Beroep leerkracht aantrekkelijker maken

1 jaar is ook gewoon niet lang hé. En dan is er nog een serieus verschil tussen lector zijn, zeker aan een richting genre technische graduaten, waar je dichter bij het werkveld staat (stages bv.), en leerkracht middelbaar.

Ik zou dat toch eens willen zien moest je kennis 10 jaar vakken hebben gegeven aan het middelbaar.

Idd niet het beste voorbeeld (maar wel gekend) - maar stel dat we de situatie eens omdraaien:

- Mijn collega, administratief bediende, 15 jaar ervaring, als die gaat solliciteren als verkoopster in een BMW garage betwijfel ik of men veel interesse zal tonen in de opgedane ervaring, en ook of dat zich zal vertalen in een loonvoorstel bvb... als ze al wordt uitgenodigd - ook al zijn daar veel raakpunten zoals omgaan met klanten, communiceren van diverse zaken ...

Als je ziet dat bvb. Pfizer momenteel is gestart met een soort van proefproject waar iedereen kan solliciteren voor een job als procesoperator - gevolgd door een opleiding door Pfizer zelf - de krapte op de arbeidsmarkt zou toch ook voor leerkrachten iets meer mogelijkheden kunnen bieden.

Dat is het rechtstreekse gevolg van een specifieke job te hebben of een switch te maken naar iets helemaal anders, niet ondenkbaar dat je quasi onderaan de spreekwoordelijke ladder zal starten, dat geld niet enkel voor leerkrachten meen ik.

Maar we wijken mss wat te veel af - ik hoop echt dat het onderwijs terug wat stappen vooruit kan zetten - mss moet de sector eens gaan staken op een alternatieve wijze: enkel doen wat ze zelf nodig en noodzakelijk achten en dus vooral lesgeven en nog eens lesgeven.
 
Ik ben leraar (master wetenschappen) met een kleine 10 jaar ervaring en nu zoekende naar werk buiten het onderwijs. Ik ben dus het profiel dat Weyts zou willen helpen met zijn nieuwe maatregel en ik kan jullie zeggen dat ik alles behalve geneigd zou zijn om 10 jaar af te zien om daarna een waterkans te maken op dat ene postje voor een stuiver extra in de maand.
Desondanks zijn er wel een aantal zaken die hij correct ziet: vlakke loopbaan is een probleem (ik ben niet gemaakt om 10 jaar exact hetzelfde takenpakket uit te voeren) en loon is, in tegenstelling tot wat velen beweren, wel degelijk een probleem. Alleen moet je die zaken structureel aanpakken en niet met een maatregel ervoor zorgen dat de ene leraar meer verdient dan de andere.
En iets waar men waar weinig over wil of durft praten, maar wat voor mij hét grootste probleem is: de leerlingen. @Karton slaat de nagel op de kop (niet toevallig zelf leraar geweest): klasmanagement heeft de bovenhand genomen op de inhoud van mijn vak. Daarop haak ik af. Ik ben leraar geworden omwille van de inhoud van het vak en omdat ik het belangrijk vind leerlingen voor te bereiden op hoger onderwijs. Op een kleine 10 jaar zijn leerlingen mondig en arrogant geworden en kan het ze niks meer schelen wat een volwassene te vertellen heeft. Ik heb het altijd graag gedaan, maar me systematisch heel het weekend oppeppen omdat ik maandag weer die lastige klas heb, is onhoudbaar. Dit was 10 jaar geleden niet het geval. Een duidelijke oorzaak benoemen kan ik niet (corona? smartphone/social media? opvoeding?).
Ten slotte is die administratieve last waarvan sprake voor mij echt geen probleem hoor. Ik heb de indruk dat veel collega's die last gewoon zichzelf opleggen ("voor het geval dat...") of dat incompetente directies zulke dingen eisen van hun korps, terwijl dat wettelijk gezien helemaal niet moet. Er heeft van mij nog nooit iemand geëist dat ik dit of dat op papier moet zetten, laat staan dat ik mijn job erdoor zou verliezen. Goed lesgeven, dat is wat telt, maar daar krijg ik nu de kans niet meer toe.
En even off topic: de zoektocht naar werk verloopt moeizaam. 10 jaar onderwijservaring wordt in weinig functies als grote meerwaarde gezien, dus ik krijg vaak het startsalaris aangeboden... Zegt in mijn ogen ook iets over uw waarde als werknemer en hoe de maatschappij naar u kijkt.
Hier ook ex leraar en 100% dit.

Bepampering, inefficientie, niet de kern kunnen uitvoeren waarvoor je gestudeerd en aangeworven bent en directies die verdeel en heers spelletjes spelen. Dit gecombineerd met een overwegend vrouwelijk klagend en zagend personeel met alle gevolgen van dien.

Dan nog een loon op een vlakke loopbaan op basis va diploma, terwijl de collega naast je voor identiek hetzelfde een pak meer verdient.

Neen danku.

Komende van een mannelijke leerkracht wetenschappen die uit wet-wi8 onmiddellijk een bachelor lerarenopleiding gestart is uit liefde voor het beroep en met vanzelfsprekend nul herexamens, 3 jaar later op 1 september gestart is. Als dat geen motivatie is?

Na 8j als vastbenoemde er de brui aan gegeven. Ik ben nu heel gelukkig, als zelfstandige die nog steeds 60u per week werkt, maar wel appreciatie ervaart voor de skillset. Zowel als persoon als financieel. Dus meer dan akkoord met uw laatste zin.

De bore out is vele malen meer aanwezig dan de burnout.
 
Ik denk dat ook veel mensen in het beroep als leerkracht gaan om een vak te geven wat ze zelf graag doen. Tot ze les moeten geven aan leerlingen die niet geïnteresseerd zijn dit is normaal. Niet iedereen krijgt graag Frans, en als je het vak niet graag doet had ik in mijn gevoel dat de leerkracht er alles aandeed om mij te buizen hoe hard ik ook leerde. Gewoon omdat ik haar vak gewoon niet kon en daardoor niet interesseerde. Ik denk dat je als leerkracht moet beseffen dat er veel niet geïnteresseerd zijn en dat je daar correct moet mee kunnen omgaan.
 
  • Unsure
Waarderingen: asmo
Hoe is de situatie in het hoger (hogeschool) ? Dat heeft mij altijd interessant geleken gezien er toch al iets meer geïnteresseerden in de les zitten en het niveau al wat hoger ligt. Zijn er daar gemakkelijk jobs te vinden? Ander statuut neem ik aan?
 
Ik denk dat ook veel mensen in het beroep als leerkracht gaan om een vak te geven wat ze zelf graag doen. Tot ze les moeten geven aan leerlingen die niet geïnteresseerd zijn dit is normaal. Niet iedereen krijgt graag Frans, en als je het vak niet graag doet had ik in mijn gevoel dat de leerkracht er alles aandeed om mij te buizen hoe hard ik ook leerde. Gewoon omdat ik haar vak gewoon niet kon en daardoor niet interesseerde. Ik denk dat je als leerkracht moet beseffen dat er veel niet geïnteresseerd zijn en dat je daar correct moet mee kunnen omgaan.
Lees je post eens opnieuw en ontdek dat je deel van het probleem bent.
Je kon het niet en het was de schuld van de leerkracht dat ze je buisde? :thinking:
 
Exact deel van het probleem.
Maarja 46% en enig klein tekort is a attest he. Volgend jaar weer sleuren en trekken aan die ongeinteresseerde snotneus.

En dit moet ook eens luidop durven gezegd worden.
Als je 50% haalt bvb voor wiskunde dan kun je er niets van. De helft was immers fput en dit is geen basis op op verder te bouwen.

Maat nee. Pamper nog meer.
Je ziet dat ook goed aan de kwalitzit die nu op de arbeidsmarkt komt of ook de zogenaamde diploma inflatie. 6j over een bachelor doen is geen probleem toch tegenwoordig?
 
Ik denk dat ook veel mensen in het beroep als leerkracht gaan om een vak te geven wat ze zelf graag doen. Tot ze les moeten geven aan leerlingen die niet geïnteresseerd zijn dit is normaal. Niet iedereen krijgt graag Frans, en als je het vak niet graag doet had ik in mijn gevoel dat de leerkracht er alles aandeed om mij te buizen hoe hard ik ook leerde. Gewoon omdat ik haar vak gewoon niet kon en daardoor niet interesseerde. Ik denk dat je als leerkracht moet beseffen dat er veel niet geïnteresseerd zijn en dat je daar correct moet mee kunnen omgaan.
Je kon het niet en was daardoor niet geïnteresseerd en daar moet men correct mee kunnen omgaan, want jij dacht dat de leerkracht er alles aan deed om je te buizen hoe hard je ook leerde.

Dit slaat gewoon op niets hé. Kans lijkt me eerder dat je gewoon niet al te veel uitstak, buisde, en dat dan op de leerkracht stak. Een leerkracht die tegenwoordig een hoop "klasmanagement" moet doen voor gevallen die ook redeneren dat de leerkracht meer moeite moet doen want hen interesseert het niet.
 
Je kon het niet en was daardoor niet geïnteresseerd en daar moet men correct mee kunnen omgaan, want jij dacht dat de leerkracht er alles aan deed om je te buizen hoe hard je ook leerde.

Dit slaat gewoon op niets hé. Kans lijkt me eerder dat je gewoon niet al te veel uitstak, buisde, en dat dan op de leerkracht stak. Een leerkracht die tegenwoordig een hoop "klasmanagement" moet doen voor gevallen die ook redeneren dat de leerkracht meer moeite moet doen want hen interesseert het niet.
AHn jij weet dat ik niet veel geleerd ik heb veel geleerd ik kon het gewoon ni. Als ik een hele namidag bezig ben me een taak en gebuisd ben ja dan denk ik da
 
AHn jij weet dat ik niet veel geleerd ik heb veel geleerd ik kon het gewoon ni. Als ik een hele namidag bezig ben me een taak en gebuisd ben ja dan denk ik da
Dit moet toch wel een trol zijn. Door uw comment krijg ik terug PTSD flashbacks.
 
AHn jij weet dat ik niet veel geleerd ik heb veel geleerd ik kon het gewoon ni. Als ik een hele namidag bezig ben me een taak en gebuisd ben ja dan denk ik da

Het idee dat een leerkracht plezier schept uit het buizen van 1 bepaalde leerling is, zeker tegenwoordig, gewoon onzinnig. En als iemand dan komt verklaren dat het hem niet interesseerde maar hij toch wel "heel hard geleerd heeft", en het een post later over een taak gaat waar hij HEEL de namiddag aan bezig is geweest, mja.
 
AHn jij weet dat ik niet veel geleerd ik heb veel geleerd ik kon het gewoon ni. Als ik een hele namidag bezig ben me een taak en gebuisd ben ja dan denk ik da
Als je het niet kon, dan is het toch normaal dat je buist ?

Wat ook de reden was, de richting lijkt dan niet voor jou.
 
Ik ben ook van leerkracht naar een andere sector overgestapt. Ik heb het geluk gehad van te kunnen starten met alle uren in 1 school in een langdurige interim en daar na mijn interim ook te kunnen blijven. Of toch tot het jaar waarop ik TADD had geworden. Ik heb toen beslist van dat traject niet opnieuw te doen, maar gewoon andere oorden op te zoeken. Een stabiele toekomst uitbouwen, begon toen toch te primeren en het onderwijs maakt dat bij start gewoon heel moeilijk. Had dat niet gebeurd, schat ik de kans reëel dat ik daar misschien nu nog had gewerkt.
In tegenstelling tot de voorbeelden hierboven was het bij mij omgekeerd. Ik amuseerde mij met klasmanagement en nam het lesgeven erbij. In een deeltijds beroepsonderwijs concentratieschool zat ik in die zin dus perfect op mijn plaats.

Het systeem TADD zoals het nu is, is eigenlijk een vergif voor het onderwijs. Gemotiveerde, goeie mensen worden daardoor uitgesloten uit een ganse scholengroep. Samen met mij zijn er toen 4 anderen mogen vertrekken en het jaar na mij zijn er nog 2 gevolgd. Van die 6 waren er 4 hele goeie leerkrachten. Blijkbaar hebben ze nu een probleem om nog volk te vinden, krijgen ze open plaatsen gewoon niet ingevuld. Hadden ze 10 jaar geleden niet zo onozel gedaan, hadden ze nu 4 (of 5 met mezelf bij) mensen gehad die konden functioneren binnen die context (wat met het doelpubliek nu eenmaal niet iedereen gegeven is). Maar toch maar zorgen dat er niet te veel TADD's waren, was toen prioriteit.

De oplossing voor het onderwijs gaat geen makkelijke zijn. Er is daar gewoon een opeenstapeling van te veel problemen: personeelstekort, imagoprobleem, vlakke loopbaan, te veel slecht opgevoede kinders, te bemoeizuchtige ouders, meer en meer gezinnen waar thuis geen Nederlands wordt gesproken, planlast, administratieve overload (deels door die ouders die beslissingen aanvechten want mijn kind schoon kind)...
 
AHn jij weet dat ik niet veel geleerd ik heb veel geleerd ik kon het gewoon ni. Als ik een hele namidag bezig ben me een taak en gebuisd ben ja dan denk ik da
Imo gaar het toch niet over hoeveel je die maar wat je kan en als je het niet kan buist men je. For fuck sake,als men zo moest werken waren we allemaal dokter, advocaat of bankdirecteur want we doen ons best he.
 
Is dat ook niet wat gebonden aan de job waarvoor je solliciteert - als een administratief bediende uit het onderwijs gaat solliciteren voor een job als administratief bediende bij Pfizer zal men daar toch wel interesse tonen meen ik, dat is toch gewoon relevant - ik geloof ook niet dat werkgevers structureel minachtend zouden zijn ten aanzien van werknemers uit onderwijs. Het specifieke karakter van het onderwijs is natuurlijk niet 1/1 te vertalen naar mogelijke andere jobs.
Het wordt nooit zo in woorden uitgedrukt dus ik kan enkel maar afgaan op wat ik interpreteer uit de sfeer van het gesprek, maar je start sowieso al met enkele punten achter op de andere sollicitanten omdat men er gewoon van uit gaat dat iemand die uit het onderwijs komt lui is en - vooral - niet gewoon is om op een moderne manier te werken.

En dan moet je weten, ik solliciteer enkel op functies in de publieke sector. Zelfs ambtenaren kijken dus neer op mensen uit het onderwijs. En pas op, ik geef ze gelijk hé. Ik ben nu al een jaar bezig met analyses te maken over onze processen en godverdomme, in de privé houdt ge een bedrijf gewoon nooit zo boven water. Het is hopeloos verouderd, log, bureaucratisch en oh zo traag allemaal. En elke verandering wordt door de anciens tegengehouden. Niet omdat ze tegen verandering zijn, maar vooral omdat ze liefst zouden hebben dat de verandering gebeurt op een manier dat het hen niet impacteert.

Ik kan het niet genoeg benadrukken voor mensen die niet in het onderwijs zitten of nooit vanuit het onderwijs geprobeerd hebben om te solliciteren op een job buiten die sector: je bent gewoon 30 jaar achter. Ik had een sollicitatie gedaan bij Stad Gent voor een functie die eigenlijk iets onder wat ik in het onderwijs doe ligt. Awel, ik kan u op een blaadje geven, géén van mijn collega's ging door de schriftelijke proeven geraakt zijn. Voor een job die ze horen te kunnen en al 20 jaar uitvoeren.
 
Hoe is de situatie in het hoger (hogeschool) ? Dat heeft mij altijd interessant geleken gezien er toch al iets meer geïnteresseerden in de les zitten en het niveau al wat hoger ligt. Zijn er daar gemakkelijk jobs te vinden? Ander statuut neem ik aan?
Ik werk in een hogeschool. Misschien zegt dat genoeg :unsure:

Ik denk dat je in een hogeschool iets meer "ziet" dat het tof zou kunnen zijn, maar eerlijk gezegd ... mijn vrouw heeft in het secundair gestaan, in het volwassenenonderwijs gestaan, ik werk in het hoger, ... Het zijn overal grosso modo dezelfde problemen hoor. Het gaat hier bv over bemoeizuchtige ouders die altijd met de leerkracht in discussie gaan. Welja, in het hoger zien we meer en meer studenten die resultaten (vaak met succes, overigens) aanvechten voor een vliegenscheet. Zelfs in het hoger kan je je het niet meer permitteren om eens iets "extra" te vragen dat niet expliciet in de leerstof stond. Als de student dan een 8 of een 9 heeft, begin maar uw dossier voor te bereiden.
 
Ik werk in een hogeschool. Misschien zegt dat genoeg :unsure:

Ik denk dat je in een hogeschool iets meer "ziet" dat het tof zou kunnen zijn, maar eerlijk gezegd ... mijn vrouw heeft in het secundair gestaan, in het volwassenenonderwijs gestaan, ik werk in het hoger, ... Het zijn overal grosso modo dezelfde problemen hoor. Het gaat hier bv over bemoeizuchtige ouders die altijd met de leerkracht in discussie gaan. Welja, in het hoger zien we meer en meer studenten die resultaten (vaak met succes, overigens) aanvechten voor een vliegenscheet. Zelfs in het hoger kan je je het niet meer permitteren om eens iets "extra" te vragen dat niet expliciet in de leerstof stond. Als de student dan een 8 of een 9 heeft, begin maar uw dossier voor te bereiden.
Ik geef ook les in het hoger en kan dit enkel maar beamen.
De studenten moeten daar ook op hun wenken bediend worden (lees bepamperd). Als je dat niet doet wordt de door de leidinggevenden op de vingers getikt (meestal via studentenraad).
Zelfredzaamheid = 0
 
Het idee dat een leerkracht plezier schept uit het buizen van 1 bepaalde leerling is, zeker tegenwoordig, gewoon onzinnig. En als iemand dan komt verklaren dat het hem niet interesseerde maar hij toch wel "heel hard geleerd heeft", en het een post later over een taak gaat waar hij HEEL de namiddag aan bezig is geweest, mja.

Niks plezanter als een stapel examens verbeteren waar de groep het goed doet. Ik tevreden, leerlingen tevreden, minder werk voor iedereen.
 
Niks plezanter als een stapel examens verbeteren waar de groep het goed doet. Ik tevreden, leerlingen tevreden, minder werk voor iedereen.
Inderdaad, zelfde met mondelinge examens. Een goed examen is aangenaam, een slecht gewoon frustrerend. Ik kom van een hele dag mondelinge examens echt geambeteerd thuis als dat een slechte dag was.
 
En terecht uiteraard.

Los van heel dat pampergedeelte dat ongetwijfeld wel zal kloppen.
Ja en nee. Ik vind dat het perfect moet kunnen als docent om extra materiaal aan te bieden dat niet expliciet in de les wordt gezien maar waar wel vragen voor 2 à 3 punten op 20 in terugkomen. Ik denk dat de gevallen waar dan dat extra materiaal dan zorgt voor al dan niet slagen toch wel op een hand te tellen zijn.

Ik heb nu bv op unief een vak waar extra materiaal wordt aangeboden dat we niet moeten kennen, maar we mogen gebruiken om bij de taken en op het examen de prof extra te "impressen". Lees: meer punten, als je het correct gebruikt natuurlijk. Is toch niks mis mee? Je kan daar uiteindelijk bij verbeteren/delibereren ook rekening mee houden dat dit enkel meetelt om verschil te maken tussen een 18/20 en een 20/20, maar niet zozeer tussen een 10 of een 9. Maar goed, dat is dus een potje dat de meeste docenten tegenwoordig niet al te graag meer opentrekken om discussie achteraf te vermijden.
 
Terug
Bovenaan