Onderwijs in België

In hoeveel verschillende scholen heb jij gewerkt of ken jij leerkrachten? Ik baseer me alvast op 3 scholen waar de directie zichzelf en naast personeel goed bedeelde. Kan niet garanderen dat dat een representatieve steekproef is, maar stellen dat het een beperkt aantal is zoals jij doet zou ik ook niet zomaar geloven.

7+ En met beperkt aantal bedoel ik “een minderheid”. Ik wil en kan daar geen aantal op plakken. Ik ga ervan uit dat het een minderheid is op het totaal aantal scholen die er zijn in Vlaanderen.

En als jouw directie/zorgpersoneel/studiemeesters laptops krijgen voor hun werk, krijgen jullie leerkrachten dat ook? Ik vermoed van niet.
Ik vind Macbook Airs overigens sowieso geen verstandige keuze, zelfs niet wanneer het de "goedkoopste" 13-inch laptops zijn, had je voor dat geld goedkopere, minstens even degelijke laptops kunnen kopen, van pakweg DELL of HP. De federale overheid of Vlaamse overheid koopt ook geen MacBooks voor zijn personeel.

Dat is contractueel aangezien de school grafische richtingen aanbiedt.
En neen, een leerkracht krijgt er geen, dat is budgettair niet haalbaar gezien de grootte van de school. Ik ”krijg” er trouwens ook geen, ik mag/kan dat gebruiken en bovendien heb ik me verkeerd uitgedrukt. Studiemeesters hebben een vaste. Directie en zorgpersoneel (waaronder ikzelf) kregen de keuze omdat wij vaak overleg hebben op verschillende plaatsen.
Leerkrachten hebben bv. wel de mogelijkheid één te ontlenen indien nodig.
 
Tja, dus zowel jouw als mijn ervaring zijn anekdotisch. Alleen is élke verspilde euro in zo'n context er natuurlijk één te veel.
Bovendien draag jij uiteindelijk ook een voorbeeld aan van verspilling. Het is niet omdat de school grafische richtingen aanbiedt, dat directeur per se een duurdere laptop i.e. een Macbook Air moet hebben.

Overigens als het onbetaalbaar is om gewone leerkrachten een laptop te geven, maar het "zorgpersoneel" wel de "keuze" aan te bieden...
Zorgpersoneel is ook zo'n typische paraplu-term. In de ene school leveren die enorm nuttig werk, en zijn die vaak meer dan de toegekende uren bezig om dat werk rond te krijgen... in andere scholen is dat een mooie aanvulling om tot een fulltime te komen, met nauwelijks een tegenprestatie. Dat laatste is één van de zaken waar ik op doelde, wanneer het aankomt op "verspilling" qua personeel in het onderwijs, ook daar is nauwelijks tot geen controle op. Scholen kunnen probleemloos goochelen met hoeveel van de toegekende uren ze spenderen aan personeel dat effectief voor de klas staat, en al de rest daarbuiten. Ook dat is niet gezond.
 
Vergeet ook vooral niet waarom zoveel mensen nog in het onderwijs zitten. Dat is niet omdat kinderen iets bijleren hen in de eerste plaats iets boeit.
Nee voor velen is het een vrij rustige job met weinig verantwoordelijkheid, veel vakantie en goed betaald. Nee in mijn loopbaan als student in het onderwijs heb ik ze allemaal gezien hoor. Leerkrachten die volledig begeesterd waren door hun job, in de vakanties bezig waren voor school, proberen het lessenpakket interessant te houden en het materiaal up-to-date te brengen.
En dan had je de clowns die gewoon hun vak kwamen geven met materiaal waar al 20jaar niet aan gesleuteld was, totaal niet geïnteresseerd en het hopende dat de tijd snel voorbij was zodat ze naar huis konden.

Ook gewoon mensen die niet kunnen omgaan met kinderen en jongvolwassenen, en zelfs actief deelnemen en aanzetten tot het pesten van leerlingen.

Die anekdote van iemand die tegen een klas of een persoon komt zeggen dat ze geen hoger onderwijs en al zeker geen unief moeten gaan doen, dat is eentje die je vaak hoort terugkomen. Dat is omdat ze ook vaak in realiteit voorkomt. Mijn zus kreeg ook te horen sinds het 5de dat ze nooit unief zou kunnen doen, anno 2021 en 2 masters binnen een bijna modeltraject later lacht ze daar nu eens mee.

Men moet eens beginnen met het opwaarderen van de opleiding. Want vele die niet weten wat ze willen studeren, en niet heel "slim" zijn, starten in de bachelor. En raar maar waar worstelen die zich dan vrijwel moeiteloos door die bachelor. Hebben ze wat pech dan botsen ze op een stagebegeleider die streng is en die hen buist, maar hebben ze geluk dan hebben ze een stagebegeleider die het hem niet aantrekt en hebben ze een knap stageverslag.
Niet echt de verspilling waar ik op doelde, maar ik ga je niet tegenspreken. Je hebt énorm gemotiveerde leerkrachten die hun hart en ziel (en een significant deel van hun nettoloon) in hun job steken, en je hebt rotte appels die de reputatie van het hele beroep door het slijk halen. Het trieste is dat dit impact heeft op verloning noch op werkzekerheid. Integendeel: die rotte appels zijn vaak net wél vast benoemd want daardoor kunnen ze zich dit gedrag permitteren.

De "verspilling" die ik daarnaast zie is dat aan het einde van de maand een goede leerkracht wiskunde of Frans slechts even weinig verdient voor véél meer werk als een leerkracht lichamelijke opvoeding of godsdienst. Dat 2 nabijgelegen scholen dezelfde richting aanbieden aan half gevulde klassen. Dat er een leerkracht "godsdienst X" komt opdraven voor een handvol leerlingen. Logge koepelstructuren die hun eigen pedagogische begeleiders rondsturen (waarvan de waarde ook sterk afhangt van de begeleider in kwestie) ...
Veel problemen in het onderwijs zou je perfect kunnen oplossen, door de bestaande middelen correct in te zetten, maar dan moet je heilige huisjes durven omduwen.

Over het niveau van de opleiding kan ik je helaas alleen maar gelijk geven, de lat ligt niet bepaald hoog, zeker niet bij de bachelor-opleidingen.
 
Tja, dus zowel jouw als mijn ervaring zijn anekdotisch. Alleen is élke verspilde euro in zo'n context er natuurlijk één te veel.
Bovendien draag jij uiteindelijk ook een voorbeeld aan van verspilling. Het is niet omdat de school grafische richtingen aanbiedt, dat directeur per se een duurdere laptop i.e. een Macbook Air moet hebben.
Dat elke verspilde euro er één te veel is dat lijkt me inderdaad evident.
Ik draag overigens geen voorbeeld aan van verspilling. De school kiest er voor om een bepaalde contract aan te gaan (al jaren) met een bepaalde verdeler van een bepaald merk omwille van bepaalde redenen. Dan lijkt het mij evident dat een directeur of wie dan ook hetzelfde merk gebruikt en zich dus ook aan dat contract houdt.

Overigens als het onbetaalbaar is om gewone leerkrachten een laptop te geven, maar het "zorgpersoneel" wel de "keuze" aan te bieden...

De keuze om te kiezen tussen een vast toestel of een laptop... Dat is trouwens hetzelfde als een leerkracht bij ons (ik doe overigens zowel zorg als leerkracht). Zorgpersoneel heeft een toestel ter zijner beschikking voor de job zelf. Een leerkracht heeft in elk klaslokaal een vaste pc ter beschikking voor het lesgeven. Ik vind dat eerlijk verdeeld.

Zorgpersoneel is ook zo'n typische paraplu-term. In de ene school leveren die enorm nuttig werk, en zijn die vaak meer dan de toegekende uren bezig om dat werk rond te krijgen... in andere scholen is dat een mooie aanvulling om tot een fulltime te komen, met nauwelijks een tegenprestatie. Dat laatste is één van de zaken waar ik op doelde, wanneer het aankomt op "verspilling" qua personeel in het onderwijs, ook daar is nauwelijks tot geen controle op. Scholen kunnen probleemloos goochelen met hoeveel van de toegekende uren ze spenderen aan personeel dat effectief voor de klas staat, en al de rest daarbuiten. Ook dat is niet gezond.

Ik nodig je graag eens uit om een week mee te lopen bij ons want uw laatste uitspraak vind ik nogal veralgemenend: "scholen kunnen probleemloos..."

Los van het feit dat er inderdaad veel fout loopt, al dan niet bewust, is het runnen van een school een job die ik nooit van mijn leven zou willen doen. Het is een hondenstiel om als directie verantwoordelijk te zijn van een (middel)grote school. Ik merk vooral, ook al is het maar anekdotisch (waar trouwens niks mis mee is), dat het in kleinere (dorps)scholen vaker fout loopt en meer incompetentie te vinden is. De school waar ik sta is er vandaag de dag alleszins geen ruimte om en petit comité zaken te bedisselen.

Er zouden inderdaad heilige huisjes omver moeten worden gegooid en tig andere zaken harder moeten worden aangepakt. Helaas is het in de realiteit anders. Ben Weyts heeft alvast nog wat tijd om daar iets aan te doen.
 
Integendeel: die rotte appels zijn vaak net wél vast benoemd want daardoor kunnen ze zich dit gedrag permitteren.

Als ik dat projecteer op mijn school, is dat toch de oudere generatie. Hopelijk blijft het bij die oudere generatie en verdwijnen die asap.


De "verspilling" die ik daarnaast zie is dat aan het einde van de maand een goede leerkracht wiskunde of Frans slechts even weinig verdient voor véél meer werk als een leerkracht lichamelijke opvoeding of godsdienst.

Vind ik moeilijk om over te discussiëren. Je wordt verloond op je uren die je lesgeeft, niet op je voorbereiding thuis. Hoe zou je dat meten dan?
Wat met een leerkracht LO die zijn job met evenveel passie doet als een leerkracht wiskunde? Heeft die dan recht op minder?

Dat 2 nabijgelegen scholen dezelfde richting aanbieden aan half gevulde klassen.

Als dat nu nog zo zou zijn, dan zou dat niet meer het geval mogen zijn binnenkort -> onderwijshervorming.
Onderwijsplanning modernisering so 2de en 3de graad | Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Over het niveau van de opleiding kan ik je helaas alleen maar gelijk geven, de lat ligt niet bepaald hoog, zeker niet bij de bachelor-opleidingen.

Absoluut mee akkoord.


Als ik jouw replies lees, dan heb ik toch de indruk dat je vooral denkt dat scholen echt totale vrijgeleide hebben in het doen en laten van een hun werking enz. Dat is echt niet (meer) het geval hoor. Ik sta nu vrij dicht bij de directie, zonder er zelf lid van te zijn en opnieuw: ik zou die hun job echt niet willen. Nog niet voor mijn loon maal 4. Het is inderdaad een log schip en hopelijk brengt de toekomst daar wat vereenvoudiging in.
 
Dat elke verspilde euro er één te veel is dat lijkt me inderdaad evident.
Ik draag overigens geen voorbeeld aan van verspilling. De school kiest er voor om een bepaalde contract aan te gaan (al jaren) met een bepaalde verdeler van een bepaald merk omwille van bepaalde redenen. Dan lijkt het mij evident dat een directeur of wie dan ook hetzelfde merk gebruikt en zich dus ook aan dat contract houdt.
Eén van de duurste, zo niet de duurste verdeler op de markt. Zelfs het excuus dat voor grafische richtingen Mac's de heilige graal zijn, is achterhaald.

De keuze om te kiezen tussen een vast toestel of een laptop... Dat is trouwens hetzelfde als een leerkracht bij ons (ik doe overigens zowel zorg als leerkracht). Zorgpersoneel heeft een toestel ter zijner beschikking voor de job zelf. Een leerkracht heeft in elk klaslokaal een vaste pc ter beschikking voor het lesgeven. Ik vind dat eerlijk verdeeld.

Ik vind dat niet bepaald een eerlijke verdeling als jij op het einde van die werkdag jouw laptop mee naar huis kan nemen, en van de leerkracht verwacht wordt dat die van thuis uit ook nog berichten beantwoordt, punten ingeeft, etc.
In theorie is het natuurlijk mogelijk dat je de vaste computer in een lokaal daarvoor gebruikt. Als je je lokaal moet delen met collega's (zeker als het een vaklokaal is) dan wordt dat al héél moeilijk.

Ik nodig je graag eens uit om een week mee te lopen bij ons want uw laatste uitspraak vind ik nogal veralgemenend: "scholen kunnen probleemloos..."

Los van het feit dat er inderdaad veel fout loopt, al dan niet bewust, is het runnen van een school een job die ik nooit van mijn leven zou willen doen. Het is een hondenstiel om als directie verantwoordelijk te zijn van een (middel)grote school. Ik merk vooral, ook al is het maar anekdotisch (waar trouwens niks mis mee is), dat het in kleinere (dorps)scholen vaker fout loopt en meer incompetentie te vinden is. De school waar ik sta is er vandaag de dag alleszins geen ruimte om en petit comité zaken te bedisselen.

Er zouden inderdaad heilige huisjes omver moeten worden gegooid en tig andere zaken harder moeten worden aangepakt. Helaas is het in de realiteit anders. Ben Weyts heeft alvast nog wat tijd om daar iets aan te doen.

Ik baseer me heus niet op niets. Zelf voorbeelden meegemaakt en ken nu nog voorbeelden die in het onderwijs staan (familie/vrienden).
Dat het in grotere scholen het er een stuk beter georganiseerd aan toe gaat, daar geef ik je absoluut gelijk in.
Ben Weyts zal dat niet opgelost krijgen op de 3 jaar die hem nog resten vrees ik.
 
Als ik dat projecteer op mijn school, is dat toch de oudere generatie. Hopelijk blijft het bij die oudere generatie en verdwijnen die asap.
Dat zou kunnen, het kan echter evenzeer zijn dat die oudere generatie een eindproces is in een evolutie van: toen ik jong was heb ik hard gewerkt, nu ben ik oud en vast benoemd, dus het moet niet meer... De vloek van de vaste benoeming als het ware. Genoeg directies die daar ook aan meehelpen, door personeel altijd in dezelfde uren en jaren te houden, bijvoorbeeld, of erger nog: de moeilijkste opdrachten aan

Vind ik moeilijk om over te discussiëren. Je wordt verloond op je uren die je lesgeeft, niet op je voorbereiding thuis. Hoe zou je dat meten dan?
Wat met een leerkracht LO die zijn job met evenveel passie doet als een leerkracht wiskunde? Heeft die dan recht op minder?

Dat is inderdaad het huidige systeem, daarom is dat nog niet het juiste systeem. Niet alleen is wiskunde een belangrijker vak dan LO binnen de schoolse context (je leert meer van sport door je buiten school bij een sportclub aan te sluiten, wiskunde-clubs zijn eerder zeldzaam), maar de leerkrachten met de juiste competenties zijn ook nog eens zeldzamer. Daarenboven is het véél meer werk om een uur wiskunde te geven zowel qua voorbereiding als qua werk achteraf, dan zelfs een veelvoud aan uren LO.

Je kan om te beginnen perfect een leerkracht LO op een hogere noemer zetten net zoals men doet voor leerkrachten praktijkvakken. Sterker nog: de noemers van veel leerkrachten praktijk zijn tegenwoordig véél te hoog voor de verwachtingen die die mensen er de laatste jaren hebben bijgekregen.

Daarenboven zelfs na die correctie qua noemer: een leerkracht voor een vak als LO zou wat mij betreft inderdaad minder verdienen als een leerkracht wiskunde. Dat is niet anders dan dat in een bedrijf of zelfs bij overheidsadministraties, andere barema's gehanteerd worden voor gegeerde en/of cruciale profielen, zelfs op hetzelfde diploma-niveau. Het Vlaamse onderwijs loopt gewoon achter op dat vlak.

Als dat nu nog zo zou zijn, dan zou dat niet meer het geval mogen zijn binnenkort -> onderwijshervorming.
Onderwijsplanning modernisering so 2de en 3de graad | Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Dat is natuurlijk binnen eenzelfde (hier: katholiek) net. Al is het inderdaad een positieve evolutie, op voorwaarde dat de "uitgespaarde" uren, ook terug gaan naar mensen die voor de klas staan. Niet naar het administratieve waterhoofd van de koepels. Ik vrees daar toch een beetje voor.

Als ik jouw replies lees, dan heb ik toch de indruk dat je vooral denkt dat scholen echt totale vrijgeleide hebben in het doen en laten van een hun werking enz. Dat is echt niet (meer) het geval hoor. Ik sta nu vrij dicht bij de directie, zonder er zelf lid van te zijn en opnieuw: ik zou die hun job echt niet willen. Nog niet voor mijn loon maal 4. Het is inderdaad een log schip en hopelijk brengt de toekomst daar wat vereenvoudiging in.

De vrijheid is misschien niet absoluut, maar ze is toch wel zeer groot. Kan dankzij eigen ervaringen en familie/vrienden in het onderwijs toch al een klein boekje schrijven van misbruiken, of zaken die niet lopen zoals het hoort. Pas op, ik heb ook gescholen gekend waar alles tip top in orde was, netjes geregeld, etc. dus kan me perfect inbeelden dat jij er in zo één staat.

Ik weet niet of ik de job van directie zou willen, dat ligt alvast héél sterk aan de school, of beter aan het team van mensen met wie je mag werken. Sowieso is het inderdaad geen gemakkelijke job: veel verantwoordelijkheid, je mist één van de mooiste aspecten van het onderwijs (lesgeven) en krijgt veel meer contact met de probleemgevallen. Anderzijds is het wel een job van betekenis. Dat laatste benijd ik wel.
 
Van recht op "deconnecteren" tot oefenscholen voor kandidaat-leraren: onderwijsbond heeft 45 ideeën voor lerarentekort | VRT NWS: nieuws

Vreemd genoeg wordt hier nergens geopperd om aan het systeem van vaste benoemingen te sleutelen, welke mi toch ook aan de basis ligt van de werkonzekerheid van startende leerkrachten.

Een zeer mooi artikel om discussies op gang te trekken, maar meer dan dat is het verder ook niet. Ik lees daar utopische ideeën (oefenscholen), veralgemenend anekdotisch gezwets (veelbelovende leerlingen afraden het onderwijs in te stappen), interessante zaken (peer coaching) en minder interessante zaken (vaste benoeming op een redelijke termijn).

Voor mij is dit artikel een eerste brainstormsessies op een overleg waarbij er gezegd werd: "Kom, laat ons eens completely out-of-the box denken".
Mooi, maar ik ben vooral benieuwd naar het vervolg...
 
Van recht op "deconnecteren" tot oefenscholen voor kandidaat-leraren: onderwijsbond heeft 45 ideeën voor lerarentekort | VRT NWS: nieuws

Vreemd genoeg wordt hier nergens geopperd om aan het systeem van vaste benoemingen te sleutelen, welke mi toch ook aan de basis ligt van de werkonzekerheid van startende leerkrachten.
Ik vind dat er toch heel veel goede ideeën tussen zitten. In de praktijk brengen zal echter andere koek zijn, en voor mij(n vak) zal het wellicht te laat komen.
 
Ik veronderstel dat dat een artistiek vak is?
Het is maar de laatste tijd dat ik iets actiever ben op het forum, dus ik ken nog niet iedereen met achtergrond.

En er zitten zeker goede ideeën in, maar ze moeten ook realistisch zijn.
 
Ik veronderstel dat dat een artistiek vak is?
Het is maar de laatste tijd dat ik iets actiever ben op het forum, dus ik ken nog niet iedereen met achtergrond.
Ik zou verschillende vakken mogen geven (heb een master archeologie), maar mijn grote droom utopie is om ergens een voltijdse betrekking esthetica / cultuurwetenschappen te scoren.

Ik wil er echter niet direct een discussie voor of tegen artistieke vakken van maken (of godsdienst, of LO).
De mening van de meesten hier daaromtrent is mij wel gekend intussen.
 
Artistieke vakken hebben zeker hun waarde. Esthetica verdient zeker een plaats binnen het algemene curriculum en cultuurwetenschappen binnen humane wetenschappen. Dat daar weinig uren in zijn is inderdaad jammer voor mensen die dat graag zouden geven. Op beleidsniveau vind ik wel dat de overheid daar "sturend" zou moeten optreden en scholen te stimuleren om zo'n jobs op schoolgemeenschapsniveau te groeperen als een job van min. 80% of zelfs 100%. Leuren met pakketten van 20% of 40% van een voltijdse vind ik niet oké, zo worden dergelijke jobs alleen haalbaar voor mensen (in de praktijk doorgaans vrouwen) die financieel kunnen terugvallen op hun partner of die (en zo ken ik één voorbeeld) die financieel niet afhankelijk zijn van hun job (goede erfenis).

De waarde van artistieke vakken is een héél andere discussie dan een vak als LO: een vak met véél minder voorbereiding en nauwelijks werk achteraf, of zelfs godsdienst (mijn voornaamste "bezwaar" daar is eerder de segregatie in ons onderwijs, en het feit dat daar aparte inspectie voor is). Bovendien klust een zéér groot deel van de leerkrachten LO ook nog eens bij na de uren, al dan niet in het zwart. Die ruimte heeft een leerkracht wiskunde, in het begin van zijn of haar leeftijd eenvoudigweg niet.
 
Het probleem met die vakken (in mijn ervaring) en dan zeker esthetica is dat die uren vaak opgevuld worden "on the side" door leerkrachten Nederlands of zoiets, dus zelfs die pakketten van 20% of 40% komen amper goed terecht. Daardoor worden die vakken natuurlijk ook niet altijd even goed of gepassioneerd gegeven, wat dan weer koren op de molen is voor wie die uren liever naar wiskunde of economie zou zien gaan.

Met godsdienst net hetzelfde. In mijn derde graad was dat vak een gigantische meerwaarde, gegeven door een absolute maniak. In die twee uur per week hebben we een mix van spirituele vorming, sociologie, psychologie, letteren, en antropologie gekregen die kon wedijveren met heel wat eerstejaarsvakken op de unief. Maar de vier jaar daarvoor waren daarentegen pure bezigheidstherapie door leerkrachten die ook nog vier andere vakken doceerden, van wiskunde tot muziek en alles daartussenin. Als ik dan mensen zie pleiten om godsdienst af te schaffen, wringt dat enorm bij mij omdat ik er zelf de waarde wel van zie, maar anderzijds begrijp ik dat ook als ik zie dat een zeer groot deel mensen blijkbaar enkel bijbeltekstjes heeft zitten lezen tijdens die uren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Van recht op "deconnecteren" tot oefenscholen voor kandidaat-leraren: onderwijsbond heeft 45 ideeën voor lerarentekort | VRT NWS: nieuws

Vreemd genoeg wordt hier nergens geopperd om aan het systeem van vaste benoemingen te sleutelen, welke mi toch ook aan de basis ligt van de werkonzekerheid van startende leerkrachten.

Het komt van de onderwijsvakbonden, wat had je verwacht? Die vakbonden zijn er in de eerste plaats voor ouderen en vast benoemden. Ze mogen mij eens uitleggen waarom een premie voor leerkrachten op leeftijd minder te laten werken, het lerarentekort of de werkonzekerheid van jongere leerkrachten oplost (dat zijn nog eens extra uren waarin iemand vervangen moet worden waar niemand in benoemd kan worden op korte termijn). Die propedeuse lijkt me een mooi systeem... gaan we dat ook retroactief toepassen op leerkrachten die nu reeds vastbenoemd zijn maar die niet voldoen? Eén jaar laten volstaan voor ontslag?
 
Het probleem met die vakken (in mijn ervaring) en dan zeker esthetica is dat die uren vaak opgevuld worden "on the side" door leerkrachten Nederlands of zoiets, dus zelfs die pakketten van 20% of 40% komen amper goed terecht. Daardoor worden die vakken natuurlijk ook niet altijd even goed of gepassioneerd gegeven, wat dan weer koren op de molen is voor wie die uren liever naar wiskunde of economie zou zien gaan.

Met godsdienst net hetzelfde. In mijn derde graad was dat vak een gigantische meerwaarde, gegeven door een absolute maniak. In die twee uur per week hebben we een mix van sociologie, psychologie, letteren, en antropologie gekregen die kon wedijveren met heel wat eerstejaarsvakken op de unief. Maar de vier jaar daarvoor waren daarentegen pure bezigheidstherapie door leerkrachten die ook nog vier andere vakken doceerden, van wiskunde tot muziek en alles daartussenin.

Dat eerste snap ik perfect. De laatste scholen waar ik werkte werd Esthetica inderdaad typisch gegeven door leerkrachten die van opleiding theoloog, latinist of historicus waren. Ik zou niet durven stellen dat die daarom slecht gaven. Een goede leerkracht zou ook een aantal vakken die raken aan zijn vakgebied moeten geven. Eén van de beste leerkrachten biologie die ik heb gehad, was eigenlijk chemicus van opleiding. Eén van de beste leerkracht wiskunde, eigenlijk fysicus (en de slechtste leerkracht wiskunde die ik ooit ben tegengekomen was industrieel ingenieur).
Per slot van rekening heb je met een universitair diploma ook wel de nodige bagage. Ik vermoed dat je als archeoloog ook wel bekwaam zal zijn om ter aanvulling geschiedenis te geven?

Dat laatste is onvermijdelijk een gevolg van hoe de bachelor lerarenopleidingen in elkaar steken. Daar kan je perfect kiezen om de combo wiskunde en godsdienst te maken en de lesbevoegdheid voor de twee te krijgen. Daar is ook niet per se iets mis mee als beide vakken op een voldoende hoog niveau gegeven worden, en er passie voor beide vakken is. Als je echter bachelor leerkrachten hebt die bijvoorbeeld biologie geven, maar die vervolgens wanneer er wat chemie of fysica aan bod komt, zelfs niet in staat zijn om de juiste chemische notatie of de juiste eenheden te hanteren, dan moet je niet verbaasd zijn dat het niveau van het onderwijs zienderogen zakt.
 
Voor wie nog eens een triest verhaal wilt lezen over hoe verrot het systeem van de vaste benoeming in het onderwijs is.
Nu goed, deeltijds kunstonderwijs is natuurlijk nog een geval apart - ik vermoed dat leerlingenaantallen daar minder stabiel zullen zijn -, maar het systeem is hetzelfde.

Beeld je in dat je 12 jaar werkt voor een bedrijf, en vervolgens opzij geschoven wordt omdat er in een andere vestiging 60 km verderop niet genoeg werk meer is voor een collega die daar hetzelfde werk doet als jij... Het kan natuurlijk, maar die werknemer in de privésector heeft dan op z'n minst nog recht op een ontslagvergoeding. Quod non zolang je als tijdelijke leerkracht werkt in het onderwijs. Die man is 3 jaar geleden dan zelfs nog verhuisd om dichterbij de school te wonen waar hij nu mag vertrekken, en wou een gezin stichten (en had nog niet eens een voltijdse job). Pijnlijk.
 
Terug
Bovenaan