De verbouw-topic!

Ik ga mijn woning verbouwen, maar het vraagstuk verwarming bezorgt me kopzorgen.

Origineel was het plan om een nieuwe gascondensatieketel te plaatsen (er komt al gas binnen voor de gasopenhaard, die afgebroken wordt).
En dat in combinatie met radiatoren, gedimensioneerd voor 55°.
Maar nadat verschillende aannemers zijn langs geweest ben ik aan het twijfelen.
Als warmte bron zou een hybride warmtepomp ook een optie zijn, aangezien ik daar via de verbouwpremie 40% korting op krijg (max 4000 wegens vervanging accumulatie).
Maar dat wilt dan zeggen een buitenunit en aangezien de installatie op zolder zou komen (want daar staat nu de boiler), zou dat willen zeggen een buitenunit tegen de gevel. Wat in combinatie met (geplande) gevelisolatie niet van zelfsprekend is.

Maar mijn grootste dilemma is de warmteafgifte. Ik dacht altijd dat vloerverwarming geen optie was, wegens maar 9-9,5 cm hoogte (incl tegel).
Blijkbaar bestaan er systeemplaten waardoor het wel mogelijk zou zijn. De volledige woning is onderkelderd en er komt kelderplafond isolatie.
Aangezien er al een nieuwe vloer komt, zou de meerkost van de vloerverwarming gelijkaardig zijn aan die van radiatoren (volgens een bepaalde aannemer). Al stel ik mij daar wel vragen bij of er idd wel genoeg hoogte gaat zijn, aangezien daar ook (elektriciteits)leidingen liggen. We gaan voor een keramische tegel, dus ook ontkoppelingsmat. Dan lijkt het me toch wel allemaal heel nipt te worden.
De vloer verhogen is geen optie want het plafond is nu al vrij laag.

Iemand ervaring met hybride warmtepompen of vloerverwarming met een beperkte opbouwhoogte?
 
Toch weer een rare kronkel in de "verbouw lening" wet hé...

Wij vragen op het werk een verbouw lening aan, voor 4 zaken die moeten gebeuren: Nieuwe electriciteit, dan nieuwe keuken, dan nieuw plafond, en dan schilderen en behangen.
Geraamd bedrag: 75.000 euro.

We vragen die lening aan, en bank zegt "ok maar je moet meteen alle 4 de offerte's bezorgen".
Maar die offerte's zijn allemaal maar een paar weken geldig, gezien de constante stijgingen in grondstoffen...

Dus tegen dat we het laatste doen (schilderen en behangen), zijn we weer een jaar verder. Dus wat voor zin heeft het dat we nu al offerte's daar gaan opvragen....

als gij een offerte hebt is toch voldoende, is de schilder zijn probleem of zn kosten stijgen of niet.. normaal gezien staat die clausule ook wel ergens op een offerte..
 
Iemand ervaring met hybride warmtepompen of vloerverwarming met een beperkte opbouwhoogte?
Een stuk van onze woning heeft maar +-5cm voor alle lagen (chap, isolatie, vloerverwarming, vloer) en daar gaat er bij ons met https://www.thermoduct.be/nl/producten/detail/ultra-thin gewerkt worden. Ideaal is het waarschijnlijk niet maar but'll have to do. Ook kruipkelder hieronder.

Bij ons gaat dit over de gang, toilet en bureau. De rest van de woning wordt met een normaal tacker systeem gedaan en meer isolatie etc.
 
Iemand ervaring met hybride warmtepompen of vloerverwarming met een beperkte opbouwhoogte?

Wij hadden hetzelfde probleem, uiteindelijk met vloeichape gewerkt, en maar een goeie 6cm pur, niet veel ik weet het, maar we wouden echt vloerverwarming. Tot hiertoe nog geen overdreven verbruik gemerkt eerlijk gezegd
 
Wie een renovatiecoach via energiehuis overweegt, ik kan het enkel afraden. Ook al koste het me niets.
Ik vermoed dat ik een door de VDAB heropgeleide langtijdig werkloze Filosofe over de vloer gekregen heb :sarcastic:
Ze raadde me ondermeer een warmtepomp aan als dat financieel lukt (woning van 76, met een niet te isoleren spouw, en niet geïsoleerde vloer die ze dan ook niet zocht te vervangen)
 
Wie een renovatiecoach via energiehuis overweegt, ik kan het enkel afraden. Ook al koste het me niets.
Ik vermoed dat ik een door de VDAB heropgeleide langtijdig werkloze Filosofe over de vloer gekregen heb :sarcastic:
Ze raadde me ondermeer een warmtepomp aan als dat financieel lukt (woning van 76, met een niet te isoleren spouw, en niet geïsoleerde vloer die ze dan ook niet zocht te vervangen)
Hangt er van af, ik had dan weer iemand die heel gemoedelijk was en zelf al zei: "spouw isoleren? Zou ik niet aan beginnen in een woning van de jaren 50, vooral als je zo weinig muuroppervlak hebt." (Grote ramen, grote voordeur en garagepoort)
Hij bekeek ook echt ruimte per ruimte om te zien wat waar verbeterd kon worden, rekening houden met het betaalbaar houden ook. Ik had er dus wel een goed gevoel bij en nuttige tips.
 
Iemand recent nog prijzen opgevraagd voor gevelisolatie?

€160/m2 voor 14 cm (incl crepi) en €135 voor 5cm is toch wat van het goede teveel mag ik hopen of is dat tegenwoordig de gangbare prijs?
 
Iemand recent nog prijzen opgevraagd voor gevelisolatie?

€160/m2 voor 14 cm (incl crepi) en €135 voor 5cm is toch wat van het goede teveel mag ik hopen of is dat tegenwoordig de gangbare prijs?
Kan je laten weten wat er uit komt? Wij zouden dit binnen enkele maanden ook laten doen voor de renovatie van onze woning. Volgens architect kwam dit all-in op 170-180m2 incl. aanpassing dakgoot/eakpannen. Maar ik vind dit precies ook wel al prijzig.
 
Iemand recent nog prijzen opgevraagd voor gevelisolatie?

€160/m2 voor 14 cm (incl crepi) en €135 voor 5cm is toch wat van het goede teveel mag ik hopen of is dat tegenwoordig de gangbare prijs?
Offerte van Cleys gehad die vergelijkbaar is: 150.51 cm/m². 14 cm isolatie en crepi.
Dat is wel exlusief de aanpassingen aan de vensterbanken en de plint (strook oa behandeld tegen water tegen de grond).
 
Hier komen we toch ook aan €150/m² voor 10cm isolatie met crepi, wel incl afwerking vensterbanken en blauwe steen onderaan.
 
Iemand recent nog prijzen opgevraagd voor gevelisolatie?

€160/m2 voor 14 cm (incl crepi) en €135 voor 5cm is toch wat van het goede teveel mag ik hopen of is dat tegenwoordig de gangbare prijs?
Lijkt mij een normale prijs.

Uiteraard weten we niet hoe en wat. (Hoeveel m2 in totaal, welke afwerkingen, opties die er nog bij komen,.....)

Wij hebben 2 plafonds (oversteken) buiten laten voorzien van crepi, in totaal een 28m² en dat was €153/m² voor 5cm. Elke cm was €2/m² erbij. De prijs m² zal allicht anders zijn geweest, moesten we heel een bouw ermee voorzien. Hun werkte met het merk caparol.

Uiteindelijk is €160/m² een goedkope prijs voor isolatie inclusief afwerking. Als ik het vergelijk met de rest bij ons.
 
Laatst bewerkt:
Renteloze lening in december aangevraagd, nog niks van nieuws gekregen over goedkeuring etc...
Hier ook nog steed aan het wachten sinds eind december. Wel een weinig praktische oplossing als je facturen moet beginnen betalen ondertussen :unsure: Als je niet goed gekeurd wordt dan mag je ondertussen al >1.5% bovenop de rentevoet van december bij de bank gaan betalen
 
Hier aangevraagd op 2 september 2022, goedgekeurd op 4 januari 2023. Er zijn blijkbaar ontzettend veel aanvragen.
 
Terug
Bovenaan