De verbouw-topic!

PUR opvullen in combinatie met een XPS isolatieplaat (wafelstructuur/honingraad variant) tot gelijklopend met de muur. Maw een XPS plaat laten gelijklopen met uw muur, alles erachter opvullen met PUR. De reden waarom wafelstructuur is dat ze erna er mooi over kunnen plamuren.
Zoals ik voor de poutrel heb gedaan dus 😁
 
Vandaag iemand hier geweest voor een totaal renovatie van de badkamer.
Weekje of 2 krijgen we het plan en kunnen we langsgaan voor alles verder te bespreken.
Ga nog even wachten met een 2de firma.
Deze heeft als voordeel dat ze alles zelf doen, en niets uitgeven.
Benieuwd naar die eerste prijs.
 
Vandaag iemand hier geweest voor een totaal renovatie van de badkamer.
Weekje of 2 krijgen we het plan en kunnen we langsgaan voor alles verder te bespreken.
Ga nog even wachten met een 2de firma.
Deze heeft als voordeel dat ze alles zelf doen, en niets uitgeven.
Benieuwd naar die eerste prijs.
zal vanaf 20K starten vermoed ik
 
Vandaag iemand hier geweest voor een totaal renovatie van de badkamer.
Weekje of 2 krijgen we het plan en kunnen we langsgaan voor alles verder te bespreken.
Ga nog even wachten met een 2de firma.
Deze heeft als voordeel dat ze alles zelf doen, en niets uitgeven.
Benieuwd naar die eerste prijs.
Verschiet niet van de prijs.
Hier meerdere maanden geleden een offerte van +32 000 euro gekregen.

Ik kreeg een lijst van alle producten dat ze gingen plaatsen (tegels, merk kranen,...) heeft me wel uren tijd gevraagd om deze te vinden via internet, maar heb voor 50 % dezelfde badkamer dan hun offerte voor minder de helft van de offerte
Mn aannemer heeft dit gedaan.
 
Daar zijn we ons bewust van.
Toen ze telefonisch contact hadden zeiden ze dit ook al.
Meestal rond de €18000
Uitbreken ga ik sowieso zelf doen. Zal hier en daar mss nog wel iets kunnen waardoor de prijs mss wat daalt.
Hebben ook al laten uitschijnen dat er nog wel wat projecten zijn. Mss redeneert hij dan dat (bij goede prijs) de rest ook kan gedaan worden.
Heel vriendelijke man/zaakvoerder (die ook zelf werken uitvoert)
Eens kijken hoe het zit met eventuele premies. Op de plannen staat 2009, kadaster staat 2011. Vanaf 15 jaar hebben we recht op premies. Welke datum houden ze aan?
 
Op 24-jarige leeftijd de sprong gewaagd en een 100 jaar oud pand aangekocht in Gent voor een totaalrenovatie. Mijn weekends komende 2 jaar zijn gevuld met volgende werken:
-Afbreken bestaand vals plafond, vloer uitgraven 35 cm diep voor VVW gelijkvloers (DHZ)
-her-aanleg elektriciteit (DHZ)
-Systeem D ventilatie (DHZ)
-L/W warmtepomp (DHZ behalve koeltechnische verbinding)
-alle ramen, veluxen en platdakramen/buitendeuren vervangen door 3-dubbelglas (aannemer)
-openbreken steunmuur tbhv open keuken ( onder begeleiding architect & aannemer)
-gevelisolatie (aannemer)
-renovatie plat dak bijgebouw (aannemer)
-vervangen sanitaire leidingen (DHZ)
-zonnepanelen (nog een beetje een vraagteken gezien ik nog een asbest onderdak zit:rolleyes:)
-afwerking (pleisterwerken (aannemer), nieuwe tegels gelijkvloers (aannemer), opschuren planken vloer op +1 & +2, schilderwerken, bestaande keuken "renoveren" en bestaande badkamer helemaal opnieuw)

=> Denk je dat dit te doen is in 2 jaar tijd?
=> iemand ervaring met het energiehuis hier in Gent?
Zaken zoals doorlooptijd, hoe streng zijn ze op terugbetalingscapaciteit als alleenstaande, uitbetalingstermijn als ik factuur krijg...
Kleine update van mijn solo-bouwavontuur van het afgelopen jaar:

  1. Maart-April-mei 2023: Afbraak/ruwbouwwerken hebben toch lang aangesleept (bestaande vloeropbouw bestond uit 2 lagen tegels/chappe en nog een oude tegel daaronder, bleek alsook dat ik een gedeelde riolering had met de buren. Vervolgens ook individuele aansluiting moeten maken.
  2. juni-juli: Aannemer ruwbouw -> poutrel in de gevel (open keuken), betonplaat, ramen met 3-voudig glas overal, nieuwe voor/achterdeur, 2 nieuwe veluxen. Ging vlot en zoals gepland. het nieuwe plat dak bijgebouw wat minder, maandenlang miserie gehad met lekken (bleek dat de dakwerkers de spatschermen op de dakkoepels waren vergeten monteren)
  3. augustus-september: aanleg technieken - buiten het feit dat ik 100x heen en weer heb mogen rijden naar de groothandel ging dit alsook vlot. Systeem D, nieuwe CV/sanitaire leidingen (fortuin betaald aan koppelstukjes wel), afvoeren, elektriciteit klassiek.
  4. oktober-november-december: vloer gelijkvloers geïsoleerd + vloerverwarming aangelegd en vervolgens mocht chapper komen. met behulp van metalstud-structuur 24 cm wol gestoken in het hellend dak, vervolgens een verloederde zolderruimte omgetoverd naar een mooie badkamer (met dank ook aan een kleine zelfstandige Oekraïnse vakman). Begin december is er gepleisterd. In het bouwverlof toch 2 weken dagelijks bijna 14 uur gyprocwerken uitgevoerd
  5. januari-februari-maart: Eindsprint in ingezet, betegeld in keuken en deze is vervolgens geplaatst, de beide trappen opgeschuurd en geölied., eerste schilderwerken op de verdiepingen gestart. Eind deze maand komt de warmtepomp en wordt de achtergevel nog geïsoleerd.
  6. Komende maanden: nog heel wat polyvalente zaakjes in orde brengen en afwerken, de grootste uitdaging nu nog is om toe te komen met mijn sterk vermagerde spaarrekening. Was een zeer lastige periode mentaal en fysiek (zo goed als elke verlofdag, volle weekends en enkele avonden in de week bezig geweest) maar zorgt alsook voor een enorme voldoening naarmate de eindstreep nadert.
Enkele sfeerbeelden: https://www.photo-pick.com/online/v6JwZ85g.link
 
Laatst bewerkt:
In het huis van mijn vriendin stinkt de beluchter van de afvoeren enorm.
Zit ook in een technische ruimte, niet door het dak.
Wat valt eraan te doen ?
Any advice?
 
Kleine update van mijn solo-bouwavontuur van het afgelopen jaar:

  1. Maart-April-mei 2023: Afbraak/ruwbouwwerken hebben toch lang aangesleept (bestaande vloeropbouw bestond uit 2 lagen tegels/chappe en nog een oude tegel daaronder, bleek alsook dat ik een gedeelde riolering had met de buren. Vervolgens ook individuele aansluiting moeten maken.
  2. juni-juli: Aannemer ruwbouw -> poutrel in de gevel (open keuken), betonplaat, ramen met 3-voudig glas overal, nieuwe voor/achterdeur, 2 nieuwe veluxen. Ging vlot en zoals gepland. het nieuwe plat dak bijgebouw wat minder, maandenlang miserie gehad met lekken (bleek dat de dakwerkers de spatschermen op de dakkoepels waren vergeten monteren)
  3. augustus-september: aanleg technieken - buiten het feit dat ik 100x heen en weer heb mogen rijden naar de groothandel ging dit alsook vlot. Systeem D, nieuwe CV/sanitaire leidingen (fortuin betaald aan koppelstukjes wel), afvoeren, elektriciteit klassiek.
  4. oktober-november-december: vloer gelijkvloers geïsoleerd + vloerverwarming aangelegd en vervolgens mocht chapper komen. met behulp van metalstud-structuur 24 cm wol gestoken in het hellend dak, vervolgens een verloederde zolderruimte omgetoverd naar een mooie badkamer (met dank ook aan een kleine zelfstandige Oekraïnse vakman). Begin december is er gepleisterd. In het bouwverlof toch 2 weken dagelijks bijna 14 uur gyprocwerken uitgevoerd
  5. januari-februari-maart: Eindsprint in ingezet, betegeld in keuken en deze is vervolgens geplaatst, de beide trappen opgeschuurd en geölied., eerste schilderwerken op de verdiepingen gestart. Eind deze maand komt de warmtepomp en wordt de achtergevel nog geïsoleerd.
  6. Komende maanden: nog heel wat polyvalente zaakjes in orde brengen en afwerken, de grootste uitdaging nu nog is om toe te komen met mijn sterk vermagerde spaarrekening. Was een zeer lastige periode mentaal en fysiek (zo goed als elke verlofdag, volle weekends en enkele avonden in de week bezig geweest) maar zorgt alsook voor een enorme voldoening naarmate de eindstreep nadert.
Enkele sfeerbeelden: https://www.photo-pick.com/online/v6JwZ85g.link

Kei goed bezig! Soortgelijke verbouwing bezig en herken heel veel. Binnenkort tegelen hier :clap:
 
In het huis van mijn vriendin stinkt de beluchter van de afvoeren enorm.
Zit ook in een technische ruimte, niet door het dak.
Wat valt eraan te doen ?
Any advice?
Vervangen door een nieuwe, want die hoort niet te stinken. Ofwel dichtdraaien of op één of andere manier afsluiten.

Hier hadden we ook problemen, en toen ik dat aan de loodgieter zei heeft ie die gewoon dichtgedraaid (blijkbaar gaat dat bij sommige modellen). Hij raadde aan van het zo te proberen, aangzeien veel huizen niet eens een beluchter hebben. Sindsdien ook geen problemen meer gehad, dus we zullen het zo laten.
 
Vervangen door een nieuwe, want die hoort niet te stinken. Ofwel dichtdraaien of op één of andere manier afsluiten.

Hier hadden we ook problemen, en toen ik dat aan de loodgieter zei heeft ie die gewoon dichtgedraaid (blijkbaar gaat dat bij sommige modellen). Hij raadde aan van het zo te proberen, aangzeien veel huizen niet eens een beluchter hebben. Sindsdien ook geen problemen meer gehad, dus we zullen het zo laten.
Gaan beluchters niet vaak naar buiten ?
Zo is het toch bij ons (gaat door het dak)
 
Wat ga je exact allemaal (zelf) doen en/of laten uitvoeren? Grootte van je huis etc. want wij hebben binnenkort ook een renovatie voor de boeg en trachten een prijsindicatie te krijgen hoever we met ons budget, 300k, zullen geraken. Ons plan is qua afwerking en een deel afbraak veel zelf te doen maar enkele structurele zaken zoals dakopbouw etc. het over te laten aan vakmensen. Mag gerust via DM. :)
Ik ga er hier verder op in, is wat relevanter qua topic.

Quasi niets zelf doen. Het is een typische Vlaamse fermette-stijl, 13x8m vrijstaand.
Kort samengevat:
  • Gevel strippen, isoleren, fundering uitbreiden en nieuwe gevelsteen (baksteen +-45€/m², geen recup)
  • Structurele aanpassingen: 1 bestaande raamopening binnen de bestaande breedte verlagen tot vloerniveau, 1 deurgat verbreden, 1 deurgat opschuiven en 1 deurgat + 2 kleine ramen (0,5m²) toemetsen. Zeer beperkt dus.
  • Vloer gelijkvloers uitbreken tot op bestaande betonplaat en dan, als de opbouwhoogte het toelaat, van op de bestaande betonplaat terug opbouwen met isolatie, vloerverwarming etc
  • Vloer verdiep: bestaande leidingen uitslijpen, elektriciteit vernieuwen, cv weg en weer toe, geen volledig nieuwe chape. Vloerverwarming boven is niet nodig, wel komt er een L/L wp voor boven
  • Dak is nog in goede staat (zowel structureel als dakbedekking) en is recent geïsoleerd naar hedendaagse normen. Behalve wat aanpassingen ifv bredere gevel gaan we daar dus niets aan doen, tenzij uit de plannen komende maanden toch een andere conclusie komt
  • Sanitair & ventilatie: in 2022 nog een nieuwe CV-installatie op gas geïnstalleerd dus die blijft en is komende 10j nog goed voor de vloerverwarming. Alles wordt wel wp-ready gemaakt. Ventilatie D.
  • Nieuw buitenschrijnwerk: combinatie van alu en pvc afhankelijk van de plaats in de woning, voordeur en garagepoort in afrormosia
  • Elektriciteit: vernieuwen maar wel vrij standaard, ik heb geen nood aan domotica. Qua bekabeling wel al futureproof werken waar mogelijk, je weet nooit
  • Regenwater: nu hebben we 1 regenput van 3000l dus ik ga nog eentje van 10000l bijsteken
  • Badkamer: volledig vernieuwen; enkel inloopdouche, geen bad, geen zotte dingen
  • Keuken: voorzien we wel 50k budget, moet in orde zijn
  • Terrasoverkapping: is voor mij een must, voorzie ik ook minstens 30k voor
Voor bovenstaande voorzag ik initieel 300k maar dat hebben we al vrij snel bijgesteld naar 350k. Dat is nu echt het streefdoel maar ik heb toch stilaan twijfels of ook dat budget gaat volstaan.
Er zijn dus wel wat grotere posten (warmtepomp, dak) die naar verwachting pas binnen +-10 jaar komen. Voor de rest een vrij complete renovatie, dus als je àlles in rekening neemt is 400k echt geen zot bedrag.

Wat er uit de vergunning zal komen qua verplichtingen is nog afwachten. Ik zie ze nog afkomen met een verplichte wadi...
 
Voor bovenstaande voorzag ik initieel 300k maar dat hebben we al vrij snel bijgesteld naar 350k. Dat is nu echt het streefdoel maar ik heb toch stilaan twijfels of ook dat budget gaat volstaan.
Er zijn dus wel wat grotere posten (warmtepomp, dak) die naar verwachting pas binnen +-10 jaar komen. Voor de rest een vrij complete renovatie, dus als je àlles in rekening neemt is 400k echt geen zot bedrag.

Wat er uit de vergunning zal komen qua verplichtingen is nog afwachten. Ik zie ze nog afkomen met een verplichte wadi...

Het is niet eenvoudig te vergelijken, maar wij zijn volop bezig aan een renovatie van een gesloten bebouwing (5.5 x 12). Nu het wat vordert, schat ik dat we zullen landen tussen 320-350k aan renovatiekosten.

Belangrijk daarbij is wel dat er een grote aanbouw wordt bijgezet, wat een grote brok in het budget in neemt. Voor het overige behouden wij wel maximaal de originele vloeren, maar wordt alles van sanitair en elektriciteit wel in zijn geheel vervangen. Na lang wikken en wegen/adviezen van verschillende installateurs, uiteindelijk toch geopteerd voor een CV-ketel i.p.v. warmtepomp. Dat laatste werd blijkbaar gewoon niet efficiënt in ons huis.

Toch wel voelbaar dat alles een pak duurder geworden is i.v.m. enkele jaren geleden. Wel een deel van de afbraak gedaan (voor zover mogelijk), maar dat is maar een druppel op de hete plaat. Schilderen e.d. gaan we ook nog zelf doen, dat wordt onze zomervakantie.
 
Toch wel voelbaar dat alles een pak duurder geworden is i.v.m. enkele jaren geleden. Wel een deel van de afbraak gedaan (voor zover mogelijk), maar dat is maar een druppel op de hete plaat. Schilderen e.d. gaan we ook nog zelf doen, dat wordt onze zomervakantie.
Maf he, hoe duur sommigen dingen geworden zijn. Als je alles begint op te tellen...

Afbraak is nog iets dat ik nog zelf overweeg maar ga ik eens bespreken met de aannemer. Als ik 3 weken lang mijn verlof en rug moet opofferen voor iets dat zij met een bobcat op 2 dagen en voor 3k fixen is de keuze ook snel gemaakt :unsure:
En schilderen doen we niet meteen, dat volgt maar een jaar later ofzo dus dat telt niet in mijn budget :biglaugh:

Grootste vraagteken op vandaag is nog waar we gaan wonen tijdens de verbouwingen. We vinden wel een oplossing maar ook dat is iets wat best geld kost: of je nu een huis of container huurt, betalen zal je...
 
Wat zijn zo wat de gemiddelde prijzen voor een aanbouw per m² op dit moment. Ik zie even het bos niet meer door de bomen.
Gewoon strakke blok met indeling voor badkamer, wasplaats, toilet.

Hier een aanbouw op het gelijkvloers, 7 meter totale breedte op 3 meter diepte. Plat dak, 10 cm muur isolatie, 20 cm dak isolatie. Volledige ruwbouw incl gevelsteen en voegwerk. Zonder schrijnwerk.
Hier zit ook afbraak en uitbreken volledige vloer tot de betonplaat van het oude gedeelte (65m2), uitbreken achtergevel en binnenmuur, leveren en plaatsen 3 poutrels mee in. In totaal 38.000 euro incl 6% btw.
 
Afbraak is nog iets dat ik nog zelf overweeg maar ga ik eens bespreken met de aannemer. Als ik 3 weken lang mijn verlof en rug moet opofferen voor iets dat zij met een bobcat op 2 dagen en voor 3k fixen is de keuze ook snel gemaakt :unsure:

Ik heb mij voornamelijk beperkt tot uitbreken plafonds + afschieten plakkerij. Vooral in dat laatste kruipt veel tijd (en wordt vermoeiend na een tijd) en kan je dus wel wat werkuren mee besparen. Het grove afbraakwerk heb ik ook aan de aannemer overgelaten :).
 
Die budgetten hierboven voor renovatie.. zijn dat dan keukens van 45k en badkamers van 40k of hoe komen jullie aan die gigantische bedragen?
 
Afbraak is nog iets dat ik nog zelf overweeg maar ga ik eens bespreken met de aannemer. Als ik 3 weken lang mijn verlof en rug moet opofferen voor iets dat zij met een bobcat op 2 dagen en voor 3k fixen is de keuze ook snel gemaakt :unsure:
Dat is in veel gevallen de realiteit.

Reken als je zelf doet ook de kost van containerpark of containers mee.
Je gaat veel meer geld winnen door bv zelf de vloerverwarming buizen te leggen dan de afbraak te doen.
Zelfde voor elektriciteitskabels zelf leggen en stopcontacten plaatsen.
 
Terug
Bovenaan