Ik volg hem wel eigenlijk.
VAA is iets dat de werknemer betaalt (via hogere PB).
Fiscale aftrekbaarheid is iets dat de werkgever treft.
Er zijn veel werknemers die een bedrijfswagen hebben.
Er zijn veel werknemers die niet te kiezen hebben, die geen dure EV of PHEV krijgen (zie voorbeeld wit geel kruis).
Waarom moeten die werknemers zwaarder belast worden voor de keuze van de werkgever?
Pak die fiscale voordeligheid aan de werkgever zijn kant (harder) aan.
Nog beter, neem het Nederlands systeem over, bedrijfswagen enkel professioneel is geen VAA, maar dan zoals in Nederland ook woon werk verkeer als professioneel kwalificeren, zodat je mensen niet noodzakelijk naar dat belachelijk openbaar vervoer duwt zoals we hier hebben.
En 500 km per jaar privé voor noodgevallen (rit naar hospitaal of zo) zonder VAA-plichtig te worden.
Dan laat je de mensen de keuze, geen eigen wagen, of goedkope eigen wagen, of bedrijfswagen privé gebruiken maar dan met een VAA die het werkelijke voordeel benadert.
In België kan je wel van die vaak af geraken, maar in de meeste sectoren moet die wagen dan op het werk blijven, en moet je zelf eigen wagen, fiets of openbaar vervoer regelen om op het werk te geraken, om dan met de bedrijfswagen je werk beginnen te doen.
Uitzonderingen dacht ik vooral voor camionettes in de bouwsector, waar van thuis naar de werf dan weer niet woon werk is!