Werkingsmiddelen die in scholen op kleine schaal ver van intelligent worden besteed. Schooldirecteurs met de nieuwste iMac of iPhone op kosten van de school, middelen die het ene doel moeten dienen maar die ingezet worden voor het andere, incompetente ICT-coördinatoren omdat (zeker kleine) scholen geen deftige IT'er kunnen aantrekken of een leerkracht zonder kennis/opleiding terzake "gepromoveerd" hebben.
Dat die kosten afgetrokken worden van de werkingsmiddelen van de het volgende jaar is niet meer dan normaal. Schooldirecties, laat staan koepels, zijn in Vlaanderen allesbehalve een toonbeeld van het efficiënt van middelen.
Dat werkingsmiddelen ver van intelligent worden besteed slaat toch ook op een beperkt aantal scholen. Dat probleem zal je altijd en overal hebben. Je kan dat niet eenduidig aantonen in hoeverre die besteding goed gebeurt. Ik kan je als tegenvoorbeeld zeggen dat dit op onze school totaal niet het geval is. Onze directie heeft dezelfde laptops als het zorgpersoneel of een studiemeester enz. Dat zijn Macbook airs, dus niet de duurste.
Dat die kosten worden afgetrokken van de werkingsmiddelen volgend schooljaar is een keuze die kan gemaakt worden, maar ik vind dat overigens niet "niet meer dan normaal". Zo moet je als Weyts zijnde niet Sinterklaas komen spelen. Dat dit gevolgen heeft voor je werkingsmiddelen als school is overigens pas in de media gekomen nadat scholen voor die keuze zijn gesteld. Maar ondertussen was de goednieuws-show wel al gepasseerd.
En mannen, pedagogen an sich zijn ook niet heilig hoor. Ik kan al onmiddellijk enkele CLB's opnoemen uit verschillende regio's die gedirigeerd worden door iemand met dat diploma maar NUL niets voeling met jongeren en/of hun leefwereld. Die hun beslissingen zijn ook zelden logisch, aangepast of zelfs gepast.
Ik wil maar zeggen, enkel focussen op het diploma dat iemand behaald heeft, is ook geen goede graadmeter om te bepalen hoe competent die mens is voor zijn job. Ik ben geen grote fan van Ben Weyts, hij neemt niet altijd de beste beslissingen, maar meer aan de goede zijde dan aan de slechte.
Dat pedagogen heilig zijn is hier bij mijn weten ook niet beweerd. Dat er booksmart people ergens een functie bekleden via via, dat zal je jammer genoeg ook altijd en overal hebben. Daar mogen we inderdaad niet naïef in zijn.
Het versterkt wel 1 van de redenen waarom het onderwijsniveau dalende is.
De selectie van leraren, directies, CLB-medewerkers,... is niet gebaseerd op competentie maar op andere criteria, waaronder (vriendjes)politiek en familiebanden. Dit is dan niet louter anecdotisch want er zijn er velen die dit kunnen bevestigen (Knight is de prominentste op dit forum). Zelfs ik ken scholen die omgedoopt kunnen worden tot 'Dynasty' en ik zit niet eens in het Onderwijs.
Absoluut onwaar als je het over de
totale selectie hebt van leraren, directies,... Voor elk voorbeeld dat je hiervan geeft, kan er een tegenvoorbeeld gegeven worden. Echter, globaal gezien wordt er vandaag de dag wel meer en meer naar competenties gekeken, dat kan niet anders. CLB's werken wel, maar moeten het doen onder besparingen. Dus jouw uitspraak volg ik niet.
Wat wel zo is, is dat de aanwerving van leerkrachten zeer moeilijk verloopt. Een school mag vandaag de dag al blij zijn dat het een vervanger vastkrijgt voor pakweg wiskunde, chemie, fysica,... (vooral wetenschapsvakken). Laat staan dat ze daarin nog eens de luxe zouden hebben om voorrang te geven aan vriendjespolitiek. Opnieuw, het zal best voorvallen in (vermoedelijk kleinere?) scholen, maar op veel (lees: hopelijk meerderheid) scholen is dat niet het geval.
Als anekdote (maar niet relevant voor het totaalplaatje): ik ben 7 jaar geleden gestart door iemand te vervangen die benoemd was (tegen beter weten in) door een vorige directie. Zij heeft 5 jaar lang van verschillende verlofstelsels gebruik gemaakt om dan nu terug voor een klas te staan en:
- geen kl*ten te doen met die leerlingen (echt 0,0)
- vaak ziek te zijn
- examens/testen niet te verbeteren, maar wel quoteringen geven
- persoonlijke zaken met haar klassen te delen
- alcoholgebruik
- ga zo maar door...
Ik begrijp het probleem hiervan dus wel, maar dan zeg ik: verander de structuur (o.a. vaste benoemingen) en zorg ervoor dat er meer competente mensen aan de slag
willen gaan in het onderwijs.
Overigens ben ikzelf volledig vastbenoemd na 5 jaar. Ik heb geluk gehad dat er zo veel vrije uren in de aanbieding waren. Ik pendel elke dag van Gent naar Antwerpen om les te geven. Ik ben blij met mijn werkzekerheid, maar ik stop direct als ik van mezelf merk dat die benoeming er voor zorgt dat ik er niet 100% meer voor ga. Die kans acht ik zeer klein, en als het gebeurt, dan zal het eerder door alle rompslomp rond de job zelf zijn + een falend beleid. Voor mij draait het onderwijs in het werkveld op vrijwilligerswerk. Een minderheid die de boel draaiende houdt voor de meerderheid tegen beter weten in. Dat is vrij negatief, dat weet ik, maar ik denk daar echt zo over.