Naar aanleiding van het recente artikels in het nieuws omtrent het niveau van het huidige onderwijs (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/12/08/voorbeelvragen/), persoonlijke ervaringen met schoolgaande kinderen en belevingen van mede-ouders wil ik deze discussie toch is even op gang trekken.
Bij voorbaat wens ik te zeggen dat ik geen enkele link heb met het onderwijs heb als job, inzicht heb in eindtermen of dergelijke dus dit is veeleer een persoonlijke opinie die uiteraard voer voor discussie zal opleveren.
--
Hoeveel heb ik ouders al niet zien stressen om hun kinderen op tijd van school te kunnen halen. In moderne tijden met tweeverdieners vaak een logistieke puzzel waarbij vaak derden aan de pas moeten komen of naschoolse opvang noodzakelijk is. Ik zou graag een moderner schools systeem zien waarbij verschillende componenten dichter bij elkaar verweven worden. Waarbij kennis & ontspanning dichter bij elkaar staan en waar ruimte voor mentale rust aanwezig is.
Waarom geen schooluren van 9 to 5, complementair met de uren van de ouders waarbij we een splitsing kunnen maken tussen enerzijds kennis opdoen en anderzijds sport/cultuur & ontspanning. Breng de sport-, kunst- & muziekscholen mee in de dagelijkse activiteiten ipv extra activiteit 's avonds of in 't weekend. In ideale omstandigheden heb je dan een halve dag puur les waarna dan ruimte is tot verdieping voor degene die het willen of verduidelijking voor zij die het nodig hebben. Ik denk dan snel aan clubs zoals schaken, debateren, wiskunde maar ook dans & poëzie. Het helpt mijn inzien ook het beroep van leerkracht aantrekkelijker te maken: meer ruimte voor de leerlingen zelf. Het biedt ook werkgelegenheid aan allerlei andere mensen die nu niet noodzakelijk in 't onderwijs staan.
In mijn ogen zet dit ook heel sterk in op een andere zwakte die we hebben: integratie. Door al deze vormen van ontspanning mogelijk te maken vorm je een hechtere gemeenschap. Een goede integratie begint op school maar dan ook in de ruimere kern van het woord en de algemene beleving rond de school.
In deze visie hoort in mijn mening ook geen huiswerk. Laat kinderen na 5u ook gewoon tot rust komen net zoals ikzelf graag heb.
Meningen?
Bij voorbaat wens ik te zeggen dat ik geen enkele link heb met het onderwijs heb als job, inzicht heb in eindtermen of dergelijke dus dit is veeleer een persoonlijke opinie die uiteraard voer voor discussie zal opleveren.
--
Hoeveel heb ik ouders al niet zien stressen om hun kinderen op tijd van school te kunnen halen. In moderne tijden met tweeverdieners vaak een logistieke puzzel waarbij vaak derden aan de pas moeten komen of naschoolse opvang noodzakelijk is. Ik zou graag een moderner schools systeem zien waarbij verschillende componenten dichter bij elkaar verweven worden. Waarbij kennis & ontspanning dichter bij elkaar staan en waar ruimte voor mentale rust aanwezig is.
Waarom geen schooluren van 9 to 5, complementair met de uren van de ouders waarbij we een splitsing kunnen maken tussen enerzijds kennis opdoen en anderzijds sport/cultuur & ontspanning. Breng de sport-, kunst- & muziekscholen mee in de dagelijkse activiteiten ipv extra activiteit 's avonds of in 't weekend. In ideale omstandigheden heb je dan een halve dag puur les waarna dan ruimte is tot verdieping voor degene die het willen of verduidelijking voor zij die het nodig hebben. Ik denk dan snel aan clubs zoals schaken, debateren, wiskunde maar ook dans & poëzie. Het helpt mijn inzien ook het beroep van leerkracht aantrekkelijker te maken: meer ruimte voor de leerlingen zelf. Het biedt ook werkgelegenheid aan allerlei andere mensen die nu niet noodzakelijk in 't onderwijs staan.
In mijn ogen zet dit ook heel sterk in op een andere zwakte die we hebben: integratie. Door al deze vormen van ontspanning mogelijk te maken vorm je een hechtere gemeenschap. Een goede integratie begint op school maar dan ook in de ruimere kern van het woord en de algemene beleving rond de school.
In deze visie hoort in mijn mening ook geen huiswerk. Laat kinderen na 5u ook gewoon tot rust komen net zoals ikzelf graag heb.
Meningen?