Techreview: XGIMI Halo+

Vroeger was klein goed genoeg. Zo ver zelfs dat gsm-fabrikanten hun gsm's zo klein mogelijk maakten en zo aan het publiek trachtten te brengen. Tegenwoordig mag het allemaal weer wat groter. Niet alleen op vlak van smartphones, maar ook de grotere modellen van televisietoestellen worden alsmaar populairder. Zo'n toestel kost nog steeds een pak geld, maar tegenwoordig zijn er ook betaalbare projectoren die kwalitatief materiaal tegen de muur aan smijten. Ik nam de XGIMI Halo+ onder de loep en was alvast onder de indruk.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik van het merk XGIMI nog nooit gehoord had. Dat ze zich toespitsen op alles wat met projectoren te maken heeft, verklaart het een en ander. Ik ben nog altijd een man die een televisie in huis haalt en had er nog nooit aan gedacht om een projector in huis te halen. Dat heeft onder andere te maken met de (hoe ik het altijd zag) dure lampen die om de zoveel uur vervangen moeten worden en de beperkte zichtbaarheid bij kamers die baden in het licht. Hoe de Halo+ van XGIMI het ervan af bracht, lees je in deze review.

Halo+ 1.jpg

Foolproof​

Voor alle duidelijkheid: Ik mocht het toestel van XGIMI in bruikleen uittesten, waarna het toestel werd teruggestuurd. Maar wat is het toestel nu precies? XGIMI heeft een aantal projectoren in diens aanbod. Zo zijn er die een vaste plek thuis verdienen, en waarmee dan onder andere 4K getoond kan worden. Zo'n resolutie haalt de Halo+ niet, maar de draagbare projector is wel in staat om Full HD-beelden op je muur te projecteren. De Halo+ is dan ook bedoeld om overal mee naar toe te nemen. Het ding weegt amper 1,6 kilogram en is ook qua afmetingen (114 x 145 x 172 millimeter) beperkt in grootte. Ondanks dit, heeft het toestel toch een batterij aan boord waarmee maximaal vier uur aan beeldmateriaal afgespeeld kan worden. Daarna dien je de Halo+ even aan de netstroom te hangen. De prijs die je ervoor betaalt? Om en bij de 849 euro.

De Halo+ is ontzettend eenvoudig in te stellen. Je logt eventueel in met je Google-account, meldt je aan op applicaties zoals Netflix of Disney+ en je kunt gaan. Het beeld wordt elke keer opnieuw automatisch scherp gesteld, waarna je kunt genieten. Vreemd genoeg wordt de melding weergegeven dat de ondersteuning voor Netflix niet optimaal is, maar problemen heb ik niet ondervonden. Uiteraard kun je ook andere toestellen aan de Halo+ hangen, waaronder bijvoorbeeld een laptop, een blu-ray speler of een console. Als gamer kon ik dat laatste uiteraard niet negeren, dus pleurde ik ook mijn PlayStation 5 naar boven, sloot het toestel aan en liet me volledig gaan.

Halo+ 3.jpg

Grootse manieren​

De mindere resolutie valt op, of je nu kijkt naar Netflix, een (4K) blu-ray of op PlayStation 5 speelt. Ik heb al meer dan tien jaar een 4K-televisie in huis en die gewoonte laat zich nu merken. Maar ... echt storen doet het niet. Je neemt dit kleine minpunt erbij, omdat je zo'n toestel koopt met de gedachte om het regelmatig ergens naartoe te nemen. En dan moet je keuzes maken. Ondanks de resolutie ging het gamen wel bijzonder vlot. De technische specificaties spreken van verversingssnelheid van 26.5 milliseconden en dat is aan de trage kant. Computerschermen toveren met verversingssnelheden van twee à vijf milliseconden en dan is een veelvoud daarvan toch aanpassen. Daarnaast schakelt de Halo+ automatisch over naar Game Mode Boost, wat de prestaties van het toestel wat opkrikt. De voorkeur om te gamen op mijn televisietoestel of computerscherm blijft bestaan, maar het was tof om eens te gamen op een scherm van maar liefst 120 inch!

De XGIMI Halo+ is een krachtig beestje!


Ja, met de Halo+ kun je je helemaal laten gaan. Hoewel deze draagbare projector van XGIMI in staat is om tot maar liefst tweehonderd (200!) inch op je muur te projecteren, wordt aangeraden om het op maximaal 120 inch te houden. Bij een grotere waarde is er kwaliteitsverlies, maar het is dus zeker mogelijk. Die grootte heb ik trouwens niet kunnen testen, want ik heb geen witte muur die zo groot is. De muur in de woonkamer is wel groot genoeg, maar daar hangt het televisietoestel aan. In zo'n verhuis had ik geen zin.

Halo+ 2.jpg
screener van Ladybug & Cat Noir: de Film

Automatisatie​

Een van de (voor mij) opmerkelijkste features is dat de XGIMI Halo+ elke keer je het toestel verplaatst op aansluit, het beeld automatisch scherpstelt via een keystonecorrectie. Je kunt de Halo+ zelfs onder een hoek laten projecteren, waarna het toestel enkele seconden lang z'n ding doet om het beste en scherpst mogelijke beeld weer te geven. Dit werkt verbazingwekkend goed. Hoewel je na deze automatische instelling nog wat manueel kunt bijsturen, heb ik dat niet moeten doen. Het herkent ook obstakels die voor de muur staan of eraan hangen. Komt een deel van de projectie bijvoorbeeld over een schilderij, dan zal de projector dit zien en het beeld bijstellen, zodat het beeld vlak naast het schilderij wordt weergegeven. Ook qua helderheid mag er met 900 ANSI lumen niet geklaagd worden, als schiet de Halo+ in erg verlichte ruimtes toch iets te kort.

De XGIMI Halo+ is best een krachtig toestel en uiteraard heeft het wat verkoeling nodig. De Halo+ bestaat dan ook uit een geperforeerde aluminium buitenkant, zodat de luchtstroom het toestel goed kan koelen. Daar zit ook ergens een dual 5W Harman Kardon-speaker verborgen. Twee keer vijf watt lijkt niet veel, maar gezien het toestel meestal dichtbij staat, voldoet het zeker. Het geluid is best krachtig en ook de bas is aanwezig. Zo heb ik het graag! Ook Dolby Digital en Dobly DTS zijn geen onbekenden voor het apparaat. De Halo+ bevat ook bluetooth, dus wie wil kan het toestel ook verbinden met bijvoorbeeld een smartphone om een Spotify-playlist af te spelen.

Conclusie

Ik had geen ervaringen met projectoren, waardoor ik eigenlijk niet wist wat ik ervan moest verwachten. XGIMI heeft me met hun Halo+ verrast. Het draagbare toestel kun je overal mee naartoe nemen, want met een batterijduur die tot maximaal vier uur meegaat, kun je sowieso een een avondje vullen. Daarnaast werkt ook gamen bijzonder vlot. De helderheid is met 900 ANSI lumen in se voldoende, maar in een erg goed verlichte kamer haalt de Halo+ niet wat ik ervan verwacht. Op alle andere vlakken is het ding een beest, met uitzondering van het ontbreken van 4K dan.

Pro

  • Draagbaar
  • Batterij
  • Harman Kardon-speaker
  • Foolproof

Con

  • Geen 4K
  • Valt tegen bij goed verlichte kamer
8.5

Over

Fabrikant

  1. XGIMI
 
Full HD lijkt me prima voor zo'n draagbare projector. Het is nog niet zó lang geleden dat we slechts 480p konden meenemen in de broekzak/rugzak. Alleen de prijs lijkt me hier een struikelblok. 1080p projectoren zijn veel betaalbaarder geworden, en deze lijkt me, ondanks features, toch wel te duur.
 
Terug
Bovenaan