Techreview: AOC Q24G2A/BK

Uniek voor de Europese markt. In de Aziatische markt zou het verkopen als zoete broodjes maar een scherm met deze specificaties en een diagonaal van 24 inch is uniek in onze regionen. Volgens AOC zou er wel degelijk een markt zijn bij ons voor compacte toestellen met een hoge resolutie. Ikzelf kies toch eerder sneller voor 27 inch versies maar om onder andere shooters te spelen kan een kleiner scherm wel voordelen bieden.

Als je graag - zoals zoveel professionele FPS-spelers - met je neus aan je scherm plakt is een 24 inch geen slechte keuze. Alles is in één oogopslag zichtbaar en gecombineerd met een beeldverversingsfrequentie van 165 Hz met een Quad HD ofwel 1440p resolutie zorgt dit voor een haarscherp en uiterst snel beeld, waarop de fijnste details zichtbaar zijn. Ik mocht de AOC Q24G2A/BK aan de tand voelen en zelf ondervinden of deze combinatie effectief een goede keuze is.

AOC-Q24G2ABK-vooraanschuin.jpg

Eerst uitpakken​

Na ontvangst wil je uiteraard graag het toestel uitpakken, maar ik moest mijn huidige schermen nog even uit de weg te ruimen om zo de nodige ruimte te voorzien op mijn bureau. Na wat trek- en schuifwerk had ik een mooi plekje voorzien en kon ik aan de slag. Alles is vrij standaard ingepakt, maar wel correct en degelijk verpakt en ook de nodige kabels zijn voorzien om te starten. De stroom aansluiten gebeurt met een standaard voedingskabel: geen speciale aansluitingen dus en zo heb ik het graag. Er zijn audio 3,5 mm, HDMI 2.0 en DisplayPort 1.2-aansluitingen voorzien. Als je verschillende systemen wil aansluiten zou een extra HDMI-poort wel handig zijn. De kabels voor zowel HDMI en DisplayPort zijn voorzien, met beide een lengte van 1,8 meter. Gebruik wel bij voorkeur de DP-aansluiting, want hiermee krijg je de beste kwaliteit met een resolutie van 2560x1440 aan 165 Hz. Via HDMI is dit 2560x1440 aan maximaal 144 Hz, wat nog steeds zeer goed is.

Er is een VESA mount van 100x100 voorzien en de voet is gelijkaardig aan andere AOC modellen. Dit betekent in de hoogte verstelbaar, draaibaar en kantelbaar en ook voorzien in het typisch zwart met rode accenten. In elkaar zetten gebeurt met de ingebouwde schroeven en kan dus zonder gereedschap. Onderaan de voet is er anti-slip voorzien op een paar tactische plaatsen, waardoor het scherm zich niet zomaar laat verschuiven. Alles blijft stevig op zijn plaats staan en via een klein gat halverwege de voet kan je de kabels naar achteren geleiden. Er is geen USB-hub of passthrough voorzien in het scherm, iets wat bij weinig bureauruimte een pluspunt is.


De eerste stappen​

Na het aansluiten en opstarten is het al snel duidelijk dat dit geen typische ervaring is. De QHD resolutie laat zich direct voelen bij het eerste gebruik. Je ziet heel veel info op een compact scherm en vergeleken met mijn 27 inch scherm moet ik mij toch wat aanpassen. Gelukkig ben je dit snel gewoon maar het blijft toch een verschil met mijn tweede scherm. Na de nodige aanpassingen aan de instellingen en het beeld wat aan te passen naar mijn voorkeur kunnen we aan de slag. De helderheid van 350 cd/m² kon wat beter voor mij, maar de 123.4 pixels per inch ofwel PPI laten zich wel merken in de scherpte van het beeld. Deze hoge densiteit komt ook wederom door de keuze van een 24 inch formaat, waar 27 inch schermen in QHD resolutie rond 108 PPI draaien.

Compact, snel en mooi beeld: ik zie hier wel een markt voor.


Er is ondersteuning voor Freesync Premium en G-Sync en met één ms reactiesnelheid (MPRT) spreken we van een heel snel scherm. De gray-to-gray snelheid ligt op vier ms, wat iets hoger is maar dat laat zich niet opmerken tijdens mijn tests. Het betreft hier tevens een IPS paneel, wat een kijkhoek biedt van 178°. Ondersteuning voor HDR mist hier wel, maar tenzij de hogere standaarden ondersteund worden geeft dit toch maar zelden een meerwaarde en ben je beter af om zonder HDR te werken. Het OSD menu werkt goed, maar is wel even gewoon worden hoe de bediening werkt. Er is een game menu, waarmee bijvoorbeeld specifiek de schaduwen aangepast kunnen worden, FPS zichtbaar maken op het scherm enzovoort. Er is ook één crosshair om op het scherm te plaatsen maar dat is niet in te stellen via het menu, wel via één van de drie andere knoppen onderaan het scherm. Als ik dus vergelijk met andere modellen van AOC is er hier geen keuze en dus maar één variant: een klein rood kruisje.

AOC-Q24G2ABK-achteraanzicht.jpg

En nu gamen​

Nadat alle instellingen zijn aangepast naar eigen smaak, wordt het tijd voor het leukste gedeelte: gamen maar! Een grote verscheidenheid aan soorten games heb ik de revue laten passeren: FPS, RTS, action-adventure, sport en RPG. Om de QHD resolutie en de 165 Hz volop te kunnen benutten sluit je dit scherm best aan op een goede grafische kaart. Anders moet je gebruik maken van de FreeSync of G-Sync om je scherm en FPS op elkaar af te stemmen. Zowel met een 3080 Ti als 3060 Ti werkte dit vlot en zonder problemen, stuttering of tearing.

Persoonlijk zou ik de 24 inch variant het meest aanraden als je vooral FPS games speelt. Andere soorten games zijn uiteraard ook zeer aangenaam om te spelen, maar dan verkies ik toch eerder 27 inch of groter. Dit doet niets af aan de kwaliteit van het scherm, integendeel. Als je dan toch kiest voor een 24 inch variant dan toch liever eentje met deze resolutie. Alles is haarscherp, met dank aan de hoge PPI, en de kleuren zijn warm en vol. Ben je dus op specifiek op zoek naar een compacter of gemakkelijker mee te nemen scherm dan kan ik deze zeker aanraden.

Conclusie

Een uniek scherm is de AOC Q24G2A/BK zeker te noemen, met specificaties die je in de Europese markt amper vindt in deze uitvoering. Met een prijs vanaf 229€ kom je wel dicht in de buurt van 27 inch modellen, weliswaar niet met een verversingssnelheid van 165 Hz en QHD resolutie. Wie een 24 inch model zoekt komt met dit scherm dus zeker niet bedrogen uit. Persoonlijk zou ik deze ook aanraden als je graag FPS speelt, waardoor je alles in één oogopslag kan zien en tegelijk niet moet inboeten wat resolutie en snelheid betreft.

Pro

  • Compact
  • Refresh rate van 165 Hz
  • Haarscherp beeld dankzij QHD en hoge PPI

Con

  • Maar één on-screen crosshair
  • Geen USB passthrough
  • Één enkele HDMI en DisplayPort-aansluiting
7.5

Over

Fabrikant

  1. AOC
 
  • Leuk
Waarderingen: Tova
Terug
Bovenaan