Voor het ontkoppelen van een scheidingswand (dus geen voorzet), hoe kan je zeker zijn dat de wand vast staat?

Voor de wanden rond onze trap naar de zolder moesten we pluggen in de beton kloppen omdat we niet tot aan het dak konden gaan, maar dit wil ik niet doen voor de scheidingswand tussen onze nieuwe keuken en het waskot omdat de wand op de nieuwe vloer zal komen te staan (en het plafond wil ik ook niet beschadigen).

Ik vind wel wat informatie online, maar het is me nooit duidelijk hoe ik de wand concreet moet ontkoppelen maar tegelijkertijd nog stevig en vooral recht kan laten staan.

Ik weet wel dat ik iets zoals dit (https://www.eurabo.be/nl/producten/acoustix-ontkoppelingsstrip) tussen de vloer en het houten frame moet plaatsen. maar dan staat het frame toch nog 'los'? Moet ik dan nog pluggen met speciale rubbers in de muren slaan bv.?


Tenzij beide woning 100% ontkoppeld zijn, gaat dit contactgeluid altijd hoorbaar zijn.

Gewoon zo een akoestische afdichtingsband voorzien, gyproc heeft dat ook zelf.
Je plakt dat aan je metalstud en dan bevestig je hem zoals je altijd zou bevestigen
 
Maar kan contactgeluid dan niet door via de verbinding met de muur?
Je kan ook plakken ipv de metal stud te vijzen aan de muur/vloer/plafond.
En dan nog met een akoestische afdichtingsband tussen.
Zo hebben ze hier een stukje gedaan.
Geen idee wat voor lijm, maar het lijkt zeer stevig :p.

Al gaat zo een vijsje in de praktijk niet echt last geven vermoed ik want je akoestische band zit er nog altijd tussen.
 
Maar en vijs zit toch in een muur en als er contact via die maar door de vijs naar de muur loopt heb je toch ook contactgeluid? Hoort die vijs dan ook niet vast gezet te worden met een rubber ring er tussen bv?
 
Maar en vijs zit toch in een muur en als er contact via die maar door de vijs naar de muur loopt heb je toch ook contactgeluid? Hoort die vijs dan ook niet vast gezet te worden met een rubber ring er tussen bv?

Die vijs gaat door de stud, dan door de akoestische band en dan in de muur/vloer.
Dus die akoestische band is hier een soort van rubberen ring ?

Maar ja, in een zwevend systeem heb je dat niet idd (zoals bijvoorbeeld bij een zwevende zwaluwstaart vloer).
Maar in de praktijk moet je toch op een manier je muur vastzetten. Puur op lijm vertrouwen voor alles lijkt me wat risky.

Hier hebben we de vloeren boven ontkoppelt van de gyproc muren. En de vloeren ontkoppelt van de houten roostering (mbv zwaartekracht word dat op zijn plaatst gehouden). De gyproc muren zitten dan wel af en toe vast in de houten roostering. Dus contact geluid muur is enkel als je op de muren klopt. Wat ook veel scheelt.

Die muren steken dan vol met minerale wol.
 
Maar en vijs zit toch in een muur en als er contact via die maar door de vijs naar de muur loopt heb je toch ook contactgeluid? Hoort die vijs dan ook niet vast gezet te worden met een rubber ring er tussen bv?

Dat lijkt mij een heel theoretische benadering. Die band zorgt er voor dat trillingen gedempt worden. Die vijs gaat dat niet verpesten

En hoe kan men juist beide woningen ontkoppelen?

Massa-veer-massa, dus tussen de muur van jou en de muur van de buur een schel akoestische (zachte) isolatie
 
Voor het ontkoppelen van een scheidingswand (dus geen voorzet), hoe kan je zeker zijn dat de wand vast staat?

Voor de wanden rond onze trap naar de zolder moesten we pluggen in de beton kloppen omdat we niet tot aan het dak konden gaan, maar dit wil ik niet doen voor de scheidingswand tussen onze nieuwe keuken en het waskot omdat de wand op de nieuwe vloer zal komen te staan (en het plafond wil ik ook niet beschadigen).

Ik vind wel wat informatie online, maar het is me nooit duidelijk hoe ik de wand concreet moet ontkoppelen maar tegelijkertijd nog stevig en vooral recht kan laten staan.

Ik weet wel dat ik iets zoals dit (https://www.eurabo.be/nl/producten/acoustix-ontkoppelingsstrip) tussen de vloer en het houten frame moet plaatsen. maar dan staat het frame toch nog 'los'? Moet ik dan nog pluggen met speciale rubbers in de muren slaan bv.?


Tenzij beide woning 100% ontkoppeld zijn, gaat dit contactgeluid altijd hoorbaar zijn.
Montagelijm. Dat gaat echt niet meer loskomen hoor.

Dat lijkt mij een heel theoretische benadering. Die band zorgt er voor dat trillingen gedempt worden. Die vijs gaat dat niet verpesten
Hoh, dat is afhankelijk van situatie per situatie. Mijn wand tussen keuken en garage is ook akoestisch inclusief deur die erin zit. Maar deze is wel geschroefd in muur, vloer en plafond. De wand + deur doet zijn werk, ik hoor geen waterpomp, wasmachine of droogkast in de keuken.

Maar als je zou gaan meten, dan heb je wel veel verlies door de schroeven hoor. M.a.w. als een dokter in zijn kabinet een deur/wand wilt met Rw waarde van 40-46 dB (hoorbaar maar niet verstaanbaar (speech confidential)) en ze gaan dat gaan testen, zou die waarschijnlijk niet voldoen. Schroeven dragen nu eenmaal trillingen over.

Je hebt uiteraard het verschil tussen labo meting en in situ meting.

Hoe dan ook, @coldvinc ik zou mij minder zorgen maken in de vastzetting van uw wand met schroeven of montagelijm. Bij dergelijke opstelling is de grote zwakke plek uw deur. Ge moogt uw wand zo geluidsdicht maken als je wil, uw deur zal het belangrijkste zijn.
 
@Mr.Anderson Enige tips m.b.t. deuren? Ik kom vaak akoestiekwinkel tegen maar die lijken me wel wat duur.

Heb je trouwens ervaring met dempingsmatten? Die akoestiekwinkel heeft dat (Isomat tk) maar dat lijkt me ook vrij duur.
 
@Mr.Anderson Enige tips m.b.t. deuren? Ik kom vaak akoestiekwinkel tegen maar die lijken me wel wat duur.

Heb je trouwens ervaring met dempingsmatten? Die akoestiekwinkel heeft dat (Isomat tk) maar dat lijkt me ook vrij duur.
Via een houthandel als Cras o.i.d., geen idee of je daar als particulier kan bestellen. Ik zit aan de bron en zet m'n deuren zelf. Of je nu via houthandel of schrijnwerker gaat, let vooral op het volgende: attest van deur, dichtingsprofiel in omlijsting en valdorpel.

Dempingsmatten geen ervaring mee. Wel heb ik boven onder de laminaat zo'n dikke groene platen van den brico gestoken omdat die akoestische interessanter zouden zijn dan de dunne witte folie. Maar veel verschil merk ik daar niet in, in tegendeel.
 
Nog iets bijkomend, ik vind dus de volgende ontkoppelingsstrips/banden:
Gaan die allemaal hetzelfde resultaat geven of is het beter om de breedste te pakken zodat de houten balken echt volledig ondersteund zijn?

Daarnaast ook nog een vraagje omtrent metal studs vs houten balken. Mijn vader zweert nog altijd bij houten balken voor scheidingswanden maar ik kom erg vaak metal studs tegen. Is het ene beter dan het andere of het is kwestie van gewoonte en smaak?
 
Iemand een idee welk effect het heeft op een EPC attest als je een ruimte in de geïsoleerde schil niet voorziet van aansluiting op centrale verwarming?

Situatie is als volgt:
Ben een garage aan het verbouwen tot slaapkamer + waskot. Er komt dus een valse wand om de twee te scheiden. Er hangt een radiator in het gedeelte dat waskot wordt, maar door de scheidingswand zal de slaapkamer dus een onverwarmde ruimte worden (plan is wel om uiteindelijk airco te voorzien).

Ik zou willen weten wat de beste waarde zal geven op het EPC attest (voor de EPC premie):

- Nu EPC attest laten opmaken zonder de scheidingswand en dus 1 grote ruimte met 1 radiator
- Scheidingswand plaatsen waarbij waskot radiator heeft en slaapkamer niks
- Scheidingswand plaatsen waarbij waskot radiator heeft en slaapkamer een airco (dit is ons plan, aangezien de slaapkamer een grote raam heeft op het zuiden en het koelen dus wel belangrijk zal zijn en we hiermee ineens ook kunnen verwarmen)
- Scheidingswand plaatsen waarbij zowel waskot als slaapkamer een radiator hebben.
- Maakt allemaal niet uit voor EPC waarde.
 
Vandaag de sleuven gemaakt in de garagemuur waar de elektriciteitskabels komen en gaten gemaakt waar de elektriciteitsdozen moeten komen. Echt een klotejob want echt alles zit onder het stof, maar dat terzijde. Het werd nog meer klote toen ik terug op de gang kwam na het uitkappen met de boorhamer. De meeste elektriciteit zat aan de buitenmuur, maar waar deze aan de binnenmuur zat is aan de andere kant de pleister losgekomen (zie foto hieronder).



Hoe los ik dit het best op? Kan ik gewoon met een slijpschijf die barsten openslijpen en daarna terug dichtplamuren, of moet ik heel dat stuk loskappen en terug bepleisteren? We hebben die muur een paar maanden geleden helemaal strak gezet en geverfd, dus best rot...
 
Grondankers 14x14x91 besteld via vidaXL (gegalvaniseerd)
Doos open, waren die al verroest..
Paar winkels hier in de buurt bezocht, maar andere maten.
Ik zie er nu ook op bol.com staan. (andere winkel dan vida, maar weinig verschil kwa tekst)
En op Wovar staan er ook. Maar deze site ken ik niet.
Liefst zou ik een fysieke winkel gaan, maar ja..
 
Daarnaast ook nog een vraagje omtrent metal studs vs houten balken. Mijn vader zweert nog altijd bij houten balken voor scheidingswanden maar ik kom erg vaak metal studs tegen. Is het ene beter dan het andere of het is kwestie van gewoonte en smaak?
Ik heb met beide gewerkt in m'n huis en got the job done met beide. Eens de gyproc ertegen staat maakt dat geen verschil meer. Een voordeel van MS is dat uw isolatie makkelijker blijft zitten in de gleuven dan bij een houten kaderwerk. Bij houten kaderwerk kan dat soms klooien zijn, zeker als er wat isolatie tussen uw gyproc en frame kruipt.

Wel moet je hier en daar (bij een deuropening bijvoorbeeld) houten latten voorzien in de MS om uw omlijsting te kunnen vastzetten.

Vandaag de sleuven gemaakt in de garagemuur waar de elektriciteitskabels komen en gaten gemaakt waar de elektriciteitsdozen moeten komen. Echt een klotejob want echt alles zit onder het stof, maar dat terzijde. Het werd nog meer klote toen ik terug op de gang kwam na het uitkappen met de boorhamer. De meeste elektriciteit zat aan de buitenmuur, maar waar deze aan de binnenmuur zat is aan de andere kant de pleister losgekomen (zie foto hieronder).



Hoe los ik dit het best op? Kan ik gewoon met een slijpschijf die barsten openslijpen en daarna terug dichtplamuren, of moet ik heel dat stuk loskappen en terug bepleisteren? We hebben die muur een paar maanden geleden helemaal strak gezet en geverfd, dus best rot...
Inderdaad klote. Beste is om alles dat niet vast zit volledig los te kappen. Zo kan die kleine 'scheur' nog groter uitvallen dan je kan zien. Doe je dit niet krijg je gegarandeerd barsten met tijd. Uitkappen, betocontact en opnieuw plaasteren, uitdrogen, schilderen.

Als het een troost mag zijn, je bent zeker niet de enige die zoiets tegenkomt wanneer er geulen aan de andere kant gescheven en gekapt moeten worden.
 
Grondankers 14x14x91 besteld via vidaXL (gegalvaniseerd)
Doos open, waren die al verroest..
Paar winkels hier in de buurt bezocht, maar andere maten.
Ik zie er nu ook op bol.com staan. (andere winkel dan vida, maar weinig verschil kwa tekst)
En op Wovar staan er ook. Maar deze site ken ik niet.
Liefst zou ik een fysieke winkel gaan, maar ja..
Al eens naar een professionele houthandel gegaan?

En anders nog een zoeken bij houthandelaars met online shop:
 
Al eens naar een professionele houthandel gegaan?

En anders nog een zoeken bij houthandelaars met online shop:
Houthandelaars heb ik zelfs niet aan gedacht :shy:

Eens een paar bellen

Dehoutbeer ligt hier om de hoek. Had er nog nooit van gehoord. Daar kan ik ze bestellen
 
Laatst bewerkt:
Hoe zouden jullie deze dagkanten opvullen/voorbereiden om ze te kunnen plakken?


Puur PUR-isolatie of toch met wat hout?
 
Laatst bewerkt:
Hoe zouden jullie deze dagkanten opvullen/voorbereiden om ze te kunnen plakken?


Puur PUR-isolatie of toch met wat hout?
PUR opvullen in combinatie met een XPS isolatieplaat (wafelstructuur/honingraad variant) tot gelijklopend met de muur. Maw een XPS plaat laten gelijklopen met uw muur, alles erachter opvullen met PUR. De reden waarom wafelstructuur is dat ze erna er mooi over kunnen plamuren.
 
Terug
Bovenaan