Van Peteghem: forse kostenstijging bedrijfswagens op bezine


Stel je voor dat bestuurders van salariswagens een beetje meer zouden moeten gaan bijdragen aan de maatschappij die alle kosten en lasten van hun absurde voordeel moet dragen. Eerlijke belastingen dat gaat in beide richtingen Vincent.

Nog es opnieuw stapsgewijs afbouwen. De mensen wisten het al 4 jaar dat het vanaf dit jaar gedaan ging zijn. Als ge dan nog bewust kiest voor een brandstof bij bestelling in 21 of 22 dan ligt die verantwoordelijkheid bij u!
 
Nog es opnieuw stapsgewijs afbouwen. De mensen wisten het al 4 jaar dat het vanaf dit jaar gedaan ging zijn. Als ge dan nog bewust kiest voor een brandstof bij bestelling in 21 of 22 dan ligt die verantwoordelijkheid bij u!
De werknemers kunnen kiezen uit het aanbod dat de werkgever hen voorlegt.
Soms hebt ge zelfs niet te kiezen.
Wanneer dat dan enkel voertuigen op brandstof zijn, dan is dat zo.
Naar BG-normen zijn bovenstaande zinnen onbegrijpelijk natuurlijk.

Dank voor uw begrip.
 
Nog es opnieuw stapsgewijs afbouwen. De mensen wisten het al 4 jaar dat het vanaf dit jaar gedaan ging zijn. Als ge dan nog bewust kiest voor een brandstof bij bestelling in 21 of 22 dan ligt die verantwoordelijkheid bij u!
Hoe wereldvreemd kun je zijn? Er zijn genoeg bedrijven waar auto's op meer dan 4 jaar geleased worden. Zeker sinds covid worden leasecontracten vaker afgesloten op 5-6 jaar of verlengd voor 1-2 jaar dan de initieel voorziene 4 jaar omdat auto's gemiddeld minder kms doen nu thuiswerken een boost heeft gekregen.

Los van de lease termijnen bestaat er ook nog zoiets als de praktijk. Niet iedereen woont in een kasteel met dubbele inpandige garage en 3fasen aansluiting. Er zijn genoeg mensen die geen garage hebben, op straat moeten parkeren en thuis niet kunnen laden. Er zijn ook vertegenwoordigers die 100en km per dag doen voor hun werk waarvoor EV's in praktijk nog geen optie zijn.
 
Laatst bewerkt:
Vriend van mij heeft sinds vorig jaar ook een bedrijfswagen, benzine want volgens de richtlijnen moet je een eigen oprit+laadpaal hebben voor een elektrische auto. 100m verder staat er een publieke laadpaal, maar maakt voor het bedrijf niet uit.
 
Hoe wereldvreemd kun je zijn? Er zijn genoeg bedrijven waar auto's op meer dan 4 jaar geleased worden. Zeker sinds covid worden leasecontracten vaker afgesloten op 5-6 jaar of verlengd voor 1-2 jaar dan de initieel voorziene 4 jaar omdat auto's gemiddeld minder kms doen nu thuiswerken een boost heeft gekregen.

Los van de lease termijnen bestaat er ook nog zoiets als de praktijk. Niet iedereen woont in een kasteel met dubbele inpandige garage en 3fasen aansluiting. Er zijn genoeg mensen die geen garage hebben, op straat moeten parkeren en thuis niet kunnen laden. Er zijn ook vertegenwoordigers die 100en km per dag doen voor hun werk waarvoor EV's in praktijk nog geen optie zijn.
Er zijn ook heel wat mensen die gewoonweg geen bedrijfswagen hebben en dus een veelvoud moeten betalen voor hun auto, waarom wel ingrijpen voor mensen die nu een paar honderd euro meer op een jaar moeten betalen en niet voor mensen die duizenden euro's meer betalen per jaar?
 
Er zijn ook heel wat mensen die gewoonweg geen bedrijfswagen hebben en dus een veelvoud moeten betalen voor hun auto, waarom wel ingrijpen voor mensen die nu een paar honderd euro meer op een jaar moeten betalen en niet voor mensen die duizenden euro's meer betalen per jaar?

En dan? Ik ken ook mensen die kleding krijgen van hun werk. Ik moet mijn eigen kleren betalen. Ik ken ook mensen die een pen van het werk mogen gebruiken om thuis mee te schrijven. Ik moet mijn eigen pen kopen. Ik ken ook mensen die op het werk kunnen sporten. Ik moet zelf een fitness abonnement kopen.

Die jaloezie tegenover firmawagens is echt ongelooflijk. Mensen doen alsof dat gratis is. Gratis bestaat niet. Zowel de werkgever als werknemer betalen daar belastingen op. Op die auto's wordt ook wegentaks betaald jaarlijks, BIV eenmalig bij inschrijving, jaarlijks verzekerd, jaarlijks onderhoud, jaarlijks banden, telkens volgetankt met dezelfde accijnzen,.. Dat het geld van een andere rekening (lees: de leasemaatschappij of vennootschap) vertrekt maakt toch niet uit? Feit is dat ervoor betaald wordt.

Vergeet ook niet dat die auto's relatief snel vernieuwd worden, om de 4-5-6 jaar wat ervoor zorgt dat er een grote 2dehands markt is waarvan particulieren weer profiteren. Bovendien zijn de firmawagens ook VERUIT de groenste auto's die rond rijden. Met het oog op het klimaatpact van 2050 is dat wel mooi. Zelfs als ze gesubsidieerd worden zoals velen beweren moet je je ook eens afvragen wat het ons gaat kosten als we ons wagenpark niet zouden vergroenen en nu misschien financieel aanmoedigen?

Wat denk je dat er gaat gebeuren als bedrijfswagens fiscaal minder interessant worden? Denk je dat iedereen dan zelf zo'n dure groene auto gaat aanschaffen elke 4-5-6 jaar? In openbaar vervoer kruipen zal iedereen met een bedrijfswagen zeker ook niet doen. Ik kan u alvast vertellen dat ik een meer vervuilende auto zou kopen en de file exact even lang gaat zijn als nu want 1 groene auto wordt vervangen door 1 vervuilende auto.

Ik heb zelf een nieuwbouw laten zetten met geothermische warmtepomp, veel zonnepanelen, triple glas enz . Alles aan 21% en 0 euro subsidie. Ik ken mensen die gerenoveerd hebben en 1000en euro subsidie getrokken hebben. Ik ben daar niet jaloers op. Het is hun gegund.
 
Hoe wereldvreemd kun je zijn? Er zijn genoeg bedrijven waar auto's op meer dan 4 jaar geleased worden. Zeker sinds covid worden leasecontracten vaker afgesloten op 5-6 jaar of verlengd voor 1-2 jaar dan de initieel voorziene 4 jaar omdat auto's gemiddeld minder kms doen nu thuiswerken een boost heeft gekregen.

Los van de lease termijnen bestaat er ook nog zoiets als de praktijk. Niet iedereen woont in een kasteel met dubbele inpandige garage en 3fasen aansluiting. Er zijn genoeg mensen die geen garage hebben, op straat moeten parkeren en thuis niet kunnen laden. Er zijn ook vertegenwoordigers die 100en km per dag doen voor hun werk waarvoor EV's in praktijk nog geen optie zijn.

niks wereldvreemd aan, ze wisten dat het duurder ging worden vanaf dit jaar. Punt. Opeens komt het weer als een verrassing en moeten er truukjes bovengehaald worden (ook om geen stemmen te verliezen bij de aankomende verkiezingen)

Mensen met een verlenging van het contract geef ik toe dat die gechareld zijn. En het valt allemaal nog mee eigenlijk hé (nog een wereldvreemde BG opmerking) gisteren was er ééntje op het journaal die 60 euro meer per maand moest betalen! 60 euro.

Ik zou het niet doen, geef mij die 60 euro netto maar en ik koop me privé wel een auto.
 
En dan? Ik ken ook mensen die kleding krijgen van hun werk. Ik moet mijn eigen kleren betalen. Ik ken ook mensen die een pen van het werk mogen gebruiken om thuis mee te schrijven. Ik moet mijn eigen pen kopen. Ik ken ook mensen die op het werk kunnen sporten. Ik moet zelf een fitness abonnement kopen.

Die jaloezie tegenover firmawagens is echt ongelooflijk. Mensen doen alsof dat gratis is. Gratis bestaat niet. Zowel de werkgever als werknemer betalen daar belastingen op. Op die auto's wordt ook wegentaks betaald jaarlijks, BIV eenmalig bij inschrijving, jaarlijks verzekerd, jaarlijks onderhoud, jaarlijks banden, telkens volgetankt met dezelfde accijnzen,.. Dat het geld van een andere rekening vertrekt maakt toch niet uit? Feit is dat ervoor betaald wordt.

Vergeet ook niet dat die auto's relatief snel vernieuwd worden, om de 4-5-6 jaar wat ervoor zorgt dat er een grote 2dehands markt is waarvan particulieren weer profiteren. Bovendien zijn de firmawagens ook VERUIT de groenste auto's die rond rijden. Met het oog op het klimaatpact van 2050 is dat wel mooi. Zelfs als ze gesubsidieerd worden zoals velen beweren moet je je ook eens afvragen wat het ons gaat kosten als we ons wagenpark niet zouden vergroenen en nu misschien financieel aanmoedigen?

Ik heb zelf een nieuwbouw laten zetten met geothermische warmtepomp, veel zonnepanelen, triple glas enz . Alles aan 21% en 0 euro subsidie. Ik ken mensen die gerenoveerd hebben en 1000en euro subsidie getrokken hebben. Ik ben daar niet jaloers op. Het is hun gegund.
Sorry, maar dat jaloezie-argument is afgezaagd (en jouw versie dan nog wereldvreemd ook vind ik) en het idee dat meer wagens produceren "groen" is omdat die een beetje minder uitstoten bij gebruik is complete zever.

Bedrijfswagens zijn een groot succes omdat werkgever en werknemer er voordeel mee doen, dan afkomen "het is wel niet gratis hoor" is naast de kwestie.

Dus @beryl zijn argument blijft gewoon geldig hoor.
 
Laatst bewerkt:
Op de man spelen is niet nodig
niks wereldvreemd aan, ze wisten dat het duurder ging worden vanaf dit jaar. Punt. Opeens komt het weer als een verrassing en moeten er truukjes bovengehaald worden (ook om geen stemmen te verliezen bij de aankomende verkiezingen)

Mensen met een verlenging van het contract geef ik toe dat die gechareld zijn. En het valt allemaal nog mee eigenlijk hé (nog een wereldvreemde BG opmerking) gisteren was er ééntje op het journaal die 60 euro meer per maand moest betalen! 60 euro.

Ik zou het niet doen, geef mij die 60 euro netto maar en ik koop me privé wel een auto.
Er zijn mensen voor wie 60 euro het verschil is om de 28e van de maand nog naar de winkel te kunnen of niet. Maar ik had niet verwacht dat jij dat zou begrijpen.
 
En dan? Ik ken ook mensen die kleding krijgen van hun werk. Ik moet mijn eigen kleren betalen. Ik ken ook mensen die een pen van het werk mogen gebruiken om thuis mee te schrijven. Ik moet mijn eigen pen kopen. Ik ken ook mensen die op het werk kunnen sporten. Ik moet zelf een fitness abonnement kopen.

Die jaloezie tegenover firmawagens is echt ongelooflijk. Mensen doen alsof dat gratis is. Gratis bestaat niet. Zowel de werkgever als werknemer betalen daar belastingen op. Op die auto's wordt ook wegentaks betaald jaarlijks, BIV eenmalig bij inschrijving, jaarlijks verzekerd, jaarlijks onderhoud, jaarlijks banden, telkens volgetankt met dezelfde accijnzen,.. Dat het geld van een andere rekening vertrekt maakt toch niet uit? Feit is dat ervoor betaald wordt.

Vergeet ook niet dat die auto's relatief snel vernieuwd worden, om de 4-5-6 jaar wat ervoor zorgt dat er een grote 2dehands markt is waarvan particulieren weer profiteren. Bovendien zijn de firmawagens ook VERUIT de groenste auto's die rond rijden. Met het oog op het klimaatpact van 2050 is dat wel mooi. Zelfs als ze gesubsidieerd worden zoals velen beweren moet je je ook eens afvragen wat het ons gaat kosten als we ons wagenpark niet zouden vergroenen en nu misschien financieel aanmoedigen?

Ik heb zelf een nieuwbouw laten zetten met geothermische warmtepomp, veel zonnepanelen, triple glas enz . Alles aan 21% en 0 euro subsidie. Ik ken mensen die gerenoveerd hebben en 1000en euro subsidie getrokken hebben. Ik ben daar niet jaloers op. Het is hun gegund.
Dus als mensen in vraag stellen waarom bedrijfswagen bezitters bevoordeeld worden tegen niet bedrijfswagen bezitters is dat jaloezie maar als het gaat over het benadelen tussen twee categorieën van bedrijfswagensbezitters, elektrisch of niet, dan is dat een bekommernis gestoeld op iets heel anders dan jaloezie en moet de overheid tussenkomen?
 
Ons VAA voor EV gaat binnen een paar jaar ook stijgen (ze gaan moeten)

Gaan ze voor ons ook zo fiscale truukjes bovenhalen?
 
Er zijn mensen voor wie 60 euro het verschil is om de 28e van de maand nog naar de winkel te kunnen of niet. Maar ik had niet verwacht dat jij dat zou begrijpen.

Als 60 euro het verschil maakt tussen eten of niet, en je hebt een firmawagen ter beschikking dan moet je misschien es kijken of een mobiliteitsbudget en een fiets geen beter idee is?

of is dit weeral wereldvreemd?
 
Maar dat zijn zelden de mensen die een bedrijfswagen hebben.
(De mensen die aan een minimumloon werken krijgen die namelijk niet mee onderhandeld in hun loonpakket.)
Dan moet je toch eens goed opletten wie er aan uw deur de PostNL en DHL pakketjes tegenwoordig levert. Dat is nog zelden een officieel busje van PostNL of DHL. Dat zijn kleine zelfstandigen met hun eigen wit busje zonder logo van PostNL of DHL, vaak van allochtone origine (hier bij ons toch). Geloof mij, dat zijn geen mensen die goed boeren. Die mensen voelen 60 euro heel hard.

Maar natuurlijk zijn er evengoed genoeg voorbeelden te vinden van kaderfuncties voor wie 60 euro geen voelbaar verschil maakt.
 
Dan moet je toch eens goed opletten wie er aan uw deur de PostNL en DHL pakketjes tegenwoordig levert. Dat is nog zelden een officieel busje van PostNL of DHL. Dat zijn kleine zelfstandigen met hun eigen wit busje zonder logo van PostNL of DHL, vaak van allochtone origine (hier bij ons toch). Geloof mij, dat zijn geen mensen die goed boeren. Die mensen voelen 60 euro heel hard.
Daar heb je 100% gelijk in, ik dacht enkel aan de salariswagens voor woon-werkverkeer.
 
Als 60 euro het verschil maakt tussen eten of niet, en je hebt een firmawagen ter beschikking dan moet je misschien es kijken of een mobiliteitsbudget en een fiets geen beter idee is?
... dan mag je blij zijn dat je niet met de fiets of openbaar vervoer naar je werk of eender waar moet doen, want in die positie kan je al helemaal geen wagen aanschaffen.
 
Terug
Bovenaan