De verbouw-topic!

De elektricien is vandaag bezig, zou alles afwerken. Ben zeer benieuwd aangezien 'm dat al 3 keer heeft gezegd.
Wat een verrassing, het is weer niet klaar. Nu zou het voor deze woensdag zijn. ('t gaat weer niet af zijn)
 
Hello,

ik zal geen nieuwe topic hiervoor aanmaken. Denk dat dit wel thuis hoort in deze topic.

We zijn aan het denken om een stukje bij te bouwen bij onze huidige woning. Aan de zijkant. Het zou gaan om een berging. Ongeveer 3x4m (valt nog te bekijken uiteraard).

We hebben daar een bouwvergunning voor nodig heb ik reeds opgezocht. Nu weet ik niet goed in welke volgorde je dit allemaal best doet. Ik wil vermijden om reeds kosten te maken voor een aannemer of architect omdat ik niet weet of dit goedgekeurd zal worden. Anderzijds moet je wel een technische tekening indienen die ik zelf niet kan maken.

Dan is er ook nog het feit dat onze woning gebouwd is in 2017 samen met enkele andere woningen (een kleine verkaveling). Allemaal door dezelfde bouwmaatschappij. Kunnen we dit dus doen zonder de bouwmaatschappij in te lichten? Wat met de garantie en aansprakelijkheid?

Qua verkaverlingsvoorwaarden heb ik niet zo heel veel gevonden in onze papieren, buiten dat aanbouwen in de voortuin tuindoeleinden moeten hebben. En een zekere afstand moeten houden tov de omheining. Waar kan ik meer info vinden over de verkavelingsvoorwaarden? Mogen we bijbouwen buiten de bouwlijn? Hoever van de perceelsgrens? Andere voorwaarden (grootte, hoogte, etc)?

Alle hulp en info is zeker welkom.

thanks
 
Hello,

ik zal geen nieuwe topic hiervoor aanmaken. Denk dat dit wel thuis hoort in deze topic.

We zijn aan het denken om een stukje bij te bouwen bij onze huidige woning. Aan de zijkant. Het zou gaan om een berging. Ongeveer 3x4m (valt nog te bekijken uiteraard).

We hebben daar een bouwvergunning voor nodig heb ik reeds opgezocht. Nu weet ik niet goed in welke volgorde je dit allemaal best doet. Ik wil vermijden om reeds kosten te maken voor een aannemer of architect omdat ik niet weet of dit goedgekeurd zal worden. Anderzijds moet je wel een technische tekening indienen die ik zelf niet kan maken.

Dan is er ook nog het feit dat onze woning gebouwd is in 2017 samen met enkele andere woningen (een kleine verkaveling). Allemaal door dezelfde bouwmaatschappij. Kunnen we dit dus doen zonder de bouwmaatschappij in te lichten? Wat met de garantie en aansprakelijkheid?

Qua verkaverlingsvoorwaarden heb ik niet zo heel veel gevonden in onze papieren, buiten dat aanbouwen in de voortuin tuindoeleinden moeten hebben. En een zekere afstand moeten houden tov de omheining. Waar kan ik meer info vinden over de verkavelingsvoorwaarden? Mogen we bijbouwen buiten de bouwlijn? Hoever van de perceelsgrens? Andere voorwaarden (grootte, hoogte, etc)?

Alle hulp en info is zeker welkom.

thanks
Eerste wat ik zou doen is afspraak vast krijgen bij de gemeente om te bespreken wat er mogelijk is. Alles hangt af van de bouwvoorschriften in u verkaveling, u gemeente, u provincie.. Als de gemeente zegt dat het bouwtechnisch allemaal kan, dan pas zou ik architect in de arm nemen. Die maakt plannen en daarmee kan je bouwaanvraag+ evt. Buurtonderzoek starten.
 
- je leest uw verkavelingsvoorschriften nog eens goed. Als er nergens niet staat van niét bouwen in zijstrook zal het mogen tenzij het ingevuld staat als niet bebouwbare zijstrook maar meestal zijn carports etc zeker toegelaten.
- met ne bic en een papier wat lijntjes trekken (op schaal) kan iedereen, je tekent je grond, woning en wens uit
- je stap naar gemeente (op afspraak met corona) voorr dit eens te tonen of hier principiele opmerkingen op zijn of waar nog op te letten (soms staat er in stedenbouwkundig bpa of in verkavelingsvoorschriften bv dat carports enkel in hout mogen afgewerkt worden of geen gesloten achterzijde mogen hebben of ... of ...)
- 3x4 = 12m² < 40m² dus vermoedelijk melding en geen vergunning. Mogelijks architect nodig, mogelijsk niet. Kan je vragen op gemeente ook en/of site ruimtelijke ordening lezen.
- nu ben je na dit bezoek voldoende geinformeerd om een architect/aannemer aan te spreken zonder schrik te hebben voor verloren kosten.

alé hier alvast de juiste subsite om te lezen (er van uitgaande dat het aan woning hangt, anders moet je losstaand bijgebouw aanklikken ipv uitbreiden)
 
Ok, bedankt. Dat zal ik eens doen dan.

Iemand die weet ivm de bouwmaatschappij? Moeten wij hen op de hoogte stellen? Wat met hun aansprakelijkheid?

thanks
 
Een koppel dat ik ken heeft in 2013-2014 gebouwd via Arkana. Ze hebben toen hun leefruimte met heel hoge plafonds gebouwd en een vide. Toen ik er enkele jaren geleden op bezoek was, vond ik het huis - mede door die verloren ruimte- al wat aan de kleine kant. Ondertussen hebben ze 3 kinderen en via een gemeenschappelijke kennis heb ik onlangs gehoord dat ze vorig jaar die vide hebben "dichtgemaakt" ( en het 1e verdiep dus uitgebreid) . Volgens die kennis - die weet waarover hij spreekt, want burgerlijk ingenieur bouwkunde die zelf de bouw van zijn woning heeft gedaan/gecoördineerd - heeft hen dat nu veel meer gekost dan het hen zou gekost hebben indien ze direct zo hadden gebouwd...

Maar is dat wel zo? Qua materiaal kan dat toch alvast niet, Want dat is toch gewoon "extra" waarvoor ze toen niet betaald hebben? En qua uren, zou ik denken dat er toen ook veel meer uren zouden ingekropen zijn, in vgl met hoe ze uiteindelijk initieel gebouwd hebben (met die hoge plafonds)? Of heeft hij toch gelijk?
Enige dat ik kan bedenken is dat de werkuren/materialen nu wat duurder zijn als toen...
Op hoeveel schatten jullie de meerprijs dan t.o.v. als ze het toen onmiddellijk zo hadden gedaan?

Hieronder wat foto's trouwens van hoe het oorspronkelijk was:

 
Wij hebben ook onze vide achteraf dichtgelegd. Veel heeft dat niet gekost, maar is niet vergelijkbaar met bovenstaande.
Zo ne vide, niks als miserie.
Minder plaats, meer lawaai, meer warmteverlies,..
 
Een koppel dat ik ken heeft in 2013-2014 gebouwd via Arkana. Ze hebben toen hun leefruimte met heel hoge plafonds gebouwd en een vide. Toen ik er enkele jaren geleden op bezoek was, vond ik het huis - mede door die verloren ruimte- al wat aan de kleine kant. Ondertussen hebben ze 3 kinderen en via een gemeenschappelijke kennis heb ik onlangs gehoord dat ze vorig jaar die vide hebben "dichtgemaakt" ( en het 1e verdiep dus uitgebreid) . Volgens die kennis - die weet waarover hij spreekt, want burgerlijk ingenieur bouwkunde die zelf de bouw van zijn woning heeft gedaan/gecoördineerd - heeft hen dat nu veel meer gekost dan het hen zou gekost hebben indien ze direct zo hadden gebouwd...

Maar is dat wel zo? Qua materiaal kan dat toch alvast niet, Want dat is toch gewoon "extra" waarvoor ze toen niet betaald hebben? En qua uren, zou ik denken dat er toen ook veel meer uren zouden ingekropen zijn, in vgl met hoe ze uiteindelijk initieel gebouwd hebben (met die hoge plafonds)? Of heeft hij toch gelijk?
Enige dat ik kan bedenken is dat de werkuren/materialen nu wat duurder zijn als toen...
Op hoeveel schatten jullie de meerprijs dan t.o.v. als ze het toen onmiddellijk zo hadden gedaan?
Ik zou niet durven schatten, maar dat zal wel een heel stuk duurder zijn geweest, als toen ze het oorspronkelijk zouden gedaan hebben.

Pakt dat ze met predallen zouden gewerkt hebben.
Dan zouden ze wat extra predallen besteld hebben en dat met de kraan ineens hebben kunnen leggen. De kraan is er toch voor de rest van de predallen en de camion die komt leveren, moest toch al rijden voor u. Voor een gans verdiep is dat zo gepiept met een kraan, dus laat staan dat je maar een 2 extra predallen moest bijleggen.
Dan had je ook ineens de kans om het met een kraan te kunnen leggen, want er staat nog geen dak en verdiep op.
Nadien kwam er toch beton en een pomp aan te pas, dus dan was het ook enkel maar wat extra m3 beton bestellen. De pompwagen heb je toch al moeten betalen.
Qua werkuren is er amper iets bij en je betaald enkel maar voor mss 2 extra predallen en een paar m3 extra beton.

Nu moet je eens inbeelden dat je dat moet doen terwijl u woning afgewerkt is. Ik denk dat het voor zich spreekt dat het een stuk duurder is, want bovenstaande is al niet meer mogelijk en je zult het op een andere arbeidsintensiever manier moeten doen. Qua materiaal zal het ook wel anders zijn.
 
Laatst bewerkt:
Is nogal delicaat he... Confrontatie met hun slechte keuze zo veel jaren geleden.

Maar los daarvan, vroeg ik mij echt af waarom dat nu zo veel duurder zou zijn dan toen, los van de materiaalkost natuurlijk.
Slechte keuze, tjah, dingen veranderen nu eenmaal doorheen de jaren hé. Tis niet omdat iemand verhuist dat dat vorige huis een slechte keuze was hé...
 
de meerprijs zit hem in het afdekken in bestaande woning (maar dat geldt evengoed voor schilderen: bewoond vs nieuwboow nog te verhuizen is simpeler in 2e geval uiteraard), het prutswerk om balken in muren te plaatsen met nodige versterkingen (ipv tijdens de bouw direct gewoon toe te leggen alvorens de muren erboven kwamen en de ingenieurkost die in oorspronkelijk ontwerp geen meerkost ging zijn. En misschien ook niet onderschatten: kleine hoeveelheden van alles met transport.

Als ze daar echt last van hadden/te kleine woning hadden is de meerkost (los dus van de materialen zelf waarvan ik uitga nu vs vroeger hetzelfde) ergens max 5k en dan betaal je dat gewoon als dat uw woning meerwaarde geeft.
Stel dat de materialen en inrichting zelf 10k waren kan je ook de vraag stellen: mss was die 10k er simpelweg niet vroeger..
 
Is dat verlijmen in plaats van vastvijzen? Of alleen op de kanten aan elkaar lijmen??
tegen de muur verlijmen (ipv een houten latwerk/metalstud te plaatsen). Gaat vrij snel en je wint meer plaats (was bij ons in een traphal).

Wel zorgen dat je alles goed afdekt, het is nogal rottig spul als het ergens op neerkomt (oh en eerst ook afblijven en pas wegdoen als het uitgehard is op je platen)
 
tegen de muur verlijmen (ipv een houten latwerk/metalstud te plaatsen). Gaat vrij snel en je wint meer plaats (was bij ons in een traphal).

Wel zorgen dat je alles goed afdekt, het is nogal rottig spul als het ergens op neerkomt (oh en eerst ook afblijven en pas wegdoen als het uitgehard is op je platen)
Een rechte muur met slechte pleister/vliesbehang met een patroon kunt ge dan gladmaken door gyproc tegen te lijmen? Lijkt me eenvoudiger dan proberen glad te pleisteren.
 
Terug
Bovenaan