Techreview: Lenovo P12 Pro tablet met Precision Pen

Reclamestem: “je tablet … hij doet het nog wel, maar …” Wij zijn een tabletgezin. De eerste kwam ongeveer elf jaar geleden in huis en sindsdien zijn we nooit zonder minstens twee exemplaren geweest. Er zijn er ondertussen zeker al twaalf de revue gepasseerd, een jammerlijk groot deel daarvan na een moment van crash oei mamaaaa in de handen van kleine jongetjes. We hebben dus over de jaren al wat afgekeken- en vergeleken in deze bepaalde categorie. Het is dus misschien al duidelijk dat ik/wij meer thuis zijn in het Apple ecosysteem. Ik ben geen held (meer) in tech, in dat ik bang ben voor ‘het foute knopje’. Een trauma uit de generatie blue screen of death en red ring of death. Ik ben als de dood dat ik iets aanklik en er onherroepelijke veranderingen gebeuren, ook al zijn mijn twee kinderen levend bewijs dat zelfs een klein kind met tablets en zo om kan. Mijn echtgenoot, die van jongs af veel dapperder was met alles pc en informatica, is dan weer resoluut Androidgebruiker omdat dit systeem - toegegeven - veel meer vrijheid van gebruik geeft.

Tot nog toe ging het altijd tussen wat je ‘de grote twee’ kan noemen, maar met ouder wordende kinderen en groeiende interesses, is het goed om een bredere kijk te hebben. Ik test nu de Lenovo P12 Pro tablet mét Precision Pen 3. Is dit de toekomst? De P12 Pro is er vanaf €849, de Precision Pen 3 krijg je er bij. Een 2-in-1 toetsenbord is optioneel.

medias2.png


Welkom thuis, Android tablet

Lenovo ken ik (nog) niet heel goed maar mijn Thinkpad is wel een toestel waar ik heel erg aan gehecht ben, een laptop die mij positief blijft verrassen. Zelfs een behoorlijk zware gamedemo heeft hij met gemak verslonden en dat was een punt dat mijn interesse naar Lenovo's andere producten absoluut aanwakkerde. Het van origine Chinese bedrijf bestaat al sinds 1984, sinds 2005 zelfs als eigenaar van een deel van IBM's computeractiviteiten, waaronder de 'Think' productlijn (de ThinkPad laptop was lang de enige laptop die men in de ruimte gebruikte, tot op het internationale ruimtestation ISS). Kan het merk de uitstekende reputatie van prijs/kwaliteit die het met zijn ThinkPads heeft opgebouwd echter ook waarmaken met een tablet?

Wat krijg je nu precies als je een P12 Pro aanschaft, wat zijn de 'specs'? Ik geef grif toe dat ik wel een idee heb van wat ik van opslag wil, maar veel van de rest is en blijft een beetje eh...? Toch kan het interessant zijn om te wat cijfers te hebben, zodanig dat je toch kan zeggen dat je de vergelijking voor aankoop echt op zoveel mogelijk fronten gedaan hebt. De tablet heeft een opslagcapaciteit van 128GB en een geheugen van 6GB en een scherm van 12.9 inch. Deze cijfers brengen je bij Apple al op iPad Pro niveau en een fikse prijsklasse hoger. Bij Samsung kan je een Galaxy Tab S7 met een fractie kleiner scherm vinden voor een iets lagere prijs, maar de P12 heeft wel een amoled display wat het toestel een heel aangename mediaspeler maakt. Louter op vlak van specificaties, klopt het dus al dat Lenovo grote klasse voor een redelijke prijs wil geven. Dat voel ik ook wanneer ik de tablet voor het eerst in handen heb. De P12 Pro ligt goed in de hand, ik merk geen verschil (of ik merk veel gelijkenissen?) met een Galaxy tablet. Aangenaam gewicht (vanaf 565g) en metalen behuizing die zowel qua uitzicht als gevoel gaan voor 'ik heb waar voor mijn geld'. Daar waar de ThinkPad laptop moet gaan overtuigen omdat hij een ietwat saaie, plastic behuizing heeft, is de P12 iets wat je met een glimlach uit je tas haalt, Insta-worthy zoals men zegt. Wel overvalt mij direct dat gevoel van 'oh jee, dit is zo breekbaar, ik wou dat ik een hoes had'. Heb ik een licht trauma over de jaren of ben ik gewoon plichtsbewust volwassen geworden, geen idee, maar ik zou aanraden om te kijken waar je deze (en eigenlijk elke) tablet kan kopen in bundel met een cover. Dit is de eerste Lenovo tablet waar je de Precision Pen bijkrijgt (de S-pen van Samsung is al een tijdje vaak inbegrepen, Apple houdt vast aan de enkel apart te koop zijnde Apple Pencil). Ik ben liefhebber van elektronische pennen, ik teken graag online, en mijn Apple Pencil is de schat van mijn hart. Qua feel ben ik een beetje teleurgesteld in de Precision Pen, hij voelt erg licht en plastiekerig, ik mis het solide gevoel en dat zeker omdat de tablet zelf wel luxueus genoeg aanvoelt.

1667161329098.jpeg


De schone slaapster ontwaakt

Ik moet de Lenovo P12 Pro eerst wat opladen voor ik kan beginnen. De laadkabel is een klassieke USB-C met blokje maar deze wiebelt nu al bij het inpluggen. Dat een lader een zwak punt blijft bij de meeste apparaten, is een feit (of mensen blijven wat lomp, maar dan nog lijken betere kabels een makkelijkere oplossing dan betere mensen), maar meestal heb je in het begin toch een vrij solide gevoel wanneer je connecteert. Ik heb een flashback naar het overplooien/rondwikkelen/kleine geit offeren om sommige kabels nog die ene dag tot de winkel weer open was te laten werken, dat kan ik op deze korte testperiode natuurlijk niet voorzien, maar die wiebel is jammer. De P12 heeft de mogelijkheid om een microsimkaart te gebruiken, dus je krijgt een pinnetje om de sleuf voor dat kaartje te openen en ook nog een extra tip voor de pen én een adapterstukje om je eventuele klassieke koptelefoon (met pin dus) aan te sluiten. Een klein detail maar wel aangenaam voor wie nog niet noodzakelijk met draadloze oortjes begonnen is. Opstarten is net als bij elk nieuw toestel, en de startknop heeft ook al de mogelijkheid om met een vingerafdruk aan de slag te gaan, vlotte verbinding met het thuisnetwerk (wat in ons huis met ouderdom niet altijd vanzelfsprekend is) en direct al een goedkeurende hm van mijn kant voor het prachtig scherpe scherm. Wat een brede selectie aan in te stellen webbrowsers en zoekmachines ook. Ik was duidelijk helemaal niet meer bij met wat er nu allemaal op de markt is, maar naast Google, Yahoo en DuckDuckGo zijn er nu dus ook Ecosia (die bomen plant per zoekopdracht), KARMA (die onderzoek naar biodiversiteit en milieu steunt) of OceanHero (ten dienste van, jawel, oceanen). Eigenlijk een hartverwarmende ontdekking dat zelfs iets zo omnipresent als online zoeken nu ook al een maatschappelijk verschil kan maken. Verder wordt mij ook gevraagd of ik de assistant-functie wil inschakelen en of Google Pay ingesteld moet worden. De assistent wil ik wel proberen, Google Pay is dan weer niet nodig.

Het scherm is - ik zei al hm - heel knap, scherp en intens van kleuren en het zwart is 'zwart.'


Dit is een Android toestel, dus van in het begin staat er nogal wat geïnstalleerd. Vooral Google heeft een hele suite aan functionaliteiten in petto. Wat ik op zich absoluut kan appreciëren, alleen wat lijken al die iconen op elkaar! Het is weinig intuïtief werken, alsof men de huisstijl een heel aantal graden te ver heeft doorgetrokken. Maar ik neem wel aan dat naargelang men langer aan het werk is, het automatisch vinden van wat je zoekt wel een stuk eenvoudiger wordt. Alleen voor een beginner is het dus een beetje verwarrend. Wel leuk is dat er de mogelijkheid is om een 'zwevende' toegang tot de functionaliteiten van de pen op het scherm te hebben. Hiermee kan je een quick note of korte notitie maken, een screenshot nemen (zowel volledig scherm als enkel gedeeltelijk), je kan er een laser pointer van maken (makkelijk als je cast en een presentatie zou geven) of je kan de pen gebruiken als vergrootglas. Ik merk een achteruitgaan in mijn ogen en moet wel zeggen dat de vergrootglasfunctionaliteit mij bevalt. Eens ik de correcte manier van omhoog en omlaag gevonden heb (en ik zeg het, het is zeker geen groot minpunt, alleen een beetje heruitvinden van warm water zonder dat er nood aan was), is het leuk dat ik niet met de neus op het scherm moet om te lezen wat alles nu precies is. Ik heb wel af en toe gekozen om dit zwevende menu af te zetten, want ik bleef het maar per ongeluk activeren. Ik moet ook wel toegeven dat ik een minuut nodig had om te ontdekken dat de pen koppelen en opladen moet gebeuren via de achterzijde van de tablet. Misschien niet zo handig om te vermijden dat je bij tabletgebruik per ongeluk de pen er gaat af kegelen, en vreemd aangezien je de pen ook gewoon aan de zijkant van de P12 kan vastmaken (magnetisch) maar hij daar dus niet kan laden of koppelen.

Het scherm is - ik zei al hm - heel knap, scherp en intens van kleuren en het zwart is 'zwart'. Vooral zij onder ons die al eens een Game of Thrones willen bekijken, beseffen het belang van een goed, intens zwart. Alleen ... de reactietijd is niet zo super. Ik koos bij de instellingen voor dubbeltik om de tablet te doen ontwaken en moet toch drie keer dubbeltikken om een beetje respons te krijgen. Het volledige menu van alle apps krijg je niet door de klassieke zwiep met de vinger maar vraagt een effectieve schuif omhoog met de vinger. Dat is niet wat we al jaren aanleren met mobiele apparaten, we leren swipen en dit is 'dat' niet. Ik kan alleen maar denken dat het op Tinder een beetje ongemakkelijk kan worden. Het maakt de totaalervaring gewoon logger dan nodig is, of doet deze toch logger overkomen dan ze misschien is.

medias.png


Dagelijks leven met de Lenovo P12 Pro

Er zijn een aantal dingen die een tablet goed moet doen eer hij (of zij? Het?) een plaats in ons hart kan veroveren. Voor mij is de tablet vooral een surf- en schrijfwerkmiddel. Ik vind het de aangenaamste manier van werken, vlotter dan een smartphone en meer mogelijkheden om in ongezonde lig- of zithouding te werken dan met een volledige laptop op de schoot. Ik ben wat je kan zeggen een internet person dus ik ben doorheen de dag bezig met bijblijven met favoriete websites en het neerschrijven van allerhande ideeën. Ik heb standaard dertig (meestal meer) tabs open. Op mijn klassieke iPad (Air, 2022) kan ik vlot een hele dag zo doorbrengen en 's nachts vergeten opladen, de batterij houdt het prima tot tegen de twee dagen vol, zelfs als ik er een film of serie tussen kijk. Mijn zoontjes slaan vaak de iPad aan om zowel video's te kijken als animaties te maken. Dat kost een hoop meer batterij maar toch geraken ze makkelijk een dag verder. Zowel de zoons als de echtgenoot zijn best wel fan van gamen op een tablet, dus dat moet ook goed zitten.

Beginnen doen we bij het eenvoudigste: beeld en geluid. Ik had een paar jaar terug een Samsung Galaxy tab en mijn grootste frustratie daar was hoe laag het volume was. Het is niet leuk als je een film niet kan volgen gewoon omdat naast jou iemand aan het ademen is. Dat probleem is hier helemaal niet aanwezig, ik kan netjes luider dan de kinderen gaan zonder het gevoel te hebben dat ik de Dolby speakers er aan het uitblazen ben. Het geluid blijft scherp, er zit voldoende dimensie in (een bepaalde serie had een stukje scène op een scheepsdek en zowel golven als dialoog waren mooi te onderscheiden). Natuurlijk is het niet de bedoeling van dit toestel te gaan gebruiken als partyspeaker of jukebox, we hebben het hier over entertainment in meer besloten kring. De P12 biedt de gebruiker - met een schuivende swipe naar links - de Google Entertainment Space aan. Het is een beetje als de Android Store maar dan veel beter. Hier kan je Netflix, Youtube, Youtube Kids en Google TV terug vinden en mag ik zeggen dat het zo leuk is dat Youtube reeds geïnstalleerd is! Er is mogelijkheid om nog andere kanalen toe te voegen zoals bijvoorbeeld Disney+. Google TV is betalend, dus daarvoor is een account met betaalmiddel noodzakelijk. Dit ga ik niet doen op dit moment, we hebben voldoende streamingdiensten om uit te kiezen, GTV heeft wel een mooi en courant aanbod maar niet direct iets dat je énkel daar kan vinden. Naast film en tv kan je hier ook games en boeken terugvinden. Waar je bij Apple voor alles enkel een aparte app hebt, is alles hier handig (en mooi) samen ondergebracht. Netflix is hier mogelijk in full HD, met de prachtige kwaliteit van het amoled scherm zorgt dit voor een heel mooie kijkervaring. Er is mogelijkheid tot een safe eye mode om vermoeide ogen tegen te gaan, maar ik ondervond dat het mogelijk was om toch een hele poos door te werken zonder dat wazige gevoel van spanning in de ogen.

Ik ondervind dat de P12 ook voor jongere gebruikers een mooie aanwinst zou zijn, maar wel ontegensprekelijk dus met een (stevige) hoes.


Om voor mijzelf on brand te blijven, heb ik al snel tegen de twintig tabs open. Net als bij elk mobiel toestel is er hier een notitie app: Keep Notes. Deze doet precies wat je er van zou verwachten. Om wat meer aanpassingen te kunnen doen in opmaak en stijl, is het op een minuut geklaard dat Word ook op de P12 staat. Het wisselen tussen Chrome, Keep Notes en Word gaat vlot, er is de mogelijkheid tot split screen (ik ben geen fan, nu gewoon omdat ik tussen drie programma's wissel en het wel heel klein wordt als je scherm in drie stukjes is). De kinderen, daarentegen, kunnen zo een video bekijken terwijl ze een spelletje spelen en zij zijn wel overtuigd. Ik ondervind dat de P12 ook voor jongere gebruikers een mooie aanwinst zou zijn, maar wel ontegensprekelijk dus met een (stevige) hoes. Ik voel ook geen vertraging in mijn browser door de hoeveelheid tabs. Mocht ik effectief aan het werk-werk willen, geeft de P12 mij ook de mogelijkheid om tot productivity mode over te gaan, maar zonder een aansluitend keyboard is er weinig reden/mogelijkheid om dit ten volle uit te spitten.

Het is trouwens hoog tijd voor het game-element, kinderen die als bijen rond een zoetigheid zoemen om te kijken of Roblox eventueel nog plezanter is op dit toestel. De plezantheidsgraad lijkt gelijk te lopen met andere platformen, de snelheid is evenwel toch iets minder. Eens de spelserver betreden is, lukt het aardig om te spelen maar het duurt toch wel langer dan een achtjarige geduld heeft om aan de slag te gaan. Ik merk eenzelfde gebrek bij Angry Birds en Mahjong (ja, Mahjong): spelen op zich lukt vlot maar op gang komen is moeilijk. Nochtans zijn de graphics erg scherp en is het koppelen van een Xbox controller ook in een wip gedaan. Forza spelen is voor de P12 (eens geladen) een eitje. Ik moet hier wel vermelden dat dit een oud huis is en de internetverbinding is niet altijd optimaal. Aangezien ik merk dat, eens het spel begonnen is, alles erg goed loopt, wil ik het tragere op gang komen niet zonder meer aan de voeten van Lenovo gooien. Wat dan wel weer uitermate goed lukt zónder twijfel, is Flipaclip en Youtube Studio. Flipaclip is een programma waar de kinderen animaties mee maken, die dan via YTS online komen. Met de 8 MP camera (er zijn vier camera’s, twee voor- en twee achteraan) kan de oudste makkelijk aan de gang om objecten te fotograferen voor zijn channel. De foto's zijn van voldoende kwaliteit. Met telefoon- en tabletcamera's is 'voldoende' nog steeds de meest voorkomende optie, als basis om aan het photoshoppen te gaan, absoluut prima, maar niemand gaat midden Kreta zijn P12 bovenhalen om mooie momenten mee vast te leggen.

Conclusie

De Lenovo P12 Pro met Precision Pen heeft een tikje een hoog prijspunt, te hoog om echt nog in de categorie middenklasse te vallen en je krijgt net niet genoeg performance om hem te laten meespelen als je de echte high-end modellen van Samsung en Apple gaat bekijken. Niettemin staat hij bij mij nu wel op het lijstje van mogelijkheden wanneer ik (weer) een nieuwe tablet nodig zou hebben. De relatief kleine minpuntjes - kwaliteit van de pen, bepaalde snelheden, toch redelijk fragiel aanvoelen - worden meer dan gecompenseerd door het schitterende scherm en algemene mediavriendelijkheid van de P12. Ik kan ook absoluut de meer uitgebreide mogelijkheden van een Android OS appreciëren, ik zie creatievere geesten dan de mijne hier erg fijne dingen mee doen.

Pro

  • Erg mooi scherm
  • Geluid is top
  • Heel veel functionaliteiten

Con

  • Precision Pen voelt een beetje goedkoop
  • Te duur voor de ene categorie, te weinig performance voor de andere
7.5
 
Terug
Bovenaan