Techreview: Motorola Razr 2022

Smartphones blijven hip en heel wat fabrikanten hebben een ontzettend groot aanbod. Toch is dat aanbod in bepaalde categorieën nogal beperkt. Zo heb je niet bijster veel keuze als het aankomt op vouwbare smartphones. De meesten denken spontaan aan Samsung als fabrikant van vouwbare toestellen, want zijn hebben onder andere een 'flip' of 'fold' in hun gamma. Ook motorola sprong destijds redelijk snel op de kar met hun 'razr'. Ik ontving enkele weken geleden de motorola razr 2022 en mocht deze een aantal weken uitproberen. Ik vertel er je graag meer over, zonder techneutentaal te gebruiken die niemand begrijpt.

De motorola razr 2022 werd eind vorig jaar uitgebracht voor een adviesprijs van 1199,99 euro. Als u net als ik even moest slikken, is dat niet abnormaal. Zelf heb ik bijvoorbeeld nog nooit zoveel geld uitgegeven aan een smartphone, ook al heb ik dat ding dagelijks meerdere uren in de hand voor niet altijd even belangrijke zaken. Ondanks de kostprijs, blijkt de vraag naar vouwbare toestellen toch groot te zijn. Zo is ondertussen al bekend dat motorola dit jaar minstens één nieuw model op de markt zal brengen.

motorola 1.jpg

motorola razr 2022​

De motorola razr 2022 wordt geleverd in een mooie, zwarte doos waarin niet enkel de smartphone zelf zit, maar ook een USB-C oplaadkabel, een stekker, een tweedelige beschermcover en wat handleidingen. De motorola razr 2022 ziet er opengeklapt uit als een normale gsm. Aan de voorzijde heb je een iets dikkere rand dan gewoonlijk, waarbij in het midden aan beide kanten een scharnier zit. Dat is toch even wennen, aangezien ik een OnePlus 7 Pro heb met afgeronde randen. Bovenaan in het midden zit er nog een selfiecamera in het scherm ingewerkt, terwijl je de plooi in het midden van het scherm zowel ziet als voelt. Op het scherm ligt er trouwens een beschermfolietje. Dan naar de achterzijde. De onderste helft bestaat uit mat, ietwat korrelig materiaal dat ook op de Edge 30-apparaten gebruikt wordt. De bovenste helft bevat een kleiner scherm, twee camera's en een lampje.

De motorola razr 2022 levert high-end prestaties.


Hoewel je de vouw dus ziet en voelt, is dat niet storend. Met de gsm in de hand scrol je meestal op de onderste helft van het scherm, waarbij je niet tot aan de vouw komt. Tijdens het gebruik voel je de vouw dus amper tot nooit, maar ik vermeld het toch graag. Het geplooide deel van het scherm zie je trouwens enkel als de lichtinval op een bepaalde manier op het scherm valt. Ook dit is een weinig storend element dat toch vermeld dient te worden. Om de smartphone te beschermen, wordt er een tweedelige beschermcover meegeleverd die zowel op de onder- als bovenzijde geklikt wordt. Doordat die cover uit twee delen bestaat, kruipt er wel al snel stof en vuil onder de bescherming.

motorola 2.jpg

Eigen software​

De motorola razr 2022 biedt de mogelijkheid om gebruik te maken van twee SIM-kaarten. Eens je minstens één SIM hebt geïnstalleerd, is het tijd voor het echte werk. Er staat weinig brol voorgeïnstalleerd op het Android-toestel en zo heb ik het graag. Wel vind je er een standaardmapje terug met alle Google-applicaties. Denk hierbij aan Home, Gmail, Maps, YouTube en meer. Op het beginscherm vind je ook de Play Store terug, evenals de icoontjes om berichten te sturen, Google Chrome als standaard webbrowser en uiteraard de camera. Standaardzaken voor een Android-smartphone dus. Daarnaast is er ook een app die Moto heet en hier graaf ik graag wat dieper op in.

Via de Moto-applicatie, een van de weinige apps die motorola levert op dit toestel, kun je je smartphone personaliseren. Zo kun je onder andere de layout aanpassen, maar ook de lettertypes, pictogrammen, geluiden en systeemthema's. Daarnaast kun je ook gebaren instellen, waardoor je via eenvoudige bewegingen je gsm kunt bedienen. Twee keer snel draaien met je pols activeert de camera, terwijl je een screenshot maakt door het scherm aan te raken met drie vingers. De mogelijkheden kun je via sliders aan- of uitzetten. Er is ook een sectie met Razr-tips, waarbij je onder andere een rondleiding krijgt, terwijl je ook je apparaat kunt leren kennen of leert hoe je beter gebruik kunt maken van je camera. Alle informatie is in se erg nuttig, al neemt het even tijd in beslag om alles door te nemen.

motorola 7.jpg

Vouwscherm als blikvanger​

De gsm weegt tweehonderd gram en heeft dus twee schermen. Het grootste scherm is natuurlijk de blikvanger, met een resolutie van 2400x1080 pixels en een variabele verversingssnelheid tot maar liefst 144 Hz. Daarnaast heeft dat OLED-scherm ook ondersteuning voor HDR10+. Het kleinere scherm is minder indrukwekkend en heeft een resolutie van 800x573 pixels. Ik vermeldde al dat de motorola razr 2022 aan de achterzijde twee camera's heeft en aan de voorzijde een selfiecamera. De ene camera aan de achterzijde is er eentje van vijftig megapixels, de andere is een ultragroothoekcamera van dertien megapixels. Hierdoor kun je je laten gaan om knappe foto's te maken. Ik vertelde al dat ik nog een OnePlus 7 Pro heb, een toestel dat uit 2019 dateert en dus een kleine vier jaar oud is. Dat leeftijdsverschil vertaalt zich uiteraard ook naar de foto's. Alles ziet er een stuk scherper uit op de razr 2022.

Het vouwbare scherm is uiteraard een van de blikvangers.


Ook in het donker stellen de camera's niet teleur. Trek je foto's in opengeklapte stand, dan verschijnt er trouwens een bewegende emoticon die de poserende personen aanspoort te lachen. De selfiecamera is een exemplaar van 32 megapixels en ook deze doet wat je ervan verwacht. Het cameragebruik wordt pas echt interessant als je eens zot wil doen en wil filmen. Zo ondersteunt de razr 2022 maar liefst 8K, maar beperkt aan dertig frames per seconde. Gezien de beperkte beschikbaarheid van 8K-schermen, is deze functie in principe nog wat overbodig, maar het is toch iets waar je mee kunt uitpakken.

motorola 4.jpg

High-end toestel​

Qua prestaties kun je je verwachten aan wat high-end toestellen moeten doen. De Qualcomm Snapdragon 8+ gen 1 is een bijzonder krachtige processor die geen moeite heeft om meerdere apps tegelijk te draaien. Enkel bij zwaardere games merk je soms dat het toestel het wat moeilijker heeft. Zo durft de framerate wel eens in elkaar te stuiken bij spellen als ARK: Survival Evolved en Fortnite. Zelf speel ik echter nooit op mijn smartphone, maar ik geef het toch maar even mee.

Ik vermeld graag nog enkele andere belangrijke aspecten van deze smartphone, waaronder de vingerafdruksensor. Deze sensor zit aan de rechterzijde en werkt perfect. Ik heb al smartphones gehad waar dit op de achterzijde of onderaan de voorzijde zat verwerkt, of bijvoorbeeld in het scherm, maar niet via een capacitieve drukknop aan de zijkant. Wat ook nog niet vermeld werd, is het opslaggeheugen. Ik kreeg de versie met 256 GB opslagruimte opgestuurd. Deze versie heeft 8 GB aan RAM-geheugen, waarbij je nog een RAM-boost kunt aanzetten van 2 GB. Deze boost gebruikt de telefoonopslag om je RAM uit te breiden en zorgt ervoor dat je nog betere prestaties bekomt, al heb ik deze na het testen weer uitgezet. Als laatste wil ik het nog even kort over de batterij hebben. Deze plooibare smartphone heeft een 3500 mAh-batterij aan boord waarmee je al snel een volledige dag toekomt. Toch dien ik na hevig gebruik dagelijks de smartphone op de laden. Daartegenover staat wel dat het opladen razendsnel gaat.

Conclusie

Dankzij motorola kon ik met de motorola razr 2022 voor het eerst kennismaken met een smartphone met vouwbaar scherm. Het toestel levert high-end prestaties, maar daar dien je met 1199,99 euro wel wat geld voor neer te dokken. De camera's leveren zowel overdag als 's nachts goed werk, waarbij je zelfs 8K-video's kunt maken. De vouw in het scherm is amper zicht- en voelbaar en je krijgt met de motorola razr 2022 een erg clean toestel. Helaas wordt het tweede scherm amper benut en is het opslaggeheugen niet uit te breiden.

Pro

  • High-end prestaties
  • Cleane versie van Android
  • Vouw in scherm amper zicht- en voelbaar

Con

  • Prijs
  • Tweede scherm wordt amper benut
  • Opslaggeheugen niet uitbreidbaar
8

Over

Fabrikant

  1. motorola
 
Terug
Bovenaan