Techreview: Motorola Razr 40 Ultra

Het aantal nieuwe gsm-modellen is amper bij te houden. Alle bekende en minder bekende merken die smartphones produceren, gooien het ene nieuwe model na het andere naar de consumenten. Velen zien dan door de bomen het bos niet meer, maar toch zijn er nog enkele segmenten waarin er amper concurrentie is. Neem nu het segment van de inklapbare toestellen, dat momenteel enkel gedomineerd wordt door Samsung en Motorola. Eerder nam ik al de Motorola Razr 2022 onder handen en nu is het tijd voor het nieuwe model. Weet deze smartphone opnieuw te overtuigen?

Even voor de duidelijkheid: Motorola stuurde me de Motorola Razr 40 Ultra op om enkele weken lang uitgebreid te testen. Deze gsm werd dus teruggestuurd naar de fabrikant. Met een adviesprijs van 1199 euro (slik), is dat uiteraard een evidentie. Dat gebeurt ook bij laptops, schermen en meer. En ik moet toegeven dat het met pijn in het hart was, want sinds ik met de Motorola Razr 2022 aan de slag mocht gaan, had ik de smaak van vouwbare gsm's wel te pakken. De trend die enkele jaren geleden in was en weer snel verdween, is nu dus terug. In tegenstelling tot Samsung houdt Motorola het wel bij modellen die in de lengte gevouwd worden.


Fijne upgrade​

In vergelijking met de vorig jaar uitgebrachte Motorola Razr 2022 is de Motorola Razr 40 Ultra een fijne upgrade. Ik meldde in mijn review dat het tweede scherm amper benut werd, en dat werd hier aangepakt. Dit tweede, kleinere scherm bevindt zich aan de buitenzijde en is nu met z'n 3,6 inch een stuk groter dan de 2,7 inch van de voorganger. Het kan bijgevolg voor meer toepassingen worden gebruikt. Zo is het eenvoudiger geworden om op sms- of WhatsApp-berichten te antwoorden, al blijft dat scherm te klein voor zo'n zaken. Notificaties aflezen gaat uiteraard een stuk vlotter. Het is zelfs mogelijk om bijvoorbeeld Netflix te bekijken, al is dat niet aangeraden. In principe werken alle applicaties op dat kleine scherm.

De Razr-toestellen zijn waardige concurrenten voor de Samsung-varianten.


Op naar het grotere, belangrijkere scherm dan maar. Net zoals de voorganger wordt dat scherm, dat 6,9 inch groot is, verticaal open- en toegevouwen. Hierbij is de vouwlijn amper zicht- en voelbaar, iets wat bij de 2022-variant ook al zo was. Het scherm ververst aan 165 hertz, waardoor alles heerlijk vloeiend oogt. De grootte heeft uiteraard een aantal voordelen, maar ook nadelen. Een van de belangrijkste nadelen is dat de smartphone amper te bedienen is met één hand. Dat grote formaat zorgt er wel voor dat alles er erg goed uitziet. Zo is het kijken naar Netflix al beter doenbaar dan op een kleiner exemplaar en zorgt het grotere toetsenbord bij Whatsapp bijvoorbeeld voor minder typo's.

Razr2.jpg

Plooien maar​

Rond het scherm zit een relatief dunne rand, waarbij in het midden aan beide kanten de scharnieren mooi weggewerkt zijn. Ik gebruik nog steeds mijn OnePlus 7 Pro, waarbij de bezel (de rand dus) een stuk dunner is. Een afgeronde schermrand moet je ook niet verwachten. Bovenaan in het midden vind je trouwens een 32 megapixelcamera terug die mooi is ingewerkt in het scherm, waarbij de applicaties rond die camera worden weergegeven. Hiermee kun je foto's maken tot 8K. Aan de andere zijde werden twee camera's geplaatst, een 12 megapixel-hoofdcamera en een 13 megapixel-groothoeklens. Helaas werd hier een downgrade downgrade doorgevoerd, maar echt storen doet dat niet. De camera's werken naar behoren.

Vouw je het toestel samen, dan verdubbelt de dikte van de gsm, maar halveert de lengte dus. Opvallend is dat het scharnier bijna volledig naadloos toevouwt, waardoor er maar een héél kleine opening zichtbaar is tussen beide schermhelften. Daarnaast is het scharnier mooi afgewerkt, waardoor het vuil op het eerste zicht geen kans lijkt te krijgen. Minder bestand tegen vuil, en dat was bij de voorganger ook zo, is het bijgeleverde beschermhoesje voor de achterzijde. Deze bescherming bestaat uit twee helften en helaas kruipt hier al snel wat stof onder. Ook het kleine scherm aan de buitenzijde is nogal gevoelig, want vingerafdrukken en meer staan er al snel wel heel duidelijk op.

Razr3.jpg

High end​

Qua prestaties doet het ding ongeveer wat je van een high end toestel verwacht. Net als collega Lezz heb ik de Motorola Razr 40 Ultra aan twee (eigenlijk drie) benchmarktests onderworpen, kwestie van te kunnen vergelijken. Ook ik maakte gebruik van 3DMark om Wild Life (en Wild Life Extreme) te testen, evenals de PerformanceTest Mobile van PassMark, waarbij je de resultaten hieronder kunt zien. De Wild Life-test is te weinig belastend voor de smartphone, maar de Extreme-variant stelt het toestel toch erg op de proef. Hier doet de Razr 40 Ultra het zelfs minder goed dan ik had verwacht, want slechts 42% van de smartphones doet het slechter. Met een prijskaartje van 1200 had ik op dat vlak toch iets beter verwacht.

De Motorola Razr 40 Ultra is een verbetering tegenover de 2022-variant.


Slecht is het toestel trouwens niet, want er zit degelijke hardware aan boord. Meer dan 7 GB aan RAM en 256 GB aan opslaggeheugen bijvoorbeeld, en de Snapdragon 8+ Gen 1-processor. Voor het grafische aspect mag je de Adreno 730 verwachten, een GPU die sinds begin vorig jaar beschikbaar is en al in heel wat high end-toestellen werd geïmplementeerd. Wel stel ik me vragen bij het gebruik van die processor, want van deze is er al een tweede generatie beschikbaar. Voornamelijk bij duurdere smartphones, waaronder ook de Motorola Edge 40 Pro, wordt deze kwalitatieve processor gebruikt, dus het is wat vreemd dat Motorola gekozen heeft voor de oudere, iets minder goede variant. Een 3,5 mm audiojack moet je trouwens niet verwachten, maar dat was ook al bij de Razr 2022 zo.

Ook de batterij van 32800 mAh doet wat het moet doen. In zeventig minuten is het toestel volledig opgeladen met behulp van de USB-C lader. Op een half uurtje moet je rekenen op zo'n zestig procent. Je kunt het toestel zonder veel moeite een volledige dag gebruiken, maar 's avonds moest ik deze toch telkens aan de lader hangen, zodat ik 's morgens met een volle batterijlading kon starten. Veel meer dan mails lezen, WhatsAppen, op BeyondGaming zitten en de sociale netwerken checken doe ik niet, maar ik spendeer dagelijks wel wat uren op de smartphone. Het is dan ook fijn om je geen zorgen te moeten maken of je de dag wel door zal komen. Al met al een erg tof toestel dus, dat ik met pijn in het hart terug naar Motorola moest sturen.

Conclusie

De Motorola Razr 40 Ultra is op eigenlijk alle vlakken een verbetering met de Razr 2022 die eind vorig jaar het levenslicht zag. Het tweede scherm is groter en dus ook nuttiger, het toestel is responsiever en de naad en het scharnier zijn nu mooier afgewerkt. Enkele pijnpuntjes zijn dat het tweede scherm wel heel gevoelig is voor vingerafdrukken en de bijgeleverde bescherming graag vuil huisvest. Hou ook rekening met de prijs van zo'n 1200 euro, maar je krijgt er wel een kwaliteitsvolle gsm voor in de plek die op veel vlakken topprestaties levert.

Pro

  • Tweede scherm heeft eindelijk meerwaarde
  • High-end op veel vlakken
  • Knappe camera's

Con

  • Niet goedkoop
  • Gevoelig voor vuil en vingerafdrukken
8.5

Over

Fabrikant

  1. motorola
 
  • Leuk
Waarderingen: math
Terug
Bovenaan