De verbouw-topic!

Herkeuring is in principe bij significante wijziging. Wat dat precies is, is volgens mij niet specifiek gedefinieerd, maar ik redeneerde altijd dat dat bij een nieuwe stroombaan vanaf de kast is. Als er al een reserve-automaat aanwezig was, is dat niet van toepassing.
ik ben echter geen elektricien
 
Herkeuring is in principe bij significante wijziging. Wat dat precies is, is volgens mij niet specifiek gedefinieerd, maar ik redeneerde altijd dat dat bij een nieuwe stroombaan vanaf de kast is. Als er al een reserve-automaat aanwezig was, is dat niet van toepassing.
ik ben echter geen elektricien

Maar die reservekring wil ik eigenlijk houden voor de aakomende buitenverlichting vooraan als we de oprit aanpakken volgend jaar. Deze moeten we verplicht aanpassen als de straat hernieuwd wordt (klinkers maar tot aan de rooilijn etc). We gaan dan alles vernieuwen en verlichting voorzien tussen de klinkers. De reservekring ligt er en de kabel ook. Dus vandaar zou ik die op de technische kring bijhangen, aangezien daar 1 dubbel stopcontact op staat met een Telenet modem en NIU op.

Moet je dan wel een herkeuring laten doen? Er mogen toch x-aantal stopcontacten op een kring zitten?
Best 2 buizen inderdaad, of je zelfs nog COAX moet leggen is de vraag, de nieuwe TV box van Telenet gebruikt ook enkel nog netwerk voor TV.
Die COAX is idd dubbel. Ik heb al coax in de bureua liggen aan de andere muur en dat zal over een aantal jaar totaal niet meer nodig zijn. Kan ook 2x UTP leggen in de plaats idd.
 
Welke regio? Onze houthandel hier in de buurt heeft ook van die sets en die zijn veel goedkoper dan bij Gamma (idem trouwens voor alle andere materialen zoals stopcontacten).
Regio Antwerpen, maar gezien ik tot Nederland zoek te rijden mag het gerust wat verder zijn ook. :p
 
De Gyproc Habito platen lopen schuin af om de voegen onzichtbaar weg te werken, maar hoe doe je dit aan het begin en het einde van de wand? De wand is exact 3m, dus in principe komt het dan juist uit met platen van 60cm. Moet ik dan met een halve plaat beginnen? Dan heb ik volgens mij meer studs nodig (die ik dan nog zou moeten gaan bijhalen). Heb al veel filmpjes bekeken, maar nergens wordt deftig uitgelegd hoe je dit het best aanpakt. Idealiter werk ik met volle panelen en smeer ik de schuine kant op met gips, maar lijkt me moeilijk om dat recht te doen.
 
De Gyproc Habito platen lopen schuin af om de voegen onzichtbaar weg te werken, maar hoe doe je dit aan het begin en het einde van de wand? De wand is exact 3m, dus in principe komt het dan juist uit met platen van 60cm. Moet ik dan met een halve plaat beginnen? Dan heb ik volgens mij meer studs nodig (die ik dan nog zou moeten gaan bijhalen). Heb al veel filmpjes bekeken, maar nergens wordt deftig uitgelegd hoe je dit het best aanpakt. Idealiter werk ik met volle panelen en smeer ik de schuine kant op met gips, maar lijkt me moeilijk om dat recht te doen.
Geen idee of het dit is wat je bedoelt maar je hebt speciale gereedschappen om hoeken af te werken. https://www.gamma.be/nl/assortiment/gamma-hoektroffel-binnenhoek/p/B400862
 
@utolor. Ik zou gewoon met halve platen werken zodat je de hoek gewoon met schilderskit kan afwerken. Dat gaat het makkelijkste werken imho. Als je moet gaan schuren in zo'n hoek ga je dat nooit proper kunnen afwerken
 
@utolor. Ik zou gewoon met halve platen werken zodat je de hoek gewoon met schilderskit kan afwerken. Dat gaat het makkelijkste werken imho. Als je moet gaan schuren in zo'n hoek ga je dat nooit proper kunnen afwerken
Die schilderkit was idd m'n eerste idee, tot ik mij de bedenking maakt dat ik met die schuine kant zou zitten. Die halve platen zijn dan misschien toch de beste oplossing zoals je zegt. Ik keek er wat tegenop omdat ik alles in Nederland gaan halen was (gezien de prijs en beschikbaarheid van bepaalde zaken).

Metal studs van 45 breed zijn blijkbaar niet echt courant in België (maar wel noodzakelijk om mijn deurgeheel en isolatie te laten passen), dus als ik er moet bijhalen, moet ik daarvoor terug naar Nederland. Maar ik bedenk me net dat ik eind deze week sowieso nog in Nederland moet zijn (wel zonder remorque, maar dan rijd ik wel een keer met de koffer open over en weer).
 
Wat is zo de doorlooptijd meestal tussen het indienen van een verbouwpremie en de uitbetaling? Ervaringen hier? (ervan uitgaande dat deze goedgekeurd wordt).
Op de site van de Vlaamse overheid lees ik volgende zaken:
- U weet binnen de 8 maanden of de premie is goedgekeurd
- Binnen de 12 maanden wordt de premie uitbetaald
 
Wat is zo de doorlooptijd meestal tussen het indienen van een verbouwpremie en de uitbetaling? Ervaringen hier? (ervan uitgaande dat deze goedgekeurd wordt).
Op de site van de Vlaamse overheid lees ik volgende zaken:
- U weet binnen de 8 maanden of de premie is goedgekeurd
- Binnen de 12 maanden wordt de premie uitbetaald
Die termijn kan wel kloppen. Hier dat er 9 maand tussen tot uitbetaling en goedkeuring.

Kan me voorstellen dat het bij complexere dossiers wat langer in beslag neemt.
 
Maar die reservekring wil ik eigenlijk houden voor de aakomende buitenverlichting vooraan als we de oprit aanpakken volgend jaar. Deze moeten we verplicht aanpassen als de straat hernieuwd wordt (klinkers maar tot aan de rooilijn etc). We gaan dan alles vernieuwen en verlichting voorzien tussen de klinkers. De reservekring ligt er en de kabel ook. Dus vandaar zou ik die op de technische kring bijhangen, aangezien daar 1 dubbel stopcontact op staat met een Telenet modem en NIU op.


Die COAX is idd dubbel. Ik heb al coax in de bureua liggen aan de andere muur en dat zal over een aantal jaar totaal niet meer nodig zijn. Kan ook 2x UTP leggen in de plaats idd.

Komt erop neer dat als het nieuwe stuk niet gekeurd is EN je heel duidelijk omwille van dat stuk brand krijgt EN dat iets is dat de keuring wel zou gevonden hebben, je brandverzekering kan moeilijk doen. maar zelfs dan gaan ze nog wel terug betalen normaal. Persoonlijk als het geheel gekeurd is dan ga ik niet herkeuren voor elke kleine verandering. Het is niet dat dat ergens geregistreerd staat of dat de overheid boetes geeft. De meeste oude huizen zijn helemaal niet gekeurd en die brandverzekering betaald ook gewoon terug.

Je kan ook stukken appart laten keuren. Ons huis is in 2 apparte stukken gekeurd (beneden & boven) omdat ik niet alles wou herkeuren en terug door de keurder-dependent ambiguiteit met een pre-81 gelijkvloers wou gaan.
 
Het is allemaal netjes aangesloten in de Helia doosjes, kabels in buizen over de muur (eerst wel door de muur), de kabelgoot in en zo naar de zekeringskast. Heb de draad (XVB) dan gestript, aarding in de rail gestoken en L1 en N bij in de automaat (zitten ju 2 kabels in). Zekering heeft 2 punten met telkens 2 stopcontacten.

Als ik zou laten keuren wordt dat gewoon goedgekeurd. Zou niet weten wat er mis aan is.
 
Het is allemaal netjes aangesloten in de Helia doosjes, kabels in buizen over de muur (eerst wel door de muur), de kabelgoot in en zo naar de zekeringskast. Heb de draad (XVB) dan gestript, aarding in de rail gestoken en L1 en N bij in de automaat (zitten ju 2 kabels in). Zekering heeft 2 punten met telkens 2 stopcontacten.

Als ik zou laten keuren wordt dat gewoon goedgekeurd. Zou niet weten wat er mis aan is.
Moet niet herkeurd worden.

Op het werk volgen we alle regeltjes (en gebeuren er meer als 2000 keuringen per jaar) er wordt gekeurd vanaf er een nieuwe zekering wordt bijgeplaatst of een reserve zekering in dienst geplaatst.

Of in enkele andere gevallen die hier niet van toepassing zijn.
 
Ik ben aan het kijken om de achtergevel boven het platdak te laten isoleren. We krijgen een offerte van 7K voor 35m²:
  • Verwijderen van bestaande gevelbekleding met asbestleien
  • Aan- en afvoer van materiaal
  • Veiligheidsvoorzieningen volgens ARAB en CODEX
  • Isoleren van bestaande gevel dikte isolatie 12cm Rockfit
  • Plaatsen van nieuwe gevelbekleding in Thermowood zwart gebrande planchetten gemonteerd op nieuw lattenwerk
  • Nieuwe blauwsteen voor zolderraam en badkamerraam.
Is dit redelijk? Origineel ging ik het zelf doen, maar ik ben het isoleren stillaan wat beu aan het worden en het kost me te veel tijd (en mijn vrouw haar geduld raakt op).

Daarnaast heeft die achtergevel een spouw van 3 cm waar lucht door kan via de vernieuwde achterbouw. Zou dit een probleem geven op vlak van isolatie of zouden we dit beter eerst laten dichtspuiten?
 
Laatst bewerkt:
Hier hebben we een beetje een dilemma. We gaan binnenkort een ingrijpende verbouwing uitvoeren aan onze woning. We plaatsen een extra verdieping in houtskeletbouw op onze bestaande bungalow. Alles van vergunning, stabiliteit is al uitgevoerd dus aan die kant geen issues.

Momenteel hebben we 2 opties om de boel te bouwen:

Totaalaannemer op iets meer dan een uur van ons die dus alles kan uitvoeren van stabiliteitswerken, schrijnwerk, houtskelet zelf, dakwerken, ...
Aan de andere kant hebben we een 'lokale' houtskeletbouwer die we dan nog moeten aanvullen met een ruwbouw aannemer en een dakwerker. Die laatste 2 kennen we al van onze vorige verbouwing en zijn we heel tevreden over.

Het prijsverschil tussen beide als we alles samenleggen is miniem.

De architect neigt eerder naar de totaalaannemer en dit terwijl ze er zelf nog niet mee samengewerkt hebben. Met de lokale houtskeletbouwer hebben ze al positieve ervaringen gehad, echter lijkt het ons dat ze gewoon wat minder opvolging willen door voor 1 aannemer te kiezen.

Zelf weten we dus niet wat te kiezen, kiezen we voor de lokale aannemers waar er meer opvolging aan gaat zijn, maar mogelijks betere service (ook na oplevering), of kiezen we voor de totaalaannemer..?

Ben eens benieuwd wat jullie zouden doen in onze situatie.
 
Hier hebben we een beetje een dilemma. We gaan binnenkort een ingrijpende verbouwing uitvoeren aan onze woning. We plaatsen een extra verdieping in houtskeletbouw op onze bestaande bungalow. Alles van vergunning, stabiliteit is al uitgevoerd dus aan die kant geen issues.

Momenteel hebben we 2 opties om de boel te bouwen:

Totaalaannemer op iets meer dan een uur van ons die dus alles kan uitvoeren van stabiliteitswerken, schrijnwerk, houtskelet zelf, dakwerken, ...
Aan de andere kant hebben we een 'lokale' houtskeletbouwer die we dan nog moeten aanvullen met een ruwbouw aannemer en een dakwerker. Die laatste 2 kennen we al van onze vorige verbouwing en zijn we heel tevreden over.

Het prijsverschil tussen beide als we alles samenleggen is miniem.

De architect neigt eerder naar de totaalaannemer en dit terwijl ze er zelf nog niet mee samengewerkt hebben. Met de lokale houtskeletbouwer hebben ze al positieve ervaringen gehad, echter lijkt het ons dat ze gewoon wat minder opvolging willen door voor 1 aannemer te kiezen.

Zelf weten we dus niet wat te kiezen, kiezen we voor de lokale aannemers waar er meer opvolging aan gaat zijn, maar mogelijks betere service (ook na oplevering), of kiezen we voor de totaalaannemer..?

Ben eens benieuwd wat jullie zouden doen in onze situatie.
Ik zou voor de lokale aannemers kiezen in dit geval.
 
Ik ben aan het kijken om de achtergevel boven het platdak te laten isoleren. We krijgen een offerte van 7K voor 35m²:
  • Verwijderen van bestaande gevelbekleding met asbestleien
  • Aan- en afvoer van materiaal
  • Veiligheidsvoorzieningen volgens ARAB en CODEX
  • Isoleren van bestaande gevel dikte isolatie 12cm Rockfit
  • Plaatsen van nieuwe gevelbekleding in Thermowood zwart gebrande planchetten gemonteerd op nieuw lattenwerk
  • Nieuwe blauwsteen voor zolderraam en badkamerraam.
Is dit redelijk? Origineel ging ik het zelf doen, maar ik ben het isoleren stillaan wat beu aan het worden en het kost me te veel tijd (en mijn vrouw haar geduld raakt op).

Daarnaast heeft die achtergevel een spouw van 3 cm waar ligt door kan via de vernieuwde achterbouw. Zou dit een probleem geven op vlak van isolatie of zouden we dit beter eerst laten dichtspuiten?
Heb hier een offerte van €6k voor 28 m2 14 cm EPS met crepi afwerking aan de achtergevel dus je offerte lijkt me wel correct.
 
Hier hebben we een beetje een dilemma. We gaan binnenkort een ingrijpende verbouwing uitvoeren aan onze woning. We plaatsen een extra verdieping in houtskeletbouw op onze bestaande bungalow. Alles van vergunning, stabiliteit is al uitgevoerd dus aan die kant geen issues.

Momenteel hebben we 2 opties om de boel te bouwen:

Totaalaannemer op iets meer dan een uur van ons die dus alles kan uitvoeren van stabiliteitswerken, schrijnwerk, houtskelet zelf, dakwerken, ...
Aan de andere kant hebben we een 'lokale' houtskeletbouwer die we dan nog moeten aanvullen met een ruwbouw aannemer en een dakwerker. Die laatste 2 kennen we al van onze vorige verbouwing en zijn we heel tevreden over.

Het prijsverschil tussen beide als we alles samenleggen is miniem.

De architect neigt eerder naar de totaalaannemer en dit terwijl ze er zelf nog niet mee samengewerkt hebben. Met de lokale houtskeletbouwer hebben ze al positieve ervaringen gehad, echter lijkt het ons dat ze gewoon wat minder opvolging willen door voor 1 aannemer te kiezen.

Zelf weten we dus niet wat te kiezen, kiezen we voor de lokale aannemers waar er meer opvolging aan gaat zijn, maar mogelijks betere service (ook na oplevering), of kiezen we voor de totaalaannemer..?

Ben eens benieuwd wat jullie zouden doen in onze situatie.
Lokale gekende aannemers, zonder twijfel.
 
Hoe ver mag je eigenlijk gaan bij een totaalrenovatie om nog onder de 6% BTW te vallen? Kan je bij manier van spreken gewoon 1 muur laten staan?

Op basis van de website van de Vlaamse Overheid zijn er niet echt specifieke voorwaarden omtrent de ingrijpendheid van de werken.



Heb het precies al gevonden:

Fiscale administratie

Volgens de btw-administratie is er sprake van verbouwing en kan het verlaagde tarief van 6% worden toegepast als de uitgevoerde werken aanzienlijk steunen op de bestaande dragende muren, met name de buitenmuren, en over het algemeen op de essentiële elementen van de structuur van het bestaande gebouw.

Aan de andere kant wordt gesproken van nieuwbouw, waarop het normale btw-tarief van 21% van toepassing is, als de uitgevoerde werken niet aanzienlijk steunen op de essentiële elementen van de structuur van het gebouw, zelfs als bepaalde delen zoals de funderingen, kelders of alleen de voorgevel behouden blijven.

Dit is het enige criterium dat wordt gehanteerd om onderscheid te maken tussen renovatie en vernieuwbouw. Een vergelijking tussen de kosten van de werken en de verkoopprijs van het pand na de uitvoering van de werken kan niet gehanteerd worden.

Hof van Cassatie

Volgens het Hof van Cassatie is er sprake van renovatie wanneer de uitgevoerde werkzaamheden in belangrijke mate steunen op de bestaande dragende muren, met name de buitenmuren, en over het algemeen op de essentiële elementen van de structuur van het reeds bestaande gebouw (Cass., 25.06.2020). Daarentegen wordt gesproken van vernieuwbouw wanneer de werkzaamheden niet in belangrijke mate steunen op de oude dragende muren en over het algemeen op de essentiële elementen van de structuur van het te renoveren gebouw, zelfs als bepaalde delen zoals de funderingen, kelders of alleen de gevel behouden blijven.

In een uitspraak van 21 oktober 2022 heeft het Hof van Cassatie toegevoegd dat vernieuwbouw ook van toepassing is wanneer de essentiële elementen van de gebouwstructuur, met name de fundering, aanzienlijk moeten worden vernieuwd of versterkt om de uitgevoerde werken te ondersteunen. Met andere woorden, zelfs als de uitgevoerde werken grotendeels steunen op de bestaande fundering en dragende muren, kan het nog steeds worden beschouwd als vernieuwbouw als de dragende structuren te zwak zijn en aanzienlijk moeten worden vernieuwd. Deze toevoeging heeft belangrijke implicaties, omdat het in sommige gevallen nog moeilijker kan worden om ingrijpende werken te kwalificeren als renovatiewerken die in aanmerking komen voor het verlaagde btw-tarief van 6%.
 
Terug
Bovenaan