Achtergevel en zijgevel van buitenaf isoleren + sarking isolatie dak

derp

Well-known member
Dag BG-vrienden,

Ik ben aan het overwegen om grote werken te laten doen aan ons huis. Het begon eigenlijk met enkel het dak van buitenuit te laten isoleren, maar als ik dan begon na te denken en te praten met een aannemer, wou ik dan ook voorzien om bij het renoveren van het dak ook plaats te laten aan een uitstekende zijgevel (het is een rijhuis) en de achtergevel zodat dat achteraf nog geïsoleerd kan worden. Na wat gesprekken vandaag met de aannemer stelde die voor om een prijs op te stellen om meteen die zij- en achtergevels mee te isoleren, iets dat misschien nog wel moet lukken als ik een groene lening kan krijgen van de stad Brussel.

De stellingen zijn er toch, ze zijn dan toch bezig, en op zich is isolatie plekken en er crépi tegenaan zetten geen mega grote extra werf voor die mannen (volgens hun dan toch), en dan zijn we er ook direct van den eerste keer vanaf.

Het gaat over veel geld, en ik wil graag goed weten waar we aan beginnen, en hier zitten veel slimme koppen bij elkaar dus ik dacht hier misschien een paar vragen te stellen, hopelijk is dat ok.

Voor de sarking:

- is het belangrijk dat er een dampscherm geplaatst wordt vooraleer de isolatie wordt gelegd bij zo'n sarking isolatie? Volgens de documentatie van Homegrade die ik heb is dat niet per se nodig zolang de R-waarde van het nieuwe isolatiemateriaal 1,5x zo groot is als het oude. Ik heb van verschillende aannemers verschillende dingen gehoord, en ik ben eigenlijk niet zeker wat nu de goeie aanpak is. Als iemand daar nuttige informatie over heeft, wil ik die zeker eens doornemen.

Voor het isoleren van buitenaf:

- Aan de achtergevel steken nu alu ramen, dubbel glas (wel dubbel glas van 25 jaar geleden), en we hebben eigenlijk niet meteen geld om die ramen te laten vervangen. Gelijk ik het zie, zullen de ramen aan de achterkant allemaal wat meer verzonken komen te liggen omdat daar nu natuurlijk allemaal isolatie nog tegen die muur komt. Is dat gewoon iets dat ge aanvaardt? Als we nu over 5-10 jaar die ramen willen vervangen, kunnen we eventueel een stuk verder naar buiten toe opschuiven in de oude buitensteen, maar dat gaa dan over iets van een 8cm. Op zich lig ik niet echt wakker van hoe de achtergevel er uit ziet, maar als iemand ervaringen of tips heeft op dat vlak hoor ik het graag. Valt de volgorde ook een beetje mee? Ik veronderstel dat het geen mega ramp is als we over 10j die ramen zouden vervangen, op zich moet er dan misschien wat aan die crépi vanbuiten hersteld worden maar dat lijkt mij nu ook geen ramp.

Andere tips, vragen, voorstellen mogen ook altijd.

Dikke merci alvast.
 
Laatst bewerkt:
Zou je je oude isolatie laten liggen misschien en daarover het sarkingdak zetten? Als je nu al een dampscherm hebt dat in goede staat is zou ik daar sowieso ook geen dampscherm bij steken. Dat is alleen vragen naar miserie.

Voor uw ramen: uw ramen gaan inderdaad dieper in uw gevel liggen. Als je nieuwe steekt gaan ze die dan van langs binnen moeten steken en uw dagkanten moeten wegbreken. Je KAN ramen minder diep laten vallen door ze een stuk uit uw geven te steken (hier ook gedaan achteraan) maar ik weet niet of dat nog gaat kunnen nadat je crepi hebt laten zetten. Hier zit er onder 1 raam een aluminium hoekprofiel gevezen om het te dragen.
 
Hebben hier het zelfde gedaan.

Buitenmuren geïsoleerd en verse steen voor gemetst. Ramen steken meer naar achter maar stoort ons niet. Zetten er bloembakken op langs buiten.


Sarkingdak, oude isolatie tussen kepers laten steken. Hier is de opbouw op de kepers, dampscherm, pir platen, latwerk, dampscherm, latwerk, afwerking
 
Ik ben aan het kijken om het zelfde te laten doen. (sarking isolatie en isolatie zijgevel)
Heeft iemand ervaring met de vergunnings aanvraag?

Van het stad krijg ik deze info terug:
Verplicht up te loaden/bij te voegen dossierstukken, zowel digitaal als analoog, zijn steeds:

- inplantingsplan van uw perceel (zie bijvoorbeeld www.geopunt.be) met daarop de bestaande bebouwing;
- geveltekening van de te wijzigen gevel(s) (afmetingen + te wijzigen materialen/kleuren);
- minstens 3 foto’s van de betreffende gevel(s)
- doorsnede gevel en dak (samenstelling bestaande en nieuwe gevel en dak zodat duidelijk wordt hoeveel cm er telkens bij komt)
- een korte nota met omschrijving van de werken
Is het veel werk om zo een aanvraag goedgekeurd te krijgen? of is het meer een formaliteit?
Geen idee waar ik een doorsnede vandaan moet halen. Kan dat via de aannemer of is dat iets voor een architect?
 
Dikke merci voor de reacties alvast!

Zou je je oude isolatie laten liggen misschien en daarover het sarkingdak zetten? Als je nu al een dampscherm hebt dat in goede staat is zou ik daar sowieso ook geen dampscherm bij steken. Dat is alleen vragen naar miserie.
Geen idee wat de huidige staat is van het dampscherm. De aannemer waar we nu mee zijn aan het praten zegt hetzelfde. Zegt dat als we een dampscherm steken dat de kans dan is dat er dan condens gaat komen tussen de kepers en de huidige isolatie, waardoor dat dus allemaal nat kan worden. Bij Homegrade (adviesbureau voor energetische renovaties in Brussel) zeggen ze ook dat zolang de nieuwe isolatie een veelvoud (ik dacht 1,5x) de R-waarde heeft van de vorige isolatie dat een dampscherm niet nodig is.

Maar alle andere dakwerkers die zijn langs geweest zouden allemaal een dampscherm plaatsen, vandaar dat ik toch nog steeds twijfel.

Voor uw ramen: uw ramen gaan inderdaad dieper in uw gevel liggen. Als je nieuwe steekt gaan ze die dan van langs binnen moeten steken en uw dagkanten moeten wegbreken. Je KAN ramen minder diep laten vallen door ze een stuk uit uw geven te steken (hier ook gedaan achteraan) maar ik weet niet of dat nog gaat kunnen nadat je crepi hebt laten zetten. Hier zit er onder 1 raam een aluminium hoekprofiel gevezen om het te dragen.
De vervanging van de ramen is iets dat nog zeker 5-10 jaar op zich gaat laten wachten. Op zich is er nog wel plaats in de buitenste rij bakstenen om een beetje op te schuiven, maar veel zou dat niet zijn. Stel nu toch dat we er voor zouden kiezen om de ramen nog een stukske naar buiten te schuiven als het zo ver is, als er dan wat herstelwerken moeten gebeuren aan die crépi aan de buitenkant lijkt mij dat ook niet het einde van de wereld.

Hebben hier het zelfde gedaan.

Buitenmuren geïsoleerd en verse steen voor gemetst. Ramen steken meer naar achter maar stoort ons niet. Zetten er bloembakken op langs buiten.


Sarkingdak, oude isolatie tussen kepers laten steken. Hier is de opbouw op de kepers, dampscherm, pir platen, latwerk, dampscherm, latwerk, afwerking
Huh? Twee dampschermen? Of bedoelt ge onderdakfolie misschien? Soit, in elk geval goed om de ervaringen met die ramen eens te horen. Mij lijkt dat op het eerste zicht iets dat niet helemaal klopt in mijne kop maar op zich is dat inderdaad het einde van de wereld niet.

Ik ben aan het kijken om het zelfde te laten doen. (sarking isolatie en isolatie zijgevel)
Heeft iemand ervaring met de vergunnings aanvraag?

Van het stad krijg ik deze info terug:

Is het veel werk om zo een aanvraag goedgekeurd te krijgen? of is het meer een formaliteit?
Geen idee waar ik een doorsnede vandaan moet halen. Kan dat via de aannemer of is dat iets voor een architect?
Is dat niet afhankelijk van gemeente tot gemeente?
Hier in Brussel moet ik er wel een aanvraag (zonder architect) voor doen. Was wel een heel gedoe, maar ook daar goed voor geholpen door Homegrade die u dan helpen om het dossier samen te stellen. Misschien bij u ook de moeite om eens te horen of er geen dienst is die kan helpen om dat dossier samen te stellen?

In elk geval: nogmaals dikke merci.
 
Dikke merci voor de reacties alvast!


Geen idee wat de huidige staat is van het dampscherm. De aannemer waar we nu mee zijn aan het praten zegt hetzelfde. Zegt dat als we een dampscherm steken dat de kans dan is dat er dan condens gaat komen tussen de kepers en de huidige isolatie, waardoor dat dus allemaal nat kan worden. Bij Homegrade (adviesbureau voor energetische renovaties in Brussel) zeggen ze ook dat zolang de nieuwe isolatie een veelvoud (ik dacht 1,5x) de R-waarde heeft van de vorige isolatie dat een dampscherm niet nodig is.

Maar alle andere dakwerkers die zijn langs geweest zouden allemaal een dampscherm plaatsen, vandaar dat ik toch nog steeds twijfel.


De vervanging van de ramen is iets dat nog zeker 5-10 jaar op zich gaat laten wachten. Op zich is er nog wel plaats in de buitenste rij bakstenen om een beetje op te schuiven, maar veel zou dat niet zijn. Stel nu toch dat we er voor zouden kiezen om de ramen nog een stukske naar buiten te schuiven als het zo ver is, als er dan wat herstelwerken moeten gebeuren aan die crépi aan de buitenkant lijkt mij dat ook niet het einde van de wereld.
Ik vind het raar dat er zijn die 2 dampschermen zouden steken. Ik volg absoluut de aannemer waarmee je nu praat. Als er vocht tussen de 2 dampschermen geraakt (reële kans gezien je de staat niet kent van het huidige) ga je met de gebakken peren zitten. Uw isolatie nat, waardoor uw hout nat wordt en schimmelt en rot.

Ik was bij uw ramen nog 1 ding vergeten: als je eerst crepi zet en dan uw ramen vervangt, kunnen ze die ramen rondomrond niet luchtdicht toeplakken met EPDM. Nu goe, dat is op zich geen drama, want langs binnen deftig luchtdicht maken kan ook. Sowieso zit je rondomrond al met PUR ook dus het is niet dat de wind overal door zal waaien.
Op Youtube zie ik verschillende methodes met zowel vloeibaar product dat je moet smeren als met soorten band die kleeft. Bij ons hebben ze stroken EPDM rondomrond langs buiten op de ramen en snelbouw gekleefd. Daarover is dan de isolatie en crepi gekomen.
 
De vervanging van de ramen is iets dat nog zeker 5-10 jaar op zich gaat laten wachten. Op zich is er nog wel plaats in de buitenste rij bakstenen om een beetje op te schuiven, maar veel zou dat niet zijn. Stel nu toch dat we er voor zouden kiezen om de ramen nog een stukske naar buiten te schuiven als het zo ver is, als er dan wat herstelwerken moeten gebeuren aan die crépi aan de buitenkant lijkt mij dat ook niet het einde van de wereld.

Ga daar ook niet té licht over. Om de ramen er uit te krijgen moet je waarschijnlijk je dagkanten aan de binnenkant afbreken.
Om de nieuwe ramen dieper te steken moet je de crepi aan de buitenkant wat afbreken, plaatselijk herstellen blijf je zien dus dan moet je bijna alles terug een nieuwe toplaag geven,... Moet gans je gevel terug in de stelling.. Vraag daarover zeker wat info aan de aannemer die de crepi zou komen plaatsen. Misschien zie ik het iets té negatief in.

Andere optie; Eerst de ramen vervangen en binnen een jaar of 2 de crepi aan de gevel doen? Weet niet hoe belangrijk je het uitzicht van de gevel vindt natuurlijk, want dan kijk je wel 2 jaar naar een gevel met wat wachtslabben aan om ooit eens af te werken..
 
  • Leuk
Waarderingen: derp
Je zou het er inderdaad op kunnen gokken en een verklaring laten opstellen, maar je zult geen zekerheid hebben dat de geldverstrekker hiermee akkoord gaat. Ik had een soortgelijke situatie waarbij de verklaring niet werd geaccepteerd. Ik had alles al klaar staan voor de verbouwing aan het dak. Gelukkig kon ik het via meiboom.eu retourneren en later opnieuw bestellen, een aantal producten zoals contactlijm waren immers maar een bepaalde tijd goed. Uiteindelijk ben ik na de nieuwe taxatie gestart en alles weer in huis gehaald. Nu ben ik heel blij met het resultaat, maar het was wel even een gedoe.
 
Laatst bewerkt:
Dag BG-vrienden,

Ik ben aan het overwegen om grote werken te laten doen aan ons huis. Het begon eigenlijk met enkel het dak van buitenuit te laten isoleren, maar als ik dan begon na te denken en te praten met een aannemer, wou ik dan ook voorzien om bij het renoveren van het dak ook plaats te laten aan een uitstekende zijgevel (het is een rijhuis) en de achtergevel zodat dat achteraf nog geïsoleerd kan worden. Na wat gesprekken vandaag met de aannemer stelde die voor om een prijs op te stellen om meteen die zij- en achtergevels mee te isoleren, iets dat misschien nog wel moet lukken als ik een groene lening kan krijgen van de stad Brussel.

De stellingen zijn er toch, ze zijn dan toch bezig, en op zich is isolatie plekken en er crépi tegenaan zetten geen mega grote extra werf voor die mannen (volgens hun dan toch), en dan zijn we er ook direct van den eerste keer vanaf.

Het gaat over veel geld, en ik wil graag goed weten waar we aan beginnen, en hier zitten veel slimme koppen bij elkaar dus ik dacht hier misschien een paar vragen te stellen, hopelijk is dat ok.

Voor de sarking:

- is het belangrijk dat er een dampscherm geplaatst wordt vooraleer de isolatie wordt gelegd bij zo'n sarking isolatie? Volgens de documentatie van Homegrade die ik heb is dat niet per se nodig zolang de R-waarde van het nieuwe isolatiemateriaal 1,5x zo groot is als het oude. Ik heb van verschillende aannemers verschillende dingen gehoord, en ik ben eigenlijk niet zeker wat nu de goeie aanpak is. Als iemand daar nuttige informatie over heeft, wil ik die zeker eens doornemen.

Voor het isoleren van buitenaf:

- Aan de achtergevel steken nu alu ramen, dubbel glas (wel dubbel glas van 25 jaar geleden), en we hebben eigenlijk niet meteen geld om die ramen te laten vervangen. Gelijk ik het zie, zullen de ramen aan de achterkant allemaal wat meer verzonken komen te liggen omdat daar nu natuurlijk allemaal isolatie nog tegen die muur komt. Is dat gewoon iets dat ge aanvaardt? Als we nu over 5-10 jaar die ramen willen vervangen, kunnen we eventueel een stuk verder naar buiten toe opschuiven in de oude buitensteen, maar dat gaa dan over iets van een 8cm. Op zich lig ik niet echt wakker van hoe de achtergevel er uit ziet, maar als iemand ervaringen of tips heeft op dat vlak hoor ik het graag. Valt de volgorde ook een beetje mee? Ik veronderstel dat het geen mega ramp is als we over 10j die ramen zouden vervangen, op zich moet er dan misschien wat aan die crépi vanbuiten hersteld worden maar dat lijkt mij nu ook geen ramp.

Andere tips, vragen, voorstellen mogen ook altijd.

Dikke merci alvast.
Mijn advies: spreek met de expert terzake. De architect. Deze weet op welke details/aansluitingen uit te werken;...
 
M.b.t.. de ramen kan ik eveneens bevestigen dat je best eerst de ramen vervangt en daarna de gevelafwerking doet - herstellingen aan crepi zijn héél duur en bovendien niet onzichtbaar, onderschat ook niet het correct plaatsen van nieuwe ramen in een oude woning, als je 100% volgens de regels wil werken is dat in de meeste gevallen toch net wat meer werk. Ik volg @iamgroot daar volledig in.
 
Terug
Bovenaan