Techreview: AOC AG275QZ/EU

Elke gamer die ook competitief actief is zal al vast in aanraking gekomen zijn met de refresh rate van je monitor. Voor zeer snelle games heb je met een hogere verversingssnelheid een vloeiender beeld, wat op zijn beurt een voordeel biedt als je tegenstander dat niet heeft. De meeste - lees goedkopere - monitors hebben een standaard verversingssnelheid van 60 Hz, maar schermen van 120 Hz of 144 Hz zijn de laatste jaren al betaalbaar geworden. Schermen met 240 Hz, of in dit geval een 270 Hz refresh rate, zijn nog een stuk duurder dus denk je al twee keer na vooraleer je er eentje aanschaft.

AOC is al heel lang actief en gekend in de wereld van beeldschermen, dus wie de laatste tientallen jaren een scherm kocht of verschillende toestellen vergeleken heeft, zal AOC reeds kennen. Met de AGON AG245QZ/EU monitor brachten ze een 27" IPS scherm op de markt met een verversingssnelheid van 270 Hz, in Quad HD resolutie van 2560x1440 oftewel 1440p, en met één ms responstijd. Op het eerste zicht dus een ideaal gamingscherm maar blijkt dat ook uit mijn tests?

AOCAG275QZ-EU-front.png


Look and feel, features

Met een prijskaartje van omstreeks € 750 heb je toch vrij grote verwachtingen op alle vlakken, dus ook qua algemene bouwkwaliteit. Het scherm is zeker en vast deftig en stevig te noemen, maar van een standaardkwaliteit en op dat vlak had ik toch een luxueuzere afwerking verwacht dan het typische stevige plastiek in het zwart, met matte afwerking en rode toetsen hier en daar. De bezel, ofwel zwarte rand rond het beeldscherm, is zoals je tegenwoordig ook standaard kan verwachten een viertal millimeter breed aan de zijkanten en dus eerder klein. De voet wordt trouwens eenvoudig bevestigd aan het scherm, via een kliksysteem en twee reeds voorziene schroeven. Hiervoor is de VESA standaard van 100 x 100 mm gebruikt, om zo ook het scherm gemakkelijk aan een beugel of monitorarm te bevestigen. Met een gewicht van 5,81 kg behoort deze monitor ook tot een gemiddelde gewichtsklasse.

Een zeer goede allround prestatie voor gamers.


Als we naar de aansluitingen kijken worden we al wat meer verwend, met zowel twee DisplayPort 1.4 als twee HDMI 2.0 poorten. Tevens is er een USB hub voorzien met vier USB 3.2 aansluitingen, waarvan eentje een USB fast charge poort is. Er is ook een audio aansluiting om je hoofdtelefoon of speaker op aan te sluiten en zo via HDMI of DisplayPort het geluid door te sturen. In de doos zit niet alleen een USB-B kabel maar ook een DisplayPort én een HDMI-kabel. Alle drie de kabels zijn 1,8 meter lang. Een pluspunt, waar ik telkens de nodige aandacht op vestig als iemand mij om advies vraagt, ligt in het feit dat een eenvoudige stroomkabel voldoende is. In dit geval betreft het een zogenaamde C5 of 'Mickey Mouse'-kabel en niet de standaard stroomkabel, maar nog beter dat dan een externe stroomadapter die naar mijn ervaring sneller kapot gaat en je dus op zoek moet naar een correcte vervanging. Het scherm is ook verstelbaar in de hoogte, is zowel horizontaal als verticaal kantelbaar en kan negentig graden roteren naar een verticale positie.

AOCAG275QZ-EU-connecties.png


Technische details en prestaties

Zoals aangegeven in de inleiding hebben we hier met een 27" scherm te maken met een refresh rate van 270 Hz en QHD resolutie. Als we kijken naar de responstijd betreft het één ms, wat allemaal aangeeft dat het een zeer snel en kwalitatief scherm is. Het ontspiegelde IPS paneel heeft een effectieve kijkhoek van 178 graden en is dus vanuit alle hoeken duidelijk zichtbaar. Er is ondersteuning voor HDR400, wat trouwens de laagste gradatie is. Maar met edge lit dimming kunnen we echter niet van het beste resultaat spreken en werkte ik liever zonder HDR ondersteuning. Met een kleurdiepte van 1,07 miljard kleuren, een pixeldichtheid van 109ppi en een statisch contrast van 1000:1 was het beeld toch al impressionant genoeg. De helderheid was met 400 cd/m³ trouwens ook zeer goed, alternatieve schermen in dezelfde prijscategorie hebben meestal een helderheid van 350 cd/m³. Voor de console-eigenaars kan ik ook meegeven dat dit scherm een refresh rate ondersteunt van 120 Hz, en dit voor zowel de Xbox Series als voor PlayStation 5.

Vooral de gamers met een minder sterke grafische kaart, die toch gebruik willen maken van een hogere refresh rate, zullen waarschijnlijk benieuwd zijn naar de ondersteuning van G-sync of FreeSync. Voor FreeSync valt dit scherm onder de categorie premium, met minstens 120 Hz, en wat G-sync betreft is dit compatibel. Ikzelf heb de G-sync functie aangeschakeld en heb geen artifacts opgemerkt. Via de knop aan de achterzijde, die niet onderaan de hoek staat en wat mij betreft dus te veel naar boven, kom je in het OSD scherm. Via de game mode heb je zes presets beschikbaar, die je zelf kan aanpassen. Er zijn nog tal van kleine, handige functies tijdens games zoals low blue light, shadow control, motion blur, low input lag en een crosshair in het midden van je scherm. Die opties zijn meestal kwestie van voorkeur maar kunnen in bepaalde games wel helpen.

Conclusie

Zijn er alternatieven die op specifieke vlakken beter scoren? Ja, want als G-sync of G-sync Ultimate noodzakelijk is of als HDR een belangrijk onderdeel van je keuze is kan je in dezelfde prijscategorie andere schermen vinden. Maar op vlak van snelle QHD schermen scoort deze AG275QZ/EU wel zeer hoog met zijn refresh rate van 270 Hz en reactiesnelheid van één ms. Voor gamers biedt dit scherm dus zeer goede allround prestaties met specificaties die lang relevant zullen blijven. Ik had graag wel een hoogwaardigere afwerking gezien, maar dat neemt niet weg dat het scherm algemeen een goede bouwkwaliteit heeft. In snelle games was het verschil van 270Hz tegenover mijn 144 Hz scherm toch duidelijk merkbaar, zeker in Rocket League en bij FPS games waar reactiesnelheid van het grootste belang is.

Pro

  • QHD resolutie
  • Refresh rate van 270Hz
  • Reactiesnelheid van één ms
  • Zes presets voor scherminstellingen

Con

  • Prijs
  • Materiaal had ik meer van verwacht
8

Over

 
Terug
Bovenaan