Als ik dat projecteer op mijn school, is dat toch de oudere generatie. Hopelijk blijft het bij die oudere generatie en verdwijnen die asap.
Dat zou kunnen, het kan echter evenzeer zijn dat die oudere generatie een eindproces is in een evolutie van: toen ik jong was heb ik hard gewerkt, nu ben ik oud en vast benoemd, dus het moet niet meer... De vloek van de vaste benoeming als het ware. Genoeg directies die daar ook aan meehelpen, door personeel altijd in dezelfde uren en jaren te houden, bijvoorbeeld, of erger nog: de moeilijkste opdrachten aan
Vind ik moeilijk om over te discussiëren. Je wordt verloond op je uren die je lesgeeft, niet op je voorbereiding thuis. Hoe zou je dat meten dan?
Wat met een leerkracht LO die zijn job met evenveel passie doet als een leerkracht wiskunde? Heeft die dan recht op minder?
Dat is inderdaad het huidige systeem, daarom is dat nog niet het juiste systeem. Niet alleen is wiskunde een belangrijker vak dan LO binnen de schoolse context (je leert meer van sport door je buiten school bij een sportclub aan te sluiten, wiskunde-clubs zijn eerder zeldzaam), maar de leerkrachten met de juiste competenties zijn ook nog eens zeldzamer. Daarenboven is het véél meer werk om een uur wiskunde te geven zowel qua voorbereiding als qua werk achteraf, dan zelfs een veelvoud aan uren LO.
Je kan om te beginnen perfect een leerkracht LO op een hogere noemer zetten net zoals men doet voor leerkrachten praktijkvakken. Sterker nog: de noemers van veel leerkrachten praktijk zijn tegenwoordig véél te hoog voor de verwachtingen die die mensen er de laatste jaren hebben bijgekregen.
Daarenboven zelfs na die correctie qua noemer: een leerkracht voor een vak als LO zou wat mij betreft inderdaad minder verdienen als een leerkracht wiskunde. Dat is niet anders dan dat in een bedrijf of zelfs bij overheidsadministraties, andere barema's gehanteerd worden voor gegeerde en/of cruciale profielen, zelfs op hetzelfde diploma-niveau. Het Vlaamse onderwijs loopt gewoon achter op dat vlak.
Als dat nu nog zo zou zijn, dan zou dat niet meer het geval mogen zijn binnenkort -> onderwijshervorming.
Onderwijsplanning modernisering so 2de en 3de graad | Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Dat is natuurlijk binnen eenzelfde (hier: katholiek) net. Al is het inderdaad een positieve evolutie, op voorwaarde dat de "uitgespaarde" uren, ook terug gaan naar mensen die voor de klas staan. Niet naar het administratieve waterhoofd van de koepels. Ik vrees daar toch een beetje voor.
Als ik jouw replies lees, dan heb ik toch de indruk dat je vooral denkt dat scholen echt totale vrijgeleide hebben in het doen en laten van een hun werking enz. Dat is echt niet (meer) het geval hoor. Ik sta nu vrij dicht bij de directie, zonder er zelf lid van te zijn en opnieuw: ik zou die hun job echt niet willen. Nog niet voor mijn loon maal 4. Het is inderdaad een log schip en hopelijk brengt de toekomst daar wat vereenvoudiging in.
De vrijheid is misschien niet absoluut, maar ze is toch wel zeer groot. Kan dankzij eigen ervaringen en familie/vrienden in het onderwijs toch al een klein boekje schrijven van misbruiken, of zaken die niet lopen zoals het hoort. Pas op, ik heb ook gescholen gekend waar alles tip top in orde was, netjes geregeld, etc. dus kan me perfect inbeelden dat jij er in zo één staat.
Ik weet niet of ik de job van directie zou willen, dat ligt alvast héél sterk aan de school, of beter aan het team van mensen met wie je mag werken. Sowieso is het inderdaad geen gemakkelijke job: veel verantwoordelijkheid, je mist één van de mooiste aspecten van het onderwijs (lesgeven) en krijgt veel meer contact met de probleemgevallen. Anderzijds is het wel een job van betekenis. Dat laatste benijd ik wel.