Techreview: AOC AG275QZN/EU

AOC is ondertussen geen onbekende fabrikant meer als het aankomt op gamegerelateerde technologische items. Zo weet de fabrikant wat het moet doen om knappe gamemonitors in de winkelschappen te brengen. Collega Lezz nam enkele weken geleden de AOC AG275QZ/EU onder handen en nu is het tijd voor de AOC AG275QZN/EU. In de naam zie je niet zoveel verschil, maar de producten verschillen onderling wel wat meer. Ik neem je in deze review graag mee in mijn ervaring met een van de nieuwste producten van AOC.

Wie regelmatig gamet, weet dat een scherm een belangrijk onderdeel is in de hobby. De laatste jaren worden er een pak schermen op de markt geplaatst en het ene biedt al wat meer dan het andere, uiteraard met bijhorend prijskaartje. Zo heb je de goedkopere lcd-schermen zonder HDR-ondersteuning of 4K, en heb je dus schermen met zowel 4K en HDR, eventueel aangevuld met een responstijd van amper 1 milliseconde en verversingssnelheden die al boven de tweehonderd hertz gaan. AOC stuurde me de AOC AG275QZN/EU op. Dit scherm zit er ergens tussenin.

AOC 1.png

Razensnel​

Ik moet toegeven dat ik voornamelijk op PlayStation 5 speel, ook al heb ik alle overige consoles in huis. Ook de pc zet ik dan af en toe eens aan het werk, maar die draait voor minder veeleisende games. Ik heb dit scherm zowel aangesloten op pc, Xbox Series X|S en PlayStation 5, maar dus voornamelijk op laatstgenoemde. Dit kan ervoor zorgen dat niet alle aspecten aan bod komen, vandaar dat ik het graag even vermeld. Aan het scherm zal het alleszins niet liggen, want het 27 inch VA-paneel doet wat het moet doen, al is dat voor mij wel wat wennen. Qua technologie is het niet de beste keuze en dat is voor mij ook merkbaar. Het verschil met mijn gebruikelijke Dell IPS-scherm is duidelijk. De kijkhoek is bijvoorbeeld minder breed bij een VA-scherm, al valt dit bij gamen in se niet op (ik zit toch altijd recht voor mijn scherm). Het contrast is dan wel weer iets beter, al prefereer ik toch het grotere kleurbereik van een IPS-paneel.

De AOC AG275QZN/EU heeft naar een VA-paneel nog enkele andere belangrijke zaken aan boord. Zo is de responstijd amper 1 milliseconde en tegenwoordig is dat een vereiste voor gaming. Dit is vooral belangrijk als je competitieve spellen speelt zoals Call of Duty. Ook de verversingsfrequentie van 240 hertz is een verademing, al is dit op PlayStation 5 uiteraard minder belangrijk. Het toestel van Sony ondersteunt een video-uitvoer van maximaal 120 hertz. Voor Xbox Series X is dat hetzelfde. Wat wel een tegenvaller is, is de resolutie. AOC opteerde ervoor om QHD (2K) aan te bieden, terwijl 4K toch steeds meer de standaard wordt. Ergens is het toch een begrijpelijke keuze, aangezien zo'n scherm toch een stuk meer kost dan de vijfhonderd euro voor dit scherm.

AOC 2.jpeg

Aansluiten maar!​

Qua aansluitingen doet het scherm het niet slecht. Zo vind je twee HDMI 2.0-poorten terug, alsook twee DisplayPort 1.4-aansluitingen. Van mij mocht er in principe nog een extra HDMI-poort aanwezig zijn, want nu moest ik regelmatig switchen, afhankelijk van op welk platform ik wou gamen. Daarnaast zijn er vier USB 3.2-poorten, waarvan eentje voorzien is voor snelladen. Als laatste is er ook één USB B-poort. Tevens is het mogelijk een headset aan te sluiten via de gebruikelijke 3,5 mm aansluiting. Zowel een HDMI- als DisplayPort-kabel worden meegeleverd, aangevuld met een USB-B kabel en uiteraard ook de stroomkabel. Door dit setje kabels ben je dus volledig gezet, al meld ik nog graag dat het niet de standaard stroomkabel betreft, maar de C5-variant. Dit houdt wel in dat een externe voedingsblok afwezig is!

Voor de gemiddelde gamer biedt dit scherm meer dan genoeg.


Qua uiterlijke look en feel is de vergelijking met het vorige scherm nagenoeg identiek. Het scherm bestaat uit een mat zwarte, plastic afwerking met rode toetsen. Hoewel ik in veel gevallen niet voor de futuristische toestanden uit het 'gaming gamma' ben, heeft AOC toch een mooi, strak scherm ontworpen. De dunne rand springt ook in het oog en daar heb ik persoonlijk een zwak voor. De voet is een standaard op drie poten, waardoor het scherm heel stabiel op het bureaumeubel staat. Wat nog een handigheidje is, toch als je het scherm ook gebruikt voor bureauwerk, is dat je het scherm ook negentig graden kunt draaien. Hierdoor wordt je scherm verticaal weergegeven. Ook mijn Dell-scherm ondersteunt dit, al moet ik bekennen dat ik dit nog nooit nodig heb gehad.

AOC front.jpg

Toeters en bellen​

Het ding kan er dan wel mooi uitzien en voorzien zijn van enkele toeters en bellen, maar het moet ook presteren op vlak van waarvoor het dient. De responstijd en verversingsfrequentie werden al aangehaald, maar het scherm heeft nog meer in huis. Met zes gamemodi is er eigenlijk voor iedereen wel wat wils. Zo zijn er met FPS, RTS en RACE drie modi voorgeïnstalleerd, terwijl er ook enkele programma's zijn waarin je zelf aan de slag kunt met je ideale instellingen om die dan op te slaan en op eender welk moment op te roepen. Bij FPS staat de helderheid bijvoorbeeld vast op het maximum, terwijl Overdrive op weak staat. Bij Race wordt het gamma een stuk omhoog geschroefd, waarbij je een cinematisch gevoel krijgt. Voor mij voldeden de voorgeïnstalleerde waardes, waardoor ik niet al te uitgebreid aan de slag ging met deze functie. Het is via het menu echter wel allemaal heel eenvoudig aan te passen. Daarnaast kun je via een eenvoudige instelling AOC Game Color en Shadow Control aanpassen. Hiermee kun je de grijswaardes instellen, zonder dat het een invloed heeft op de andere kleuren. Ideaal om een donkere game eventueel nog donkerder te maken!

Nog een paradepaardje van AOC is FreeSync. Zelfs de meest veeleisende games belooft AOC zonder moeite weer te geven, omdat de AMD FreeSync Premium-ondersteuning ervoor zorgt dat de verversingssnelheden van de grafische kaart en het scherm worden gesynchroniseerd. Het belooft dat games aan minstens 120 Hz worden weergegeven en dat de wazigheid wordt verminderd, al is dat zonder vergelijking natuurlijk moeilijk waar te nemen.

Conclusie

De AOC AG275QZN/EU is een heel degelijk scherm waarbij gamen op de voorgrond komt. Het QHD VA-paneel ververst aan 240 hertz en heeft een responstijd van één milliseconde. Met twee HDMI- en twee DisplayPort-poorten zijn er al wat mogelijkheden, al kan een extra HDMI-aansluiting geen kwaad. Helaas heeft het scherm geen 4K aan boord, terwijl steeds meer game-ontwikkelaars er wel op inzetten. Echter is het wel een begrijpelijke keuze om de kosten te drukken en lijkt het momenteel nog moeilijk te combineren met de hoge refresh rate van 240 hertz.

Pro

  • Softwarematig aan te passen
  • Verschillende presets
  • Responstijd van één ms
  • Refresh rate

Con

  • Geen 4K
  • VA-paneel
7.5

Over

 
Terug
Bovenaan