Van Peteghem: forse kostenstijging bedrijfswagens op bezine

Dat van die hoofdbestuurder is volgens een bevriende verzekeraar quasi altijd het geval.
En bij ons staat er wel in de car policy dat de auto altijd beschikbaar moet zijn tijdens de werkuren, geen idee of we hier een uitzondering in zijn.
Hier moet dat niet, en mag elkeen van de directe familie met een rijbewijs er ook mee rijden.
 
De wet heeft daar weinig mee te zien. Het hangt er van af wat de werkgever en de verzekeraar in hun voorwaarden staan hebben.
Bij ons mag de partner er ook mee rijden tijdens de werkuren, maar het moment dat ik voor mijn werk een auto nodig heb moet die auto wel beschikbaar zijn. Dus als ik thuis werk en ik moet onverwacht naar het werk, moet ik wel kunnen zorgen dat ik er geraak.

Lijkt me ook wel logisch natuurlijk.
Maar langs de andere kant hoeveel keer valt dat voor. En kan je daar niet altijd wel een mouw aan passen.

Onze high level manager is al enkele keren vroegtijdig naar huis moeten gaan omdat zijn vrouw de auto nodig had.
De auto van zijn vrouw is te klein om zijn kleinkinderen te vervoeren, vooral dan comfortabel. Dus ja als in nood de kleinkinderen moeten gehaald worden moet hij naar huis. Indien gepland dan komt hij met de auto van zijn vrouw of met de fiets.
Dat is voer voor een mopje onder de collega’s. Maar zo vreemd is dat in feite echt niet.
Dat is een onderdeel van die man zijn loon, logisch dat hij er optimaal gebruik van maakt.

Nu goed in tijden dat wagens en rijden met de auto steeds duurder wordt kan je wel de discussie voeren wat de effectieve waarde is van het voordeel en of het niet volledig scheef getrokken is.
 
Definieer veel.
Ik denk dat je nog lelijk zou verschieten van hoeveel salariswagens effectief bollen ookal werkt de begunstigde veel van thuis.
Denk aan privé-verplaatsingen of gebruik door andere leden van het gezin.

Mijn man werkt thuis dus ik ga met zijn bedrijfswagen naar het werk dat is "gratis" en dat mag toch? - Dixit meerdere (ex-)collega's van mij.
Anekdotisch? Absoluut, maar toch, de cijfers wijzen ook nu reeds uit dat bedrijfswagens meer kilometers maken dan privéwagens, en je ziet het ook in het gedrag van mensen.

Ook nu de bedrijfswagens weeral de fiscale dans laten ontspringen is gewoon cadeaubeleid in het licht van de nakende verkiezingen, van een minister die gefaald heeft iets te doen aan de klucht die de fiscaliteit in dit land is (cfr. de discussie over de promotieval gecreëerd door de werkbonus en jobbonus, alleen al dat er zo twee systemen zijn is een grap op zich: federaal versus Vlaams).

Omdat het wellicht niet eens mag. Jij bent de hoofdbestuurder, niet de occasionele bestuurder. En in principe moet de auto op elk moment beschikbaar zijn tijdens je werkuren.

Dat van die hoofdbestuurder is volgens een bevriende verzekeraar quasi altijd het geval.
En bij ons staat er wel in de car policy dat de auto altijd beschikbaar moet zijn tijdens de werkuren, geen idee of we hier een uitzondering in zijn.

Natuurlijk is dat zeer moeilijk hard te maken. En het is ook allemaal heel flou.
Uw vrouw mag ermee rijden, waarom zou dat niet tijdens de werkuren mogen? Waarom zou het betekenen dat als uw vrouw ermee rijdt tijdens de werkuren dat hij niet beschikbaar zou zijn?

In de praktijk gaat er geen haan naar kraaien als het binnen het normale gebruik valt.

Dat mag wettelijk ook, maar ze moet wel opgegeven staan als Mede-Bestuurder als ze er regelmatig mee rijdt volgens mij.


Er wordt hier gedaan alsof een bedrijfswagen een auto is om woon-werkverkeer te doen of een auto van het bedrijf is. Dat is dus niet zo. Dat is gewoon een leasebak die betaalt wordt door je bedrijf. Voor de rest is daar toch niks wettelijk of 'beschikbaar voor het bedrijf' van vastgelegd ?

Bij ons zegt de car policy. "Iedereen ouder dan 18 met 2y rijbewijs die onder hetzelfde dak woont als werknemer mag er mee rijden". Einde. Niks verzekering, niks 'occasionele bestuurder'. Niks 'beschikbaar tijdens de uren'. Die auto is niet van het bedrijf he, die is van Leaseplan en de factuur wordt betaald door het bedrijf en de auto is ter mijner beschikking als deel van mijn loon. Ja, het systeem is achterlijk, maar het is wat het is.

Mijn madam heeft een kleine bedrijfswagen en ik een grotere. De madam doet 99% van de keren de kinderen naar school met mijn auto en ik rij 99% van de keren met haar auto. Ik denk dat van de gecombineerde 30k kilometers per jaar er misschien 5k woon-werkverkeer zijn. Al de rest is gewoon prive verkeer.
 
Er wordt hier gedaan alsof een bedrijfswagen een auto is om woon-werkverkeer te doen of een auto van het bedrijf is. Dat is dus niet zo. Dat is gewoon een leasebak die betaalt wordt door je bedrijf. Voor de rest is daar toch niks wettelijk of 'beschikbaar voor het bedrijf' van vastgelegd ?

Bij ons zegt de car policy. "Iedereen ouder dan 18 met 2y rijbewijs die onder hetzelfde dak woont als werknemer mag er mee rijden". Einde. Niks verzekering, niks 'occasionele bestuurder'. Niks 'beschikbaar tijdens de uren'. Die auto is niet van het bedrijf he, die is van Leaseplan en de factuur wordt betaald door het bedrijf en de auto is ter mijner beschikking als deel van mijn loon. Ja, het systeem is achterlijk, maar het is wat het is.

Mijn madam heeft een kleine bedrijfswagen en ik een grotere. De madam doet 99% van de keren de kinderen naar school met mijn auto en ik rij 99% van de keren met haar auto. Ik denk dat van de gecombineerde 30k kilometers per jaar er misschien 5k woon-werkverkeer zijn. Al de rest is gewoon prive verkeer.
Die occasionele bestuurder heeft niks met eigendom te maken, maar puur met de verzekering van de auto. Als uw vrouw continu met de auto rijdt, en niet staat aangegeven als bestuurder en ze heeft een ongeval, trekt de verzekering haar handen terug.
 
Die occasionele bestuurder heeft niks met eigendom te maken, maar puur met de verzekering van de auto. Als uw vrouw continu met de auto rijdt, en niet staat aangegeven als bestuurder en ze heeft een ongeval, trekt de verzekering haar handen terug.

Maar ik zal de vraag nog een stellen.
In de realiteit, hoe realistisch is dit? Uiteindelijk kan je ook een ongeval hebben als je occasioneel aan het besturen bent, als dit de eerste keer is dat je met die wagen rijdt.

Het is voor hen zeer lastig om te bewijzen dat de vrouw daar zeer vaak mee rijdt en dus geen occasioneel bestuurder is.
Maar dat zullen ze wel verrekenen in het collectief.
 
Die occasionele bestuurder heeft niks met eigendom te maken, maar puur met de verzekering van de auto. Als uw vrouw continu met de auto rijdt, en niet staat aangegeven als bestuurder en ze heeft een ongeval, trekt de verzekering haar handen terug.

Ik heb 15y occasionele bestuurder gestaan op mijn pa zijn auto's....

Wat is occasioneel?

Er staat in die car policy geen fluit ivm occasioneel. De keren dat ik een ongeval/schade had met die auto, heeft leaseplan zelfs nooit geweten/gevraagd wie in die auto zat. Tenzij je 20x per jaar een accident heb...
 
Maar ik zal de vraag nog een stellen.
In de realiteit, hoe realistisch is dit? Uiteindelijk kan je ook een ongeval hebben als je occasioneel aan het besturen bent, als dit de eerste keer is dat je met die wagen rijdt.

Het is voor hen zeer lastig om te bewijzen dat de vrouw daar zeer vaak mee rijdt en dus geen occasioneel bestuurder is.
Maar dat zullen ze wel verrekenen in het collectief.
Als de verzekering er achter komt dat jij bijna altijd thuis werkt en je partner regelmatig met die auto naar het werk rijdt, is dat genoeg om te bewijzen dat je niet de hoofdbestuurder bent. En bij een zwaar ongeval met hoge kosten durven ze daar wel eens onderzoek naar doen om onder die kosten onderuit te komen.

In de realiteit, zolang je nooit iets zwaars voorhebt, zal je daar natuurlijk nooit miserie mee hebben.
 
Ik heb 15y occasionele bestuurder gestaan op mijn pa zijn auto's....

Wat is occasioneel?

Er staat in die car policy geen fluit ivm occasioneel. De keren dat ik een ongeval/schade had met die auto, heeft leaseplan zelfs nooit geweten/gevraagd wie in die auto zat. Tenzij je 20x per jaar een accident heb...
Maar dat moet ook niet in de car policy staan. Dat is iets tussen u en de verzekeraar...
 
Maar dat moet ook niet in de car policy staan. Dat is iets tussen u en de verzekeraar...
Toch wel. De carpolicy is de afspraak tussen u en uw werkgever.
Het is uw werkgever die de afspraken maakt met de verzekeraar.

Logischerwijze zal de carpolicy dan ook rekening houden met de eisen van de verzekeraar. Ik heb nog nooit gehoord van het feit dat je bij een leasebak van de werkgever enig contact hebt met de verzekeraar over de regels.
Al is dat natuurlijk anders bij freelancers en zelfstandigen... die zijn hun eigen werkgever...
 
Maar dat moet ook niet in de car policy staan. Dat is iets tussen u en de verzekeraar...

Maar dat is toch mijn auto niet. Er staat niks op mijn naam. Verzekering is tussen leasebedrijf en Verzekering.

Ik heb 6000 euro storm schade gehad. Bel naar leaseplan. Foto in de app. Telefoon van een garage. 2w later auto gefixt. Geen idee wie verzekeraar is, nooit iets van gehoord.

Ik krijg het bladje via leaseplan "leg dat in de auto". Dat is het enige contact met iets van verzekering.
 
Toch wel. De carpolicy is de afspraak tussen u en uw werkgever.
Het is uw werkgever die de afspraken maakt met de verzekeraar.

Logischerwijze zal de carpolicy dan ook rekening houden met de eisen van de verzekeraar. Ik heb nog nooit gehoord van het feit dat je bij een leasebak van de werkgever enig contact hebt met de verzekeraar over de regels.
Al is dat natuurlijk anders bij freelancers en zelfstandigen... die zijn hun eigen werkgever...
Het is niet omdat uw werkgever dat niet specifieert in zijn policy, dat de regels van de verzekeraar niet gelden. Jij staat als hoofdbestuurder opgegeven, als dan blijkt dat iemand anders met die wagen een ongeval heeft, en er vaak mee rijdt, volg je de regels van de verzekeraar niet en kan die zich lostrekken van de zaak.
Je hoort dat niet vaak, omdat het zelden voor komt (de meeste verzekeraars doen daar helemaal niet zo moeilijk over, omdat het bewijzen meer resources kost dan het opbrengt), maar volgens de regels moet het wel degelijk.
Maar dat is toch mijn auto niet. Er staat niks op mijn naam. Verzekering is tussen leasebedrijf en Verzekering.

Ik heb 6000 euro storm schade gehad. Bel naar leaseplan. Foto in de app. Telefoon van een garage. 2w later auto gefixt. Geen idee wie verzekeraar is, nooit iets van gehoord.

Ik krijg het bladje via leaseplan "leg dat in de auto". Dat is het enige contact met iets van verzekering.
zie hierboven. Jij staat bij verzekeraar wel opgegeven als hoofdbestuurder hoor, ook al heb jij zelf geen contact met hen. Je kan bvb perfect een schadeloos-attest aanvragen op uw naam (heb je ook nodig als je graag een privéwagen koopt).
 
Terug
Bovenaan