Niet echt, niet als je alle kosten meerekent en de wetgeving in acht neemt .Hmm: het goedkoopste voor de werkgever is een wagen kopen en werknemers er 20 jaar mee rijden (behoudens grote kosten of echte km-vreters).
Klopt deze stelling?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Niet echt, niet als je alle kosten meerekent en de wetgeving in acht neemt .Hmm: het goedkoopste voor de werkgever is een wagen kopen en werknemers er 20 jaar mee rijden (behoudens grote kosten of echte km-vreters).
Klopt deze stelling?
Definieer veel.Hehe, dat wel - m.b.t. aantal km - aangezien het gros salaris wagens zijn voor bedienden die niet zelden vanuit huis werken tegenwoordig ben ik op het eerste zicht niet echt overtuigd dat de gemiddelde bedrijfswagen veel km maakt.
Definieer veel.
Ik denk dat je nog lelijk zou verschieten van hoeveel salariswagens effectief bollen ookal werkt de begunstigde veel van thuis.
Denk aan privé-verplaatsingen of gebruik door andere leden van het gezin.
In 2017 vind ik cijfers van 28k km/jaar (maar dat is natuurlijk van voor Corona). De premiummerken zatten in 2022 gemiddeld rond 20k km, en ik vermoed dat dat grotendeels bedrijfswagens zijn.Hehe, dat wel - m.b.t. aantal km - aangezien het gros salaris wagens zijn voor bedienden die niet zelden vanuit huis werken tegenwoordig ben ik op het eerste zicht niet echt overtuigd dat de gemiddelde bedrijfswagen veel km maakt.
Dit, wij zagen het als een gratis wagen als er 1 van de twee kan thuiswerken. Is op 5 jaar tijd pre-corona nooit een probleem geweest.Definieer veel.
Ik denk dat je nog lelijk zou verschieten van hoeveel salariswagens effectief bollen ookal werkt de begunstigde veel van thuis.
Denk aan privé-verplaatsingen of gebruik door andere leden van het gezin.
Ik heb een auto, maar rij zo goed als altijd met de fiets naar het werk, behalve als ik de bandenwissel moet doen ofzo.Definieer veel.
Ik denk dat je nog lelijk zou verschieten van hoeveel salariswagens effectief bollen ookal werkt de begunstigde veel van thuis.
Denk aan privé-verplaatsingen of gebruik door andere leden van het gezin.
Definieer veel.
Ik denk dat je nog lelijk zou verschieten van hoeveel salariswagens effectief bollen ookal werkt de begunstigde veel van thuis.
Denk aan privé-verplaatsingen of gebruik door andere leden van het gezin.
Toch ook compleet logisch:Mijn man werkt thuis dus ik ga met zijn bedrijfswagen naar het werk dat is "gratis" en dat mag toch? - Dixit meerdere (ex-)collega's van mij.
Anekdotisch? Absoluut, maar toch, de cijfers wijzen ook nu reeds uit dat bedrijfswagens meer kilometers maken dan privéwagens, en je ziet het ook in het gedrag van mensen.
Ook nu de bedrijfswagens weeral de fiscale dans laten ontspringen is gewoon cadeaubeleid in het licht van de nakende verkiezingen, van een minister die gefaald heeft iets te doen aan de klucht die de fiscaliteit in dit land is (cfr. de discussie over de promotieval gecreëerd door de werkbonus en jobbonus, alleen al dat er zo twee systemen zijn is een grap op zich: federaal versus Vlaams).
Omdat het wellicht niet eens mag. Jij bent de hoofdbestuurder, niet de occasionele bestuurder. En in principe moet de auto op elk moment beschikbaar zijn tijdens je werkuren.Wanneer ik thuis werk, neemt mijn vriendin ook mijn wagen naar het werk en neem ik voor de kleine occasionele verplaatsing hier de prive wagen. Dat is niet "gratis" en maar geef mij 1 reden waarom we het niet zouden doen.
Jawel hoor maar dan moet dat in de policy staan, immers qua verzekering ed moet dat geregeld zijn.Omdat het wellicht niet eens mag. Jij bent de hoofdbestuurder, niet de occasionele bestuurder. En in principe moet de auto op elk moment beschikbaar zijn tijdens je werkuren.
Dat van die hoofdbestuurder is volgens een bevriende verzekeraar quasi altijd het geval.Jawel hoor maar dan moet dat in de policy staan, immers qua verzekering ed moet dat geregeld zijn.
Belastingsvoordelen doen het ook goed in landen met een lagere belasting. Zolang een auto krijgen merkelijk minder belastingen met zich meebrengt dan loon krijgen gaan bedrijfswagens een ding blijven, of de belasting nu hoog of laag is.De juiste oplossing is zorgen dat structureel de lasten op loon verlaagd worden en bijgevolg gaan de "salariswagens" smelten als sneeuw voor de zon omdat hun hele bestaansreden weg is.
Ook hier. Kijk maar naar de starters bij grote consultingbedrijven. Daar betalen ze al weinig belastingen op en nog smijten ze met allerhande voordelen.Belastingsvoordelen doen het ook goed in landen met een lagere belasting. Zolang een auto krijgen merkelijk minder belastingen met zich meebrengt dan loon krijgen gaan bedrijfswagens een ding blijven, of de belasting nu hoog of laag is.
Omdat dat profielen zijn met meer dan een VDAB cursus en ze willen veel waar voor hun geld als werkgever. Dus veel voordelen, weinig brutto loon. Plus, die wagens zijn dan ook gewoon transfereerbaar naar de volgend groep starters.Ook hier. Kijk maar naar de starters bij grote consultingbedrijven. Daar betalen ze al weinig belastingen op en nog smijten ze met allerhande voordelen.
Natuurlijk is dat zeer moeilijk hard te maken. En het is ook allemaal heel flou.Dat van die hoofdbestuurder is volgens een bevriende verzekeraar quasi altijd het geval.
En bij ons staat er wel in de car policy dat de auto altijd beschikbaar moet zijn tijdens de werkuren, geen idee of we hier een uitzondering in zijn.
Hier staat in dat ik met de bedrijfswagen mag rijden en tevens de partner indien hij / zij een rijbewijs heeft.Natuurlijk is dat zeer moeilijk hard te maken. En het is ook allemaal heel flou.
Uw vrouw mag ermee rijden, waarom zou dat niet tijdens de werkuren mogen? Waarom zou het betekenen dat als uw vrouw ermee rijdt tijdens de werkuren dat hij niet beschikbaar zou zijn?
In de praktijk gaat er geen haan naar kraaien als het binnen het normale gebruik valt.
Dat mag wettelijk ook, maar ze moet wel opgegeven staan als Mede-Bestuurder als ze er regelmatig mee rijdt volgens mij.Hier staat in dat ik met de bedrijfswagen mag rijden en tevens de partner indien hij / zij een rijbewijs heeft.
Natuurlijk vind ik het niet meer dan normaal dat vrouwlief NIET met de wagen rijdt als ik aan het werk ben. (Tenzij misschien in noodgevallen)
Maar er staat dus nergens in het contract dat mijn vrouw er niet mee mag rijden tijdens de werkuren. Dus dan denk ik dat het wettelijk wel gewoon mag?
De wet heeft daar weinig mee te zien. Het hangt er van af wat de werkgever en de verzekeraar in hun voorwaarden staan hebben.Hier staat in dat ik met de bedrijfswagen mag rijden en tevens de partner indien hij / zij een rijbewijs heeft.
Natuurlijk vind ik het niet meer dan normaal dat vrouwlief NIET met de wagen rijdt als ik aan het werk ben. (Tenzij misschien in noodgevallen)
Maar er staat dus nergens in het contract dat mijn vrouw er niet mee mag rijden tijdens de werkuren. Dus dan denk ik dat het wettelijk wel gewoon mag?