Techreview: AOC CQ32G2SE/BK

Nadat een niet nader genoemd Koreaans merk, waarvan de naam verdacht hard lijkt op die van een pratende bobtail, de reparatie van onze tv wist te verprutsen, ben ik andere oorden moeten gaan opzoeken om te gamen. De slaapkamer, waar nu daadwerkelijk alle magie zich in ons huis afspeelt. Is het ideaal om online potjes Modern Warfare 2 te spelen, terwijl de liefde van je leven naast je probeert de slaap te vatten? Niet als je die liefde wil behouden in elk geval. Een alternatief drong zich dan ook op. Dankzij het reviewexemplaar van de nieuwe AOC monitor verhuisde ik dan ook maar wat graag met mijn hele hebben en houden, mijn PlayStation 5 dus, van de slaapkamer naar mijn bureau. Zo behouden we vakkundig de vrede in mijn relatie en krijgen we zowaar een gloednieuwe recensie. Twee vliegen in één klap noemen we zoiets.

Het scherm dat ik op mijn bureau mocht neerpoten in ruil voor enkele weken aan nachtelijke rust voor mijn betere helft is om specifiek te zijn de AOC CQ32GSE/BK . Het is een 32” scherm dat al op de markt is sinds 2020 en in al die jaren behoorlijk wat succes wist te genereren als budgetvriendelijk toestel. Het levert je dan ook een WLED-backlit paneel met een 2560x1440 resolutie en dat met een refresh rate van 165 Hz. Dat zijn behoorlijk wat droge cijfers om te illustreren dat je voor net geen driehonderd euro dus toch behoorlijk wat terug krijgt.

AOC 1.jpg

Aantrekkelijke prijs, aantrekkelijke features​

Het idee van gewoon waar voor je geld te bieden en een degelijke monitor af te leveren voor gamers die hun spaarvarken niet te hard willen pijnigen zorgt er uiteraard voor dat je niet al te veel toeters en bellen moet verwachten hier. Ook wanneer je True 4K zoekt, spaar je beter wat verder voor een duurder toestel. Laat me echter even niet de focus leggen op wat het toestel mist, en eerder wat het dus wel in zijn mars heeft, dat is namelijk al heel wat.

Laat ons beginnen met het design. Het curved scherm laat zich vlot monteren op een metalen voet en ziet er, wanneer je de lelijke brick die het toestel van stroom voorziet wegdenkt, niet onaardig uit. Er zitten rode accenten op de achterkant, maar verder is het design discreet zoals ik het graag zie bij een scherm als dit. Er is een 3,5mm headphone jack en er zijn twee HDMI 2.0 ports om je spullen op het scherm aan te sluiten op de achterkant, en wat piepkleine knopjes onderaan de rechtervoorkant om het volume en het menu mee te manipuleren, maar meer ook niet. Die knopjes om dingen als contrast, helderheid en modi mee in te stellen zijn echt wel te klein en zorgen niet bepaald voor een intuïtieve ervaring om zaken aan te passen, maar leveren gelukkig geen onoverkomelijke problemen op. Het is een euvel dat je uiteindelijk wel vaker ziet bij dit soort schermen. Er is behoorlijk wat dat je kan aanpassen, waaronder diverse gamingmodi die je kan selecteren, het is alleen wat knullig om te doen in de praktijk.

aoc.jpg

Sterke beeldprestaties met kleine concessies​

Het belangrijkste is echter de beeldkwaliteit, en op dat vlak doet de AOC wat het moet doen, grotendeels. De kleuren zijn, na wat stoeien met de instellingen, rijk en accuraat, hoewel je bij donkere segmenten duidelijk de lichtere plekken in de zijkanten kan zien die je standaard bij dit soort goedkopere backlit panelen terug ziet. De performance van het scherm is verder meer dan behoorlijk te noemen. Het scherm ondersteunt AMD FreeSync Premium, wat voor een scherm in deze prijsklasse een behoorlijke meevaller is, en ook met een schermhelderheid van 250 nits en een solide contrastratio van 3000:1 lukt het de AOC om fijne beelden tot leven te brengen. We hebben met het toestel enkele visueel aantrekkelijke films zoals Fall en In The Heights bekeken, en waren behoorlijk tevreden over de kwaliteiten van het toestel die meer dan zijn mannetje staat wanneer het om contrast en inktachtige duisternis gaat tijdens donkere segmenten.

Dit scherm levert je behoorlijk wat scherm voor een behoorlijk redelijke prijs.


Films kijken op een curved scherm is uiteraard plezant vanwege de extra immersie, maar dit is uiteraard vooral een toestel om mee aan het gamen te slaan. Van racen in Dirt 5 tot de weidse open wereld van Valhalla verkennen, tot de snelle multiplayer van Modern warfare 2, hebben we behoorlijk wat uurtjes achter de AOC doorgebracht op zoek naar minpunten. Die kun je ook vinden, als je er echt naar op zoek gaat. Bij tragere games zoals een Assassin's Creed of een racing game is er niks aan te merken op het scherm, kleuren, contrast en responstijd zit allemaal goed. Wanneer je echter een relatief snelle shooter gaat spelen, dan kun je als je er echt op let wat kleine ghosting ontwaren. Het is minimaal en valt pas op als je er echt naar gaat zoeken, maar het is er dus wel. Ook opvallend is de lichte banding die ons testtoestel had. Bij een snelle pan, een op en neer beweging op het scherm, merk je fijne lijntjes in het beeld. Het wist de kijkervaring niet te vergallen, maar viel ook niet te negeren. Bij deze AOC geldt dus hetzelfde als bij elk ander scherm, als je gaat zoeken naar gebreken, dan ga je ze geheid ook vinden. Het enige echt duidelijke minpunt is nog de geluidskwaliteit. De ingebouwde speakers klinken dof en onaangenaam, wat ervoor zorgt dat headphones of externe luidsprekers echt wel een must zijn met dit toestel.

AOC 2.jpg

Conclusie

Al bij al was ik best tevreden over wat de AOC CQ32GSE/BK te bieden had. Het scherm heeft niet al te veel franjes, maar levert wel behoorlijk sterke beelden af tegen een instapprijs. Dat je dankzij de curved vorm ook net dat tikkeltje extra immersie krijgt tijdens het spelen is eveneens mooi meegenomen en doet je haast de belabberde geluidskwaliteit vergeten. Er zijn slechtere toestellen om mee naar je bureau verbannen te worden dus.

Pro

  • Levert, mits wat spelen in de menu's, sterke beelden op
  • Zacht prijskaartje
  • De kromming in het scherp trekt je verder in je games

Con

  • Het geluid is ronduit zwak
  • Wat lichte banding
  • De knopjes onderaan zijn niet bepaald een intuïtieve manier om door de menu's te navigeren
7

Over

Fabrikant

  1. AOC
 
Terug
Bovenaan