Onderwijs in België

Ik ben ook geen fan van nationale tests. Aan de ene kant wil men het onderwijs inclusief maken en differentiëren promoten, maar aan de andere kant zijn er dan wel standaardtests... Differentiëren in de praktijk is trouwens ook een utopie.

In 2021 hoop ik al vast op minder politiek steekspel die het onderwijs moet ondergaan. Ik ben trouwens ook voor het verhogen van de lat, meer kennis, maar dat wel in combinatie met cultuur en artistieke vakken. Het moet een en-verhaal zijn en niet een of-verhaal.
Inderdaad, twee grote problemen hiermee: teaching to the test wordt in de hand gewerkt en vrijheid van onderwijs komt in het gedrang.
Als de scores bovendien publiek worden (ik dacht opgevangen te hebben dat dit uiteindelijk het plan is) kan dit de kwaliteit voor een bovengemiddelde school opdrijven in de race naar een hogere plaats - maar in een school met een uitdagend publiek kan dit net de aanzet zijn voor een vicieuze cirkel (lagere score -> leerlingen met geïnformeerde ouders gaan naar een school met een hogere score -> het schoolgemiddelde wordt nog lager -> ...) en werk je ongelijkheid in de hand.
 
Leerlingen (ouders) die naar een school met een hogere score gaan zal niet zo snel gebeuren denk ik. Niet omdat ze niet zouden willen, maar eerder omdat ze dat niet zouden kunnen: beperkte schoolkeuze, schoolkeuze binnen een bepaalde straal domicilie, volzet verklaarde richtingen (omwille van te weinig scholen),...
 
Een standaardtest is ook een middenvinger naar het "opwaarderen van leerkrachten hun beroep".
Zal de kwaliteit van leerkrachten geen goed doen.
 
Leerlingen (ouders) die naar een school met een hogere score gaan zal niet zo snel gebeuren denk ik. Niet omdat ze niet zouden willen, maar eerder omdat ze dat niet zouden kunnen: beperkte schoolkeuze, schoolkeuze binnen een bepaalde straal domicilie, volzet verklaarde richtingen (omwille van te weinig scholen),...

wait and see.

je kan ondertussen al eens naar de landen met dergelijke testen kijken en rap bijleren.

maar dat reken ik niet eens als een unintended consequence, segregatie en apartheid in de hand werken is de raison d'être van de minister en zijn partij.
 
De kwaliteit van de bacheloropleiding moet mijn inziens zeker omhoog. Ikzelf ben bachelor en ben van plan om vanaf volgend semester mijn master Engels te behalen. Voor mezelf, omdat ik vind dat ik mijn vak moet blijven bijschaven, ook al sta ik enkel in het beroepsonderwijs.
 
wait and see.

je kan ondertussen al eens naar de landen met dergelijke testen kijken en rap bijleren.

maar dat reken ik niet eens als een unintended consequence, segregatie en apartheid in de hand werken is de raison d'être van de minister en zijn partij.

Je bedoelt de minister die nu keihard strijdt om leerlingen toch naar school te kunnen laten gaan? Een maatregel die vooral in het voordeel is van kansarme leerlingen. Kansrijke leerlingen hebben thuis waarschijnlijk wél een laptop, voor hen is afstandsonderwijs véél minder problematisch.

Of bedoel je de minister die leerlingen een laptop gaat geven voor hij zelfs zijn personeel van deftig ICT-materiaal voorziet? En dan bedoel ik voor de duidelijkheid de leerkrachten, niet het ICT-materiaal op school zelf. Dat laatste is wél een puntje van kritiek naar hem overigens.
Maar zelfs dan: in deze tijden kan je nog enigszins verdedigen voorrang te geven aan de leerlingen op leerkrachten. Voordien heeft geen enkele minister en slechts een handvol scholen zijn personeel van deftig ICT-materiaal voorzien op kosten van de werkgever (zoals het zou horen!).

Ik ben geen fan van Ben Weyts - ik heb hem al eens de Joke Schauvliege van de N-VA genoemd -, maar stellen dat hij degene is die segregatie in de hand werkt, is gewoonweg foutief. Ik had liever een andere NVA'er op de post gezien, maar sowieso is het positief dat iemand eens de macht en invloed van de Guimardstraat gaat kortwieken, en idem voor het GO-onderwijs wat hogere doelen gaat opleggen. Die laatsten hebben zeker hun aandeel in enerzijds het dalende onderwijsniveau in ons land en anderzijds het feit dat ons onderwijs zéér inefficiënt met nochtans een mooie som aan financiering omgaat.

Teaching to the test is een risico van een nationaal eindexamen, maar dat geldt evenzeer voor examens die een leerkracht zélf opstelt.
Feit is dat als je door omstandigheden met tijdsgebrek kampt (te veel lessen weggevallen) of een te zwakke klas dat je ook al eens meer letterlijk onderwijst richting een examenvraag of een examenvraag zo opstelt dat ze meer op maat is van wat de leerlingen geleerd hebben, maar minder op maat van wat het einddoel zou moeten zijn. Als je met een onderwijssysteem zit waar duidelijke lekken in zitten qua kwaliteit, is het niet verkeerd eens te gaan kijken war de grootste lekken zitten.

Wil je met de vinger wijzen naar partijen die apartheid in de hand werken? Ga eens kijken bij Groen dat Marrokaans of Turks als taal in het onderwijs wilt verankeren. DAT is segregatie/apartheid in het onderwijs invoeren. Spreek je thuis reeds geen Nederlands? Dan is dat op school ook minder belangrijk, en ondertussen lopen de kansrijke leerlingen die thuis wél Nederlands spreken, die wél aangemoedig worden te lezen, verder vooruit. Finaal valt het onderwijs als motor van sociale promotie nog verder stil.
 
Laatst bewerkt:
Je bedoelt de minister die nu keihard strijdt om leerlingen toch naar school te kunnen laten gaan? Een maatregel die vooral in het voordeel is van kansarme leerlingen. Kansrijke leerlingen hebben thuis waarschijnlijk wél een laptop, voor hen is afstandsonderwijs véél minder problematisch.
Klopt (en je zegt ook correct "veel minder"), maar laat duidelijk zijn dat tussen de kansrijke kinderen OOK veel mensen zitten voor wie afstandsonderwijs problematisch is (kinderen met leerstoornissen zitten zowel in kansrijke milieus als in kansarme milieus).
Voordien heeft geen enkele minister en slechts een handvol scholen zijn personeel van deftig ICT-materiaal voorzien op kosten van de werkgever (zoals het zou horen!).
Zoals het zou horen, idd, maar niet zoals het wettelijk verplicht is. Opnieuw: in theorie kan een leerkracht op school zijn werk afmaken. In de praktijk lukt dit natuurlijk niet.

(beide citaten hierboven heb je dus gelijk, laat dat duidelijk zijn, gewoon beetje nuanceren).
Wil je met de vinger wijzen naar partijen die apartheid in de hand werken? Ga eens kijken bij Groen dat Marrokaans of Turks als taal in het onderwijs wilt verankeren. DAT is segregatie/apartheid in het onderwijs invoeren. Spreek je thuis reeds geen Nederlands? Dan is dat op school ook minder belangrijk, en ondertussen lopen de kansrijke leerlingen die thuis wél Nederlands spreken, die wél aangemoedig worden te lezen, verder vooruit. Finaal valt het onderwijs als motor van sociale promotie nog verder stil.
Er zijn voldoende onderzoeken die je stelling minstens sterk betwisten en bij mijn weten geen enkele die je stelling ondersteunen.
 
Je bedoelt de minister die nu keihard strijdt om leerlingen toch naar school te kunnen laten gaan? Een maatregel die vooral in het voordeel is van kansarme leerlingen. Kansrijke leerlingen hebben thuis waarschijnlijk wél een laptop, voor hen is afstandsonderwijs véél minder problematisch.

Ja, maar ik ben er nog niet zeker van wat zijn beweegredenen daarachter zijn. Ik geef toe dat dat een gevoel is die ik heb bij die man en kan ik dus niet staven.
Er is wel, zoals JPV nuanceerde, nog een groot veld tussen kansarm en kansrijk. Zo zwart-wit is het dus niet.

Of bedoel je de minister die leerlingen een laptop gaat geven voor hij zelfs zijn personeel van deftig ICT-materiaal voorziet? En dan bedoel ik voor de duidelijkheid de leerkrachten, niet het ICT-materiaal op school zelf. Dat laatste is wél een puntje van kritiek naar hem overigens.
Maar zelfs dan: in deze tijden kan je nog enigszins verdedigen voorrang te geven aan de leerlingen op leerkrachten. Voordien heeft geen enkele minister en slechts een handvol scholen zijn personeel van deftig ICT-materiaal voorzien op kosten van de werkgever (zoals het zou horen!).

Ja, er worden x-aantal laptops voorzien per school en als school kan je daarop intekenen. Een hoop scholen heeft daar deels of niet op ingetekend aangezien die laptops dan afgaan van de werkingsmiddelen volgend academiejaar. Een veel mindere goednieuws show dan Weyts vertelt. Dat wringt bij directies, maar evenzeer bij leerkrachten. Dat toont als voorbeeld toch aan hoe veel leerkrachten zich voelen bij het beleid.

Ik ben geen fan van Ben Weyts - ik heb hem al eens de Joke Schauvliege van de N-VA genoemd -, maar stellen dat hij degene is die segregatie in de hand werkt, is gewoonweg foutief. Ik had liever een andere NVA'er op de post gezien, maar sowieso is het positief dat iemand eens de macht en invloed van de Guimardstraat gaat kortwieken, en idem voor het GO-onderwijs wat hogere doelen gaat opleggen. Die laatsten hebben zeker hun aandeel in enerzijds het dalende onderwijsniveau in ons land en anderzijds het feit dat ons onderwijs zéér inefficiënt met nochtans een mooie som aan financiering omgaat.

Ik had liever iemand neutraal gezien op de post met een equipe die pedagogisch kaas heeft gegeten, maar evenzeer concrete krachten uit het werkveld. Dat tonen de nieuwe eindtermen dus helemaal niet.

Teaching to the test is een risico van een nationaal eindexamen, maar dat geldt evenzeer voor examens die een leerkracht zélf opstelt.
Feit is dat als je door omstandigheden met tijdsgebrek kampt (te veel lessen weggevallen) of een te zwakke klas dat je ook al eens meer letterlijk onderwijst richting een examenvraag of een examenvraag zo opstelt dat ze meer op maat is van wat de leerlingen geleerd hebben, maar minder op maat van wat het einddoel zou moeten zijn. Als je met een onderwijssysteem zit waar duidelijke lekken in zitten qua kwaliteit, is het niet verkeerd eens te gaan kijken war de grootste lekken zitten.

Het opstellen van examenvragen op maat van wat de leerlingen kunnen zie ik helaas meer en meer rondom mij. Ikzelf ben 33, maar ik hoor ook telkens leerkrachten klagen over het erbarmelijke schrijfniveau van een hoop leerlingen. Dat zijn collega’s die de 60 bijna aantikken, maar evengoed beginnende leerkrachten. Dat is iets wat me zorgen baart. Het belang van Nederlands moet zeker een belangrijkere rol krijgen (toegepaste talenkennis en vaardigheden). Dus ik ben helemaal geen voorstander van het verankeren van eender welke andere taal.

Wat taal betreft merk je vaak dat leerlingen anno 2020 gebruik maken van hun probleemoplossend denken (Lees: Google translate). Dat is echt nefast voor het Nederlands op school in de toekomst. Ik krijg overigens vaak ads te zien van grammar-apps. Dat vind ik dus heel vergiftigd als je het gebruikt voor de verkeerde doeleinden. De focus bij studenten is verschoven van: “ik moet dat kennen/kunnen“ naar “ik Google het wel als ik het nodig heb.” Dat vind ik een zeer, zeer jammere evolutie als leerlingen dat voor het kleinste obstakel telkens gaan toepassen. De fierheid van kennis en vaardigheden is maar aanwezig meer bij een selecter deel van de leerlingenpopulatie.
 
Klopt (en je zegt ook correct "veel minder"), maar laat duidelijk zijn dat tussen de kansrijke kinderen OOK veel mensen zitten voor wie afstandsonderwijs problematisch is (kinderen met leerstoornissen zitten zowel in kansrijke milieus als in kansarme milieus).

Zoals het zou horen, idd, maar niet zoals het wettelijk verplicht is. Opnieuw: in theorie kan een leerkracht op school zijn werk afmaken. In de praktijk lukt dit natuurlijk niet.

(beide citaten hierboven heb je dus gelijk, laat dat duidelijk zijn, gewoon beetje nuanceren).

Ik ken inderdaad ook voorbeelden van kinderen uit kansrijke milieus voor wie afstandsonderwijs ook moeilijk is.
Die veel minder was inderdaad niet zonder reden.

Zoals het zou horen idd, ik benader de theorie dan ook in de eerste plaats vanuit de praktijk.
ik vraag me toch echt af of het niet beter was geweest om dat laptopproject niet te beginnen in het 5e studiejaar, maar in het 6e studiejaar en dat deel van de laptops dat daarvoor gereserveerd werd, naar de leerkrachten basisonderwijs te laten gaan. Vervolgens start je dat project een jaar één of twee jaar later, en voorzie je met de uitgespaarde laptops voor de (nuttige) leerkrachten secundair onderwijs (een leerkracht die alleen maar LO geeft, kan nog wel een extra jaar zonder laptop). Finaal kan je dan nog vervroegen naar het 5e studiejaar of vroeger.

Er zijn voldoende onderzoeken die je stelling minstens sterk betwisten en bij mijn weten geen enkele die je stelling ondersteunen.

Je hebt inderdaad onderzoeken die de hypothese ondersteunen dat een sterke beheersing van de moedertaal, het leerproces in andere talen kan versterken. Als je die echter gaat lezen kom je al snel tot de vaststelling dat daarbij wel uitgegaan wordt van een stévige basis in die moedertaal (vaak al enkele jaren basisonderwijs in die taal). Kijk je verder, kom je onderzoeken tegen die onderlijnen dat als de moedertaal niet sterk ontwikkeld is, bijvoorbeeld omdat die thuis ook maar een "beperkt" niveau haalt (niet iedereen spreekt thuis over abstracte onderwerpen, leest in de moedertaal, laat staan schrijft [correct] in die moedertaal, etc.] dat die leerwinst neutraal of zelfs negatief is.

Vervolgens heb je academici/politici/pedagogen die dergelijk onderzoek willen in de klaspraktijk gaan introduceren, eerder vanuit een politieke visie als "respect voor de moedertaal": gebruik maar Turks, Arabisch of Bulgaars tijdens jullie groepswerk, etc. wat ver verwijderd is van een stevige taalbasis te geven in die moedertalen natuurlijk, en een heleboel organisatorische/pedagogische implicaties heeft waar ik nog maar weinig academisch onderzoek over heb gezien (want dat is natuurlijk moeilijk haalbaar daarover) en vanuit toegegeven, anekdotische ervaringen: serieuze vraagtekens bij plaats. bijvoorbeeld: op taal gebaseerde kliekjes - i.e. segregatie - die zich vormen op de speelplaats, nog een verdere erosie van het "gezag" van leerkrachten (de controle op wat er gezegd wordt, valt immers voor een deel weg).

Ten slotte heb je nog het immens verkeerde politieke signaal dat je hiermee uitzendt. Ik zou er absoluut geen probleem mee hebben om kinderen van eerste generatie migranten, of leerlingen die vanuit Wallonië in Vlaanderen komen les volgen om zo zo goed mogelijk Nederlands te leren, een "versterkend" taalonderwijs te geven, met extra aandacht voor de moedertaal - al vraag ik me af of dat qua expertise bij de leerkrachten überhaupt mogelijk is - ... maar laten we wél wezen: de problemen met een gebrekkige kennis van het Nederlands zie je zelfs nog bij derde- en vierde generatiemigranten, want de thuistaal is nog steeds iets anders. Het kan niet zijn dat ook onderwijs ook nog eens de prijs moet gaan betalen voor een gefaald migratie- en integratiebeleid.
 
ervolgens heb je academici/politici/pedagogen die dergelijk onderzoek willen in de klaspraktijk gaan introduceren, eerder vanuit een politieke visie als "respect voor de moedertaal": gebruik maar Turks, Arabisch of Bulgaars tijdens jullie groepswerk, etc. wat ver verwijderd is van een stevige taalbasis te geven in die moedertalen natuurlijk, en een heleboel organisatorische/pedagogische implicaties heeft waar ik nog maar weinig academisch onderzoek over heb gezien (want dat is natuurlijk moeilijk haalbaar daarover) en vanuit toegegeven, anekdotische ervaringen: serieuze vraagtekens bij plaats. bijvoorbeeld: op taal gebaseerde kliekjes - i.e. segregatie - die zich vormen op de speelplaats, nog een verdere erosie van het "gezag" van leerkrachten (de controle op wat er gezegd wordt, valt immers voor een deel weg).
Kan je eens concrete voorbeelden van academici/pedagogen die een VOLLEDIGE uitwerking van groepswerk (zoals je hier insinueert) in de thuistaal willen introduceren?
 
Ja, maar ik ben er nog niet zeker van wat zijn beweegredenen daarachter zijn. Ik geef toe dat dat een gevoel is die ik heb bij die man en kan ik dus niet staven.
Er is wel, zoals JPV nuanceerde, nog een groot veld tussen kansarm en kansrijk. Zo zwart-wit is het dus niet.

Je moet die gevoelens kunnen loskoppelen. Ik vind Ben Weyts ook maar een ****, dat maakt zijn beleid op dit vlak daarom niet verkeerd, laat staan één gericht op segregatie of erger nog apartheid.

Ja, er worden x-aantal laptops voorzien per school en als school kan je daarop intekenen. Een hoop scholen heeft daar deels of niet op ingetekend aangezien die laptops dan afgaan van de werkingsmiddelen volgend academiejaar. Een veel mindere goednieuws show dan Weyts vertelt. Dat wringt bij directies, maar evenzeer bij leerkrachten. Dat toont als voorbeeld toch aan hoe veel leerkrachten zich voelen bij het beleid.

Werkingsmiddelen die in scholen op kleine schaal ver van intelligent worden besteed. Schooldirecteurs met de nieuwste iMac of iPhone op kosten van de school, middelen die het ene doel moeten dienen maar die ingezet worden voor het andere, incompetente ICT-coördinatoren omdat (zeker kleine) scholen geen deftige IT'er kunnen aantrekken of een leerkracht zonder kennis/opleiding terzake "gepromoveerd" hebben.

Dat die kosten afgetrokken worden van de werkingsmiddelen van de het volgende jaar is niet meer dan normaal. Schooldirecties, laat staan koepels, zijn in Vlaanderen allesbehalve een toonbeeld van het efficiënt van middelen.

Ik had liever iemand neutraal gezien op de post met een equipe die pedagogisch kaas heeft gegeten, maar evenzeer concrete krachten uit het werkveld. Dat tonen de nieuwe eindtermen dus helemaal niet.

Fair enough, dat zou ideaal zijn, maar aan dat profiel beantwoordden voorgaande ministers van onderwijs (Hilde Crevits en Pascal Smet) eveneens niet.

Het opstellen van examenvragen op maat van wat de leerlingen kunnen zie ik helaas meer en meer rondom mij. Ikzelf ben 33, maar ik hoor ook telkens leerkrachten klagen over het erbarmelijke schrijfniveau van een hoop leerlingen. Dat zijn collega’s die de 60 bijna aantikken, maar evengoed beginnende leerkrachten. Dat is iets wat me zorgen baart. Het belang van Nederlands moet zeker een belangrijkere rol krijgen (toegepaste talenkennis en vaardigheden). Dus ik ben helemaal geen voorstander van het verankeren van eender welke andere taal.

Wat taal betreft merk je vaak dat leerlingen anno 2020 gebruik maken van hun probleemoplossend denken (Lees: Google translate). Dat is echt nefast voor het Nederlands op school in de toekomst. Ik krijg overigens vaak ads te zien van grammar-apps. Dat vind ik dus heel vergiftigd als je het gebruikt voor de verkeerde doeleinden. De focus bij studenten is verschoven van: “ik moet dat kennen/kunnen“ naar “ik Google het wel als ik het nodig heb.” Dat vind ik een zeer, zeer jammere evolutie als leerlingen dat voor het kleinste obstakel telkens gaan toepassen. De fierheid van kennis en vaardigheden is maar aanwezig meer bij een selecter deel van de leerlingenpopulatie.

Dus ik zie niet in hoe een nationaal eindexamen dat probleem per se zou verergeren. Vergeet niet dat dit ook niet élk eindexamen in het secundair onderwijs zou vervangen hé. Genoeg ruimte voor scholen voor hun eigen invulling en aanvulling is perfect mogelijk.
Genoeg andere landen met nationale examens.

Als jij naar de bakker gaat, is jouw criterium dat je in de eerste plaats goed, lekker brood en gebak wilt. Dat neemt echter niet weg dat er ook een voedselinspectie is die daar op bezoek gaat en kijkt of bepaalde minimumnormen gehaald worden. Zo'n nationale test lijkt mij een goede aanvulling op de huidige, onderwijs inpectie die doorgaans ook maar een beperkt beeld oplevert van een school.
 
Kan je eens concrete voorbeelden van academici/pedagogen die een VOLLEDIGE uitwerking van groepswerk (zoals je hier insinueert) in de thuistaal willen introduceren?

Jij maakt er "volledige uitwerking" van, ik gebruikte 'tijdens', waarmee ik dus bedoelde in de loop van het proces, maar niet het volledige.
Maar goed, als mijn zin onduidelijk was, mijn excuses, dan neem ik die fout gerust op mij.
Ik dacht als voorbeeld onder andere aan: https://www.bruzz.be/onderwijs/op-t...-kinderen-nu-ook-hun-thuistaal-gebruiken-2018

Laat me wel wezen: ik ben geen purist: een paar woorden uitleg tussen 2 leerlingen in voor mijn part het Farsi of het Mandarijns stoort me niet.
Maar zelfs als je mij zwart op wit kan bewijzen dat het voor leerlingen die thuis Turks spreken beter is dat ze op school hun groepswerk in het Turks voorbereiden, zelfs wanneer de eindpresentatie in het Nederlands is. Zélfs dan vind ik dat vanuit ideologische hoek, een zéér fout, politiek signaal.

Praktisch heb ik ook mijn twijfels over dergelijke onderzoeken, zelfs wanneer het in het merendeel van de gevallen, het in dergelijke groepswerkjes in een vreemde taal, wél over de lesinhoud gaat, moet je ook durven denken aan de worst-case scenario's wanneer het in lessen (zeker in het secundair praktijk/labo) er in een vreemde taal niet meer over de lesinhoud aan toe gaat.

De pragmaticus in mij zou dat zelfs nog willen toelaten als overgangsbeleid, omdat ik politiek niet per se wil laten primeren op het succes van kinderen in het onderwijs, maar op de lange termijn vind ik dit een nefaste visie vanuit het oogpunt van de samenleving op het vlak van migratie/integratie. Zie de laatste paragraaf van mijn vorige reply aan jou.
 
En mannen, pedagogen an sich zijn ook niet heilig hoor. Ik kan al onmiddellijk enkele CLB's opnoemen uit verschillende regio's die gedirigeerd worden door iemand met dat diploma maar NUL niets voeling met jongeren en/of hun leefwereld. Die hun beslissingen zijn ook zelden logisch, aangepast of zelfs gepast.
Ik wil maar zeggen, enkel focussen op het diploma dat iemand behaald heeft, is ook geen goede graadmeter om te bepalen hoe competent die mens is voor zijn job. Ik ben geen grote fan van Ben Weyts, hij neemt niet altijd de beste beslissingen, maar meer aan de goede zijde dan aan de slechte.

(anekdote van hoofd CLB die op bezoek kwam in mijn zesde jaar en ons ronduit kwam zeggen: "NIET verder studeren aan de unief, dat is niets voor jullie, weinig slaagkans, zoekt iets simpels, niet te ambitieus doen. " Later zijn een vijftal van de 16 terug naar hem gegaan en om hem hun masterdiploma onder de neus te schuiven en hem terug te herinneren aan die uitspraak, oh en slechts 1 van de 16 had geen hoger diploma gehaald, 4 hebben meerdere bach diploma's. )
 
Hoe is jouw anekdote over x jaar geleden van 1 clb medewerker relevant voor alle clbs, laat staan voor de competentie van de huidige onderwijsminister?
Het versterkt wel 1 van de redenen waarom het onderwijsniveau dalende is.
De selectie van leraren, directies, CLB-medewerkers,... is niet gebaseerd op competentie maar op andere criteria, waaronder (vriendjes)politiek en familiebanden. Dit is dan niet louter anecdotisch want er zijn er velen die dit kunnen bevestigen (Knight is de prominentste op dit forum). Zelfs ik ken scholen die omgedoopt kunnen worden tot 'Dynasty' en ik zit niet eens in het Onderwijs.
 
Niet echt. Ik ga er even van uit dat vishnusixclix ouder is dan 25 - die anekdote is dus toch veel te oud om nu nog relevant te zijn?
Ik kan me oprecht niet indenken dat zo'n "adviezen" nu nog (op grote schaal) gegeven worden.
Ik geloof zeker dat vriendjespolitiek en familiebanden een rol spelen in bepaalde scholen/scholengroepen, maar opnieuw, dat verandert toch niet veel aan de vraag om een minister van onderwijs (of zijn entourage) met een pedagogische achtergrond?
(Meerdere anekdotes blijven natuurlijk gewoon anekdotes)
 
Werkingsmiddelen die in scholen op kleine schaal ver van intelligent worden besteed. Schooldirecteurs met de nieuwste iMac of iPhone op kosten van de school, middelen die het ene doel moeten dienen maar die ingezet worden voor het andere, incompetente ICT-coördinatoren omdat (zeker kleine) scholen geen deftige IT'er kunnen aantrekken of een leerkracht zonder kennis/opleiding terzake "gepromoveerd" hebben.

Dat die kosten afgetrokken worden van de werkingsmiddelen van de het volgende jaar is niet meer dan normaal. Schooldirecties, laat staan koepels, zijn in Vlaanderen allesbehalve een toonbeeld van het efficiënt van middelen.
Dat werkingsmiddelen ver van intelligent worden besteed slaat toch ook op een beperkt aantal scholen. Dat probleem zal je altijd en overal hebben. Je kan dat niet eenduidig aantonen in hoeverre die besteding goed gebeurt. Ik kan je als tegenvoorbeeld zeggen dat dit op onze school totaal niet het geval is. Onze directie heeft dezelfde laptops als het zorgpersoneel of een studiemeester enz. Dat zijn Macbook airs, dus niet de duurste.

Dat die kosten worden afgetrokken van de werkingsmiddelen volgend schooljaar is een keuze die kan gemaakt worden, maar ik vind dat overigens niet "niet meer dan normaal". Zo moet je als Weyts zijnde niet Sinterklaas komen spelen. Dat dit gevolgen heeft voor je werkingsmiddelen als school is overigens pas in de media gekomen nadat scholen voor die keuze zijn gesteld. Maar ondertussen was de goednieuws-show wel al gepasseerd.


En mannen, pedagogen an sich zijn ook niet heilig hoor. Ik kan al onmiddellijk enkele CLB's opnoemen uit verschillende regio's die gedirigeerd worden door iemand met dat diploma maar NUL niets voeling met jongeren en/of hun leefwereld. Die hun beslissingen zijn ook zelden logisch, aangepast of zelfs gepast.
Ik wil maar zeggen, enkel focussen op het diploma dat iemand behaald heeft, is ook geen goede graadmeter om te bepalen hoe competent die mens is voor zijn job. Ik ben geen grote fan van Ben Weyts, hij neemt niet altijd de beste beslissingen, maar meer aan de goede zijde dan aan de slechte.

Dat pedagogen heilig zijn is hier bij mijn weten ook niet beweerd. Dat er booksmart people ergens een functie bekleden via via, dat zal je jammer genoeg ook altijd en overal hebben. Daar mogen we inderdaad niet naïef in zijn.

Het versterkt wel 1 van de redenen waarom het onderwijsniveau dalende is.
De selectie van leraren, directies, CLB-medewerkers,... is niet gebaseerd op competentie maar op andere criteria, waaronder (vriendjes)politiek en familiebanden. Dit is dan niet louter anecdotisch want er zijn er velen die dit kunnen bevestigen (Knight is de prominentste op dit forum). Zelfs ik ken scholen die omgedoopt kunnen worden tot 'Dynasty' en ik zit niet eens in het Onderwijs.

Absoluut onwaar als je het over de totale selectie hebt van leraren, directies,... Voor elk voorbeeld dat je hiervan geeft, kan er een tegenvoorbeeld gegeven worden. Echter, globaal gezien wordt er vandaag de dag wel meer en meer naar competenties gekeken, dat kan niet anders. CLB's werken wel, maar moeten het doen onder besparingen. Dus jouw uitspraak volg ik niet.
Wat wel zo is, is dat de aanwerving van leerkrachten zeer moeilijk verloopt. Een school mag vandaag de dag al blij zijn dat het een vervanger vastkrijgt voor pakweg wiskunde, chemie, fysica,... (vooral wetenschapsvakken). Laat staan dat ze daarin nog eens de luxe zouden hebben om voorrang te geven aan vriendjespolitiek. Opnieuw, het zal best voorvallen in (vermoedelijk kleinere?) scholen, maar op veel (lees: hopelijk meerderheid) scholen is dat niet het geval.
Als anekdote (maar niet relevant voor het totaalplaatje): ik ben 7 jaar geleden gestart door iemand te vervangen die benoemd was (tegen beter weten in) door een vorige directie. Zij heeft 5 jaar lang van verschillende verlofstelsels gebruik gemaakt om dan nu terug voor een klas te staan en:
  1. geen kl*ten te doen met die leerlingen (echt 0,0)
  2. vaak ziek te zijn
  3. examens/testen niet te verbeteren, maar wel quoteringen geven
  4. persoonlijke zaken met haar klassen te delen
  5. alcoholgebruik
  6. ga zo maar door...
Ik begrijp het probleem hiervan dus wel, maar dan zeg ik: verander de structuur (o.a. vaste benoemingen) en zorg ervoor dat er meer competente mensen aan de slag willen gaan in het onderwijs.

Overigens ben ikzelf volledig vastbenoemd na 5 jaar. Ik heb geluk gehad dat er zo veel vrije uren in de aanbieding waren. Ik pendel elke dag van Gent naar Antwerpen om les te geven. Ik ben blij met mijn werkzekerheid, maar ik stop direct als ik van mezelf merk dat die benoeming er voor zorgt dat ik er niet 100% meer voor ga. Die kans acht ik zeer klein, en als het gebeurt, dan zal het eerder door alle rompslomp rond de job zelf zijn + een falend beleid. Voor mij draait het onderwijs in het werkveld op vrijwilligerswerk. Een minderheid die de boel draaiende houdt voor de meerderheid tegen beter weten in. Dat is vrij negatief, dat weet ik, maar ik denk daar echt zo over.
 
Laatst bewerkt:
Niet echt. Ik ga er even van uit dat vishnusixclix ouder is dan 25 - die anekdote is dus toch veel te oud om nu nog relevant te zijn?
Ik kan me oprecht niet indenken dat zo'n "adviezen" nu nog (op grote schaal) gegeven worden.
Ik geloof zeker dat vriendjespolitiek en familiebanden een rol spelen in bepaalde scholen/scholengroepen, maar opnieuw, dat verandert toch niet veel aan de vraag om een minister van onderwijs (of zijn entourage) met een pedagogische achtergrond?
(Meerdere anekdotes blijven natuurlijk gewoon anekdotes)

Mijn anekdote heb je onthouden. Maar in de eerste zin stond dat ik er nu 2 kan opnoemen, verantwoordelijk voor een aantal scholen in twee verschillende scholengroepen, waar de situatie op deze moment schrijnend is door enkele prominente "pedagogen" die kortzichtig spelen met de loopbaan (leven) van (nu nog) kinderen.
Ongetwijfeld kan je beter forumdiscussiëren dan mij, maar lees alsjeblieft het hele bericht. Want een engelengeduld als Loser om alle fouten telkens uit een antwoord te halen, heb ik niet. Ik vind zoiets namelijk kwalijk en heb hogere verwachtingen.
 
Dat werkingsmiddelen ver van intelligent worden besteed slaat toch ook op een beperkt aantal scholen. Dat probleem zal je altijd en overal hebben. Je kan dat niet eenduidig aantonen in hoeverre die besteding goed gebeurt. Ik kan je als tegenvoorbeeld zeggen dat dit op onze school totaal niet het geval is. Onze directie heeft dezelfde laptops als het zorgpersoneel of een studiemeester enz. Dat zijn Macbook airs, dus niet de duurste.

Dat die kosten worden afgetrokken van de werkingsmiddelen volgend schooljaar is een keuze die kan gemaakt worden, maar ik vind dat overigens niet "niet meer dan normaal". Zo moet je als Weyts zijnde niet Sinterklaas komen spelen. Dat dit gevolgen heeft voor je werkingsmiddelen als school is overigens pas in de media gekomen nadat scholen voor die keuze zijn gesteld. Maar ondertussen was de goednieuws-show wel al gepasseerd.

In hoeveel verschillende scholen heb jij gewerkt of ken jij leerkrachten? Ik baseer me alvast op 3 scholen waar de directie zichzelf en naast personeel goed bedeelde. Kan niet garanderen dat dat een representatieve steekproef is, maar stellen dat het een beperkt aantal is zoals jij doet zou ik ook niet zomaar geloven.

En als jouw directie/zorgpersoneel/studiemeesters laptops krijgen voor hun werk, krijgen jullie leerkrachten dat ook? Ik vermoed van niet.
Ik vind Macbook Airs overigens sowieso geen verstandige keuze, zelfs niet wanneer het de "goedkoopste" 13-inch laptops zijn, had je voor dat geld goedkopere, minstens even degelijke laptops kunnen kopen, van pakweg DELL of HP. De federale overheid of Vlaamse overheid koopt ook geen MacBooks voor zijn personeel.

Vlaanderen geeft in verhouding tot het BBP absoluut niet weinig uit aan onderwijs, er wordt gewoon met geld geknoeid langs alle kanten. Toegegeven de grootste uitgave zit natuurlijk in de eerste plaats bij het personeel, maar ook daar zit er overduidelijk verspilling zonder deftige controle.
 
uitgave zit natuurlijk in de eerste plaats bij het personeel, maar ook daar zit er overduidelijk verspilling zonder deftige controle.
Vergeet ook vooral niet waarom zoveel mensen nog in het onderwijs zitten. Dat is niet omdat kinderen iets bijleren hen in de eerste plaats iets boeit.
Nee voor velen is het een vrij rustige job met weinig verantwoordelijkheid, veel vakantie en goed betaald. Nee in mijn loopbaan als student in het onderwijs heb ik ze allemaal gezien hoor. Leerkrachten die volledig begeesterd waren door hun job, in de vakanties bezig waren voor school, proberen het lessenpakket interessant te houden en het materiaal up-to-date te brengen.
En dan had je de clowns die gewoon hun vak kwamen geven met materiaal waar al 20jaar niet aan gesleuteld was, totaal niet geïnteresseerd en het hopende dat de tijd snel voorbij was zodat ze naar huis konden.

Ook gewoon mensen die niet kunnen omgaan met kinderen en jongvolwassenen, en zelfs actief deelnemen en aanzetten tot het pesten van leerlingen.

Die anekdote van iemand die tegen een klas of een persoon komt zeggen dat ze geen hoger onderwijs en al zeker geen unief moeten gaan doen, dat is eentje die je vaak hoort terugkomen. Dat is omdat ze ook vaak in realiteit voorkomt. Mijn zus kreeg ook te horen sinds het 5de dat ze nooit unief zou kunnen doen, anno 2021 en 2 masters binnen een bijna modeltraject later lacht ze daar nu eens mee.

Men moet eens beginnen met het opwaarderen van de opleiding. Want vele die niet weten wat ze willen studeren, en niet heel "slim" zijn, starten in de bachelor. En raar maar waar worstelen die zich dan vrijwel moeiteloos door die bachelor. Hebben ze wat pech dan botsen ze op een stagebegeleider die streng is en die hen buist, maar hebben ze geluk dan hebben ze een stagebegeleider die het hem niet aantrekt en hebben ze een knap stageverslag.
 
Terug
Bovenaan