Opgepakt: in de buitenlandse cel


Iemand die het artikel kan lezen en korte inhoud geven? Mijn abo is afgelopen.

Waarom is hij geweigerd op de vlucht? En dan toevallig erna gearresteerd in een willekeurig tankstation??
 

Iemand die het artikel kan lezen en korte inhoud geven? Mijn abo is afgelopen.

Waarom is hij geweigerd op de vlucht? En dan toevallig erna gearresteerd in een willekeurig tankstation??

Vanuit België zouden Patrick en Nicky een vlucht zoeken die rechtstreeks naar Europa vliegt. “Zaterdagavond is Davy nog even buiten het hotel gegaan om een drank en een snack te kopen in een lokaal pompstation”, vervolgt zijn ongeruste vader. “Toen hij buiten het pompstation kwam, werd hij omsingeld door politieagenten. De politie had een foto bij van iemand die in een gestolen auto zat met een wit T-shirt. Toevallig had Davy ook een wit T-shirt aan. Vermoedelijk werd hij aanzien als de dief, terwijl hij er niets mee te maken heeft.”
 
ik zou graag eens naar zuid-Amerika gaan, maar zulke verhalen houden me tegen.
Idd.. En talloze kidnappings... Merendeel komt nooit in het nieuws.

Presidenten geven nogtans vaak het goede voorbeeld. Oa doodstraf voor kidnappers.
Helaas is het perverse effect nu juist dat kidnappers na losgeld te krijgen, het slachtoffer vaak doden uit vrees dat die tips zouden kunnen geven nadien die leid naar de daders.

Dus concreet is sinds die maatregel het aantal kidnappings gelijk gebleven. Enkel het aantal succesvolle vrijlatingen van slachtoffers is gehalveerd. Stond onlangs een heel artikel op bbc hierover. Scary.
 
Ronduit degoutant dat ze een veroordeelde terrorist hiervoor vrijlaten.

Het is erger als dat. Je zal eens Belg zijn in een land met een uitwisselingsverdrag met België.

Daarom onderhandel je hier dus nooit over. Elke Belgjis nu potentieel een pasmunt. Want als Iran het kan zullen anderen het ook proberen.

Rampzalig diplomatisch beleid. Maar wat wil je het blijft België met een idioot als De Croo aan het wiel.
 
Ronduit degoutant dat ze een veroordeelde terrorist hiervoor vrijlaten.
Ronduit degoutant dat ieder van ons zonder serieus proces onschuldig in de cel gesmeten kan worden en dan nog zweepslagen en andere martelingen te verduren krijgt.

Met 10 kilo Belgische pralines waren ze in Iran niet tevreden.
 
Het is erger als dat. Je zal eens Belg zijn in een land met een uitwisselingsverdrag met België.

Daarom onderhandel je hier dus nooit over. Elke Belgjis nu potentieel een pasmunt. Want als Iran het kan zullen anderen het ook proberen.

Rampzalig diplomatisch beleid. Maar wat wil je het blijft België met een idioot als De Croo aan het wiel.
We moeten nu ook niet doen alsof dit een uniek geval is hé.

Zo'n ruil gebeurt wel vaker. Recent toch ook nog tussen de VS en Rusland ivm basketbalspeelster Brittney Griner bijvoorbeeld.

Je kan alleen maar hopen dat er niet teveel landgenoten in die situatie komen. Menselijkheid mag primeren in dit geval.
Natuurlijk is het zeer vervelend dat je daar een veroordeelde terrorist voor moet terugsturen. Anderzijds een terrorist die hier hoogstwaarschijnlijk binnen een paar jaar opnieuw werd vrijgelaten. De vraag is dan of je het spel hiervoor hard wil spelen en het leven van een onschuldig persoon voor wil opofferen. Je hebt voor- en tegenstanders, het enige wat zeker is, is dat er hier nooit een perfecte uitkomst voor was. De schurkenstaten zien in dit geval helaas altijd in het voordeel.
 
Iran mag gerust op een lijst komen met landen waar je volledig op eigen risico heenreist, zolang dat een terroristenstaat is met de Ayatollah aan het hoofd.

Heel erg wat Vandecasteele heeft moeten doorstaan maar naar Iran gaan - een land bekend om een totaal gebrek aan rechtvaardig justitieel apparaat - heeft ie toch echt zelf toe besloten en nu ruilen we dus een terrorist. Een erg slecht signaal en letterlijk chantage.
 
Ik ben daar twee keer geweest en me geen moment onveilig gevoeld - integendeel: ik voelde me daar meer welkom dan elders ter wereld, want het is een enorm gastvrije bevolking. Het signaal is inderdaad, zoals hierboven aangegeven, niet goed: je geeft het Iraanse regime een vrijbrief om in de toekomst vaker Belgen gevangen te nemen als "spionnen" als pasmunt voor Iraanse terroristen (spionnen) die hier vast zitten.

De teneur die je op sociale media leest van een "waarom reist ge naar een land waar negatief advies voor wordt gegeven" vind ik eerder bekrompen. Er is een risico aan verbonden, uiteraard. Maar die "eigen schuld dikke buld"-stoerdoenerij vind ik een verschrikkelijke houding, dat is victim blaming.
 
Misschien was die Vandecasteele ook effectief een spion ?
Ze gaan daar toch ook niet zomaar de eerste de beste de bak indraaien, zeker gezien ze de inkomsten uit toerisme goed kunnen gebruiken.
 
Misschien was die Vandecasteele ook effectief een spion ?
Ze gaan daar toch ook niet zomaar de eerste de beste de bak indraaien, zeker gezien ze de inkomsten uit toerisme goed kunnen gebruiken.
Belgen zakken niet massaal af naar vakantieland Iran, lijkt me. Dus wat dat met inkomsten uit toerisme te maken heeft... .
Waar het wel met te maken heeft is dat België een veroordeelde Iraniër in de cel had zitten die men graag terug had gezien in Iran.
Dan is het voor hen even zoeken welke Belg ze gaan oppakken, hem een schijnproces geven en dan een gevangenenruil voorstellen.
 
Toch niet zo moeilijk.
Hij heeft daar jaren gewerkt voor een organisatie die vluchtelingen in Iran helpt. Een job die u niet populair maakt bij de overheid en u op een lijst zet van lastigaards.
Moment dat hij daar naartoe reist zonder de bescherming van een internationale organisatie en ook maar iets doet dat politiek gevoelig ligt. 1 + 1 = 2
 
toch zot hoe dat nieuws in Iran zo compleet anders is , daar wordt spion Vandecasteele uitgewisseld met diplomaat Assadi . En de Iraniërs keken verder naar het nieuws.
 
De teneur die je op sociale media leest van een "waarom reist ge naar een land waar negatief advies voor wordt gegeven" vind ik eerder bekrompen. Er is een risico aan verbonden, uiteraard. Maar die "eigen schuld dikke buld"-stoerdoenerij vind ik een verschrikkelijke houding, dat is victim blaming.
Welja, je zegt het toch zelf? Er is een risico aan verbonden, en als je op voorhand expliciet verteld wordt dat het enorm gevaarlijk is om naar daar af te reizen en dat het afgeraden wordt en je doet het toch en er loopt toch iets mis, tja.

Mij goed dat ze die ruil hebben gedaan; ik vind het persoonlijk geen goed idee, maar ik begrijp de redenen wel uiteraard. Maar 'bekrompen' en 'stoerdoenerij' vind ik er wel flink over. Er zijn genoeg goeie redenen om tegen deze ruil te zijn, net zoals er ook genoeg zijn om er voor te zijn.
 
Ik vind het ook maar een Pyrrhus-overwinning eerlijk gezegd:
- Joepie, we hebben een burger terug
- Oei, de komende jaren kunnen er nu makkelijk een veelvoud opgepakt worden om ons te chanteren

Ik zou dit niet zo licht opgenomen hebben als Belgische regering. Die Vandecasteele mag van geluk spreken.
 
Ik vind het ook maar een Pyrrhus-overwinning eerlijk gezegd:
- Joepie, we hebben een burger terug
- Oei, de komende jaren kunnen er nu makkelijk een veelvoud opgepakt worden om ons te chanteren

Ik zou dit niet zo licht opgenomen hebben als Belgische regering. Die Vandecasteele mag van geluk spreken.
De regering had dan ook een onmogelijke spreidstand:

Optie 1: Vandecasteele laten creperen en mogelijk laten executeren -> Drama in het parlement en op sociale media, want Vivaldi laat burgers in de steek.

Optie 2: Vandecasteele redden maar moeten ingaan op een gevangenenruil -> Drama in het parlement en op sociale media, want Vivaldi dealt met schurkenstaten.

Niet dat ik de grote verdediger ben van Vivaldi, maar eenvoudig is die beslissing niet.
 
De regering had dan ook een onmogelijke spreidstand:

Optie 1: Vandecasteele laten creperen en mogelijk laten executeren -> Drama in het parlement en op sociale media, want Vivaldi laat burgers in de steek.

Optie 2: Vandecasteele redden maar moeten ingaan op een gevangenenruil -> Drama in het parlement en op sociale media, want Vivaldi dealt met schurkenstaten.

Niet dat ik de grote verdediger ben van Vivaldi, maar eenvoudig is die beslissing niet.
Dit toch gewoon hoor, ik denk toch dat onze Westerse landen doordrongen zijn van het idee dat burgers niet in de steek worden gelaten in het buitenland.

Het is niet of zelfs de VS laat burgers door de band creperen volgens mij (binnen limieten natuurlijk). En dat is dan een machtig land waar heel wat schurkenstaten een eitje mee te pellen hebben.
 
Terug
Bovenaan