Opgepakt: in de buitenlandse cel

Dit toch gewoon hoor, ik denk toch dat onze Westerse landen doordrongen zijn van het idee dat burgers niet in de steek worden gelaten in het buitenland.

Het is niet of zelfs de VS laat burgers door de band creperen volgens mij (binnen limieten natuurlijk). En dat is dan een machtig land waar heel wat schurkenstaten een eitje mee te pellen hebben.

Ik vind de vergelijking met de VS te gemakkelijk.

We zitten niet op hetzelfde speelveld als zij. Ja er worden Amerikanen vast gehouden (onder andere in Rusland) maar dat is als schurkenstaat zijnde ook wel een énork risico. Bovendien heeft de VS legio aan drukkingsmiddelen om hun burger vrij te krijgen. Het is een land dat eigenhandig de economieën van kleine landen kan kapot sanctioneren.

Dus ja. Dat is echt wel met vuur spelen.

Maar wat is het risico voor Iran om een Belgische burger vast te zetten? Wat gaan we écht doen om druk te zetten? We hebben die slagkracht niet. En omdat we met alle Europese instellingen en de NATO een diplomatisch kruispunt zijn is het bovendien niet ondenkbaar dat e in de toekomst nog eens een Assadi-scenario voorkomt.

Op menselijk vlak een win. Maar we moeten er ook eerlijk in zijn. Iran heeft ons hier publiekelijk te kakken gezet en dat heeft heel de wereld in de mot.
 
Ik vind de vergelijking met de VS te gemakkelijk.

We zitten niet op hetzelfde speelveld als zij. Ja er worden Amerikanen vast gehouden (onder andere in Rusland) maar dat is als schurkenstaat zijnde ook wel een énork risico. Bovendien heeft de VS legio aan drukkingsmiddelen om hun burger vrij te krijgen. Het is een land dat eigenhandig de economieën van kleine landen kan kapot sanctioneren.

Dus ja. Dat is echt wel met vuur spelen.

Maar wat is het risico voor Iran om een Belgische burger vast te zetten? Wat gaan we écht doen om druk te zetten? We hebben die slagkracht niet. En omdat we met alle Europese instellingen en de NATO een diplomatisch kruispunt zijn is het bovendien niet ondenkbaar dat e in de toekomst nog eens een Assadi-scenario voorkomt.

Op menselijk vlak een win. Maar we moeten er ook eerlijk in zijn. Iran heeft ons hier publiekelijk te kakken gezet en dat heeft heel de wereld in de mot.
Wat was het alternatief?
 
Wat was het alternatief?
Dreigen met nog zwaardere sancties en de belangrijkste handelspartners van Iran onder druk zetten.
Hopelijk doen ze dit alsnog.

Wie is Assadollah Assadi, de pasmunt voor Olivier Vandecasteele?

"Op een van die vele vluchten naar Wenen, eind juni 2018, smokkelde Assadi ‘explosief materiaal’ mee. Dat staat in documenten van de Belgische staatsveiligheid. Assadi deed dat in zijn diplomatieke bagage, die volgens internationale afspraken ongeopend moet blijven. "

In het voorwoord dat de gewezen Amerikaanse minister van Binnenlandse Veiligheid Tom Ridge voor het boek geschreven heeft, beklemtoont die dat de ontploffing op een evenement met bijna 100.000 aanwezigen “het dodelijkste terroristische incident in Europa” had kunnen zijn.

Geruilde terrorist Assadi aangekomen in Teheran en feestelijk onthaald

My two cents: een dergelijk persoon laat je niet vrij en ruil je niet. De veiligheid van Belgische burgers daalt in de toekomst en je geeft een signaal van straffeloosheid naar personen met dezelfde ideeën.
 
Laatst bewerkt:
Wat was het alternatief?

Het naar een Europees niveau tillen en het gewicht van de Unie in de schaal werpen. Iets wat deze keer niet gedaan is. Bizar overigens omdat onze handelingen effectief zullen stralen op andere landen binnen het blok.

Door nu Soloslim te spelen hebben we onszelf in de voet geschoten. Wees eens een Belg die voor een NGO (om in die lijn te blijven) werkt in Noord-Nigeria of Afghanistan. Men kijkt mee op het internationaal toneel en men ziet dat België, den kleine speler, open staat voor dit soort wissels.
 
Het naar een Europees niveau tillen en het gewicht van de Unie in de schaal werpen. Iets wat deze keer niet gedaan is. Bizar overigens omdat onze handelingen effectief zullen stralen op andere landen binnen het blok.

Door nu Soloslim te spelen hebben we onszelf in de voet geschoten. Wees eens een Belg die voor een NGO (om in die lijn te blijven) werkt in Noord-Nigeria of Afghanistan. Men kijkt mee op het internationaal toneel en men ziet dat België, den kleine speler, open staat voor dit soort wissels.
De Europese Unie heeft geen geopolitiek gewicht.
 
Het naar een Europees niveau tillen en het gewicht van de Unie in de schaal werpen. Iets wat deze keer niet gedaan is. Bizar overigens omdat onze handelingen effectief zullen stralen op andere landen binnen het blok.
Kan dat eigenlijk, en is daar een precedent voor? Oprechte vraag hoor.
 
Ik vind de vergelijking met de VS te gemakkelijk.

We zitten niet op hetzelfde speelveld als zij. Ja er worden Amerikanen vast gehouden (onder andere in Rusland) maar dat is als schurkenstaat zijnde ook wel een énork risico. Bovendien heeft de VS legio aan drukkingsmiddelen om hun burger vrij te krijgen. Het is een land dat eigenhandig de economieën van kleine landen kan kapot sanctioneren.

Dus ja. Dat is echt wel met vuur spelen.

Maar wat is het risico voor Iran om een Belgische burger vast te zetten? Wat gaan we écht doen om druk te zetten? We hebben die slagkracht niet. En omdat we met alle Europese instellingen en de NATO een diplomatisch kruispunt zijn is het bovendien niet ondenkbaar dat e in de toekomst nog eens een Assadi-scenario voorkomt.

Op menselijk vlak een win. Maar we moeten er ook eerlijk in zijn. Iran heeft ons hier publiekelijk te kakken gezet en dat heeft heel de wereld in de mot.
Dat is dus echt niet waar, volgens mij. Gewoon al omdat elk land het doet, en dat al heel lang. De VS is niet de enige: Het VK, Australië, Duitsland, en zelfs Frankrijk dat nu wat stoer doet, heeft het al gedaan. En dat is alleen nog maar met Iran, hé. Daar komen nog alle andere landen bij.


Ik zie nu dan ook geen Australiërs massaal gekidnapt worden door politie in het buitenland. Waarom dan nu plots wel?

Voor mij is het trouwens een heel gemakkelijke beslissing. Omdat het de enige mogelijke menselijke beslissing is. Weet je wanneer je jezelf te kakken zet? Als jij als enige land je burgers laat creperen of de doodstraf geeft voor het negeren van een negatief reisadvies, terwijl de rest ze gewoon terughaalt.
 
Met alle respect, maar welke keuze het ook zou zijn you're either way fucked.

Je kunt veel roepen online en zagen maar sta maar eens in in hun schoenen de keuze om een Belg te laten rotten en wss opgehangen zou worden, of hem vrij krijgen voor een terrorist die keuze moet enorm zwaar waar zijn.

Denk dat dit op menselijk vlak wel de juiste keuze is, maar we staan natuurlijk ook gigantische voor paal op wereld vlak.
 
Met alle respect, maar welke keuze het ook zou zijn you're either way fucked.

Je kunt veel roepen online en zagen maar sta maar eens in in hun schoenen de keuze om een Belg te laten rotten en wss opgehangen zou worden, of hem vrij krijgen voor een terrorist die keuze moet enorm zwaar waar zijn.

Denk dat dit op menselijk vlak wel de juiste keuze is, maar we staan natuurlijk ook gigantische voor paal op wereld vlak.
Op menselijk vlak een heel juiste keuze, maar dat wil niet zeggen dat dit de beste beslissing is.
 
Op menselijk vlak een heel juiste keuze, maar dat wil niet zeggen dat dit de beste beslissing is.
Dit zeg ik ook niet maar Amerika heeft ook viktor bout geruild voor Brittney Griner, toen was er bijna geen haan die kraaide.

Was dit toen ook de beste beslissing nee zeker niet maar wil jij het op je geweten hebben dat die mens 20 a 30 jaar in de cel zit of geëxecuteerd worden.
 
Dit zeg ik ook niet maar Amerika heeft ook viktor bout geruild voor Brittney Griner, toen was er bijna geen haan die kraaide.

Was dit toen ook de beste beslissing nee zeker niet maar wil jij het op je geweten hebben dat die mens 20 a 30 jaar in de cel zit of geëxecuteerd worden.
Nee zou ik niet op mijn geweten willen hebben, maar ik wil ook niet op mijn geweten dat die terrorist een aanslag pleegt en dat er dan doden vallen.
 
Even terzijde:

Op m'n sociale media zie ik de personen die anders zo vol zijn van 'eigen volk eerst' nu als eerste die persoon in de steek laten, want 'linkse mong**l, nu gaan ze nog meer Belgen kidnappen, enz...'. Ik ben benieuwd naar wat de definitie dan is van 'eigen volk'?
Frappant en stemt tot nadenken.
 
Nee zou ik niet op mijn geweten willen hebben, maar ik wil ook niet op mijn geweten dat die terrorist een aanslag pleegt en dat er dan doden vallen.
Dat zou je dan ook niet op je geweten hebben. Het is aan anderen om die terrorist op te pakken als hij weer plannen heeft.
 
Nee zou ik niet op mijn geweten willen hebben, maar ik wil ook niet op mijn geweten dat die terrorist een aanslag pleegt en dat er dan doden vallen.
Maar hoe gaat die persoon nog een aanslagen kunnen plegen hij is overal bekend nu die kans is zeer klein, ik ga nie zeggen onbestaande maar toch zeer klein.
 
Even terzijde:

Op m'n sociale media zie ik de personen die anders zo vol zijn van 'eigen volk eerst' nu als eerste die persoon in de steek laten, want 'linkse mong**l, nu gaan ze nog meer Belgen kidnappen, enz...'. Ik ben benieuwd naar wat de definitie dan is van 'eigen volk'?
Frappant en stemt tot nadenken.
Online moraalridders veel bla bla maar weinig daden.
 
Maar hoe gaat die persoon nog een aanslagen kunnen plegen hij is overal bekend nu die kans is zeer klein, ik ga nie zeggen onbestaande maar toch zeer klein.
Ik denk dat er toch een kans is dat het gebeurt. Ik ben blij dat hij nu terug bij zijn familie is achter al die tijd. De ruilhandel van de VS heb ik toen ook niet gesnapt.
 
Ik denk dat er toch een kans is dat het gebeurt. Ik ben blij dat hij nu terug bij zijn familie is achter al die tijd. De ruilhandel van de VS heb ik toen ook niet gesnapt.
Pas op als schurken staten nu denken dat ze zo altijd hun gelijk gaan krijgen, gaat dit ook wel in de toekomst gedaan zijn anders word Europa gewoon een lachertje in de wereld.
 
Pas op als schurken staten nu denken dat ze zo altijd hun gelijk gaan krijgen, gaat dit ook wel in de toekomst gedaan zijn anders word Europa gewoon een lachertje in de wereld.
Is Europa nu niet al een beetje de lachertje van de wereld?
 
Pas op als schurken staten nu denken dat ze zo altijd hun gelijk gaan krijgen, gaat dit ook wel in de toekomst gedaan zijn anders word Europa gewoon een lachertje in de wereld.
Waarom wordt er straal genegeerd dat dat in de hele wereld gebeurt? En al langer dan vandaag?
 
Terug
Bovenaan