebeente als er een persoonlijke negatieve impact is. Zo is het ook een beetje in de politiek natuurlijk.

Had men initieel ook wat voor negatieve invloeden voor werkgevers gezorgd had de transitie nog sneller verlopen en was heel deze heisa wellicht overbodig geweest. Imo niet logisch dat wie geen ander alternatief kreeg van WG als enige de extra lasten (meer VAA) komt te dragen.
Heel vreemd dat mensen denken dat er geen negatieve invloeden voor werkgevers zijn...
De aftrekbaarheid van ICE wagens is in recordtijd van 80-90% naar 50% gezakt.
 
Op de hoogte van - maar wat met wagens die zijn afgeschreven?
Daar geldt dat nog altijd, aftrekbare kosten blijven 50% (brandstof, onderhoud, banden, verzekering, ...). Er blijft ook een CO2-bijdrage voor werkgevers.
En in praktijk hoeveel mensen rijden effectief met een bedrijfswagen die ouder is dan 5 jaar? Het overgrote deal van de bedrijfswagens zijn nog altijd een operationele leasing op 4 of 5 jaar.
 
Dus enerzijds minder inkomsten (uit VAA), en meer uitgaven (voor de groenen).
Fantastisch compromis dus, als we gewoon even de begroting uit de vergelijking halen.


Een van de weinigen waar ik nog wel sympathie voor had, blijkt nu ook weer gewoon een ruggengraatloze politieker te zijn die enkel in zit met z'n aantal voorkeurstemmen.
Het gaat hier over minder als 10 miljoen in totaal. Peanuts als je naar de begroting kijkt.
 
Daar geldt dat nog altijd, aftrekbare kosten blijven 50% (brandstof, onderhoud, banden, verzekering, ...). Er blijft ook een CO2-bijdrage voor werkgevers.
En in praktijk hoeveel mensen rijden effectief met een bedrijfswagen die ouder is dan 5 jaar? Het overgrote deal van de bedrijfswagens zijn nog altijd een operationele leasing op 4 of 5 jaar.

Klein groepje idd, maar binnen dat groepje is de impact voor werkgever beperkt indien er niet veel km gereden worden. Hier en daar gewoon uitzonderingen waar niet meteen rekening mee is gehouden.

Persoonlijk is het vandaag de dag nog geen ramp vermoedelijk maar de komende jaren wel, wagens gaan snel 15-20 jaar mee voor ze "op" zijn.
 
Hey, ik praat hier voor mijn eigen winkel. Die kerel spaart me enkele honderden euro's uit hiermee. Ik klaag dus niet.
Een beperkt aantal mensen? In absolute cijfers zal dat toch nog een tamelijke grote groep mensen zijn, neen?
 
Met die redenatie maak je dus gaten in de begroting.

Met dat geld kan je ook een school renoveren (ik weet dat het niet zo werkt)
De vergrijzing maakt gaten in de begroting. De pensioendiscussie is bijgevolg cruciaal.
De rest is gerommel in de marge.

Deze rommel draait nu in mijn voordeel uit. Joepie!
 
De vergrijzing maakt gaten in de begroting. De pensioendiscussie is bijgevolg cruciaal.
De rest is gerommel in de marge.

Deze rommel draait nu in mijn voordeel uit. Joepie!
Ik ben blij voor jou hoor. We betalen allemaal genoeg belastingen om ook iets te mogen krijgen.

Het stoort me vooral dat ik als simpele mens geen hybride heb gekozen omdat potentieel de VAA zwaar ging stijgen door EV's.
Ik hield hier 2 jaar geleden al rekening mee. En nu het zo ver is schieten de politiekers pas in actie om punten te scoren. Als ze zulke kleine zaken al niet proactief kunnen oplossen vraag ik mij af hoe slecht ze zijn in grotere maatschappelijke problemen.
 
Die werkgever wist dat al jaren en kon overschakelen naar EV's.
Ja ... En zijn punt was "moesten werkgevers nu eens zwaarder belast worden, dan waren ze overgeschakeld naar EV's"... En dat is exact wat er gebeurd is.
En wat is er bij veel bedrijven toen gebeurd "ja maar, ik wil geen EV, daar kan ik niet mee op reis. En dan moet ik iets kleiner pakken. Ik wil nog ne naft, nu het nog kan"
 
Ja ... En zijn punt was "moesten werkgevers nu eens zwaarder belast worden, dan waren ze overgeschakeld naar EV's"... En dat is exact wat er gebeurd is.
En wat is er bij veel bedrijven toen gebeurd "ja maar, ik wil geen EV, daar kan ik niet mee op reis. En dan moet ik iets kleiner pakken. Ik wil nog ne naft, nu het nog kan"
Pech, dat is het bedrijf dat dit dan toelaat en dus hun eigen schuld en die van de werknemer.

Belast die gerust.
 
Maar dat zijn zelden de mensen die een bedrijfswagen hebben.
(De mensen die aan een minimumloon werken krijgen die namelijk niet mee onderhandeld in hun loonpakket.)
Tgoch, sorrie, ik ben begonnen in 2010 als jonge IT'er met een bruttoloon van net geen 2000 euro en een bedrijfswagen. Ik moest ook niet zot doen na mijn huur en andere lopende kosten intijde, soms vaak krap gezeten op het einde van de maand.

Mijn oplossing was om illegaal een studio te huren "in het zwart", maar geloof mij vrij dat dat niet ideaal was. Een gewoon appartement of studio huren was buiten mijn budget, toen.
 
Tgoch, sorrie, ik ben begonnen in 2010 als jonge IT'er met een bruttoloon van net geen 2000 euro en een bedrijfswagen. Ik moest ook niet zot doen na mijn huur en andere lopende kosten intijde, soms vaak krap gezeten op het einde van de maand.

Mijn oplossing was om illegaal een studio te huren "in het zwart", maar geloof mij vrij dat dat niet ideaal was. Een gewoon appartement of studio huren was buiten mijn budget, toen.
Je betaalde daar amper belastingen op en in 2010 was dat geen zeer laag loon.
Rekening houdend dat uw grootste kost na wonen er niet was had je niet te klagen denk ik.
Nee je kon het niet breed laten hangen. Maar je was wel koopkrachtiger dan iemand die 2800€ bruto zonder bedrijfswagen had.
 
Die werkgever wist dat al jaren en kon overschakelen naar EV's.
Ja ... En zijn punt was "moesten werkgevers nu eens zwaarder belast worden, dan waren ze overgeschakeld naar EV's"... En dat is exact wat er gebeurd is.
En wat is er bij veel bedrijven toen gebeurd "ja maar, ik wil geen EV, daar kan ik niet mee op reis. En dan moet ik iets kleiner pakken. Ik wil nog ne naft, nu het nog kan"
Hmm: het goedkoopste voor de werkgever is een wagen kopen en werknemers er 20 jaar mee rijden (behoudens grote kosten of echte km-vreters).

Klopt deze stelling?
 
Hmm: het goedkoopste voor de werkgever is een wagen kopen en werknemers er 20 jaar mee rijden (behoudens grote kosten of echte km-vreters).

Klopt deze stelling?
Het goedkoopste is geen wagen kopen...
Uw "behoudens" is net hetgene wel mee speelt en waarom bedrijven vaak om de 4 of 5 jaar wisselen...
 
Het goedkoopste is geen wagen kopen...
Uw "behoudens" is net hetgene wel mee speelt en waarom bedrijven vaak om de 4 of 5 jaar wisselen...
Hehe, dat wel - m.b.t. aantal km - aangezien het gros salaris wagens zijn voor bedienden die niet zelden vanuit huis werken tegenwoordig ben ik op het eerste zicht niet echt overtuigd dat de gemiddelde bedrijfswagen veel km maakt.
 
In het artikel wordt inderdaad 3,6m genoemd als verminderde inkomsten.
Stel dat er 500.000 fossiele bedrijfswagens zijn (https://www.fleet.be/het-aantal-bedrijfswagens-blijft-groeien-106-in-15-jaar/), dan is dat toch maar 7,20 euro per bedrijfswagen op jaar basis? Of 60 cent per maand?

kortom die 3,6M lijkt me nogal weinig, of zie ik iets over het hoofd?
Ik denk dat je het aantal ICE bedrijfswagens overschat, 560k bedrijfswagens waarvan een dikke 150k volledig elektrisch (de 200 000e elektrische wagen werd eind 2023 verwacht en +80% is een bedrijfswagen) en nog eens minstens evenveel hybrides.
 
Terug
Bovenaan