De verbouw-topic!

Maar die leek moet voor die elektriciteitswerken dan ook van die 614 euro de huur aftrekken van sleuvenslijper, klopboormachine om de sleuven uit te kappen + ander klein materiaal. De gemiddelde Belg heeft misschien net een accuboormachine in huis. Dan schiet er niet meer veel over.
En vergeet ook de verantwoordelijkheid niet. Aannemers zijn HEEL goed om alles van zich af te schuiven zo lang het niet 2500% duidelijk is dat ze iets hebben verprutst. Als je zelf begint met leidingen leggen / op de werf komen en er werkt ergens een lamp niet of er zit een lekje "ah gij zult die buizen wel niet goed gelegd hebben" of "ja maar das rap gebeurd hoor meneer ge zult er per ongeluk een gaatje in gemaakt hebben" of zelfs "ah maar gij zijt op de werf geweest toen ge zult misschien ongerelateerd item per ongeluk kapot hebben gemaakt, dat kunnen wij niet weten"

No thanks; Voor 1000 euro altijd kunnen zeggen "los het op" is cheap;

In mijn ogen doe je ofwel "veel" ofwel "niks" (als je het kan betalen); Je zelf als schietschijf plaatsen voor een (waarschijnlijk) relatief kleine kost op het totaal plaatje is het imo niet waard.

De keren dat ik hier gelukkig heb kunnen zeggen "Kijk gij zijt de totaalaannemer, ik zit er voor niks tussen, fix het met wie het dan ook gefixt moet worden" zijn niet op 2 handen meer te tellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Prg9
Timing is ook iets he. Als particulier/doe het zelver wil je ook geen vertragende factor zijn in het hele proces.
In mijn geval moet ik iets gaan huren, dan is time letterlijk money...
Lijkt me dus een afweging die ieder voor zich moet gaan maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: lled
Maar die leek moet voor die elektriciteitswerken dan ook van die 614 euro de huur aftrekken van sleuvenslijper, klopboormachine om de sleuven uit te kappen + ander klein materiaal. De gemiddelde Belg heeft misschien net een accuboormachine in huis. Dan schiet er niet meer veel over.

Hier heb ik voor het bovenverdiep de elektriek 5k aan materiaal + paar honderd euro aan grief dat ik nog niet had.
Elektricien quote was dan 12k. Kwa uren van mij valt het nog goed mee. Ook is het dan zoals ik wil en veel makkelijker te coördineren met andere werken.
Loodgieter heb ik wel aannemer genomen (geen goesting in fouten met water) en ventilatie ook zelf (9k materiaal, quote aannemer 15k).

Dus toch wat euro's voor nu ook weer niet zoveel tijd (netto schat ik 70eur/u , wat stukken beter dan van wat ik van mijn day job overhoud na belastingen + dit is on top van mijn day job dus 'pure' winst). Elektriciteit wel nog wat afwerkingswerk (alle kabels zijn er maar nog werk aan een deel van de stopcontacten zelf verbinden. maar dat reken ik al in de geschatte uren).

Plezant werk ook wel en maak er mijn lichaam niet mee kapot.

Gyproc & stuff heb ik laten doen want die tijd heb ik gewoon niet + ik doe dat zoiezo stukken schever. En ruwbouw hetzelfde. Ik wil ook dat het hele proces op een redelijke termijn volledig af is (gaat ongeveer 1 jaar zijn start to finish)
 
Ons huis jaren 90 heeft houten zijdeuren met 3 punt sloten maar zulke zwakke schuifpinnen.
Is het mogelijk dit aan te passen naar sterkere driepuntsloten met haken.
Heeft iemand ook richtprijs daarvan?
 
Welke isolatie steek ik het best in een scheidingswand opgebouwd uit metal studs? Op sommige video's zie ik dit gebruikt worden, bij andere video's gebruikt men rotswol. Het gaat over een scheidingswand tussen een slaapkamer en een wasplaats waar dus een wasmachine/droogkast staat, maar ook de brander. Geluidsisolatie is dus heel belangrijk. Isoleert zo'n akoestisch paneel goed qua geluid of is rotswol gelijkwaardig? Rotswol is een heel pak goedkoper alleszins...

EDIT: antwoord op bovenstaande vraag reeds gevonden met door de technische fiche van rotswol te gaan. De akoestische panelen zijn bij eenzelfde dikte technisch gezien veel beter in geluidsisolatie.

DikteGeluidsabsorptiecoëfficiënt
Rotswol40 - 55 mm0,65
Akoestisch paneel40 mm0,85


Dus dan rest enkel mijn andere vraag nog:
Qua metal studs zou ik de standaard gyproc metal studs willen gebruiken (50mm) met standaard gyprocplaten van 12,5mm, maar welk deurkassement heb ik daarvoor nodig? Het lijkt alsof deurkassementen van Gamma allemaal bedoeld zijn voor dikkere muren:
 
Laatst bewerkt:
Het is eigenlijk de bedoeling dat je die deurkassement zelf op de juiste breedte zaagt.

Gebruikmetalstuds van 75mm. Steek dikkere rotswol. Schroef aan 1 kant er ook een osb tegen en dan gyproc van 12,5. (Akoustische band boven +onder niet vergeten)
 
Het is eigenlijk de bedoeling dat je die deurkassement zelf op de juiste breedte zaagt.

Gebruikmetalstuds van 75mm. Steek dikkere rotswol. Schroef aan 1 kant er ook een osb tegen en dan gyproc van 12,5. (Akoustische band boven +onder niet vergeten)
Bedankt!

Heb ondertussen gezien dat je in de Nederlandse Gamma volledige deur-kozijn combinaties kunt kopen. Die deur en het deurkassement is echt iets waar ik tegenop kijk, dus ik denk dat ik effe de grens overga om zo'n combinatie te kopen. Wel vreemds dat de Belgische DHZ zaken zoiets niet hebben.

 
Daar ben ik het niet mee eens.
Ik spaar ongeveer € 12.000,- uit door de afbraak zelf te doen. Dat is uitbraak binnenmuren, (onder)vloeren, pleisterwerk, binnen -en buitenschrijnwerk, een aanbouw enz... Containers zijn daar al afgetrokken.
Vloerverwarming zelf leggen spaart mij ongeveer € 1.000,- uit.
vloerverwarming is ook niet altijd even makkelijk, op een net lijkt me makkelijk, tackeren al iets moeilijker. En als er toch iets verkeerd zou zijn zit ge altijd met discussie.
 
Wat zouden jullie doen in onderstaande situatie:

- vorig jaar nieuwe ramen geplaatst (+- € 23K)
- een aantal weken na plaatsing tijdens een hevige regenbui: een lek met blijvende waterschade op nieuwe parketvloer
- onmiddellijk melding gedaan bij de schrijnwerker
- ze hebben dit maanden laten aanslepen alvorens op te lossen (bleek niet goed afgedicht te zijn)
- nu komen ze plots met de vraag om de laatste schijf van de factuur te betalen …
Wij hebben schade gehad aan onze parket door een plaatser van onze gashaard. Parket niet goed afgedekt. Bestek voor schadeherstel laten opmaken en dat bedrag afgehouden van de factuur voor de gashaard.

Ik had hen meerdere keren gevraagd wat ze voorstelden om dat probleem op te lossen.

Uiteindelijk een dreigende aangetekende brief ontvangen en een duidelijke teruggeschreven. Nooit meer wat van gehoord.
 
Bedankt!

Heb ondertussen gezien dat je in de Nederlandse Gamma volledige deur-kozijn combinaties kunt kopen. Die deur en het deurkassement is echt iets waar ik tegenop kijk, dus ik denk dat ik effe de grens overga om zo'n combinatie te kopen. Wel vreemds dat de Belgische DHZ zaken zoiets niet hebben.

Hier vind je nochtans veel de deuren van Thys in DHZ zaken.
 
Hier vind je nochtans veel de deuren van Thys in DHZ zaken.
Enkel de deuren of deur kozijn combinaties?

Mijn huidige plan na de tips van @oxbow1 is:

Metal studs van 75mm:

Rotswol van 75mm:

Gipsplaten van 12,5mm:

Deur kozijn combinatie voor muren van 10cm dik:

Ik blijf trouwens altijd verschieten van hoe hoog de prijzen zijn in DHZ zaken in België t.o.v. Nederland.
 
Omdat mijn vrouw ook begint thuis te werken moeten we mijn bureau voorzien van een extra stel stopcontacten. Ik geraak makkelijk met de kabels in de bureau aangezien de elektriciteitskast ernaast staat (en ik toevallig dat aan die muur wil doen). De kabelafstand zal een 2 meter zijn.

Het makkelijkste is het aftakken van de technische kring, dat heeft 1 dubbel opbouw stopcontact en kan daar volledig aan.
De 2de mogelijkheid is de reservekring in de elektriciteitskast gebruiken. Installatie is van 2020.

Ik wil een niko module van 3 in de muur steken, 2x stopcontact en 1x UTP/coax aangezien daar effectief een bureau komt.
Vragen:
- Moet ik dat laten herkeuren (ze zijn pas geweest voor de laadpaal)
- Mag ik een preflex over de muur laten lopen (wel vasthangen)
- Mag ik in die preflex UTP + coax bijsteken, of beter apart?

Hoe maak ik het gat best voor de stopcontacten? Ik heb een deftige oscilerende multitool, zou ik daarmee in het bezetsel kunnen slijpen (tot een stuk in de baksteen) en dan met de hand voorzichtig uitkappen? Het zou mooi zijn dat zonder schade te doen...
 
Bedankt!

Heb ondertussen gezien dat je in de Nederlandse Gamma volledige deur-kozijn combinaties kunt kopen. Die deur en het deurkassement is echt iets waar ik tegenop kijk, dus ik denk dat ik effe de grens overga om zo'n combinatie te kopen. Wel vreemds dat de Belgische DHZ zaken zoiets niet hebben.

Welke regio? Onze houthandel hier in de buurt heeft ook van die sets en die zijn veel goedkoper dan bij Gamma (idem trouwens voor alle andere materialen zoals stopcontacten).

Omdat mijn vrouw ook begint thuis te werken moeten we mijn bureau voorzien van een extra stel stopcontacten. Ik geraak makkelijk met de kabels in de bureau aangezien de elektriciteitskast ernaast staat (en ik toevallig dat aan die muur wil doen). De kabelafstand zal een 2 meter zijn.

Het makkelijkste is het aftakken van de technische kring, dat heeft 1 dubbel opbouw stopcontact en kan daar volledig aan.
De 2de mogelijkheid is de reservekring in de elektriciteitskast gebruiken. Installatie is van 2020.

Ik wil een niko module van 3 in de muur steken, 2x stopcontact en 1x UTP/coax aangezien daar effectief een bureau komt.
Vragen:
- Moet ik dat laten herkeuren (ze zijn pas geweest voor de laadpaal)
- Mag ik een preflex over de muur laten lopen (wel vasthangen)
- Mag ik in die preflex UTP + coax bijsteken, of beter apart?

Hoe maak ik het gat best voor de stopcontacten? Ik heb een deftige oscilerende multitool, zou ik daarmee in het bezetsel kunnen slijpen (tot een stuk in de baksteen) en dan met de hand voorzichtig uitkappen? Het zou mooi zijn dat zonder schade te doen...
- Herkeuren, als die stopcontacten niet op je schema staan in principe wel maar in praktijk laten mensen dat daarvoor nooit doen neem ik aan?
- Preflex over de muur, goeie vraag, geen idee, ik heb het hier wel gedaan in mijn garage.
- Steek in een preflex waar elektriciteitskabels zitten best nooit UTP bij, gewoon al wegens interferentie, maar ik denk dat het zelfs niet mag.

Als je toch een reservekring hebt zou ik er altijd een aparte kring van maken.
 
Als je toch een reservekring hebt zou ik er altijd een aparte kring van maken.

Weet niet, Het dubbel stopcontact is iets makkelijker toegankelijk omdat dat opbouw is, net langst de kabelgoot naar de zekeringskast (de kast moet zelfs niet open) en dat is het enige wat vandaag op die hele kring zit. Daar kan wel 1 dubbel stopcontact bij denk ik dan :). Beide moeten officieel herkeurd worden daarvoor.

Ik denk dat ik beter 2 buizen kan leggen, eentje met coax/UTP en een 2de met een XVB kabel erin. Dat mag altijd.
 
Weet niet, Het dubbel stopcontact is iets makkelijker toegankelijk omdat dat opbouw is, net langst de kabelgoot naar de zekeringskast (de kast moet zelfs niet open) en dat is het enige wat vandaag op die hele kring zit. Daar kan wel 1 dubbel stopcontact bij denk ik dan :). Beide moeten officieel herkeurd worden daarvoor.

Ik denk dat ik beter 2 buizen kan leggen, eentje met coax/UTP en een 2de met een XVB kabel erin. Dat mag altijd.
Moet je dan wel een herkeuring laten doen? Er mogen toch x-aantal stopcontacten op een kring zitten?
Best 2 buizen inderdaad, of je zelfs nog COAX moet leggen is de vraag, de nieuwe TV box van Telenet gebruikt ook enkel nog netwerk voor TV.
 
Herkeuring is in principe bij significante wijziging. Wat dat precies is, is volgens mij niet specifiek gedefinieerd, maar ik redeneerde altijd dat dat bij een nieuwe stroombaan vanaf de kast is. Als er al een reserve-automaat aanwezig was, is dat niet van toepassing.
ik ben echter geen elektricien
 
Terug
Bovenaan