Review: F1 23

Terwijl de koningsklasse van de autosport al enkele races ver in het huidige seizoen is, kunnen spelers vanaf deze week opnieuw achter het digitale stuur van de Formule 1-bolides kruipen. Op 16 juni (of 13 juni voor zij die vroegtijdige toegang hebben via de Champions Edition) lanceren EA Sports en Codemasters de nieuwste versie van hun populaire racegame. Nadat F1 22 matig werd ontvangen, moest Codemasters sterk uit de kast komen om de harten van menig raceliefhebber opnieuw te veroveren. In deze review lees je of ze hierin geslaagd zijn.

Het probleem met jaarlijkse releases van sportspellen, is dat het vaak moeilijk is om voldoende innoverend te zijn. Dit was een van de grote problemen met F1 22, dat bitter weinig nieuws aan te bieden had aan de spelers. Je zal altijd de liefhebbers hebben die elke update kopen om mee te zijn met het seizoen, maar andere spelers zagen weinig vernieuwing, modi die verdwenen, en de grote toevoeging, F1 Life, bleek een niemendalletje te zijn. Gelukkig lijkt te kritiek niet in dovemansoren te zijn gevallen en komt Codemasters met F1 23 met een van de beste F1-games van de afgelopen jaren op de proppen, al zijn er helaas ook wel enkele kanttekeningen te maken.

559bd22df6c354c6a6cc79db3fe488ff6d64bada1c377a4d.jpg

Plezier in drievoud​

Net zoals de vreemde keyart dit jaar, is F1 23 een triptiek van ervaringen die één geheel moeten vormen. Centraal staat uiteraard het racen en hiervoor kan je in single player kiezen tussen Breaking Point, F1 World en Career. Die laatste is de meest voor de hand liggende modus en is zo goed als onveranderd in vergelijking met de twee vorige jaren. Je kan er opnieuw voor opteren om de carrièremodus alleen of met een andere speler te spelen, en om met een officieel of een eigen team de strijd om de wereldtitel aan te gaan. R&D-ontwikkelingen, de weekendstructuur, Pirelli Hot Laps, rivalries, persmomenten, alles is opnieuw van de partij. De vernieuwing zit hem hier vooral in het feit dat je met de wagens van 2023 kan rijden, naast alle huidige coureurs en op alle circuits van dit seizoen, waaronder het nieuwe stratencircuit van Las Vegas en Losail International Circuit, dat na een jaartje afwezigheid opnieuw van de partij is op de kalender.

Als je wil ervaren hoe het eraan toe gaat in de echte F1-wereld, dan biedt de carrièremodus een authentiek aanvoelende ervaring. Zoek je iets meer omkadering en actie, dan zal je blij zijn te vernemen dat de Breakout-modus terugkeert in F1 23. Deze verhaalmodus die qua vormgeving op de Netflix-serie Formula 1: Drive to Survive gebaseerd lijkt te zijn, is nog steeds verre van perfect, maar het was fijn om te ontdekken hoe het verhaal van Aiden Jackson en zijn aartsrivaal Devon Butler verdergaat. Opvallend genoeg zijn ze deze keer teamgenoten voor het nieuw opgerichte Konnersport Butler F1 Racing Team. De modus volgt het reilen en zeilen van dit raceteam gedurende twee seizoenen en je krijgt voor het eerst ook de kans om te rijden als Devon zelf. Het verhaal werpt alvast een nieuw licht op de rivaliteit tussen de twee heren, maar er is ook een derde coureur die van zich laat horen: de vrouwelijke racepiloot Callie Mayer, die brokken maakt in de F2 en niemand minder dan Casper Akkerman, Jacksons vorige teamgenoot, als mentor heeft.

Als je wil ervaren hoe het eraan toe gaat in de echte F1-wereld, dan biedt de carrièremodus een authentiek aanvoelende ervaring.


Door de focus op het team, zal je af en toe ook in de schoenen staan van de manager van het team en belangrijke beslissingen moeten nemen die impact hebben op de reputatie en de performantie van het team. De keuzes die je maakt zijn verder verweven in het verhaal dat je gepresenteerd krijgt tussen het racen door en dit geeft het gevoel dat het F1-circus levendiger is dan wat er zich louter tijdens de races afspeelt. Dankzij de toevoegingen en het boeiende verhaal, was deze nieuwe iteratie van de Breakout-modus alvast een aangename verrassing voor mij.

5136d60ab827c20ce318aaf775c484dbee8f9746d27767a8.jpg

Een nieuwe manier van spelen​

Naast de carrièremodus en de Breakout-modus, kan je een groot deel van je tijd spenderen in F1 World. Deze modus vervangt het vorig jaar geïntroduceerde F1 Life en heeft gelukkig heel wat meer te bieden dan wat we toen voorgeschoteld kregen. F1 World omkadert de andere racemodi, zowel voor single player als voor multiplayer. Het inrichten van je ruimte, je outfit aanpassen en de livery van je racewagen ontwerpen maakt nog steeds deel uit van de ervaring, maar deze keer kan je ook aan de slag in verschillende events, zoals Series waarin je verschillende reeksen voltooit terwijl je de knepen van het vak leert, maar ook tijdsgelimiteerde events, ranked online races en de klassieke singleplayer modi zoals Grand Prix en Time Trial. De supercars maken ook opnieuw hun opwachting, al kan je deze enkel gebruiken voor Time Trial deze keer. Verder zijn er helaas opnieuw geen klassieke F1-wagens van de partij en zal je dus niet met de iconische bolides en racepiloten van weleer kunnen rijden.

Door te racen, doelen te voltooien en contracten aan te gaan, verdien je niet enkel credits die je kan gebruiken om nieuwe cosmetische items te komen, maar ook resources om je racewagen te ontwikkelen. Je F1 World-racewagen en je team kan je namelijk upgraden met verschillende items die lichte boosts geven aan de eigenschappen van je wagen, zoals een kleine daling in het gewicht of een verbetering in de ERS. Deze verbeteringen zijn gekoppeld aan een centraal cijfer, je tech level, dat enerzijds de moeilijkheidsgraad van de A.I. in de events bepaalt, maar ook de kracht van de wagen weergeeft. Als je multiplayer speelt, kan je er uiteraard voor kiezen om te racen tegen enkel spelers met een gelijkaardig tech level. Verder wordt de online ervaring ook bepaald door de licenties van de spelers, waarbij je op basis van je rijstijl en ervaring wordt opgedeeld in één van de vier klassen en waarbij elke klasse ook de mate van schade, pitstops, safety car, enzovoort bepaalt voor de online races.

Wie daarnaast met een vast groepje spelers op bepaalde momenteel wil spelen, kan hiervoor ook nog steeds terecht in de Leagues-modus. Hierbij kunnen bepaalde instanties (of jij zelf) een league oprichten en kampioenschappen oprichten waaraan enkel de spelers die behoren tot deze league aan kunnen deelnemen. Wat ik wel vreemd vond, is dat deze modus zich buiten F1 World bevond, terwijl dit perfect zijn plaats zou hebben hierin. Uiteraard konden verder ook de mogelijkheid om via splitscreen of via LAN te spelen niet ontbreken.


Aangename spelervaring​

Wat de speelmodi betreft, biedt F1 23 zodoende een goede balans tussen het bestaande en nieuwe modi voor dit spel. Wat de presentatie en de graphics betreft, is er opnieuw niet zoveel veranderd. Het spel draait nog steeds op dezelfde Ego Engine van Codemasters en hoewel deze engine knappe graphics op het scherm weet te toveren, zijn de in-game visuals toch nog een stapje lager dan in bijvoorbeeld Gran Turismo 7. De ervaring tijdens het racen is gelukkig vlekkeloos, maar het spel heeft nog steeds te kampen met zware screen tearing tijdens de cutscenes, die er verder wel prachtig uitzien.

Aan de gameplayervaring werd er wel grondig gesleuteld dit jaar. De physics van de wagen en de besturing werden verbeterd, iets dat je snel zal merken als je aan het racen bent. De besturing met de controller werd ook herzien met behulp van een systeem dat ze Precision Drive Technology noemen, waarbij je bijvoorbeeld de gevoeligheid, dead zone, ... van het remmen, draaien en gas geven volledig kan instellen. Daarnaast werd de mogelijkheid toegevoegd om een race met een racelengte van 35% te spelen en werden rode vlaggen aan het spel toegevoegd, wat voor een heel nieuwe dimensie kan zorgen tijdens een race. Daarnaast krijgen we ook drie circuits die niet op de officiële kalender staan, namelijk Circuit Paul Ricard (Frankrijk), Shanghai International Circuit (China) en Algarve International Circuit (Portugal). Hierdoor zijn er maar liefst 26 tracks in het spel aanwezig. Op PlayStation mist helaas wel nog steeds de mogelijkheid om in VR te racen, terwijl dit toch een groot pluspunt zou zijn voor de eigenaars van de PS VR2-headset bijvoorbeeld.

Aan de gameplayervaring werd er wel grondig gesleuteld dit jaar.


Het enige waar ik bij dit spel echt geen fan van ben, is de grote hoeveelheid microtransacties en de Season Passes natuurlijk. De microtransacties beperken zich in eerste instantie tot cosmetische elementen. Maar via de Seizoenspas, en zeker de betalende VIP-pass, speel je ook resources en upgrades vrij voor je F1 World-wagen, en hier ben ik veel minder blij om, want mensen worden zo duidelijk aangespoord om nog meer geld tegen het spel aan te gooien in de hoop sneller vooruitgang te kunnen boeken, terwijl dit in feite helemaal niet nodig is.

Conclusie

Codemasters zet met F1 23 haar F1-serie opnieuw op het goede spoor met een hele resem verbeteringen, maar ook de terugkeer van de Breakpoint-modus en de toevoeging van F1 World, dat ons de reeks op een volledig nieuwe manier laat ervaren. Op andere vlakken, zoals de carrièremodus en het visuele luik, mocht er toch iets meer vernieuwing aanwezig zijn. Al bij al loont het zeker de moeite op F1 23 in huis te halen, vooral als je wil weten hoe het verhaal van Jackson Aiden en Devon Butler verdergaat.

Pro

  • Verbeterde Breakpoint-modus
  • F1 World
  • Veel content
  • Rijervaring

Con

  • Screen tearing tijdens filmpjes
  • Season pass en microtransacties
  • Geen PS VR2-ondersteuning
  • Nog steeds geen klassieke F1-wagens
8.5

Over

Beschikbaar vanaf

16 juni 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Racing

Ontwikkelaar

  1. Codemasters

Uitgever

  1. EA Sports
 
Terug
Bovenaan