Als je de geschiedenis van racing games even examineert, dan is het moeilijk om de rol van Codemasters hierin tegen te spreken. Ze zijn in dit vak één van de oudste firma’s die doorheen de jaren regelmatig een contributie leverde, en het is een passie waar ze nog steeds in specialiseren. Bekijk hun output van de laatste paar jaren: ze wisselen telkens af met één van hun franchises uit hun relatief grote bibliotheek, elk met hun eigen niche. DiRT, GRID en F1 vlogen reeds voorbij, maar nu is het de beurt aan een titel die in principe een vermomming aandeed. Codemasters kreeg de WRC-licentie te pakken nadat uitgever Electronic Arts recent de rechten ervan opkocht. Dit leidde echter niet tot een gloednieuwe, aanvullende serie. EA Sports WRC vervangt in werkelijkheid namelijk DiRT Rally, een ‘hardcore’ interpretatie van deze gevarieerde racing-categorie. Min of meer een officieuze DiRT Rally 3 kort samengevat, en dus niet weggelegd voor zij die op zoek zijn naar een ‘simcadey’ afleiding.
Volg je kampioenschappen op de voet en ben je telkens aan het scherm gekluisterd zodra deze op de televisie worden uitgezonden, dan zal je de hogere graad aan authenticiteit meteen appreciëren. Doordat Codemasters de licentie voorhanden heeft, kregen ze simultaan de toestemming om herkenbare eigenschappen in te lassen. Commentaar van verslaggever Molly Pettit, parcours gebaseerd op locaties in het echte leven, racers (plus wagens) die in de huidige FIA World Rally Championship-divisies participeren; dat soort gepaste versieringen. Misschien niet zo interessant als je geen doorgewinterde fan bent, maar het resulteerde wel in een noemenswaardige hoeveelheid content. Zo beschikt EA Sports WRC over meer dan tweehonderd verschillende parcours – verspreid over selecte omgevingen – terwijl de volledige lijst van wagens eveneens een respectabel aantal telt. Bovendien rustte Codemasters het spel uit met iets dat men Moments noemt: een (weliswaar oppervlakkige) modus waar men momenten uit het verleden repliceerde en waar spelers zelf het stuur mogen overnemen. So far, so good.
Voor een singleplayer-pakket met een tikkeltje meer drama kun je dus beter elders terecht; zie bijvoorbeeld de Story Mode van F1 23. Heb je daarentegen geen nood aan zulke afleidingen, dan heb je daarnaast ook toegang tot traditioneler tijdverdrijf. Stand-alone Championships, een Quick Play mode voor individuele races zonder bagage en Time Trials zijn allen van de partij. Zij die liever aan hun wagen sleutelen en deze vervolgens met decals willen bedekken, kunnen dit respectievelijk doen via Builder en Customization, hoewel ook deze twee modi bredere diepgang konden gebruiken. Codemasters vergrootte overigens de omvang van de online multiplayer tegenover die van DiRT Rally 2. De game ondersteunt nu maximaal 32 spelers (in plaats van 8) en er is nu sprake van cross-platform connectiviteit. Clubs keren eveneens terug, opnieuw met EA Racenet-integratie, en zorgen net als voordien voor configureerbare, asynchrone competitie in groepsverband.
Ware dit maar de waarheid … Deze transitie verliep in werkelijkheid allesbehalve soepel want sinds diens lancering bokst het spel op tegen menig technische mankementen. Imperfecties zoals texture pop-in of draw-in symptomen springen meteen in het oog, vooral als je de replays bekijkt. Povere spiegelreflecties met een lagere frame rate, plus een laag van mist die me de PS1-/ N64-generatie deed herinneren. Sommige materialen (waaronder betonnen muren) kaatsen licht op een fletse manier af. Een suboptimaal geconfigureerde reconstructiemethode (vermoedelijk AMD’s FSR) die menig artefacten veroorzaakt en tevens de algemene beeldkwaliteit naar beneden haalt. Onder andere bewegende ruitenwissers laten hierdoor bijvoorbeeld nabeelden achter, laat staan dat ik zowel de regen als de sneeuw nauwelijks kon bezichtigen. En o wee als één van de ruiten van je wagen een getint gedeelte heeft want dan wordt alles in die regio ontzettend korrelig weergegeven. Wat mij betreft had DiRT Rally 2 – tenminste de pc-versie – in specifieke opzichten een knapper voorkomen, terwijl hedendaagse hardware nochtans een onbetwistbare evolutie kan voorschotelen …
Ik schreef dit in de verleden tijd omdat Codemasters ondertussen meerdere patches uploadde die doelgericht deze verstoringen aanpakten. Het verschil met de oudere builds is overduidelijk: inmiddels reduceerde men zowel de traversal stutters als de screen tearing drastisch, hoewel deze kwalen her en der nog durven opduiken. De frame rate daarentegen vereist nog extra aandacht, ondanks dat het team ook hier vooruitgang boekte. Een nieuwe patch is gelukkig in aantocht circa december, dus ik hoop alvast dat stabiliteit en het bijschaven van de graphics een prioriteit blijven.
Spijtig dat EA Sports WRC vroegtijdig in de winkelrekken belandde, want de races weten nochtans voortdurend te behagen. Men monteerde de gameplay uitstekend in elkaar: het besturen van eender welke wagen is een uiterst tactiele beleving, en ieder type terrein biedt een hoop unieke uitdagingen aan. De minuscule details die hierin kruipen, maken het noodzakelijk om doorgaans mentaal scherp te blijven, wat op zich gemakkelijker wordt als je aandachtig naar je co-driver luistert. Aanvankelijk zal zijn of haar barrage van instructies je misschien overweldigen, maar steevast reageren nadat je de signalen correct internaliseerde, dat voelt elke keer heerlijk aan. Het gecompliceerde reliëf van de afwisselende landschappen overmeesteren en de eindstreep zonder brokstukken passeren, is telkens een verdiende overwinning … En die voldoening kunnen weinig ‘realistische’ racing games voor mij evenaren. Zeker als je in de intimiderende hogere klasses probeert te wedijveren, met opgevoerde auto’s waarvan hun paardenkracht quasi iedere seconde mijn zenuwen sloopte.
Volg je kampioenschappen op de voet en ben je telkens aan het scherm gekluisterd zodra deze op de televisie worden uitgezonden, dan zal je de hogere graad aan authenticiteit meteen appreciëren. Doordat Codemasters de licentie voorhanden heeft, kregen ze simultaan de toestemming om herkenbare eigenschappen in te lassen. Commentaar van verslaggever Molly Pettit, parcours gebaseerd op locaties in het echte leven, racers (plus wagens) die in de huidige FIA World Rally Championship-divisies participeren; dat soort gepaste versieringen. Misschien niet zo interessant als je geen doorgewinterde fan bent, maar het resulteerde wel in een noemenswaardige hoeveelheid content. Zo beschikt EA Sports WRC over meer dan tweehonderd verschillende parcours – verspreid over selecte omgevingen – terwijl de volledige lijst van wagens eveneens een respectabel aantal telt. Bovendien rustte Codemasters het spel uit met iets dat men Moments noemt: een (weliswaar oppervlakkige) modus waar men momenten uit het verleden repliceerde en waar spelers zelf het stuur mogen overnemen. So far, so good.
Rallisport Challenge
Uiteraard bereidden de ontwikkelaars andere nieuwigheden voor, zij het qua modi of features die de gameplay zouden verrijken. Zo heb je in dit geval een meer uitgebreide Career Mode, een singleplayer-belevenis waar je opnieuw het rallyen in diens geheel tracht te beheren. Je vormt hier een team en per seizoen mag je een contract van een weldoende financier selecteren. Met dit ontvangen geld kun jij persoonlijk je wagens (of onderdelen ervoor) kopen, de nodige kosten betalen, specialisten voor je crew inhuren enzovoort. In ruil daarvoor moet je wel aan de eisen van die financier voldoen, zoals een minimum eindpositie binnen een divisie behalen, idealiter zonder het opgegeven budget te overschrijden. Alle activiteiten tijdens een seizoen nemen minstens één week in beslag, zelfs al wil jij je ingenieurs even wat rust gunnen, dus het loont om de kalender te inspecteren. Er schuilt echter weinig complexiteit in de Career Mode wat betreft de relevante beslissingen die je kunt nemen. Ook de steriliteit van diens opbouw kun je niet positief vergelijken met hetgeen wat Codemasters in andere racing games bedacht.Min of meer een officieuze DiRT Rally 3.
Voor een singleplayer-pakket met een tikkeltje meer drama kun je dus beter elders terecht; zie bijvoorbeeld de Story Mode van F1 23. Heb je daarentegen geen nood aan zulke afleidingen, dan heb je daarnaast ook toegang tot traditioneler tijdverdrijf. Stand-alone Championships, een Quick Play mode voor individuele races zonder bagage en Time Trials zijn allen van de partij. Zij die liever aan hun wagen sleutelen en deze vervolgens met decals willen bedekken, kunnen dit respectievelijk doen via Builder en Customization, hoewel ook deze twee modi bredere diepgang konden gebruiken. Codemasters vergrootte overigens de omvang van de online multiplayer tegenover die van DiRT Rally 2. De game ondersteunt nu maximaal 32 spelers (in plaats van 8) en er is nu sprake van cross-platform connectiviteit. Clubs keren eveneens terug, opnieuw met EA Racenet-integratie, en zorgen net als voordien voor configureerbare, asynchrone competitie in groepsverband.
Fine-tuning
Wellicht de grootste knoop die Codemasters doorhakte, is hoe men voor deze iteratie van hun Rally-franchise wegstapte van hun gewoonlijke technologie. In het laatste decennium hanteerde men vaak hun zelfgemaakte EGO Engine, maar ditmaal opteerde de firma voor Epic Games’ Unreal Engine. Verre van een lukrake beslissing, want naar verluidt maakte deze verwisseling het enerzijds mogelijk om dynamische weersomstandigheden te implementeren. Geen extravagante toevoeging, maar niettemin een extra nuance die ik waardeerde wanneer deze tijdens een race werd toegepast. Anderzijds overwon men hiermee een zwakte, een limiet van de EGO Engine die Codemasters (naar eigen zeggen) niet zomaar kon elimineren. Door middel van de Unreal Engine kunnen de ontwikkelaars voortaan relatief enorme parcours bouwen, iets waar fans al sinds DiRT Rally 1 voor smeekten. Het contrast qua schaal viel alleszins op, deels omdat ik in bepaalde instanties ongeveer vijftien minuten (of zelfs meer) opzij moest leggen voor welgeteld één volledige poging. De verder reikende draw distance benadrukt dit punt eveneens, dus je zou haast denken dat dit een 'match made in heaven' is.De Unreal Engine zit namelijk de visuele presentatie dwars, terwijl het eveneens in de weg van de gameplay loopt.
Ware dit maar de waarheid … Deze transitie verliep in werkelijkheid allesbehalve soepel want sinds diens lancering bokst het spel op tegen menig technische mankementen. Imperfecties zoals texture pop-in of draw-in symptomen springen meteen in het oog, vooral als je de replays bekijkt. Povere spiegelreflecties met een lagere frame rate, plus een laag van mist die me de PS1-/ N64-generatie deed herinneren. Sommige materialen (waaronder betonnen muren) kaatsen licht op een fletse manier af. Een suboptimaal geconfigureerde reconstructiemethode (vermoedelijk AMD’s FSR) die menig artefacten veroorzaakt en tevens de algemene beeldkwaliteit naar beneden haalt. Onder andere bewegende ruitenwissers laten hierdoor bijvoorbeeld nabeelden achter, laat staan dat ik zowel de regen als de sneeuw nauwelijks kon bezichtigen. En o wee als één van de ruiten van je wagen een getint gedeelte heeft want dan wordt alles in die regio ontzettend korrelig weergegeven. Wat mij betreft had DiRT Rally 2 – tenminste de pc-versie – in specifieke opzichten een knapper voorkomen, terwijl hedendaagse hardware nochtans een onbetwistbare evolutie kan voorschotelen …
The Scandinavian Flick
Dergelijke akkefietjes beïnvloeden de gameplay echter niet, maar toch stelt de overgang naar de Unreal Engine verder teleur met problemen die net wél zulke hinderlijke neveneffecten ontketenen. Je hebt het misschien al gehoord: EA Sports WRC ervaarde op alle platformen aanzienlijke traversal stutters, terwijl de console-versies dit verergerden met alom presente screen tearing. En dan vermeldde ik nog niet hoe die ports geen vaste beeldfrequentie konden bewaren, afhankelijk van de locatie en de omringende condities. Performantie zoals deze was moeilijk om te aanvaarden; de gameplay vergt immers redelijk wat concentratie indien je met finesse wilt rijden. Telkens wanneer EA Sports WRC even bleef hangen, verprutste het prompt m’n inschattingsvermogen, waardoor ik vervolgens uit de bocht kon vliegen, de wagen serieus kon beschadigen enzovoort.De races weten nochtans voortdurend te behagen.
Ik schreef dit in de verleden tijd omdat Codemasters ondertussen meerdere patches uploadde die doelgericht deze verstoringen aanpakten. Het verschil met de oudere builds is overduidelijk: inmiddels reduceerde men zowel de traversal stutters als de screen tearing drastisch, hoewel deze kwalen her en der nog durven opduiken. De frame rate daarentegen vereist nog extra aandacht, ondanks dat het team ook hier vooruitgang boekte. Een nieuwe patch is gelukkig in aantocht circa december, dus ik hoop alvast dat stabiliteit en het bijschaven van de graphics een prioriteit blijven.
Spijtig dat EA Sports WRC vroegtijdig in de winkelrekken belandde, want de races weten nochtans voortdurend te behagen. Men monteerde de gameplay uitstekend in elkaar: het besturen van eender welke wagen is een uiterst tactiele beleving, en ieder type terrein biedt een hoop unieke uitdagingen aan. De minuscule details die hierin kruipen, maken het noodzakelijk om doorgaans mentaal scherp te blijven, wat op zich gemakkelijker wordt als je aandachtig naar je co-driver luistert. Aanvankelijk zal zijn of haar barrage van instructies je misschien overweldigen, maar steevast reageren nadat je de signalen correct internaliseerde, dat voelt elke keer heerlijk aan. Het gecompliceerde reliëf van de afwisselende landschappen overmeesteren en de eindstreep zonder brokstukken passeren, is telkens een verdiende overwinning … En die voldoening kunnen weinig ‘realistische’ racing games voor mij evenaren. Zeker als je in de intimiderende hogere klasses probeert te wedijveren, met opgevoerde auto’s waarvan hun paardenkracht quasi iedere seconde mijn zenuwen sloopte.
Conclusie
EA Sports WRC overtuigde me dat de stresserende (doch adrenaline gevende) gameplay nog steeds ‘second to none’ in dit subgenre is, net als diens voorgangers. In tegenstelling tot diezelfde DiRT Rally-titels daarentegen ging die kwaliteit ditmaal deels ten onder vanwege onverwachte complicaties. De Unreal Engine zit namelijk de visuele presentatie dwars, terwijl het eveneens in de weg van de gameplay loopt. Afgezien daarvan hebben sommige modi (zoals de Career) geen langdurige aantrekkingskracht waardoor het spel al bij al een twijfelachtige impressie achterlaat. Codemasters’ eerste poging voor hun nieuwste licentie valt echter nog te redden, maar op dit moment ligt deze game beneden hun standaard peil, zeker na het sublieme DiRT Rally 2.
Pro
- Het racen voelt opnieuw fantastisch aan
- In ideale condities kan het er visueel mooi uitzien ...
- Het geluid van de wagens
- Heel wat parcours, plus grotere locaties
Con
- Technische storingen die een impact op de gameplay hebben
- ... maar grafisch oogt het spel meestal heel oneffen
- Career Mode is niet interessant
- Een stap achteruit ten opzichte van DiRT Rally 1 en 2
6.5
Over
Beschikbaar vanaf
3 november 2023
Gespeeld op
- Xbox Series X|S
Beschikbaar op
- PC
- PlayStation 5
- Xbox Series X|S
Genre
- Racing
- Sport
Ontwikkelaar
- Codemasters
Uitgever
- Electronic Arts