Techreview: Motorola Edge 40 Pro

Hello moto! Een groet die ik al heel lang hoor tijdens het opstarten van mijn telefoon. Mijn voorkeur gaat al langer uit naar Motorola als merk, want het voordeel van een bijna maagdelijk Android-systeem vind ik belangrijk. De kans om hun nieuw vlaggenschip te testen wou ik niet laten liggen, zeker aangezien de gebruikte CPU de nieuwste Snapdragon 8 Gen 2 is. Ik was reuzebenieuwd naar de resultaten en performantie van dit snelheidsbeest.

Bij topproducten hoort een stevig prijskaartje, al valt dit bij de Motorola Edge 40 Pro best mee. Met een adviesprijs van 899 euro krijg je een krachtig en veelzijdig toestel met topspecificaties. Persoonlijk geef ik niet snel zoveel geld uit aan een smartphone en kies ik eerder voor een middenklasse. Daarom ging ik graag aan de slag met dit high-end toestel, zodat ik zelf eens het verschil kon ervaren met mijn Motorola Moto G 5G Plus versie. Ik ging volop aan de slag met benchmarks, videos, spelletjes en zoveel meer. Het was ook ineens een ideaal excuus om wat meer mijn smartphone in de hand te hebben.

MotorolaEdge40Pro-a1.jpg

Pure prestaties​

Eerst wat leesvoer voor de techneuten onder ons. Maak je geen zorgen, het zal niet enkel over cijfertjes en specificaties gaan in deze review, maar ik had graat eerst de belangrijkste verkooppunten aangehaald. Met de nieuwste Snapdragon bevat dit toestel the latest and greatest van de beschikbare processoren op de markt. Koppel dit aan 256 GB opslagruimte en 12 GB aan RAM-geheugen en je weet dat je over heel wat kracht beschikt. Toegegeven dat er misschien wel voor 16 GB RAM-geheugen geopteerd kon zijn, maar dat liet zich alsnog niet merken tijdens mijn tests. De benchmarks zijn dan ook navenant.

Ik heb de Edge 40 Pro aan twee tests onderworpen: Wild Life van 3DMark en PerformanceTest Mobile van PassMark. De eerste stelt mij in staat de resultaten te vergelijken met andere smartphones, met de tweede test kan ik het toestel met zichzelf vergelijken op verschillende tijdstippen. Met de Wild Life test was al snel duidelijk dat de verwachtingen ingelost werden, want momenteel valt het toestel net binnen de top twintig. Een zeer goede prestatie voor deze prijsklasse en vergelijkbaar met de rechtstreekse concurrenten. De PerfomanceTest heb ik direct na ingebruikname laten lopen en dan enkele weken later terug vergeleken, nadat ik heel wat apps en andere zaken getest had. Ook hier bleef het toestel presteren en was er nauwelijks verschil tussen de testen.


Het oog wil ook wat​

Wat bij smartphones het eerste opvalt is uiteraard het scherm. De Edge 40 Pro heeft een groot, gebogen OLED scherm van 6,67 inch, waarop amper een randje te zien is. Het geeft het toestel direct een premium look, wat zeker mag, want het scherm heeft ook een verversingssnelheid tot 165 Hz en een resolutie van 2400x1800 pixels. Aan de achterzijde is er een mooie afwerking, maar het transparante meegeleverde hoesje steekt dat wat weg.

Topprestaties voor wie op zoek is naar een toptoestel!


We vinden aan de voorzijde een camera van zestig megapixels of MP, aan de achterzijde zijn er drie: eentje van vijftig MP voor algemeen gebruik, een tweede met ultragroothoek van 114 graden en 50 MP en tenslotte een portretcamera van twaalf MP. De genomen foto's zijn dan ook zeer scherp, en vooral in donkere omstandigheden doet de night vision echt wel zijn werk. Foto's genomen in dezelfde omstandigheden zijn op de Edge 40 Pro heel wat beter in vergelijking met mijn huidige Motorola. Onderaan een voorbeeld van een foto in vrij donkere omstandigheden, waarvan je zo goed als niks meer opmerkt bij het eindresultaat. Je moet de smartphone dan wel even stilhouden tijdens het nemen van de foto.


Nog extra troeven​

De batterij van 4600 mAh houdt het goed vol, tot twee dagen bij licht gebruik. Als je wat intensiever het toestel gebruikt, dan zakt de batterij wat sneller, zeker als je het scherm op volle snelheid laat draaien. Het terugschroeven tot een lagere verversingssnelheid scheelt heel wat. Gelukkig is er iets dat TurboPower heet bij Motorola, en dankzij de meegeleverde 125 watt oplader heb je supersnel terug een volle batterij. Bijvoorbeeld opladen met twintig procent resterend nam amper twintig minuten in beslag om terug met die volle honderd procent te kunnen vertrekken. Draadloos opladen is ook mogelijk, maar dan bepaalt die oplader uiteraard hoelang het duurt en met maximaal vijftien watt duurt dat heel wat langer.

De vingerafdruksensor bevindt zich onderaan in het scherm, een plaats waar niet iedereen even blij mee is, maar het doet wel perfect zijn werk. Een belangrijke tip is om tijdens het inscannen van je vingerafdrukken het toestel vast te houden zoals je normaal doet, zo worden je afdrukken geregistreerd zoals bij gewoon gebruik en krijg je het beste resultaat. Er is plaats voor een nano-SIM en het gebruik van een eSIM. Er is wel geen hoofdtelefoonaansluiting, en dat mis ik soms om tijdens het werken mijn headset snel in te pluggen en zo te bellen. Dat is niet voor iedereen een minpunt, zeker met de opkomst van de draadloze oortjes.

Conclusie

Mijn verwachtingen van deze Motorola Edge 40 Pro werden ruimschoots ingelost, en meer. Topprestaties voor minder dan negenhonderd euro, en kan zeker de concurrentie aan met de duurste smartphones. Het scherm is groot, sommige kwatongen zullen misschien wel beweren te groot, maar zo heb ik het persoonlijk wel graag. Het verschil met een iets kleiner scherm is in de praktijk toch minimaal. Dankzij de meegeleverde soft case heb je ineens een lichte bescherming, al zullen er veel mensen een apart hoesje kopen en een extra screenprotector. De camera's deden uitstekend hun werk en vooral in donkere omstandigheden werden er toch mooie foto's gemaakt. Supersnel opladen met de 125 watt oplader is gewoonweg fantastisch en de maagdelijke Androidversie is voor mij een groot pluspunt. Wie op zoek is naar een toptoestel en onder het budget van negenhonderd euro wil blijven dan kan ik deze zeker aanraden!

Pro

  • Topprestaties
  • Supersnel opladen
  • Maagdelijke Androidversie
  • Groot scherm

Con

  • Groot scherm niet voor iedereen
  • Geen 3.5 mm audio-aansluiting
8.5

Over

Fabrikant

  1. motorola
 
Terug
Bovenaan