Of hoe je een zelfs in een topbedrijf (?) met toch allemaal vermoedelijk intelligente mensen (?) het niet uitgelegd krijgt hoe absurd de Belgische fiscaliteit/salariswagentombola in elkaar zit?
Het probleem is vooral dat de fiscaliteit in Belgie fifty shades of grey is. Bedrijfswagens, IP ruling, nettovergoedingen, leasefietsen, warrantenplannen, andere reutemeteut. Als je dat door de bril van een externe legal department ziet, is dat allemaal niet echt wettelijk verankerd. Eerder een wet die ongeveer in de buurt komt, dan creatief geinterpreteerd wordt en uitgebuit door bedrijven. Door jaren gewoonte is dat dan 'de standaard'.
Het is niet dat die multi-nationals vies zijn van wat fiscale optimalisatie. Wij hebben nu net onze support/manufacturing addressen naar Singapore verhuisd en alle communicatie tussen ons en klanten loopt nu via een dummy Singapore entiteit waar wij 'subcontractor' van zijn. Dat is niet voor het mooie weer in Singapore.
Dingen die wit op zwart staan, doen ze aan mee. Alles wat fuzzy is doen ze niet aan mee. CAO90 met een beslissing op papier van overheid: check. Maaltijdcheques: check. Ecocheques: check. Bedrijfswagens: partieel check. Al de rest niet.
Dan zijn er uiteraard kleine schnabbels die ze niet specifiek voor Belgie gaan opzetten. Er is vb een thuiswerkvergoeding van 20 euro per maand. Dat moet je elke maand expensen, elke werknemer apart. En dan komt dat via een mannetje in verwegistan van finance die dat approvet en je krijgt je 20 euro. Waarom? Omdat dat voor alle 20k werknemers hetzelfde proces is. Ze gaan dat in Belgie en Nl en FR niet anders regelen.
De bedrijfswagen, en de policy daarrond, zijn gewoon deel van de arbeidsvoorwaarden.
En daarmee bedoel ik: een bedrijfswagen is niet anders dan je brutoloon. Vind je je brutoloon te laag dan vraag je een opslag. Komt er geen opslag, dan kijk je naar mogelijke andere werkgevers en of het interessant is om te veranderen.
Of in dit geval: je vraagt aan je werkgever een EV. Geeft de werkgever geen EV, dan kijk je naar andere werkgevers die eventueel wel een EV geven. Kan zijn dat je alsnog besluit bij je huidige werkgever te blijven, omdat hij meer loon betaalt, of omdat je dan dichter bij huis kan werken, of omdat de work/life balance beter is, of...
Je bekijkt het totaalpakket en een werkgever die geen EV toelaat geeft zichzelf een comparatief nadeel in de context van Belgische fiscaliteit tegenover sectorgenoten die dat wel doen.
En nu over die leverage: bedrijfswagens zijn redelijk courant in België maar toch voornamelijk voor hogere en/of gewilde profielen. Heb je een werkgever die geen EV wil, kan je waarschijnlijk wel snel ergens anders aan de bak. Of je die stap effectief moet zetten hangt nog van een resem andere parameters af. Maar als een bedrijf op te veel vlakken zichzelf uit de arbeidsmarkt begint te prijzen door dergelijke onzinnige restricties, zal er na enige tijd inderdaad geen personeel meer overblijven.
Ofwel kies je als werknemer nog bewust voor een ICE. En dan moet je de gevolgen maar dragen. Ofwel rij je nog rond met een wagen die over een paar jaar einde leasing is, en dan is dit een tijdelijke pijn (en eentje die je had zien aankomen). Ofwel weigert je werkgever een EV, en dan moet de discussie tussen de werkgever en de werknemer gevoerd worden, en niet tussen de werknemer en de fiscus.
Welja, het verschil tussen EV en niet-EV is 50 of 100VAA per maand. Je kunt dat achterlijk vinden en accepteren. Of je kunt voor een habbekrats het afbollen. Ik ga het voor 100 euro niet afbollen.
En dat is een discussie tussen corporate HR europe en HR belgie en business X Y Z. Daar kan ik als werknemer nu eens geen fluit aan doen. Choose your battles. Maar er is wel degelijk 0 leverage.
Als ik zeg tegen de business 'ik wil EV want anders ben ik weg', dan krijg ik van de business een middelvinger en kan ik het afbollen.
Dat is niet wat er daar gebeurt.
Dat is eerder. Een internationaal topbedrijf geeft geen fuck om om al die lokale "rariteiten" en besteedt hun HR uit om daar ook nooit om aan te denken. Die geven enkel om "is de marge groot genoeg, is de marge gedaald,..."
Er zijn hier in België nog andere voorbeelden van "Amerikaanse bedrijven" waar ze het Amerikaans principe moeten volgen. (Ik ken er een paar die hun bedrijfswagen ingeleverd hebben om voor zo'n Amerikaan te werken.)
Voorbeeld: "Salariswagens is enkel voor managers" (manager in de zin van "je hebt direct reports" en dan is dat de globale principe die iedereen moet volgen ookal is dat in Belgie totaal de realiteit niet van bedrijfswagens.
Zo'n internationaal bedrijf heeft ook geen goesting om 20 verschillende aparte HR's op te zetten, voor iedere Europees land ééntje apart. Voor het Amerikaans hoofdkwartier is dat gerommel in de marge waar ze niet willen aan denken.
Yep. Wij zitten in een cluster met 4 andere landen die echt geen fluit met elkaar te maken hebben. Onze 'country HR cluster' is Belgie, een buurland, een land in midden oosten en een verwegistan land. In elk land een man of 50. Die country HR manager is geen Belg. Go figure hoe goed alles geregeld is. Je moet elke maand je loonfiche checken...
In December was het ook 'er is geen opslag dit jaar aangezien er een 4% indexering aankomt'. Van waar ze dat halen, geen idee. Een blinde wist dat het ~1.5% ging zijn. Lo and behold, het was 1.48%. Niks meer van HR gehoord.
Je gaat me nooit over de verloning horen klagen, maar soms is het tenenkrommend hoeveel geld er weggepist wordt aan onkunde.
Er loopt hier 50-100 man rond waar ze elk jaar 10k bonus cash aan geven. Dat is toch gemakkelijk 1M kost aan werkgever, 750k die bij werknemer terecht komt en 500k die naar de fiscus stroomt. Lijkt me dat je met die jaarlijkse cash drain wel eens een consultant kunt betalen om dat te improven en een astronomische ROI op die optimalisatie.
Idem met nettovergoedingen. Ipv iedereen 2% bruto te geven, geef iedereen 0 bruto en 1% nettovergoeding. Ipv 200k opslag te moeten geven elk jaar, maar 100k. Wederom tsjingeling ROI.
Maar as usual zijn de kosten en baten apart gemanaged (precies de overheid). Budget om kosten te maken in HR is 0, dus er komen nooit baten van...